Individ eller stat?
Tar för en kort stund på mig en lånad libertariansk mössa, för att länka till hur SD kan uppfattas från det hållet. Läs gärna artikeln den innehåller en hel del intressant.
Jomshof har skrivit att Sverigedemokraterna har en pragmatisk inställning till höger- och vänsterfrågor.
När politiker säger att de skall vara pragmatiska eller syssla med evidensbaserad politik är detta ett annat sätt att säga att de saknar principer. De vet inte vad de skall göra och inte göra
_http://www.mises.se/2015/06/11/sverigedemokraternas-politik-del-1-den-traditionella-valfardsstaten/
_
Värd för Pensionärer
Har inte läst din länk ännu. Vill bara spontant dela med mig av lite tankar från kanske motsatt ståndpunkt: Om det är något som kan bli förödande för ett samhälle så är det idealism. Folk som blir överidealistiska tappar kontakten med verkligheten och försöker på samma sätt få den att anpassa sig efter sina idéer som när man envisas med att en pusselbit bara SKA passa fast den inte gör det, och man tar till en hammare för att få dit den. Visst behövs någon form av högre ideal om hur ett friskt samhälle ska se ut. Men tyvärr brukar idealistiska politiker bli klåfingriga och maktfullkomliga och väldigt övertygade om sin egen "stora intelligens och visdom" som tyvärr ofta mest är bara ren inbillningssjuka. Nu ska jag läsa din länk :-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jomshof får mig att tänka på Bert och Ians Ny demokrati, som ständigt upprepade hur enkelt allting är bara man använder "sunt förnuft". Men när Bert Karlsson intervjuades hade han väldigt svårt att använda detta förnuft och ge klara besked.
Får säga att länken i #0 bekräftar mitt intryck om den väldiga naiviteten hos libertarianer när det gäller de djupgående konflikterna som finns i samhället.
Har ibland haft debatter med vissa av dem som inte ens vill ha en lagstiftande församling utan menar att allt kan grundas på frivilliga överenskommelser. En del verkar inte ens vilja ha ett rättsväsende, tror någon att ett sådant samhälle fungerar i längden?