Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 922 ggr
white lady
2

Martin Hedin

" IS är inte främst drivet av religiös fanatism, utan av pengar. Västs pengar"

Tänkvärda funderingar.

https://www.facebook.com/notes/martin-hedin/parisattackerna-1311/10153185594356828

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Huygens
2

Ja, indikationerna att attackerna var en falskflagga Paris, organiserat av fransk säkerhetstjänst, har börjat nämnas och visas med text och bild på nätet.

[Hayabusa]
2

Personligen är jag skeptisk till konspirationsteorier likt denna (Martin Hedins). Denna länk har jag angett i en tidigare tråd, men den är i mitt tycke mer läsvärd:

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/11/17/sa-vander-is-sina-tva-fiender-mot-varandra/

Bland annat får Martin Hedins 5:e punkt ett svar (varför en av gärningsmännen bar ett pass från Syrien).

white lady
1

#2  Tack för den.Där ser man.

[Hayabusa]
3

#3 Håll till godo. En av terrorismens grundtankar är att skapa splittring & förvirring i ett annars homogent samhälle. De (terroristerna) kan ju tyckas vara galenpannor, men de är inte nödvändigtvis "korkade". Givetvis är de sluga nog att veta precis hur & vad de ska göra.

white lady
0

#4 Jo förvisso, men jag tror det är större agendor bakom allt.

[Hayabusa]
0

#5 Så kan det vara - men många älskar mystik, myter och det smått övernaturliga.

white lady
0

#6 Nja, tänkte nog inte så mycket på mystik,myter och det övernaturliga nu. Utan det tunga grabbarna.

[Hayabusa]
2

#7 Jo, det förstod jag. Men det som Mats Hedin gör bygger en del på mystik & myter. Anser åtminstone jag. 

Vad det gäller IS, så kan man konstatera att mellanöstern varit en orolig del av världen i många år (säkert de  senaste 100 åren). Inte underligt att våldet frodas och det är alltid praktiskt att ha en fiende - i deras fall västvärlden.

Därmed inte sagt att västvärlden är utan skuld.

white lady
0

#8 Men nu gjorde du mig nyfiken. Jag har inte följt Martin alls, och vet därför inget om han.Vad gör att du tycker han är det ?

[Hayabusa]
0

#9 Nej, jag vet inget om Martin Hedin på det viset. Jag tänkte mest på det han skriver i FB-länken i #0.  Som jag skrev tidigare så är jag inte särskilt förtjust i konspirationsteorier, men jag inser att det finns personer som lockas av dem. Precis som det finns människor som lockas av det okända och lite mystiska. Det blir mer spännande då, helt enkelt.

Halvdansken
0

Jag älskar konspirationsteorier, väldigt underhållande.  Många teorier kom redan  en timme efter händelserna i Paris.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

white lady
0

Jag som fattar nada, med vad dom pysslar med såg detta klipp. Klokare. Nej.

https://www.facebook.com/ezraklein/videos/10153737513773410/

Huygens
0

#12 Videon visar inte att Saudiarabien och USA kan vara dom som ger militärt stöd även till IS.

.

Obama försa sej visst litegrann.

USAs president kallar IS för ISIL Det är antagligen jobbigt i längden att upprätthålla en långtgående lögn även för en president, Obama sa:

"We are speeding up training of ISIL forces, including volunteers from sunni …"

Datumet som Obama gjorde sin kanske avsiktliga felsägning var den 7 juli, ett datum för sifferritualer; 77.

72mm
3

#12 Du får fakta-kolla detaljerna i den där videon, annars är den en bra sammanställning. Han påstådde att Assad hade använt kemiska vapen som om det var fakta, jag vet inte om det verkligen har blivit belagt. Det presenterades som  huvudanledningen till varför USA skulle gå in på allvar mot Assad. Den opinionen lyckades Obama aldrig bygga vilket gjorde ett nytt markkrig omöjligt. Det kan ha varit första gången som opinionen lyckades stoppa ett krig i regionen. 

Att kalla det "från början"  (menar början av kriget i Syrien) är en sanning med modifikation. För att verkligen förstå sig på hela situationen i mellanöstern får man nog läsa historia från åtminstone mellankrigstiden. 

Det som gör det så komplicerat är att de är så många inblandade parter, och att mycket av religionskrigen muslimer emellan (sunni-shia oftast) blir till proxy-krig för andra stater.  

Angående konspirationsteorierna så är de underhållande, men sällan mer än så. Verkligheten överträffar sagan med hästlängder, inget behov av att dra in extra mystik.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Huygens
0

Frågan är vems pengar vi bekämpar om vi ska delta i "kriget mot IS"?

Det finns videoklipp på IS nya vita Toyota-pickuper med monterade automatgevär. På video från 9 nov syns även 1-2 helikoptrar som sägs tillhöra USA. Helikopter syns först halvvägs in och sedan på slutet, som om IS-bilarna får skydd och eskort av USAs Apachehelikoptrar.

En hel karavan av IS pinfärska Toyotabilar. Skyddade och bevakade av amerikanska (?) attackhelikoptrar. NATO-IS?

Halvdansken
0

#15. Man kan ju köpa vapen och material på andra vägar än de lagliga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Huygens
2

…eller få dom gratis av USA.

[Hayabusa]
0

Vem tillverkade T-55 och T-62?

72mm
0

Min hemmasnickrade teori om mellanöstern är att föreställningen att USA faktiskt vill se demokrati och lag i området är vad som hindrar folk från att se sanningen.  

Om man för en sekund leker med tanken att allt USA (och till viss mån allierade) har gjort i området har gett exakt den effekt som man velat, vilka slutsatser kan man då göra?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
0

#19 Bra fråga. Själv vet jag inte. Vad tror du?