SD vill stoppa pjäs
Partiet som tycker att alla som inte gillar dom är odemokratiska föregår med gott exempel:
http://hallandsposten.se/nojekultur/ttkultur/1.4461896-sd-vill-stoppa-teaterpjas
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Om någon gjorde en pjäs om mig , och sa att jag var fascist eller kanske anorexist så hade jag nog velat stoppa den med.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
#1 Säkert, men det funkar inte riktigt så med yttrandefriheten. Sedan vet vi inte om det är det pjäsen säger, bara att den citerar en annan som har sagt så.
#2 Dom gillade inte att pjäsen som turnera på skolor talar om att SD är fascister. Dom ser det som propaganda. Men deras klagan avslogs. Jag antar att det också är ok för en teater-ensemble att turnera på skolorna med en pjäs som berättar att socialdemokraterna är odemokratiska fascister i fårakläder?
**- Vad vi hakat upp oss på? Att Regionteatern försöker leda i bevis att Sverigedemokraterna är fascister. Det är ju ren indoktrinering och vänsterpropaganda, säger han till GP. - See more at: http://hallandsposten.se/nojekultur/ttkultur/1.4461896-sd-vill-stoppa-teaterpjas#sthash.xMEjL6l8.dpuf**
"Vänsterpropaganda" 😃
Kulturen har ganska stor frihet. Skulle en pjäs stoppas för att ett parti inte gillar den?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#4 Nej det är klart att den troligtvis inte kommer att stoppas.
Jag menar bara att jag förmodligen hade försökt protestera också.
/ Vanja
Är nyfiken på vad ni tror skulle hänt om man gjort en pjäs som turnerat på skolorna med budskapet som jag förslog i #3? "Jag antar att det också är ok för en teater-ensemble att turnera på skolorna med en pjäs som berättar att socialdemokraterna är odemokratiska fascister i fårakläder?" Hade man gett den det kulturella svängrummet? Vad tror ni?
#3 Jag antar att det också är ok för en teater-ensemble att turnera på skolorna med en pjäs som berättar att socialdemokraterna är odemokratiska fascister i fårakläder?
Enligt lag, ja.
#7 Hahahaha
#8 Du menar att det inte är det?
#9 Har ingen aning. Men jag är rätt övertygad om att socialdemokraterna och andra myndigheter skulle försöka stoppa pjäsen att turnera i skolorna med det budskapet. Kanske skulle man åberopa att den bröt mot politisk neutralitet och objektivitet. Inte vet jag? Om du tror att en sån pjäs skulle turnera i skolorna ostraffat så är du beklämmande naiv.
Jag kan ju förstå att dom inte tycker det är ok att framföra en pjäs där nån säger att dom är fascister. Om dom nu anser att dom inte är några fascister alltså. Jag tror vänstern eller vilket annat parti som helst hade reagerat på samma sätt om dom ansåg att det sägs osanningar om deras parti i en pjäs som visas för skolelever landet runt.
#11 Milly det tror jag med. :-)
#10 Om du tror att en sån pjäs skulle turnera i skolorna ostraffat så är du beklämmande naiv.
Om du läst att jag någonstans i denna debatt har använt ordet "ostraffat" så är du beklämmande dålig på att läsa. Men du kanske föredrar att syssla med personangrepp istället för fakta?
13 Okej men du tror inte sossarna skulle försöka stoppa den pjäsen? På allvar?
Sen vet jag ju inte exakt vad som uttalas i den där pjäsen. Men skolorna ska väl enligt lag vara partipolitiskt neutrala?
#14 För att den citerar en person som säger något som är hans egen åsikt? Jag hade hoppats att alla partier överlag hade mer skinn på näsan än så.
#16 Ja du kan ju alltid hoppas;-)
#10 "Socialdemokraterna och andra myndigheter"
Är ett parti en myndighet?
#10 #18 , Haha lite lustigt uttryckt. :)
/ Vanja
#18 Jag uttryckte mig lite slarvigt. Mina frågor kvarstår: Finns det lag på partipolitisk neutralitet i skolorna eller inte? Någon som vet? Och tror ni på fullaste allvar att en turnerande skolpjäs skulle kunna tillåtas turnera om de pekade ut sossarna som fascister utan vidare?
#20 Ur gällande Läroplan för grundskolan:
"Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på."
"Saklighet och allsidighet
Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden och ge möjligheter till sådana. Undervisningen ska vara saklig och allsidig. Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen."