Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 1346 ggr
Zyperior
15

Is-krigare under uppsikt?

Säpo försäkrar sig om att man har uppsikt över de ca 120 "IS-veteranerna" som finns i Sverige.

Ursäkta, men..Vafan gör dem här!!!!?
Skicka ut dem hövvet före, tillbaks till sin sandlåda och låt dem sprängas till bitar med sina med-terrorister. Vill fan inte sitta på pendeln när någon sån här idiot får för sig att "allahu akbar:a" sig över hela tåget.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-kallar-in-personal-efter-parisdad/

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Leffe
3

Jag tror inte man får göra det förrän de begår ett brott. Det är nog samma som att du kan tala om för polisen att du kommer att råka illa ut av någon. Polisen kan inte göra något förrän den personen gör något

[helga21]
1

# 0 Förmodligen så har de permanent uppehållstillstånd här.

Zyperior
5

#1 Det finns väl internationella lagar om brott mot mänskligheten. Det är väl dessa man använder för att döma gamla nazister. Gör samma sak med dem.

[helga21]
4

# 3 Under förutsättning att de vet och kan styrka att de begått brott - ja.

Leffe
1

#3 Dessa nazister visste man hade begått brott. Vet man dessa IS-veteraner begått brott. Jag vet inte om det är så det gäller

Zyperior
3

#4 Fabricera något. Det borde räcka med att man haft samröre med IS på något sätt. Vilket man uppenbarligen vet, därför borde de ha bevisning för det också.

[VSK]
5

Man får inte skicka tillbaka folk till sina ursprungsländer om det där råder hot om deras hälsa. Så sjukt är det.

[helga21]
2

Det finns en svensk medborgare i Sverige som begått krigsbrott i Rwanda.  Han åtalas i Sverige.

Leffe
0

#8 Men det fanns väl bevis att han begått brott i Rwanda

Tride
0

Har de använt olaga hot?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[helga21]
0

# 9 Ja naturligtvis fanns det detta.

Leffe
0

#11 Då fungerar det ju. Det finns ju inget bevis att just dessa IS-are begått ett brott. Har SÄPO koll på dem och ett vapen skulle dyka upp. Då begår de brott

[Bermudas]
5

Jag fattar inte? Är dessa ISkrigare som stridit i Irak och Syrien så är de väl inte oskyldiga? Jag menar strider man med IS så är det väl inte knyppling man pysslar med?

Leffe
3

#13 Det verkar vara så. Kan inte se det på annat tyvärr

[Bermudas]
5

"Säpo känner till cirka 120 personer som återvänt till Sverige efter att ha slagits tillsammans med islamistiska extremister i Syrien. Drygt 125 svenskar befinner sig i Syrien och Irak för att ansluta sig till de väpnade extremistgrupperna i regionen. Totalt har 286 personer rest från Sverige sedan 2012 för att ansluta sig till extremistgrupper i regionen." http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-kallar-in-personal-efter-parisdad/ Hur jävla mesigt kan det vara? Ska dessa få vara här? Har ni sett deras egna filmer de lägger ut på Youtube. Jag har sett glimtar…det räcker.

[Bermudas]
1

#14 borde dom inte sättas i fängelse?

Leffe
4

#16 Jag har bara skrivit hur jag tror vår lagstiftning fungerar

[Bermudas]
1

Okej jag förstår det. Men vad tycker ni själva?

Leffe
6

Är det klart att de krigat för IS ska de tillbaka

[Garntroll]
0

SÄPO kan väl bara ha koll på folk som misstänks kunna skada Sverige som stat. Visst FBI kan be SÄPO bevaka folk tex men de kan ju inte jag IS - soldaterna bara för att de krigat i Syrien.

[helga21]
2

# 20 Har SÄPO några som helst bevis för att de stridit med IS och gjort något i Sverige olagligt så säger det detta.

[Bermudas]
3

#19 jag fattade det så. Det stod så i artiklarna att dom stridit i Irak och Syrien…va!!! Vad gör dom fria på våra gator då? Vi har ju folk här som försökt fly från dessa mördare.

[Bermudas]
3

Men jag tycker inte de ska skickas tillbaka. Jag tycker dom ska sitta bakom lås och bom så att de inte kan skada oskyldiga människor. De kristna till exempel. Men även andra muslimer.

