Daesh, inte IS?
_"Fler och fler av världens ledare har efter terrorattentatet i Paris nu börjat kalla terrorgruppen för Daesh. Frankrikes ledare gör det sedan ett år tillbaka och även USA:s president Barack Obama har börjat göra det." ---
"…termen Daesh (som är den arabiska förkortningen för Islamiska staten i Irak och Syrien, al-Dawla al-Islamiyya fi al-Iraq wa al-Sham) är numera förbjuden i de IS-kontrollerade områdena. Att använda ordet är förknippat med hårda straff."---_
"Men i Sverige är debatten om sektens namn obefintlig. Varför? Fråga oss journalister. Fråga politiker. Terrorsektens eget pr-namn används överallt, helt okritiskt. Trots att Sverige är ett av de länder i Europa där terroristerna haft störst pr-framgångar i sin nyrekrytering."---
Ronnie Sandahl Aftonbladet
Tror knappast någon av oss vill se dessa jihadister kunna bilda en "Islamsk stat", så visst är det konstigt att vi lydigt använder deras eget propagandistiska namn? Jag har bestämt mig för egen del - i fortsättningen kommer jag att skriva "Daesh" i stället för "IS".
Då är vi två.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Tack för infon! =) Jag tänker utan tvekan säga det samma. Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh Daesh
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Ahaa…då fattar jag…hahaha😃
Daesh….daesh….daesh…
🤪
hur uttalas det?
Multi vad?
Så om två år kommer argumentet att "men de 200 döda på en konsert i London har ju inget med islamism att göra! Det var ju terrorgruppen Daesh som tog på sig attentatet!" att falla i än bättre jord?
Tillåt mig vara skeptisk.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#4 Har hört det uttalas "däsch" i franska och amerikanska sändningar, men du blir nog förstådd om du uttalar det precis som det stavas också.
#5 Jag har inte sagt att någon annan behöver byta, jag har bara sagt hur jag själv tänker göra. Vill någon fortsätta att kalla dem för IS så är det ju fritt fram!
Men - har de stora nationerna börjat använda namnet så lär det nog snart vara etablerat här också. Ser t.ex. att Aftonbladets redaktionsledning diskuterar att byta benämning (vilket man i och för sig inte behöver ta som något rättesnöre, men kanske som en indikation).
Den som om två år tror att man kan vilseföra någon om vem som utförde dådet i Paris genom namntrolleri lär vara optimist i överkant.
#6 Är du helt säker på det?
Ebolaas uttalande "Det är något väldigt sjukt med ditt inlägg, att man kopplar IS med religionen Islam." på annan plats här på PiF är ju annars lite som att säga att äppelcider inte skulle ha något med äpplen att göra. Nu ska vi börja kalla det för cider rätt och slätt och förlita oss till att kunskapen om vad det normalt görs av inte försvinner någonstans?
Om vi redan idag har problem med att göra kopplingen mellan en förkortning av Islamiska Staten och islam så menar du att man alltid kommer veta att Daesh är en arabisk förkortning för samma sak?
Hmm..
#7 Om någon vill göra en semantisk fråga av det om två är det ju bara att peka på att Daesh står för _"al-Dawla al-Islamiyya fi al-Iraq wa al-Sham".
_
IS vill ju kallas just IS, inte Daesh, men det ser jag ingen anledning att respektera.
#8 "IS vill ju kallas just IS, inte Daesh, men det ser jag ingen anledning att respektera. " 👍
I övrigt håller jag med er båda #6 & #7
Multi vad?
*asg* google översätt har en uttals-funktion (ljud)
det lät inte som jag förväntade mig, varesig frkrt eller utskrivet..
isis är den svenska förkortningen .
även de vill grunda ett kalifat,
har de tydligen inget som helst med islam att göra ..
eller gäller det bara i Sverige ?
penke
Daesh är väl bra, lär också betyda smuts el dyl. 🙂
Gillar inte när man på TV talar om "Islamiska staten"! En stat är ju det de vill ha, och som vi inte ska låta dem få. Att säga så är verkligen att ge dem legitimitet. Man borde säga "terrororganisationen IS" eller "terrororganisationen Daesh".
Nu hoppas jag ni förlåter att jag går lite ot: Men Carpinus, har du bott här nere? Jag tänkte när du kan följa fransk media så bra. 🙂
#12 Nej, jag har bara turistat där några gånger. Men i dagens snabba nyhetsflöde kan man nästan följa det som händer bättre hemma än på plats. Man ser ju på ofta i nyhetssändningarna förvirrade reportrar mitt i skeendet som måste uppdateras från studion om vad som hänt.
"Man ser ju på ofta i nyhetssändningarna förvirrade reportrar mitt i skeendet som måste uppdateras från studion om vad som hänt."
haha, ja, en webläsare med 10 flikar uppe och input från allt från liveleak och flashback till CNN, SkyNews och RT slår nog många gånger att vara mitt i smeten med en stressad producent i öronsnäckan. (eller vem de nu har på tråden)