Säpo höjer hotnivån.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21787969.ab
Snart tar jag mitt pick och pack och flyttar lååångt in i skogen. Kanske jokkmokk är en bra idé. Usch för allt elände.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Usch ja nu vet man snart varken ut eller in och när ska detta hat och våld ta slut 😕
Ja, det är den stora frågan. Och jag är ärligt talat en av de som är livrädda för detta stora hat som sprider sig och lyckas döda massvis med oskyldiga människor.
Totalt livrädd.
/ Vanja
Det är många som är livrädda både för sitt eget liv och för andras,personligen är jag inte rädd för döden men dock den risk som finns att man hamnar i nåt sånt här och det som skrämmer mig är att bli skadad eller handikappad för livet.
Det känns så hopplöst och tragiskt med allt som sker i världen nu och detta eviga hot där människor frihetsberövas 😢

Samma sak i Danmark, vi är också på nummer 4 nu.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det är förbannat otäckt och vi i Europa kanske skulle ha lyssnat och tagit IS på allvar när dom faktiskt gick ut och sa att dom skulle ta över Europa.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/okad-strom-av-tips-till-sapo/
**https://richardjomshof.wordpress.com/2012/04/13/muslimer-med-malet-att-ta-over-europa/
**
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
#5 Oh, nej, då hade vi kallats rasister. 😮 Man måste vänta till de som bestämmer får upp ögonen för vad som håller på att ske.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#6 Så sant.
"Jag kan inte tycka något för än det parti med partiledare jag röstar på tycker så".
Förmågan att tänka själv är inte direkt påtaglig hos vissa partiers sympatisörer.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Förmågan att tänka själv är inte direkt påtaglig hos vissa partiers sympatisörer.
Vissa? Säg hellre alla!
Värd för Pensionärer
Just nu är jag väldigt glad att jag bor i en liten liten by och inte i nån av de största städerna!
Zingo ;D
# 8 Och genast så ser du en möjlighet att dra alla över en kam. SD har tagit detta hot på stort allvar redan tidigare.
Sen tycker jag att vi slutar upp med att kalla terrorister för stater. IS (Islamska Staten) erkänt av något land och det finns inget folk i den bemärkelsen som folkrätten kräver och de behärska ännu inte något bestämt territorier. Kalla dem Daesh. http://www.svd.se/is-isis-isil-daesh-vad-ar-ratt
fu hlvete kollar på livesändningen nu, STÄNG GRÄNSERNA FÖR HLVETE INNAN NÅGOT HÄNDER :(((
Jag oroar mig för min mor som kommer med flyg imorgon. En flygplats är ju ett bra mål.
Mm, ska själv på kryssning snart. Känns också som ett väldigt bra mål.
Jag studerar på ett större universitet och det känns som ett bra mål också. Att man ska känna så här är bedrövlig!
Jag känner viss rädsla för vad som händer i världen och jag finner stor otrygghet i världen dock ställer jag mig extremt funderande till samma som inlägg # 11 gör.
Jag har nog inte förstånd till att bli rädd. Eller rättare sagt , så länge man håller sig hemma är det nog ingen risk. Men tågtrafik tex kan ju bli måltavla. Man får ge tusan i att åka tåg.
#11 och #16 Ja, det är ju väldigt märkligt! Fast å andra sidan har jag inte förstått mig på honom någon gång.
#17 Jo så är det ju men majoriteten måste åka tåg/buss osv. Jobb/Skola kallar :(
#19 tror lite frågan/ tanken är var man åker tåg/buss. Skulle personligen tro att ju mindre samhälle desto "tryggare". Verkar som om terristor för störst förödelse inriktar sig på större städer / samhällen
#20 precis, men vi som bor i stora städer måste fortsätta med våra liv…det är hemskt att behöva vara rädd
# 21 håller med dig till fullo där, vi kan inte stanna av våra liv hur hemskt det än är att vara rädd.
Jag bor på landet. ni som bor i storstäderna kan nog vara mer nervösa. det kan jag förstå.
Hade jag haft tillräckligt mycket pengar hade jag nog köpt mig en egen ö 🙂
# 24 kan vi gå ihop 😉
Här är en ö till salu på nära håll (det finns till och med fästning), annars kanske det finns några grekiska öar att köpa.
http://www.di.se/artiklar/2015/8/12/kop-en-egen-o-i-oresund/
Värd för Pensionärer
"Bör man vara orolig över att ge sig ut i julhandeln till ett köpcentrum, till exempel? – Nej, jag tycker inte att man ska vara det. Om vi viker ner oss, blir rädda och ändrar beteendemönster har terroristerna vunnit en delseger. Man ska vara extra vaksam, men fortsätta leva som vanligt." - Anders Ygeman http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21787969.ab
Någon annan som inte tycker om dessa uttalanden? Folk är oroliga för att utsättas för terroristdåd och får höra att man inte skall "vika" ner sig. Man skall med andra ord riskera sina liv för att inte ge terrorister en psykisk "delvinst". "Lev som vanligt".
Det är ett hot mot offentliga institutioner inte mot civila personer. Regering och Riksdag i första handel men också mot andra statliga institutioner sas det på TV.
#27 Precis. Lätt för någon som förmodligen går med livvakt 24/7 just nu att säga.
Jag är orolig ändå, jämt.
/ Vanja
Hade Sverige behållit sin gränskontroll och militär samt haft ordning & reda, så hade riskerna för attentat antagligen varit tusentals ggr mindre än vad det är idag. Så går det när man inte använder det som sitter ovanför axlarna. Skrämmande ja, tragiskt ja, sorgligt ja. Det är för jävligt på ren svenska.
Exakt vad gör regeringen för att ge landets befolkning den trygghet som de har rätt till. -inte ett skit utan gör precis tvärsom.
Hade jag varit nån annan på den här sajten (denne finns inte kvar nu) så hade jag sagt: vad gnäller ni för det är det här ni röstat för. Nu är inte jag denne personen.
#31 Håller med dig till fullo. Nu är det för sent att börja försöka ha någon ordning och reda.
Jag är så förbannad på vad den här regeringen har ställt till med! Löfven är ju bara en stor pajas som är på väg att förstöra hela landet, med bland annat mina skattepengar! 😡
Visst har du rätt, tyvärr.
"Efter ha samrått med Säkerhetspolisen ställer landets judiska församlingar in all verksamhet under kvällen. Det berättar Lena Posner Körösy som ordförande i Judiska centralrådet.
– Vi har idag valt att stänga ned judiska församlingen, synagogorna och verksamheter som är fritidsrelaterade, alltså idrottsförening och andra sammankomster som skulle äga rum under kvällen.
Företrädare för judiska församlingen blev idag kallade till ett möte med Säkerhetspolisen. Lena Posner Körösy vill inte svara på om det finns något hot specifikt riktat mot judiska mål i Sverige, men beslutet att stänga ikväll togs av församlingarna både i Stockholm, Göteborg och Malmö."---
# 31 De som röstade för EU jag och Schengen. Innan EU så hade vi gränskontroller.
Sant, men hade rätt regering setat så hade vi inte varit med i EU.
Jag har alltid varit motståndare till EU.
# 36 Men om svenskarna hade varit lika kloka som Norge så ha de vi inte heller varit med i EU. Vi gick med där 1995 och alla partier utom V vill jag minnas var för det eventuellt MP också.
Spelar ingen roll vad svenskarna ville för dåvarande regering hade bestämt att vi skulle gå med oavsett vad svenskarna tyckte.. Redan där sprack en stor del av demokratin.
Jag har alltid varit för ett NU för att jag alltid tyckte att det klaffat väldigt bra mellan länderna i norden, men tydligen så var det inte lika spännande som ett EU.
Det är väl bara att ge f*n i att betala till EU så slänger dom ut oss, eller? Men så lätt går det väl inte…
Sverige kan gå ur EU men får betala en stor summa pengar som "straffavgift" om jag förstått saken rätt, men denna avgift är ju en stor investering inför framtiden.
# 38 Jo det var en bestämmande folkomröstning som gjordes det hade regeringen bestämt. 😃 Vi har egentligen enbart rådgivande folkomröstningar men nu lovade samtliga partier att hålla det som omröstningen sa.
# 39 Vi kan åtminstone låta bli att betala till dess de tar emot en del av flyktingströmmen. Det har vi faktiskt möjlighet att göra.
Visst var det en folkomröstning, men googla du så skall du få se att dåvarande statsminister har sagt att Sverige kommer gå med i EU oavsett resultat.
Vi får väl hoppas att SÄPO:s kompetens höjts sedan 60-talet, när exempelvis Korsnäsgårdens programledare Nils Linnman kommunistregistrerades efter att han gjort naturfilm i dåvarande Sovjet. (Journalisten Björn Kumm på Aftonbladet hade en källa på SÄPO som kunde avslöja åtskilligt, mer eller mindre löjeväckande.)
SVT2 14:25 Pressträff med Löfven angående ökat terrorhot
Jag har en fråga som jag tänkt mycket på Tror ni IS konmer till småstäder som vänersborg Känner mig inte trygg längre i mitt hem pga IS
Att inte säga ett möjligt ja, vore en hemsk lögn.
Var har Löfven fått kraften ifrån
En hel del rådgivare + antagligen hot om nyval (från främst M) om han inte agerar kanske.
#49 Betänk att han nu trampar ner MP under sig
Svetsaren säger att Skype är ny teknik… ha ha ha 😃
Han menar nog sedan förra utredningen
Skype skapades för snart 13 år sen och är ingen ny teknik. Sedemera är det naivt att tro att regeringen kan smitta misstänka "datorer" med trojaner. De som har lite koll på tekniken laddar knappast ned crack och annat, eller surfar på "intressanta" sidor. De använder telefonen för det den är tilltänkt för.
Försöker man implementera "fulkod" i Skype, så finns det en hel del annan mjukvara som ersätter Skype.
Däremot Biometriska pass är på tiden.
Undras om Stefan och Mona är värsta fiender nu 🤔
#53 Har Skype funnits så länge. Tusan vad tiden går.
Ja visst Leffe, det säger bara swisch 😃
😮
Hugaligen, 13 år!?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Ja men säg det inte högt för statsministern kanske får en chock 🤦♂️
😃
😃