Leffe
2

#19 Jag vet inte. Det kanske är så att det anses att det inte är ett brott att vara med i krig utan först när det begås våldsbrott i kriget. Precis som om inte krig är våld, men du förstår nog hur jag menar

#23 Då får vi ju betala för dem.

Zyperior
5

#23 Precis som Leffe säger, jag vill inte betala för dem. Jag vill inte ens utsätta svenska brottslingar för dessa vidriga svin. Normalt sett är jag inte för dödsstraff, då jag inte anser att det är ett "straff" att dö. Men jag bryr mig inte om om de straffas eller inte, jag vill bli av med dem från jordens yta. De förtjänar inte att andas samma luft som mig. Så dödsstraff borde införas i deras case.

[Bermudas]
3

#24 ja det får vi. Men om vi skickar tillbaks dem…..vill inte tänka på vad de kan göra. Här är en som skrev att han köpt en flicka på 11 år jättebilligt! ”Jag känner en broder från jazeera som köpte en 11 årig yazidi, för bara 1000$, jätte billigt.” Den svenske jihadisten ”Abu Salman”, en 26-åring från Stockholm som befinner sig i IS-kontrollerat område, skrev i höstas i en hemlig facebookgrupp där IS-sympatisörer från Sverige diskuterade frågan om slaveri, om de priser som vänner till honom betalat för slavinnor ur folkgruppen yezidier, en minoritetsgrupp som utgör mindre än 1,5 procent av Iraks befolkning. Och han fortsatte: ”Flera bröder här har slavinnor, en broder från Tjetjenien köpte två stycken, en 14 åring och en 21 åring, 1500$ per skalle hehe.” http://www.magnussandelin.se/svensk-is-jihadist-en-11-aring-for-bara-1000-dollar

[Garntroll]
0

#Nä det har jag ingen aning om. Det undrar jag med faktiskt. Det är väl samma sak som frågan om alla som röstar på SD är rasister på riktigt. Jag gillar inte IS men gör de inget brott kan man inte i Sverige bura in dom för något de inte gjort.

Bettan
2

Detta med att de krigar för IS. Vi får inte glömma bort att IS tvingar en del att kriga för dem. Ska de då ses som brottslingar?

Ha en bra dag

Sport iFokus

Zyperior
3

#28 Ja. Ska man kunna hävda att man blivit tvingad för att sedan kunna gå fri? Då kan jag nog garantera att 100% av alla IS-soldater är "tvingade". Om man har tydliga bevis för att man blivit det, så fine. Men om inga bevis finns, utan bara ord från den misstänkte och hans jäviga så nej. Då ska han dömas för de brott han åtalas för.

[helga21]
1

Om de gjort något som är brottsligt i Sverige så ska de ställas inför rätta. Sådan är lagen här. Och VET SÄPO att det är så talar de om detta.

[Bermudas]
2

"ISIS-medlemmar som pratar flytande svenska och berättar om hur det är att fira Eid i Syrien och deras planer för resten av Europa. Vissa delar har klippts bort pga. att det varit för grova." http://www.liveleak.com/view?i… Hittade det här men jag kommer inte kolla på klippet så jag kan inte gå i god för det.

[VSK]
8

Ni måste ha förståelse för att det inte är så lätt för SÄPO alla ggr när man motarbetas. Artikeln är inte busfärsk men gjorde sig påmind efter Åsa Romsons förhoppningsvis alltid ihågkomna idiotiska uttalande.

http://www.dn.se/debatt/sapo-trakasserar-muslimer-och-underblaser-islamofobi/

Har jag sagt att MP inte är riktigt kloka 🤔

Zyperior
4

Tveksam om SÄPO gör det alltså. SÄPO är ju sedan årsskiftet direkt underställda regeringen. De är inte politiskt neutrala.

[Bermudas]
1

Nytt försök med fungerande länk http://www.liveleak.com/view?i=a5c_1447507895 "ISIS-medlemmar som pratar flytande svenska och berättar om hur det är att fira Eid i Syrien och deras planer för resten av Europa. Vissa delar har klippts bort pga. att det varit för grova."

