Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 3292 ggr
Schnauzertik
2

Flytta?

Det klagas här från alla håll på hur dåligt det står till med  och kommer att bli med Sverige.

Så, om ni skulle flytta. Vart skulle ni flytta där det är bättre och varför skulle ni välja det landet framför Sverige?

Värd för Pensionärer

white lady
1

Spanien,pga av klimatet.Du då Schauzertik ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Schnauzertik
3

Irland på grund av människorna och musiken, men jag kan tänka mig många fler länder som Frankrike, Italien, Kanada.

Värd för Pensionärer

[helga21]
3

Norge ❤️

Fridaaaa
10

Människor ska inte behöva flytta pga idiot sk politik som råder i Sverige

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Synnerlig]
3

Kanada. Det verkar vara ett fint land med låg brottslighet och vänliga och öppna människor.

Schnauzertik
4

#4    om ni skulle flytta

Och det vore också intressant att få höra varför man skulle välja ett visst land

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2

#5 Det var inte långtifrån att jag hade hamnat i Kanada redan när jag var i nedre tonåren, eftersom min far hade på gång att börja jobba där men han ångrade sig så vi blev kvar i Sverige.

Värd för Pensionärer

72mm
1

Estland verkar vara extremt framåt vad det gäller samhällsbyggande. 

Jag vet inte om jag skulle vilja flytta, men landet som sådant är klart intressant. De var den första befolkningen som kunde internet-rösta, vilket torde tyda på en viss framåtanda iaf.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Synnerlig]
0

#7 Känner du dig besviken över att ni inte flyttade dit? Jag har aldrig varit i Kanada utan det jag vet om Kanada har jag bara läst och hört. Har du varit i Kanada?

[Obito]1
1

Danmark, Norge eller kanske Finland :) men vill inte flytta men om det skulle bli aktuellt skulle jag tänka på dessa länder.
Jag gillar Sverige så vill ha så likt som möjligt och tror dessa länder efterliknar på vissa sätt.

[Jimmy.L]
3

Norge, mest för den fantastiska naturen.

Cragan
1

norge är nog det mest troliga i ett sådant senario,

fast annars någon stans i sydost asien eller bli jänkare  sydost asien då jag gillar det mesta jag läst o sett om länderna där med lite undantag.  usa av den enkla anledningen att jag är vapen nörd o där är det hyfsat enkelt att ha olika vapen lagligt.

men både sydost asien o usa skulle kräva att jag vann euro jackpott eller nått 😛

Schnauzertik
1

#9 Besviken vet jag inte men då det var aktuellt såg jag fram emot det med spänning.

Ja jag har varit i Kanada, Vancouver det var en jobbresa och bara några dagar så hann inte uppleva så mycket.

Några korta minnesbilder:

Flygningen över klippiga bergen var mäktig.

De människor jag träffade var vänliga, mycket öppna och ville gärna prata med mig.

Förirrade mig in i en del av chinatown i jakt på en kimono, och kände lite obehag av att folk stirrade på mig.

När man närmade sig ett övergångsställe stannade alla bilar genast så även om man inte tänkt korsa gatan var det nästan så att man måste göra det ändå

Värd för Pensionärer

[Synnerlig]
0

#13 Just det där med supertrevliga kanadensare är ju en bild jag har fått :) Haha, lite gulligt ändå att bilarna stannar bara man är i närheten av att korsa gatan. Då vet man hur man ska föra sig i trafiken då om man flyttar dit en dag 😃

[Carpinus]
2

Har aldrig funderat på det, men Åland skulle nog ligga bra till i så fall. Varför? Ja, det är vackert, har vårt klimat och språket har man ju med sig.

platinium
1

Skulle väl i så fall bli typ Norge eller Kanada.

