Migrantlägret i Malmö töms
Polisen påbörjade evakueringen av Sorgenfrilägret i Malmö klockan fyra i morse.
Källa: SR
Mycket oväsen. Svårt att höra. En polis skadad.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Följer det här live och just nu är det några som protesterar bakom avspärrningarna.Samtidigt som man tycker det här är hemskt så blir man irriterad också på att inta platser som dom inte har rätten att bosätta sig på.
Bra att det här blir gjort nu men vart tar dom vägen sen då? till nya platser,nya kåkstäder och åter finns risken att det blir likadant som i Malmö och dessutom står dom utanför samhället för dom håller sig undan myndigheterna men ändå tar sig friheten att bygga upp kåkstäder på privat mark.
Ingen ska behöva leva så och det är en hemsk misär men man måste också vara realist och lagar och förordningar ska följas av oss alla så att protestera när dom inte har rätten till marken övergår mitt förstånd.
Det här är en svår fråga och man känner en väldig ambivalens i det här,ena stunden lider man med dom för att i nästa irritera sig på att dom bara intar marker hur som helst.Jobbigt 😕
Håller med #2
Om alla som ger till tiggarna i stället skulle ta sig an en fadderfamilj och ge pengar till dem istället så skulle hjälpen komma fram så de slipper lämna barn o familj, samtidigt som tiggeriet skulle försvinna då ingen gav pengar till tiggare.
Värd för Pensionärer
De tänker troligen slå läger utanför Malmö stadshus. Så gjorde svenska hemlösa i våras eller somras, de blev inte gamla där. Ett dilemma för myndigheter här? Likabehandla elller särdito. - Nu har tiggarna en klar etnicitet (och faktiskt en stark egenartad kultur enligt även kritiker som Arnstberg mfl. som gör de klarar av överleva där många skulle ge upp snart). Och om man får tro vårt kära etablissemang saknar nog inhemskt folk riktig etnicitet, åberopar här tunga auktoriteter som Sahlin och Reinfeldt. Kan en skiljelinje gå härur?
EU borde inrätta en socialtjänst.
Hur det än känns är det inte rätt att "vem som helst" ska kunna slå upp tält på en annans ägor och säga att "Var ska vi annars ta vägen?".
Nu töms lägret och de hamnar "på gatan". Det är beklämmande men förståeligt. Nu kan antingen socialtjänsten i Sverige göra en insats utifrån de regelverk de har ELLER får de flytta hem igen. Problemet är att de kanske inte har ett hem. Därav min tanke på en Europeisk socialtjänst.
Om inte "vi" i Sverige gillar läget så får vi skriva om lagarna så socialtjänsten får ge full support åt samtliga EU-migranter. Boende, skola, sjukvård etc. Där kommer politiken in i bilden. SD vs. alla andra.
#5 "Under budgetperioden 2007 till 2013 avsatte EU 184 miljarder kronor till Rumäniens utveckling. 32 miljarder kronor av dem kunde användas för utbildning, sociala insatser och för att hjälpa landets fattiga – däribland romer."
http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-fastnar-eus-miljarder-till-romerna/
Utöver detta får olika hjälporganisationer gåvor och bidrag till att hjälpa befolkningen på plats i deras hembyar, något som rekommenderas från regeringshåll istället för att vi lägger slantar i muggar i Sverige.
Det måste väl kallas en Skaplig socialtjänst, och jag har svårt att förstå meningen med ytterligare EU-byråkrati för en speciell europeisk socialtjänst.
Nu är EU inne i en ny biståndsperiod som omfattar 2014-2020. Förhoppningsvis finns det bättre bevakning nu av vart pengarna tar vägen och hur de används.
Vad folk inte verkar förstå är att det är självförvållat. Romer måste inte leva på det här viset. De skulle kunna se till att deras barn gick i skola och fick en utbildning så nästa generation kunde få det bättre. Men det väljer de inte. De ser den dysfunktionella romska kulturen som mer värdefull, istället för välstånd väljer de att leva som parasiter på mer fungerande samhällen.
Wiki: "Den rumänska skolan är obligatorisk i 10 år. Barnen har även möjlighet att ingå i en frivillig förskola i tidig ålder 3-6 år. Efter grundskolan kan eleverna frivilligt avlägga inträdesprov till Gymnasiet, som har ett utbud av praktiska och teoretiska linjer. Det finns över 40 högre lärosäten, däribland fem universitet och fem tekniska högskolor. Undervisningen är avgiftsfri och är en het politisk satsning även på universitetet. Landets minoriteter har möjlighet att få undervisningen på respektive modersmål."