Leffe
0

#28 Ja det har du rätt i förstås. Tänkte inte så långt

[Garntroll]
0

Ser att TS länkar till Fria Tider. Ja då är det rena skiten som står. Den som har den bloggen är SD - svansen. Inget jag litar på.

[Bermudas]
3

#36 men om du kollat lite så hade du märkt att friatider länkat till SvD Det gjorde jag och postade här samma uppgifter. Varför är ni så slöa. Läser ni inte?

Zyperior
4

#36 Nä, Dumheter24 är ju bättre. Eller varför inte hatsajten "Interasistmen".
FYI. De har skrivit en rad artiklar med kritisk hållning mot SD. De har en agenda för begränsad invandring, men att de skulle va SD-svansen som ligger bakom den är knappast troligt. Man blir säkert klokare om man läser nyhetssajter som endast stämplade som trovärdiga av AB och dina medhållare. Du har säkert en nyanserad bild av situationen.

[Bermudas]
3

Aftonbladet ljuger ALDRIG! Dom kan man lite på! (Skämt)

[Bermudas]
3

Tänk att samma uppgifter är strunt och skit på ett ställe men sanning på ett annat. Otroooligt!

[Garntroll]
0

#37 har du kollat hur aktuell artikeln är? Fria tider publicerar oftast 5 år gamla artiklar.

[Daniela1983]
2

# 6 Ja man tycker ju det. Men västländska politiker är landsförrädare som man kallar dem, de är också fienden. Britterna klagar lika mycket på deras Cameron (Ca Moron  som folk bla kallar honom) som svenskarna på Löfven. De är av samma skrot, plus Merkel mfl. Frankrike har väl också släppt in mängder med muslimer och se vad som händer där.

Har själv haft några muslimska män i närheten som betett sig nervöst/udda när man åkt kollektivit, en verkade be eller sjunga bakom mig på arabisk på bussen, inte kände jag mig trygg då.  Man vet aldrig med vissa.

Återstår att se vilka straff terroristerna från gårdagens attentat får, kanske terapi vem vet med dagens politiker.

[Bermudas]
3

#42 kolla själv var inte så förbaskat lat. Artikeln är purfärsk sluta gnäll Om du LÄSER i tråden hittar du den

[Garntroll]
0

Nä jag tänker inte läsa det.

Zyperior
4

#41 Precis. Aftonbladet är trovärdiga bara för att liksom.. Friatider är det inte bara för att.. Ganska egendomligt förhållningssätt till media.

[Bermudas]
3

#45  Vad håller du på med? Sluta gnäll. Artikeln är från idag "Uppdaterad i dag 14:39. Publicerad i dag 14:23" FRÅN DN men du tänker inte läsa för du ska bara gnälla och ställa krav. Här! http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-kallar-in-personal-efter-parisdad/

Cragan
4

#45 all media är vinklad så det enda man kan göra är att hämta information från så många källor man kan och sedan bilda sin egna uppfattning (som vinklas av ens egna upplevelser och inställning)  
själv brukar jag bara googla om det står nått intressant i någon tidning för att få så mycket info jag kan hitta o då sorterar jag inte ut vissa källor (dock kan det påverka hur stor nypa salt jag tar till texten beroende på vart den står)

[Bermudas]
6

Ursäkta om jag tappade tålamodet. Men när man sitter och skriver om IS-killar från Sverige som sitter på Facebook och raljerar om att de köpt en elvaårig flicka att ha som sexslav och andra IS -killar från sverige som mördar och skryter om det i videor…. när jag märker att vissa verkar knappt bry sig utan det enda som verkar vara viktigt för dem är att klämma åt SD. Själv har jag inte ens röstat på SD (jag hajade inte vidden av vad som höll på att ske) utan är bara en som tycker att IS är några man ska ta på stort allvar och att massinvandringen är helt galen.

Leffe
6

#49 IS ska man absolut ta på allvar. Den organisationen verkar inte se något värde i en människa

[Bermudas]
3

Precis!

Leffe
5

Däremot spelar det ingen roll till hur många media du länkar till. Det är myndigheter oc h lagar som bestämmer vad som man får göra med enskilda individer som befinner sig i vårt land. Jag tror nog de insatta vet mer än media. Detta innebär ju inte att IS sopa under mattan

Vanja
1

Den här tråden kommer att tas bort eftersom den bygger på en länk ifrån friatider.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
3

Upplåst efter moderering. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Bermudas]
2

Fint Vanja!

