Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1092 ggr
[Carpinus]
7

Mörkertalet

Det diskuteras ibland om hur högt mörkertalet är på flyktingar som anländer hit till landet utan att registrera sig. Den 16 oktober intervjuade Sveriges Radio Stefan Hector, chef vid Nationella Operativa Avdelningen och högst ansvarig för Alma, polisens kommendering för den särskilda händelse när det gäller flyktingströmmarna till Sverige. Så här rapporterade SR:

"Han bedömer att det varje dag kommer cirka tusen personer till Sverige och söker asyl, men han menar att det är lika många eller till och med något fler där polisen inte vet var de tar vägen."---

Med andra ord kan man dubbla siffran asylsökande för att få det reella antalet flyktingar som ankommer Sverige.

I den intervjun, som alltså gjordes för tre veckor sedan, såg Hector ännu inget skäl att begära gränskontroller eftersom den inre säkerheten inte ansågs hotad. SR igen:

"– Vi har en andel människor som kommer in till Sverige som inte söker asyl och registrerar sig. Vi har flyktingboenden där det sker mindre skärmytslingar mellan människor, säger Stefan Hector. Men enligt polisen är det inte tillräckligt för att säga att den allmänna ordningen, eller den inre säkerheten, är hotad."---

kamera0710
0

Tänk att du kritiserar andra som skriver här för att bara upprepa samma sak…

[Carpinus]
11

#1 Jaha, kan du länka till var jag skrev detta senast då -vad jag vet så fann jag uppgiften igår.

Vi kanske skall ägna oss åt sakinnehållet istället för att gå på person i den här tråden, så att vi åtminstone kommer en bit in på den innan det börjar dyka upp tramsiga sidospår?

kamera0710
0

Inget mer att tillägga i denna tråd. Sakfrågor av detta slag har som bekant diskuterats i ett antal trådar.

[Carpinus]
8

#3 Tack - litar på att löftet hålls.

72mm
6

Är det inte anmärkningsvärt att man ens accepterar ett mörkertal överhuvudtaget? Eller är det något man fått på köpet med "den fria rörligheten"?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
6

#5 Det är väldigt underligt tycker jag också och vore det inte bättre med lite mer ordning och ska man integrera folk i samhället så vore  det ju bra med deras personuppgifter och deras utbildning så dom fortare kan komma in på arbetsmarknaden. På många ställen kan man läsa trådar om hur bra utbildade många syrier är då vore det ju verkligen angeläget att få dessa i arbete så fort som möjligt allra helst när ekonomin blir ansträngd eller så är det en ren bluff som några folkvalda kör med….lite upp till bevis tycker jag för nuvarande regering.

gruvel
1

Betyder då enligt Hector att runt 500 pers försvinner ut i landet varje dag.  Bortåt 15000 i månaden, rätt mycket folk. Hur försörjer de sig. Kan alla försörjas och boas av släkt, vänner, vänliga svenskar, en del utnyttjas väl i osäkra dåligt betalda svartjobb? Hector menar väl det eftersom inga säkerhetshot kan förknippas med denna kategori. Känns tryggt då.