Politik iFokus

Politik

Etikett: kyrkan-religion-och-politik
Läst 804 ggr
Gahella
1

Intervju med en IS-krigare

Intressant att läsa för att alla verkar inte se IS som en islamsk organisation, mer som en protest, som i detta fallet är mer riktat mot usa och hur det blev efter Saddams död..

http://www.thenation.com/article/what-i-discovered-from-interviewing-isis-prisoners/

_Fisken
0

USA…Saddam…har nyss sett en film på Facebook om just ISIS och hur de blev till.

_Fisken
1

Intressant artikel.
"_ ISIS is the first group since Al Qaeda to offer these young men a way to defend their dignity, family, and tribe._"
Tja, botemedlet bör vara fred, mat på bordet och att bli behandlad värdigt.  Att det ska vara så svårt?

Halvdansken
2

#2. Så om de kommer till Sverige, vi ger dem fred och mat på bordet så blir allt bra?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

_Fisken
1

Jag tänker i ett större perspektiv.

Gahella
2

#4 Det gör jag med och försöker förstå de bakomliggande orsakerna.

#3 Nej verkligen inte, om jag får tala för mig så har jag t.om varnat på annan media för att denna invasion är planerat och nu står vi här med skägget i brevlådan.

Men jag ville iom den här intervjun peka på att allt inte är så svart och vitt och att det kanske inte handlar så mycket om islam. För det jag har läst är att IS är skapad av Usa/Israel och Saudi-Arabien för att destabilisera både Mellanöstern och Europa och med facit i hand kan vi ju se att det stämmer.

Och de som de rekryterar är arga och rotlösa människor som ofta enligt denna källa har väldigt lite kunskap om islam och ofta är analfabeter, för dem är det mer en proteströrelse och det tycker jag ger en mer nyanserad bild än den jag hittills fått läsa.

Och som han själv uttrycker det: “The Americans came,” he said. “They took away Saddam, but they also took away our security. I didn’t like Saddam, we were starving then, but at least we didn’t have war. When you came here, the civil war started.”

ISIS is the first group since Al Qaeda to offer these young men a way to defend their dignity, family, and tribe. 

This whole experience has been very familiar indeed to Doug Stone, the American general on the receiving end of this diatribe. “He fits the absolutely typical profile,” Stone said afterward. “The average age of all the prisoners in Iraq when I was here was 27; they were married; they had two children; had got to sixth to eighth grade. He has exactly the same profile as 80 percent of the prisoners then…and his number-one complaint about the security and against all American forces was the exact same complaint from every single detainee.”

These boys came of age under the disastrous American occupation after 2003, in the chaotic and violent Arab part of Iraq, ruled by the viciously sectarian Shia government of Nouri al-Maliki. Growing up Sunni Arab was no fun. A later interviewee described his life growing up under American occupation: He couldn’t go out, he didn’t have a life, and he specifically mentioned that he didn’t have girlfriends. An Islamic State fighter’s biggest resentment was the lack of an adolescence. Another of the interviewees was displaced at the critical age of 13, when his family fled to Kirkuk from Diyala province at the height of Iraq’s sectarian civil war. They are children of the occupation, many with missing fathers at crucial periods (through jail, death from execution, or fighting in the insurgency), filled with rage against America and their own government. They are not fueled by the idea of an Islamic caliphate without borders; rather, ISIS is the first group since the crushed Al Qaeda to offer these humiliated and enraged young men a way to defend their dignity, family, and tribe. This is not radicalization to the ISIS way of life, but the promise of a way out of their insecure and undignified lives; the promise of living in pride as Iraqi Sunni Arabs, which is not just a religious identity but cultural, tribal, and land-based, too.

[Bermudas]
2

Tycker det är bra att du tar upp USA:s del i det som sker. La in det här i annan tråd häromdan. "Now the truth emerges: how the US fuelled the rise of Isis in Syria and Iraq" http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jun/03/us-isis-syria-iraq Nu tror ju inte jag att IS skulle kunnat skapas utan islam. Det krävs olika ingredienser. Och jag vänder mig mot tendensen som ofta sker att folk avsäger sig eget ansvar…allt är västs fel! Allt är USA:s fel. Nu har jag inte lyssnat än på ditt klipp så jag uttalar mig inte om just det. Men jag har sett andra som kör den attityden. På samma sätt som svenskar ständigt bortföklarar dåligt beteende med "utanförskap" och strukturellt ditt och datt. Det är att ringakta människor i grund och botten när man inte ställer högre förväntningar på andra än så, Men som sagt jag anser att USA har ofantligt mycket att stå till svars för. De startar krig om och om igen i andras länder! Invasionen av Irak är oförlåtligt, den motiverades på lögn. Saddam må varit en skitstövel men det var Iraks egen skitstövel, samma sak med Syriens Assad….när USA lägger sig i så hamnar länderna i en tio gånger värre situation än de var innan. Många amerikanare är så innerligt trötta på det egna landets idiotiska krig.

_Fisken
2

Tänk va Putin ska vara irriterad över USA. Han vet säkert vilket spel USA spelar (som vi bara anar)  och än mer irriterad blir han när han läser om USA:s popularitet i väst samtidigt som ryssarna får bära hundhuvudet.
Jag tror de ekonomiska krafterna i USA är enormt starka o driver landet - allt för att tjäna pengar. Det är motorn och leder förr eller senare till fördärv. Sen när allt går åt helvete så drar sig magnaterna undan med en stor förmögenhet och vi får ta skiten.

[Bermudas]
1

#7 "Jag tror de ekonomiska krafterna i USA är enormt starka o driver landet - allt för att tjäna pengar. Det är motorn och leder förr eller senare till fördärv. Sen när allt går åt helvete så drar sig magnaterna undan med en stor förmögenhet och vi får ta skiten." Instämmer!!