Zyperior
1

Ja. Tack så mycket Vanja! =)

[Bermudas]
2

#52 det kan hända. Men eftersom vi har friheten att tänka tycka reflektera själva än så länge så tycker jag man kan göra det.

Leffe
5

#57 Visst det gör vi nog båda. Tycker och tänker och ingen av oss är sämre eller bättre för det

[Bermudas]
1

#58 Nej varför skulle vi jämföra så? Nu ska jag sova. Ha det gott så länge. :-)

Bettan
3

#58 Visst är det så. Det gäller oss alla

Ha en bra dag

Sport iFokus

[[eskils_]]
10

#49 Förståeligt om du tappade tålamodet, Bermudas.

Hallandsposten, augusti:

"Men den senaste veckans debatt om Hagamannen har avslöjat vänsterns brutala hyckleri i frågan om straff för grova brottslingar.

När lagstiftning kring terrorbrott och åtgärder mot svenska jihadister diskuteras - då är vänstern ofta noggrann med att poängtera vikten av förebyggande arbete och att återvändande massmördare och våldtäktsmän ska rehabiliteras och återintegreras i samhället. Det är därför det rödgrönrosa styret i Stockholms stad lade fram ett handlingsprogram om extremism med bostads- och jobbstöd för jihadister. Åtgärder som försvarades av många inom den svenska vänstern. För det handlar om att värna rättssäkerheten! Och den svenska synen på rehabilitering av kriminella! Eller så handlar det om att inte förstöra livet för ungdomar som insett att de begått ett stort misstag när de anslutit sig till Islamiska staten. Oavsett vänsterns argument så har de ändå landat i att hårdare tag mot terrorister inte är önskvärt.

Men grova våldtäktsmän ska alltså skaka galler. Då är det okej med hårda tag. Men jihadister ska rehabiliteras. Svenska kvinnor ska känna sig trygga, men invånare i orter där många individer lämnat Sverige för att ansluta sig till Islamiska staten ska tvingas leva sida vid sida med förövarna när de väl återvänder. Jihadister som förslavat unga flickor i Syrien och Irak ska erbjudas jobb- och bostadsstöd.

Vad sänder det för signal till kurder, assyrier, irakier och syrier här i Sverige vars släkt och vänner fått smaka på Islamiska statens tyranni? Har inte de också rätten att känna trygghet?

Vänsterns djupt inkonsekventa linje är ett hyckleri av episka proportioner. Om man vill se hårdare straff måste man vara konsekvent. Då bör även terrorlagstiftningen skärpas så att svenska jihadister får sona för sina brott mot mänskligheten."

[helga21]
6

# 61 Det har förmodligen bättre effekt än förbyggande och daltande med folk som beter sig på detta sätt.

[Bermudas]
5

#61 Tack Eskil för visad förståelse. Ja dessa gärningsmän gör mig fruktansvärt upprörd och illa till mods och jag kan inte för mitt liv förstå samhällets flathet mot dem. Det är surrealistiskt. Man snackar om hotet från nazism och 1938 men verkar inte förstå att det hemska finns i full blom här och nu. Man har flyttat fokuset på SD istället. Det är inte friskt. "Vänsterns djupt inkonsekventa linje är ett hyckleri av episka proportioner. Om man vill se hårdare straff måste man vara konsekvent. Då bör även terrorlagstiftningen skärpas så att svenska jihadister får sona för sina brott mot mänskligheten." Instämmer till fullo med dessa ord!

Pysslan
6

Jag har inte hört någon uttrycka tankar om att Breivik skulle kunna rehabiliteras och hjälpas tillbaka in i samhället. Varför tror man att IS-krigare ska kunna rehabiliteras? Extremism är väl extremism oavsett vilken sida den väljer?

Personligen anser jag att all de som vill strida med, strider med och har stridit med IS är terrorister och jag vill inte ha dem här i Sverige.  Jag kan för mitt liv inte förstå detta daltande med människor som urskiljningslöst dödar, våldtar, misshandlar, lemlästar, spränger, bränner, halshugger.

