s-skuggbudget
PRO välkomnar s-skuggbudget.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=700743&rss=1399
"Pensionärerna förutom de som har arbete har förlorat på den nya regeringens politik menar PRO:s ordförande."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=700557
"Skatten för pensionärer ska sänkas retroaktivt"
http://tv4nyheterna.se/1.183740/nyheter/2007/10/05/pensionarer_vinnare_i_s_skuggbudget
"pensionärer vinnare i s-skuggbudget"
//Lisbeth
Och om man läser artikeln i DN så framkommer det att regeringen inte har infört några försämringar för pensionärerna.
Det man "klagar" på är att inte pensionärerna tillhör de grupper som (ännu) fått några förbättringar.
Så det hjälpte inte att starta en ny sträng. Du saknar fortfarande belägg för dina påståenden. Att du kallar dina påståenden för att du "tycker" imponerar inte ett dugg på mig.
I sa fall kan jag ju "tycka" att miljöpartiet lovat att alla medelålders män ska få 100 000 i present varje år…
;-)
:)
MP vill satsa på studenter och barnfamiljer.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17228763.asp
Medelålders män kanske alliansen vill gynna Anders…..håll på dem du;)
# 1 Jisses! '
För det första så tror jag inte zzTCM är ute efter att imponera på dig.
För det andra så saknar inte zzTCM belägg för sina påståenden. Det har hon bevisat i # 0 "Pensionärerna förutom de som har arbete har förlorat på den nya regeringens politik menar PRO:s ordförande."
PRO är en stor organisation som brukar ha på fötterna innan de slänger ur sig påståenden.
För det tredje så är din kommentar "I sa fall kan jag ju "tycka" att miljöpartiet lovat att alla medelålders män ska få 100 000 i present varje år…" helt klart sandlådenivå och så typiskt för dig när du får slut på argument.
Tänker inte svara på ditt svar som jag tror kommer att komma från din sida, Anders. Jag orkar inte lägga ner tid och energi på strunt.
Sara
#3 Jisses!
Om jag vill debattera med PRO:s ordförande får jag nog vända mig någon annanstans. Menar du verkligen att man kan ha någon annans felaktiga uttalanden som "bevis"? När det i artikeln omedelbart framgår att uttalandet är felaktigt?
PRO är en organisation som skall ta till vara sina medlemmars intressen. Däri ingår att göra tillspetsade uttalanden, och att försöka spela ut olika partier mot varandra.
Sen är det ju knappast jag som har slut på argument. Vad jag gör är att spela på "motståndarens planhalva". Eftersom jag bara "kopierar" zzTCM debattteknik med en satir så faller ju din kritik mest på henne.
Att du inte tänker svara bryr jag mig föga om. Jag tänker inte heller i framtiden låta det gå opåtalat då debattörer framför oskligheter utan att kunna backa upp dem. Att råka göra fel är en sak - men att attackera andra debattörer som ett sätt att dra uppmärksamheten från sina egna misstag - det tycker jag är väldigt svagt.
# 4 Det spelar ingen roll hur många länkar jag lägger in. Du behöver kanske inte bekymra dig om framtida debattörer. Om du fortsätter att kalla folk för lögnare och att de far med osanningar så blir du nog ensam kvar till slut. Men det kanske är det du vill.
#5 Here we go again!
Du vägra ta ansvar för vad du skriver. Istället attackerar du mig med olika nya påståenden.
Berätta var jag kallat dig för lögnare.
(Jo, jag vet att du inte kommer att göra det, och du kommer inte att ta tillbaka det, utan du kommer att göra en ny attack…)
Det här börjar bli patetiskt…
# 6 i Gud älskar alla 2 skriver du så här. "Nu gör du så där igen, skriver något totalt osant".
Jag berättar, eller hur? Det är alltså ingen attack. eller hur?
Att säga att någon skriver något osant IGEN är att säga att den personen har en benägenhet för att ljuga? eller hur? Det är detsamma som att personen är en lögnare? eller hur?
0m du tittar lugnt på det som jag skrev i # 5 så står det "att de far med osanningar" eller hur?
Nu kommer jag inte svara mer. Är inte det här en politisk sajt? Jag börjar undra 
#7 Att jag påpekar att du skriver något osant är något helt annat än att jag skulle kalla dig lögnare.
Att man skriver något osant kan bero på många saker:
- att man skrivit fel
- att man missuppfattat
- att man lurats av någon annan
- att man avsiktligt far med osanning
- eller något annat
Det är nästan alltid omöjligt att bedöma vilket det är. Det är bl.a därför personangrepp inte är tillåtna. Man kan angripa vad en person gör, inte vad en person är (bl.a. därför att man inte vet något om det…).
Jag kan hålla med om att det ibland kan vara hårklyverier och att gränsdragningen kan vara svår.
Men för mig är det en stor skillnad mellan att någon pekar på att jag skrivit en felaktig uppgift å ena sidan, och att kalla mig för lögnare å andra sidan.
Jag kan skriva felaktigheter - jag är ingen lögnare.