[helga21]
0

# 15 Men det är på en ö utan fast förbindelse!

[Carpinus]
5

#15 Ja - desto bättre! 😉

hankans91
6

Stanna kvar i sydsverige med förhoppning att det blir folkomröstning om att Skåne, Blekinge och Halland kan övergå till Danmark😃

[Hayabusa]
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#19 Det firar vi med en fin melodi 👍

[helga21]
2

# 19 Det låter bra. Det röstar jag också på 😃Bara jag inte måste lära mig att  dricka öl 😃

# 20 Det var en klämmig låt 😃

Schnauzertik
3

Kan vi inte sälja Skåne till Tyskland istället då blir det inte heller så lång att köra när man behöver proviantera. 🤪

Värd för Pensionärer

[helga21]
3

# 22 Skåningarna kan ha en åsikt om detta också, de är 1,1 miljoner 😃

Schnauzertik
1

Ryssland sålde Alaska till USA för i dagens penningvärde knappt 2 miljarder dollar, Undrar vad Skåne kan vara värt?

Värd för Pensionärer

sponny
2

#24 Med tanke på att du säljer en bra del av Sveriges kornbod så får det bli bra med cash. Men är det hela Skåneland försäljningen gäller så är jag med. (bleking)😃

Men allvarligt, måste jag flytta så är något av de nordiska grannländerna eller Kanada mest lockande.

[Hayabusa]
4

Vafalls? Sälja? Ni måste mena lämna tillbaka. Skåneland blev ju faktisk, med våld & blod, annekterat. På inte sätt glömt…

Helt seriöst, så trivs jag bra i Skåneland men det hade gärna fått varit lite varmare. Hawaii låter som ett alternativ i mina öron. Varmt och bra surf 🌊

Halvdansken
1

Jag bodde i Nya Zealand i 4 år, och det var kul, men det ligger attans långt borta och jag kunde inte vänja mig vid de ombytta årstiderna.
Nu bor jag i Danmark sedan 15 år och trivs jättebra. Flyttade dit när jag träffade min man och vi köpte hus. Att jag åkte till NZ var ungdomlig äventyrslusta, skulle vara borta i ett år, men det blev till 4, som sagt.

Om jag nödvändigtvis skulle flytta igen, så skulle det antingen vara typ Italien (om jag vinner på Lotto och blir ekonomiskt oberoende) eller Kanada (om jag skulle jobba).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hayabusa]
1

#27 Från New Zealand till Old Zealand 😉

Schnauzertik
3

När jag läser svaren är det bland annat en sak jag tänker på. 

De flesta saker som man anger som varför är "mjuka" saker.

Ingen anger att det är på grund av höga skatter, dålig sjukvård, för många f…,   staten lägger sig i för mycket jag vill ha frihet att bestämma själv, (eller tvärtom) jag vill att staten ska ta mer ansvar för min/vår välfärd mm

Vad ska man dra för slutsats av detta?

Värd för Pensionärer

[Hayabusa]
0

#29 Det är i regel en rätt stor omställning att flytta från ett land till ett annat. Personligen tror jag inte att man inser skillnaderna förrän man står inför fullbordat faktum. Högre skatt lär man ju inte få om man lämnar Sverige. Bättre eller sämre sjukvård? Svårt att svara på. Många frågetecken., så klart.

[Synnerlig]
0

Jag har för mig att det är lägre skatt i Kanada (beroende på vart man bor i Kanada) än i Sverige + att man får tillbaka det som blir över i vissa områden🙂

Emo
0

Ett återlämnande av Skåne hade kanske inneburit många förbättringar för oss. Nackdelarna hade vi kanske upptäckt - om det nu finns sådana. 😉

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Thiah]
1

Har redan flyttat till finland men skulle föräldrarna vara döda så skulle jag flytta runt jorden till Australien eller nya Zeeland. Helst vinner jag på lotto innan..;)

[Hayabusa]
0

#32 Nackdelar finnes, enligt min mening, men man får ta det söta med det sura 🙂

[Synnerlig]
0

De pratar ju i princip dansa i skåne så varför inte 😃

sponny
0

#29 I min värld så är detta ett rent teoretiskt tankeexperiment. Chansen att jag skulle flytta från min lilla stuga i skogen är minimal.

#34 Det finns både för och nackdelar. 😃 Danskevisan

Inkanyezi
2

Jag har ju redan bestämt mig, så det blir flytt, troligen under nästa år. Visst finns alltid möjligheten att flytta tillbaka, men vi har så pass välordnat där vi har vårt hus, att det är rätt osannolikt att jag skulle komma tillbaka till Sverige.