Hela problemet är kulturellt. Sverige har absolut inget ansvar för dessa människor. Det bästa vi kan göra är att ta så mycket avstånd från deras destruktiva människofientliga kultur som möjligt.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Så här ser EU-rätten ut.
"EU-migranter som blir avhysta, som de från Sorgenfriområdet i Malmö, har inte automatiskt rätt att få bostad eller biljett hem.
– Det är knepigt. Det finns inga särskilda skyldigheter att ta hand om en sådan här grupp, säger Germund Persson, chefsjurist på SKL, Sveriges kommuner och landsting"
"Det är knepigt. Det finns inga särskilda skyldigheter att ta hand om en sådan här grupp. Det man tänker mest på är socialtjänstlagen. Men de vistas ju här i Sverige i regel av den fria rörligheten, säger Germund Persson, chefsjurist på Sveriges kommuner och landsting, SKL"
Faktafel och spekulationer från riksdagsledamöter, rättviseorganisationer och samhällsdebattörer har gjort att debatten om lägret i Sorgenfri skjutit snett, skriver Malmös stadsjurist Andrea Hjärne Dalhammar.
Man ska inte ställa grupper mot varandra men jag är glad för # 8 inlägg. Att få hjälp med boende ( tillfälligt eller permanent) borde enkom gälla flyktingar, inte EU-medlemmar som valt att röra sig inom EU.
För att få ett samhälle att fungera krävs ett "visst" regelverk och vill man inte följa det så är det givetvis helt okej. Dock kan man enligt mig inte kräva saker och ting och anse sig ha rättigheter till saker som kostar. Tex sådant folk som lever I regelverket betalar skatt till. Vill man ha sitt fria liv, utan att som I Sverige betala skatt, ja då får man även bära kostnaden när det skiter sig. Skatten är en form av social trygghet.
#10 "Man ska inte ställa grupper mot varandra men…"
Jag har aldrig riktigt förstått detta uttryck. I mina öron låter det bara som en floskel.
Är det inte precis det vi har gett våra politiker i uppdrag att göra? Att väga olika gruppers behov mot varandra? Att prioritera mellan olika utgifter? Varför ska gruppen "stockholmare" bekosta gruppen "malmöbors" infrastruktursatsningar? Varför ska gruppen "äldre på kommunala äldreboenden" behöva utstå nedskärningar därför att gruppen "nästa generation svenskar" ska kunna ha ett fungerande försvar? Allt, precis allt, i en välfärdsstat som Sverige kokar till slut ner i ekonomiska prioriteringar.
"11 har vi? På vilket sätt, Plocka inte ut mitt "men" ur sitt sammanhang
Var nånstans staller jag Stockholmare "emot" Malmöiter? Enliggt mig pratar jag om Sverige.
Det var uttrycket som sådant jag pratade om. Inte resten av ditt inlägg. Sverige består av en massa grupper. Skatteintäkter är de enda inkomsterna som finns. Pengar som ska fördelas på dessa grupper. Prioriteringen dem emellan är till stor del vad svensk politik går ut på.
En del statliga och kommunala bolag ger också tillskott om än i begränsad omfattning,
Värd för Pensionärer
# 12 Det kommunala skatteutjämningssystemet gör detta. Ser till att alla kommuner kan hålla en rimlig standard.
Sen så är det emot kommunallagens likställdhetsprincip att gynna en viss grupp. T.ex att ordna boplatser åt enbart romer.
# 15 du får gärna ge källhänvisning åt att ordna boplatser åt romer.
Och jag är fullkomligt medveten om skattesystemet I Sverige där mer inkomstrika kommuner stödjer mer inkomtsvaga dock förstår jag inte din kommentar därom. Med tanke på mitt inläggi # 12…. kanske span du vidare på något I din tankevärld so jag inte skrivit
# 16 Stockholm betalar en hel del till Malmö genom detta utjämningssystem.
Romerna krävde någonstans att bo. De har ingen rätt att kräva detta då de inte är medborgare i Sverige. På några ställen så har kommunerna låtit romer få bo på kommunala campingplaster men det står i strid med kommunallagens jämställdhetsprincip. Man får inte låta någon etnisk majoritet eller minoritet får tillgång till något som ingen annan får. Vet inte exakt var i kommunallagen det står då det är några år sedan jag läste denna. Men bl.a så har Växjö kommun sagt nej till detta pga kommunallagen bestämmelser.
#17 håller fullkomligt med dig i ditt inlägg, tydligt förklarat med, tack