Positivt tänkande
Det florerar en hel del trådar och inlägg om pågående invandring och jag försöker hitta positiva saker med invandringen. Om jag skulle se bara negativt på detta skulle jag bli nedstämd. Så hur motar man det? Jo, man vänder på myntet och ser det från andra sidan. Hur det än är så sitter vi i denna situation nu och då måste vi också hantera detta.
Så det positiva för min del är att i det lilla samhälle jag bor i så märker jag ett det kommit mer folk. Där det tidigare stått tomma stugor o hus lyser det i. Jag vet också av flera av mina vänner/väninnor fått arbete inom detta sociala arbete. Det bör nog byggas mer också. Affärerna här lever upp och det är åtgång på varor. Det blir också en injektion av liv hos våra ungdomar som får ta del av kulturer. Utöver detta så mår vi bra av att hjälpa andra människor. Det stärker.
Jag är ju inte blåögd så jag vet också av att det kommer att bli kulturkrockar men det är nåt vi måste hantera. Det jag hoppas se mer av är handlingskraft hos politiker och myndigheter. Flathet är nåt som irriterar och stör mig. Politikerna har ett gyllene tillfälle nu att skaffa sig respekt och vi har ett utmärkt läge att boosta oss.
(Lite svamligt inlägg men ni fattar…)
Mycket bra med positiv syn på det hela.
Önskade själv att jag kunde vara så positiv men jag har gärna fel i dessa frågor och ser gärna att du får rätt så det blir positivt alltihop i långa loppet.

Nu vet jag inte hur många som bor i ert samhälle, eller hur många som ni tagit emot. Men hur går det om 2 år, när det fortsätter anlända folk? När de som bor där blir rastlösa för att de inte fått besked om asyl? När statens bidrag slutar att komma? När skolorna inte har plats… osv.
Detta är inte en tillfällig flyktingkris, det kommer att fortsätta i många år.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jo, du har rätt på ett sätt men jag pratar om att vända på tankesättet. Jag vet att det finns och kommer att bli problem men det utesluter inte att man enas om att göra så gott det går.
En av mina närmaste jobbar med ensamkommande flyktingbarn och hon säger att de är de trevligaste, hövligaste och mest tacksamma hon mött. Sen kan man läsa tidningarna och tillåta sig matas med oroande artiklar - men jag väljer att inte tro på det tidningarna skriver.
#0 Bra och nyttigt tänk. Tyvärr har jag svårt att se något som helst positivt med situationen. En eloge till er som kan det utan att förvränga eller ljuga om verkligheten.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
_Fisken, gratulerar dig till att ha fått uppleva att det kan fungera. Det kan det om viljan finns och resurserna används på rätt sätt. Detta är just vad jag alltid hävdat eftersom jag har jobbat med flyktingar, både kvotflyktingar och de så kallade ekonomiska flyktingar, som till stora delar gett oss ett välstånd. Rätt hanterad hade situationen inte behövt bli så illa som den är på många ställen. Det går att få till en win-win-situation om bara viljan finns.
Tyvärr tänker många bara på pengar och inte mänskligt kapital. Många små orter hade haft en chans att leva upp om rätt inställning hade fått råda.
Det är politikernas vi ska lasta för mycket av det som gått fel (och det gör de flesta här).
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Skönt med en positiv tråd! :) jag har många gånger funderat på att skita i det här politikforumet och göra som många andra - leva där man är och vara ovetande! ^^ Mina positiva tankar: Jag har ju faktiskt flyttat från slummen (botkyrka) och ser inte mycket av allt våld och alla jävligheter längre! Jag borde kunna gilla läget och bara njuta av min nuvarande situation på annan bättre ort! Vi har fått hit en hel del flyktingar nu också, och jag kan inte hjälpa att jag ser botkyrka all over again om det här fortsätter… Jag måste släppa på allt negativt och tänka positivt! Annars kommer jag (och många andra) gå under.. Och ja, invandring i mindre "döda" städer och byar är jättebra! Speciellt när de har skaffat sig egna jobb och pengar. Då blir allt "på riktigt" när affärerna blomstrar :) Ja! Det är positivt. (Flummiga nyvakna tankar)
/Mimmi
Kanonbra Fisken 👍
Självklart finns mycket positivt och visst har det negativa mest synts både på forum och i media så då blir det lätt att man ser det istället för allt bra och positivt som det faktiskt medför.
Kommer på mig själv där ibland och får lov att påminna mig om det som är bra så som mina härliga vänner som är från andra länder som både har lyckats med jobb och studier samt före detta kollegor som jag haft som verkligen bidragit med så mycket positivt och bra.
Tyvärr tror jag dom flesta av oss har lättare att se det negativa för där skapar olika saker reaktion oavsett vilka frågor det rör medan dom positiva dom laddar man inte sitt försvar mot utan dom landar istället lugnt och mjukt inom oss medan det negativa får oss att reagera starkt.Helt mänskligt men som du skriver att kunna se det positiva för då skapar vi ett helt annat lugn inom oss.
Önskar att media kunde bjuda mer på det positiva i dom här frågorna och inte bara eländesnyheter i all den tid det finns så himla mycket bra och det om nåt borde föras fram.
Härlig tråd Fisken och mer positivt tänkande för annars blir vi nedstämda så vi behöver få in mycket mer positivt tänk och verkligen öppna ögonen för det som faktiskt är bra.Kanske inte det lättaste alla gånger men med envishet kommer man förbaskat långt 😎
Jag sveps med i ett visst tankemönster och plötsligt inser jag att "fan, jag påverkas!". I just detta diskussionsämne kan jag ha två tankesätt. "Katastrof och allt åt helvete" eller "Kul att nåt händer!". Jag har bestämt mig att välja Spår Två. Första alternativet är inget alternativ för mig.
Väldigt bra tråd, skönt med en frisk fläkt och ett fint sett att se på situationen som utspelar sig i Sverige just nu. Jag håller med om att det är väldigt lätt hur man rycks med i katastroftänket, de negativa tankarna förökar sig otroligt snabbt och det är nog inte jättehälsosamt att hålla på och hänga på diskussionsforum hela tiden heller 🎧
Jag fick ta en paus från att läsa nyheterna och gå in på forum för ett tag sedan då allt bara blev för mycket. Jag började se problem överallt, det spelades upp tänkbara negativa scenarion i mitt huvud och jag hatade den jag blivit, då jag egentligen är en väldigt varm och schysst person. Gillade inte hur jag såg på världen och människor.
Nu försöker jag vara kritisk, men öppen. Se på situationen med realistiska ögon, se både det fina och fördelar samt nackdelarna.