Visst finns alla de där osäkra grejerna med migration, och jag flyttar inte för at "få det bättre" på annat sätt än att det är billigare att leva där och att pensionen kommer att räcka till lite mer. Politiskt är landet vanvettigt, och korruptionen i smått och stort är värre än de flesta föreställer sig. Men som sagt, vi har ett hus där i mycket gott skick med allt vi behöver i bekvämlighet, och pensionen kommer också att räcka till för att ta hjälp när det så småningom kanske blir aktuellt. Språket är inte något problem för mig; faktiskt lärde sig frugan trots tolv år här hittills inte svenska. Så det blir mindre språkproblem, och jag behöver inte agera tolk.

Jag kommer antagligen att resa mindre i framtiden, då vi håller oss på andra sidan Atlanten, men vi kommer att göra en hel del resor till USA som ligger nära och kanske också till en del andra länder i närheten. Men det blir en senare fråga. Att vi kommer att åka till Miami åtskilliga gånger är nog ganska klart, men resten är mer osäkert. Det beror dels på hur god ekonomin kommer att vara, men också hälsan.

Än så länge har jag inga svårare hälsoproblem, men vid sjuttio kan man nästan vänta sig att det är utförsbacke som väntar.

Förutom det politiska systemet är nog klimatet det jag gillar minst. Det är olidligt hett på sommaren och ganska hett på vintern. Kuba har en del positiva saker också, och eftersom jag spelar en hel del och känner många musiker där, tror jag att jag ska kunna trivas i alla fall.

Emo
2

Om svenskarna lämnade tillbaka Skåne, så slapp vi ju flytta från våra trivsamma stugor. 😉

hankans91
0

Jag tror faktiskt att det hade synts i Sveriges ekonomi om Skåne, Blekinge och Halland hade blivit Danskt för att en stor del av Sveriges jordbruk kommer ifrån syd. Vi har mycket bördigare jord och bättre vatten här nere.

Många säger alltid låt Skåne bli Danskt de som inte bor där. De tänker inte på vad de förlorar.

[Hayabusa]
4

#35 Nej, stor skillnad på Danska o Skånska.

[Synnerlig]
0

#40 Jag la dit en "😃" för att visa att jag skojade 😛

Fillifjonkan60
1

#0 Kan nog tänka mig Norge eller Island. Vet inte varför jag fastnat för Island men så är det bara.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Schnauzertik
1

#39 Vatten? 

Menar du dricksvattnet som Skåne tar från Bolmen i Småland?

Värd för Pensionärer

hankans91
0

#43 Vi har egna sjöar i Skåne så det behövs inte. Det finns dessutom väldigt mycket färsk vatten att hämta längre ner i jorden här.

http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/migranter-maste-kunna-vrakas/

hankans91
0
Schnauzertik
1

Hur som helst så tar sydvatten mängder av vatten från Bolmen idag. Sydvatten är de som försörjer större delen av Skåne med dricksvatten från Vombsjön (i skåne) och Bolmen (i småland). Om det finns så gott om vatten i skåne  hade man inte behövt bygga bolmentunneln och frakta vattnet så långt.

Så chansen är stor att det goda skånska vattnet du dricker är småländskt

Värd för Pensionärer

[Synnerlig]
0

När vi ändå talar om att flytta utomlands, är det någon som vet någon sida där man kan få kontakt med svenskar som flyttat utomlands? Skulle vilja prata med någon som har flyttat till Kanada 🙂

Tjeja
3

Känner mig för gammal och trött för att flytta 😕.

Men om jag hade ork och ekonomi att flytta vart jag ville skulle det antagligen bli åt asien till kan  jag tänka mig så här rent spontant. Men vet inte.

Vill i alla fall ha mer värme mindre kyla.

Vad gäller den politiska situationen i Sverige känns det ibland som att man kanske borde fly till Norge om man ska få vettigt arbete med vettigt betalt och någorlunda livskvalitet och ändå känna sig lite "hemma". Har bott i Norge tidigare då jag var gift med en norrman i min ungdom.

