Får sova på gatan nu
Så då börjar det som så många varnat för. Ja jag vet det handlar om invandring. Men situationen nu är en aning speciell… Det fortsätter att komma folk varje dag och det blir kallare för var dag som går och nu kommer folk som kommit få sova på gatan verkar det som. Undrar om 7klövern känner sig nöjda nu? Det gäng som gjort SD till snart Sveriges största parti och gett utlovelser som fått folk att hoppas på en framtid här? Känns det bra? Reinfeldt? Stefan? Är ni stolta över vad ni ställt till med? "Migrationsverket: Asylsökande kan få sova på gatan Boendekrisen är nu så akut att asylsökande kan tvingas sova på gatan – redan i helgen. Migrationsverket har informerat berörda myndigheter om läget. – Barnfamiljer kommer att undantas, men vuxna ensamma män kan komma att få sova ute, säger Fredrik Bengtsson, presschef på Migrationsverket." Ja vi får se hur det är kommer utvecklas. Fortsättning följer…. Refugee welcome! Till kylan på gatan. http://www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21757638.ab
Det är väl en självklar konsekvens när man plockar in fler än vad det finns bostad för. Omkring 35000 svenska medborgare är hemlösa. Mot bakgrund av detta förstår jag inte hur man så aningslöst bara tar in en aldrig sinande flyktingström. Nu pratar man om "inre gränskontroll" och då hade åtminstone jag trott att det skulle tas in färre flyktingar, men där fick jag tji.
Ensamkommande barn kan vi förstås inte neka (så länge de verkligen är barn), men hur ska vi kunna ta in flyktingar utan att ha någonstans för dem att bo? Vansinne.
"– Barnfamiljer kommer att undantas, men vuxna ensamma män kan komma att få sova ute, säger Fredrik Bengtsson, presschef på Migrationsverket."
Har män speciella kroppar som gör dem mer kapabla till att sova på gatan än kvinnor? 🤔
#2 Ur jämlikhetsfeminitsiskt perspektiv borde man kanske inte göra en sån uppdelning. Men om man följer sunt bondförnuft och en etik som jag tror de flesta männen som kommer nu håller med om, så ska kvinnor skyddas lite mer. Kvinnor är mer utsatta än män när de bor på gatan. Det gäller även svenskor som lever som uteliggare.
#3 Enligt BRÅ så är majoriteten av de som utsätts för misshandel män (2,5%/1,6%). Antalet som sker på allmän plats är nästan det dubbla vad gäller män jämfört med kvinnor (62%/33%).
Möjligt att det skiljer sig vad gäller bland hemlösa.
Det kommer inte så många kvinnor själva utan de som kommer har barn med sig och dem skiljer man inte från modern.
Vad et inte detta SD sa i sina flygblad att bostäderna var slut 🤔
# 6 Det var vad jag menade 😃
Har man en ordentlig sovsäck är det inga problem även om det är mååånga minusgrader. Sista repövningen lämnade jag det uppvärmda tältet för ett ouppvärmt för annars blev det onödigt varmt.
Men nu vet jag inte om det delas ut några sovsäckar här
Värd för Pensionärer
😕 Stackars människor som kommer hit till regnet, snön, mörkret och kylan nu! Inget kul alls! Får själv nästan ångest av att tänka på det för deras del. Huuu! 😕
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#9 Äsch då, har du inte läst diverse inlägg på PiF många av dem är säkert skojare, ekonomiska migranter eller IS-krigare…………eller????????
EDIT obs Ironi
Värd för Pensionärer
#10 Även skojare och ekonomiska migranter är människor och lär frysa, tror ingen av dem söker sig hit för att det är underhållande eller kul utan för att få ett bättre liv. IS-krigare däremot undrar jag om dem inte är demoner förklädda till människor dock.. 🤔
Instämmer med Tjeja! Det finns IS krigare bland dem enligt SÄPO ja. Är det så konstigt att tänka sig? Och ja många är ekonomiska migranter men det är faktiskt synd om dem med. Dom har tagit chansen och satsat stora pengar. Kanske sålt ett hus. Eller som en kille från Irak som satsade sitt arv, men blev så besviken och åkte hem tomhänt. Alla som kommer är inte stöpta i samma form. Men migranter själva talar om att vissa aldrig borde släppas in. Sen har man masstillverkat Syriska pass. Det här är en stor industri. Men ÄVEN om man inte accepterar denna invasion och hur politikerna frammanat den genom att LOVA sånt man inte kan hålla och på folkets bekostnad, så betyder inte det att man inte känner empati med killarna som måste sova i kylan. Varför måste folk jämt förenkla så förbaskat? Förresten. Det är inte folket som var emot massinvandringens fel att situationen nu ser ut så här. Det var politikerna som skapade situationen genom sin arrogans och hybris. Snacka om medmänsklighet går ju…. Men det är inte medmänsklighet det är egoism och karriärism som driver dessa hycklare.
Nu var det ironiskt skrivet om någon missade det.
Jag ser flera som systematiskt försöker förringa flyktingarnas situation genom att peka på just dessa grupper.
Värd för Pensionärer
13 Jaha jag missade nog det. Men jag tror att många resonerar så på riktigt. Så jag ser inte våra svar som förgäves.
Förstod mycket väl ironin i #10 men misstänker att många som är rädda för rasism inte alls förstod det. Så tycker det var värt ett riktigt svar ändå.
#14 #15 Det är lugnt
Värd för Pensionärer
Varför är det så synd om immigranter som måste sova ute när vi I Sverige inte brytt oss om de hemlösa tidagare?
#17 är det du som inte brytt dig om immigranterna tidigare då eller vem syftar du på? Att man önskar alla fick tillgång till jobb och boende betyder inte att man accepterar nedskräpning och bajs i rabatterna på gården eller på stigarna i skogen där folk går. Att ha det eländigt rättfärdigar inte att bära sig åt som en gris och lämna en svinstia efter sig där man slagit läger.
Enligt allemansrätten skall man städa efter sig och lämna platsen så till synes orörd och ren som bara möjligt när man lämnar sin lägerplats!
#18 det är absolut inte okej och givetvis ska man städa efter sig.
Mitt inlägg är mer över hur det skrivs nu i media hur hemskt det är att immigranterna måste sova ute, men vad om alla hemlösa som funnits i vårt land innan? Det har väl mig veterligen aldrig funnits tillräckligt med natthärbergen åt dem. Men det är en annan diskussion
# 19 Nej just det och nu finns det ännu färre natthärbärgen för dem.