I mina ögon har de förverkat rätten att existera!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

RobinEH
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#34 Jag hör dem inte prata om några planer, dock bryter de i sin svenska till och från. Därtill framkommer inget i videon som visar att de tillhör ISIS.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Bermudas]
2

#65 tack för att du kollade. Undrar vilka de tillhörde. Och vad de sa när de inte talade svenska? Här ett till klipp http://www.expressen.se/tv/gt/svensk-is-krigare-talar-ut-om-halshuggningarna/

[Bermudas]
2

Vill återigen be om ursäkt och nu direkt till Garntroll. Mitt humör sviker ibland.

gruvel
3

Lite sen här kanske, men la märke till i GP idag att integrationspolis Boström vet att Göteborg toppar i Sverige i antal som anslutningsrest till IS och håller rekordet internationellt om relaterat till folkmängd. Vidare, då han bör ha en god grund för vad han säger, är det intressant att han anser att de som får resa hem till Sverige är godkända som pålitliga av sina överordande i IS, medan de som IS är osäkra på får inte  resa hem.  Pålitliga.

RobinEH
3

Skulle man kanske illegalisera strid med terrorstämplade organisationer?

sponny
4

Vänstern upphör inte att förvåna mig. Och just när det gäller frågan om återvändande IS-krigare så tycker jag att de är helt ute och cyklar.

Lite historia: Vid rättegångarna i  Nürnberg 30 september 1946 förklarades hela SS som en kriminell organisation. Och då spelade det ingen roll om du som medlem varit med i Allgemeine SS Totenkopfverbände som hade hand om bevakningen av koncentrationslägren eller varit en "vanlig soldat" i Waffen-SS, den stridande grenen av SS. Oavsett vad du sysslat med hade du tillhört en kriminell organisation.

I Waffen-SS fanns även ett antal svenska frivilliga. Och nu kommer vi till det intressanta. Med jämna mellanrum hör man från vänster ringhörna att Sverige inte gjort upp med vad som hände och att de svenska frivilliga som återvände efter kriget kom för billigt undan. Och jag kan till viss del hålla med dem om det. De flesta av dem förhördes efter hemkomsten av SÄPO och sedan kunde de återvända till sina civila liv. Det hände inget mer än det.

Och nu vill man göra samma sak igen. Men nu handlar det ju inte om nazister, utan återvändande jihadister som slagit för IS. Då ska man helt plötsligt rehabiliteras och återintegreras i samhället. Så om det var så fel när det handlar om återvändande nazister på 40-talet, varför är det så rätt när det handlar om IS-krigare idag?

Leffe
0

#70 Kan det kanske bero på att det är andra tider nu

sponny
5

Jag vet inte om det är det. Frågar du mig så anser jag att även IS borde klassas som en kriminell organisation och att man med omedelbar verkan gör medlemskap straffbart. För det finns väl inte någon i hela Sverige som inte vet vad IS är för en organisation? Man måste bott under en sten om man kommer tillbaka från Syrien och säger:

"Ja, jag trodde det var en hjälporganisation eller nåt som mest kramade små barn." 😟

Och sedan hela frågan om, som det verkar, vänsterns åsikter om rehabilitering.

"Jaha, du kom precis tillbaka från IS i Syrien. Då ska vi se till att du får det bra. Rehabilitering och återintegrering till samhället. Till skillnad från de fruktansvärda svenska SS-soldaterna under 40-talet. När de kom tillbaka så…gick de tillbaka till sina civila liv…precis som du, ja. Ehm, de borde straffats. Nej, inte du inte. Dom var ju nazister, det är något helt annat."

Personligen har jag svårt att se skillnaden.

RobinEH
0

#34 Filmen är tydligen gammal. Flera av de som syns är bekräftat döda här.

Pysslan
3

#72 Instämmer till fullo. IS är en terrororganisation! Det är olagligt att bistå terror ekonomiskt.  Det borde därför, logiskt sett, vara olagligt att bistå med "arbetskraft".

Ingen kan ha missat vilka IS är och vad de håller på med, om man ändå väljer att ansluta sig till dem så kan man inte i efterhand säga att man inte deltagit i olagliga aktiviteter. ALLT IS gör är olagligt!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