#29 Schnauzertik. Jag tror att de flesta svarar utifrån tanken att man hade de ekonomiska förutsättningarna för att flytta. Dvs, förutsättningar att klara sig antingen med de besparingar/pensioner etc man har eller har en möjlighet till arbete som ger tillräckligt god inkomst för att ha en acceptabel standard.

Men vill du ha svar utifrån tanken att man var mer eller mindre tvungen att migrera av en eller annan anledning och bryta upp mitt i det liv och den ekonomiska situationen man har nu utan garantier för att få den levnadstandard man idag är van vid.. då skulle nog svaren bli lite annorlunda.

"Om man är "tvingad" att flytta till ett annat land för att få ekonomiska förutsättningar att bibehålla den levnadsstandard du har idag, och du var tvingad att fly, vart skulle du välja att fly då?"

Jag skulle antagligen fly till Norge.. som så många andra Svenskar redan har gjort. Framför allt sjukvårdspersonal för att de får så mycket bättre betalt med mindre stress och bättre arbetsmiljö. 

Skulle man vara tvungen att fly till ett annat land för att känna trygghet och mindre utsatthet.. tja… då är det nog fortfarande grannländerna som kommer i fråga i första hand för de flesta. Antagligen nästan oavsett vart på jorden man befinner sig idag så börjar man söka skydd hos grannarna först.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hankans91
1

#46 Vill tillägga att östra skåne inte har något med sydvatten att göra.

Alternativt istället för att göra sydsverige Danskt. Så kör vi en folkomröstning om att göra Götaland till eget land istället. Så slipper man också att flytta😃

För som oftast är det ändå bara folk ifrån Svealand som snackar skit om folk ifrån syd.

Schnauzertik
2

#48 Min fråga var inte ställd utifrån några förutsättningar, det var inte alls meningen att det skulle vara något vetenskapligt eller märkvärdigt utan åsikter rätt upp och ner precis som det också blev.

Tyckte bara det var lite intressanta övervikt i svaren, med tanke på hur vi alla klagar på olika saker i Sverige. 

Kanske är det så att vi tycker att Sverige är ett bra land som kan bli bättre, det tycker åtminstone jag.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#47 På den här sidan finns det länkar till bl.a. olika svenska svenska klubbar och föreningar i Kanada. De kanske kan svara på dina frågor eller förmedla dem vidare. Lycka till!

http://www.sviv.se/country/kanada/

[Synnerlig]
0

#51 Tack! 🙂

[Hayabusa]
0

#41 Oj, jag tog det på blodigt allvar 😉

Kille77a
0

Kommer aldrig att flytta från Sverige

[Hayabusa]
6

#50 Jag tycker att det finns mycket som är bra i Sverige, men vi (dvs våra politiker) är så jäkla konflikträdda & ängsliga ibland.  Plus att Sverige ska vara så otroliga korrekta och lite höjda över alla andra. Men, bland befolkningen finns det många som är mer klarsynta & avslappnade.

Fast vädret är skit, det är det…

[Ruffsetuss]
0

#55 Jag tycker vädret är bra förutom när det är för äckligt fuktigt varmt när det åskar på sommaren 😊 Kanada sägs påminna klimatmässigt om Sverige , så det kunde kanske vara något . Men det ska nog mer till än verklighetsfrånvända Politiker för att få mig att lämna Landet

Emo
2

#40 Jag håller inte med. För det mesta fungerar kommunikationen oss emellan på våra respektive språk. Vi, som pratat med danskar i nästan hela vårt liv och hade dansk TV långt innan svenskarna byggde ut TV-nätet, så att även vi kunde se svensk TV, lägger knappt märke till om en film är textad på danska i stället för svenska. Det beror nog på vilken del av Skåne man bor i, hur man uppfattar den lilla skillnaden.

[Hayabusa]
2

#57 Allt beror på hur man ser det. Själv har jag inga som helst problem med att vare sig förstå eller prata danska. Många danskar, t ex de som bor på Jylland, tycker att rikssvenska är lättare att förstå än skånska. Att man pratar med skånsk dialekt innebär inte per automatik att man förstår danska bättre än någon som talar rikssvenska. Allt beror på vilken kontakt man har med respektive språk.