Indirekt så är pensionärer _stora_ vinnare på alliansens politik. Bl.a. skattereduceringen på hjälp i hemmet.
Dom har inte fått några som helst skattehöjningar det kan inte ens den mest senildemente pensionär påstå, det är oftast de som kommer att tjäna mest på fastighetsskattens "avskaffande", Socialdemokraternas avskaffande av förmögenhetsskatten.
Att de inte kan ta del av jobbavdraget i samma utsträckning som de arbetsförda är väl fullständigt naturligt. Vi har _aldrig_ haft en så rik generation pensionärer som nu. Att de klagar tycker jag är rent beklämmande. Vi behöver inte få ännu rikare pensionärer.
Vi behöver få få igång den miljon människor som hellre stannar hemma att bidra till framtida generationers pension.
---

#9. Menar du att det sitter en miljon människor hemma och viftar på foten, hellre än att jobba?
Mmmm.. Å de flesta pensionärer använder sig av hushållsnära tjänster.. *ironi*
Sara

#11 Och det vet du att dom inte gör? Om man jämför med t.ex. Finland så är de hushållsnära tjänsterna ofta använda av pensionärer men du kanske vet bättre?
---
Jag tror inte heller att de "flesta" pensionärer använder sig av hushållsnära tjänster. Däremot är detta något som blivit billigare för de pensionärer som gör det. När förslaget lanserades sågs väl också pensionärerna som en klar målgrupp för just den typen av tänster.
Hittade följande citat ur en artikel på DN Debatt: "Fixar-Malte har blivit ett begrepp i äldreomsorgen. Han byter lampor, proppar, luftar element, installerar digital-tv och gör sådant som en del äldre tycker är besvärligt eller som lätt orsakar skador. Många äldre vill bo kvar hemma och klarar sig bra med hemtjänst och hjälp av anhöriga eller grannar. Men för andra blir trädgårdsarbetet eller fastighetsunderhåll det som gör att man tvingas lämna sitt egna hem."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=555143&previousRenderType=2
# 12 Tja, jag har vänner som arbetar inom äldre omsorgen och de träffar rätt många pensionärer. De har inte råd att ha annan hjälp hemma än hemtjänsten. Hemtjänsten utför inte speciellt mkt städning osv..
Sen träffar jag faktiskt med en hel del pensionärer och ingen jag vet om köper hushållsnära tjänster.
Vore det så vanligt så borde iaf någon använda sig av hushållsnära tjänster.
Sara
Sammanfattningen är väl att det är fel att säga att svenska pensionärer som grupp skulle ha det särskilt besvärlig.
Vilket inte hindrar att det finns väldigt många som har det knapert. Det gäller väl särskilt dem som enbart har folkpension.
De uttalanden jag sett från alliansen tyder på att man just försöker hitta vettiga riktade åtgärder åt de svaga pensionärsgrupperna. Nåhot allmänt pensionärsavdrag som även skulle omfatta de stora grupper som lever ekonomiskt gott tror jag inte vi får se.
självklar bör alla pensionärer ha ett drägligt liv med bra pension som "tack" för att de arbetat och betalat skatt i alla år.
de flesta pensionärer har ju oftast betalat färdigt på sitt hus om de har ett… de bor billigt. Men sen finns det de som bor på äldreboende och behöver mycket hjälp. DET är skitdyrt.
kanske är dags att kommunen har billigare äldreboenden för våra gamla?
Men även barnfamiljer som ska försörja sina barn under uppväxten behöver en trygghet.
kanske dags att höja barnbidraget igen? med tanke på hur allt blir dyrare med kläder,mat el, telefon mm….
vet en del som inte ens har råd att köpa nya kläder till sina barn som får handla på second hand jämt :(
nu har jag svamlat lite i mina funderingar ;)
#16 Det finns ett smartare sätt än att höja bidragen - sänk skatterna!

#17 Ja det är underligt hur vi svenska alltid föredrar att betala 100 kr i skatt för att få ut 5 kr i bidrag. Ibland så början man undra om det hänger ihop med att vår mattekunskaper ligger bland de sämsta i västvärlden.
---
#18 Min teori är att det är dåligt självförtroende.
Bidrag är oftast försedda med villkor - "Vi hjälper dig om du använder pengarna till det vi vill."
Sänkt skatt innebär ju att man själv får fullt förtroende att använda pengarna till vad man vill. Därmed följer ett ansvar som man kanske inte är mogen att ta?
sänka skatten för barnfamiljer då menar ni eller.
ska de med 1 barn få en skatt, två barn få lägre skatt osv ?

Det är ju egentligen inte något konsigt med det, de allra flesta länder har ett sådant system.
I t.ex. USA vet jag att det har ett system baserat på grundavdrag, dvs familjens totala inkomst räknas ut på alla individer i familjen.
Säg att du har en familj på fyra personer där familjeinkomsten är 5000 enheter, grundavdraget är 500 enheter per person så innebär det att den beskanningsbara delen av inkomsten är 5000-500*4 = 3000.
Om då skatten är 30% blir den totala skatten då 3000*0.3/5000 => 18%.
---
#20 Det finns säkert många sätt att konstruera systemet - men avdrag tycker jag är bättre än bidrag.
Ett exempel på vad jag menar är att man ger otroligt stora subventioner till de föräldrar som har sina barn på dagis som inte överstiger den statliga max-kvalitets-normen.
De föräldrar som vill ha bättre barnomsorg, eller som vill ta hand om barnen själva får inte ett öre.
Jag tycker det hade varit bättre om man fått ett skatteavdrag för barn i viss ålder.
avdrag eller bidrag? för mig spelar det ingen roll vad pengarna är döpta i för namn. det är ju samma sak
men ni verkar allergiska mot just ordet bidrag
men, men… vad det nu kallas så behöver barnfamiljer lite mer tycker jag

Det är ju en fruktansvärd skillnad. Barnfamiljer behöver inte mer bidrag, de behöver ekomisk frihet att klara sig _utan_ bidrag. Man ska som vuxen inte vara beroende av någon annans godtycke.
---

#24. Tänker man efter, vilket man ju bör göra då och då, så har du alldeles rätt. Det är rätt skönt att vara oberoende av bidrag.