Schnauzertik
0

Värd för Pensionärer

[Hayabusa]
1

#59 Vad många inte vet (eller förstår) är att skånska är ett flertal olika dialekter. Trots att jag är född & uppväxt i Skåne så finns det skånska dialekter som jag har väldigt svårt att förstå. Det samma gäller småländska, det finns så många olika variationer. Fast det gäller alla språk, rent generellt.

Halvdansken
3

Det där med att skånska o danska är så lika varandra är en myt. Det upptäckte jag när jag flyttade till Danmark. Det tog tid innan jag förstod allting som sades.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Emo
0

#61 Så är det med dialekter. De, som talas runt en, är lätta att förstå. Gränsbor har nog lättare för att ta till sig de idiom, som talas nära.

gruvel
0

Norge eller Åland då, på Åland har 90 % svenska som modersmål.  Som nämnts Estland intressant men dessa finskugriska språk så svåra lära.  Känner till finnar som gärna reser över till Estland vid tillfälle.

gruvel
0

Förresten Schweiz intressant, ett land som likt Norge insåg att som medlem i EU får man gradvis ge upp självbestämmandet. Ländernas avtal med EU ser olika ut tydligen. 

Norge har ett slags vetorätt om EU påfordrar något som man inte kan gå med på.

[Jimmy.L]
0

Norge har ingen vetorätt när det kommer till EU, men dom har handelsavtal med EU. Norge har tull på varor från EU och EU har tull på norska varor.

[helga21]
0

Norge har Sverige som förhandlar för sig i EU.

hankans91
1

#62 Danska är ingen dialekt det är ett språk. Skånska är en dialekt på Svenska. Vi i Skåne har en accent som är lite lik det Danska språket men vi har inte direkt några gemensamma ord. Jag förstår Norska bättre än vad jag gör med Danska även fast jag är ifrån Skåne. Det är en myt att vi Skåne på något sätt skulle prata Danska. Svenskan i syd är inte svår att förstå folk bara överdriver.

Inkanyezi
0

#67 Visserligen skojade vi när jag bodde i Blekinge om att skånskan inte var ett språk, bara ett räligt läte, och visst kan man se det som en variant av svenska, men det finns väl knappast några väldigt klara gränser mellan de tre germanska nordiska språken. Vi har ju väldigt många uttryck i svenska dialekter, och också grammatik, som överensstämmer med norska, och bokmålet ligger rätt nära danska.

Att för en svensk förstå danska hänger väldigt mycket på fonetiken, eftersom den åtminstone för uppsvenskar låter tämligen grötigt, vilket också flera skånska dialekter gör. Men förbistringen i dialekterna i syd är väldigt stor. Jag minns från när jag bodde i Blekinge att det var nära omöjligt för den som inte hade hört de olika dialekterna mycket att förstå folk som bodde bara några kilometer bort. Jämshögsmålet skilde sig väldigt mycket från dialekten i Hoka där jag bodde. Ser man till andra närliggande ställen hade flera orter på Listerlandet säregna dialekter utan diftonger och med rullande R, till skillnad från de skorrande i övriga närliggande dialekter. Typiskt för hokamålet och en del andra blekingska dialekter var att "sv" uttalades ungefär som tyskans ach-laut.

Om man vill bråka om vilket av de nordiska språken skånskan tillhör, är danska ganska närliggande, men skiljer sig ungefär lika mycket från skånska som från uppsvenska. Grammatiskt liknar skånska mer de uppsvenska dialekterna, och fonetiskt skiljer sig de flesta skånska dialekter märkbart från danska. Men jag tycker inte att skånskan är så enhetlig att den skulle kunna betraktas som ett eget språk - inte heller är den ett räligt läte.

Jag vet inte om dagens skånska är mer likriktad än den var på femtiotalet när jag bodde i Hoka, men jag misstänker att framför allt radio och television har dragit den mer mot uppsvenska ordval och grammatik, kanske också fonetik.

Något som många missar är också att när skåningar flyttar norrut brukar de inte ta med sig sin dialekt, utan de anpassar sig till uppsvenska, så att det enda som blir kvar är skorrande R och svag antydning till diftonger. Den "skånska" man uppfattar att skåningar i Stockholm pratar är snarare uppsvensk med något skånsk brytning. Jag tänker exempelvis på Ernst-Hugo Järegård, som talade uppsvenska färgad av Lidingö med lätt "skånsk brytning", vilken kännetecknades av skorrande R och lätt diftongering. Samma gäller Hans Alfredsson, som i sitt vanliga tal här i Stockholmstrakten har ännu mindre av det typiskt skånska. Jag gissar att han fortfarande kan tala skånska med skåningar.

[Synnerlig]
1

På tal om danska så kan jag tycka att det är lite underligt hur många danskar verkar anta att vi ska förstå vad dem säger :P Jag står där som ett frågetecken.

hankans91
4

#68 Jag är bara så himla trött på den riksmobbningen som görs mot Skåne man kritserar våran dialekt som om den vore helt konstig. Det finns väldigt många speciella dialekter i Sverige men det finns ingen dialekt som får så mycket skit som Skånskan får. Det är inte undra på att vi Skåne känner en otacksamhet ifrån övriga Sverige helst ifrån Stockholm när man hela tiden ska snacka skit om Skåningar. Sen  säger de som ofta att skåne bara är skräp "skänk det till Danmark" och inte bidrar med något till Sverige. Det bor en 1,5miljon människor i Skåne och vi det en stor del av Sverige.

[Bermudas]
2

#70 tråkigt det där. Larvigt av folk som håller på! Jag gillar er dialekt. Den är charmig. Bästa dialekten att sjunga blues och rock på. Riktig gammaldags skånska kan för oss upplänningar vara svår att förstå…men det är inget ovanligt, en gång mötte jag en gammal gubbe på Gotland som var så trevlig och pratglad, det vara bara det att jag förstod knappt ett ord av vad han sa. Det var så pinsamt att erkänna så jag log och höll med. Men tillbaks till skåningar… Jag gillar skåningars personlighet. ofta har skåningar humor. Kan vara lite grova ibland och inte så fina i kanten. Jag har reagerat på att skåningar inte är lika blyga som många andra svenskar…lite rakt på sak så där, kan snacka högt utan att bry sig om att utomstående lyssnar och vågar säga ifrån om något är fel. Det är min erfarenhet ingen vetenskaplig exakt lära om skåningar förstås.

Emo
1

Vi bor ju så nära kontinenten, så det är väl inte så konstigt om vi liknar  folket där.

Vi har ju flera huvudstäder och kulturella centra närmare än Stockholm, som är en stad långt borta.

kallepudas
0

Jag skulle inte byta land utan mer förflytta mig inom sverige. Norrland känns lockande.

[helga21]
0

# 68 Om du rullande r menar tungspets R så är det riktigt. Resten av Blekinge säger r nere i halsen såvida vi inte tar bort dem helt.

[helga21]
1

Min man är från Norrbotten. När det gick en serie på svensk TV som hette N P Möller med bl.a Jam Malmsjö där de talade skånska så förstod inte min svärfar vad de sa 😃

LinaLj
0

Island då jag gillar det hållet de är på väg politiskt, det är ett trevligt folk,  jag älskar klimatet och naturen och så alla dessa vackra hästar och får.

hankans91
1

#75 Det är gammel Skånska de komikerna imiterade och glöm inte att Skåne var Danskt en gång i tiden. Men vi pratar inte så idag det är väldigt ovanligt. Ibland förekommer det lite gamla skånska ord . Folk sitter inte i Skåne och lär sig en massa gammal Skånska i skolan. Vi lär oss rikssvenska som alla andra men vårt uttal är ju kvar. Men det har ju alla dialekter var du än kommer i Sverige ett speciellt uttal.

Schnauzertik
1

Här är en som har flyttat långt åtminstone tillfälligtvis.

http://weekend.di.se/reportage/med-livet-som-insats-8

Värd för Pensionärer