Glasögon?
För ett tag sedan var det prat om att barn/ungdomar under 19 år skulle få gratis glasögon efter årsskiftet. Jag har försökt googla och ta reda på om det blev så eller inte, men jag hittar bara info från mars i år, då det fortfarande bara var ett förslag.
Finns det någon här som vet hur man tar reda på om det blev så eller inte?
Det finns inga pengar kvar på överskådlig framtid, så tyvärr så ser det nog väldigt mörkt ut. Nej jag vet inte utan spekulerar bara.
"I Vänsterpartiet och regeringens budget har vi sett till att sjuka barn har rätt till gratis medicin. Föräldrarnas ekonomi ska inte avgöra barnets vård. Den 25 november avgörs budgeten i Riksdagen."
Ah, så det är först om några dagar beslutet tas? Fast det där gäller väl just medicin, och inte glasögon? Skulle visserligen inte bli besviken över gratis medicin heller eftersom min son knaprar ganska dyra piller.

#3 Men gäller inte högkostnadsskyddet för hans mediciner?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 4 Det gör det och man får om jag minns rätt lägga ihop dessa om man har flera barn.
Oj, var lite tankspridd där TS, ber om ursäkt för det. Ja, detta finns med tillsammans med gratis medicin för barn i budgeten som regeringen tagit fram tillsammans med Vänsterpartiet.
"Bidrag för glasögon till barn och unga
Varje flicka eller pojke, oavsett bakgrund eller funktionsförmåga, ska ges de bästa förutsättningarna att utveckla sin potential och kunna delta på lika villkor såväl i skolan som på fritiden. I dag råder det stora skillnader i landstingens bidragsgivning för standardglasögon till barn och unga. Alla landsting ger bidrag till standardglasögon eller kontaktlinser efter recept av ögonläkare till barn i åldern 0–7 år. Subventionsgraden varierar och det är få landsting som ger bidrag för glasögon till barn och unga över 8 år. Regeringen avser att fr.o.m. 2016 avsätta 120 miljoner kronor per år för att även barn och unga i åldern 8–19 år ska få bidrag för glasögon på motsvarande sätt som barn i åldern 0–7 år." Källa, sida 126.
Hela regeringens budgetproposition för 2016 kan du läsa här.
#4 Jo, högkostnadsskyddet gäller, tack och lov, men det hjälper inte när det nyss påbörjats en ny period. Då blir det dyrt. Och högkostnadsskyddet är ju högre på mediciner än på läkarvård. Tror att det är nästan 2000kr man ska upp i innan det blir gratis, och det är mycket pengar när man knappt har råd med mat och andra nödvändigheter.
2.200 för att vara exakt.
http://www.tlv.se/lakemedel/hogkostnadsskyddet/sa-fungerar-hogkostnadsskyddet/
#7 Tror det är 2200
#9 Jag hann för dig - med en länk dessutom. 😃
Ja, mycket pengar är det i vilket fall.
2200,- Ofta finns det arbetsgivare som betala summan mot kvitto.
Det samma med de 1100,- som är patientavgift.
Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere
#13 Ofta? Jag har då aldrig hört talas om arbetsgivare som betalar mediciner åt anställdas barn. Och även om det gör det så krävs det ju att man har fast jobb hos just en sådan arbetsgivare, vilket många inte har.
#13 & #14 Nej, det tror jag är ytterst sällsynt - att arbetsgivare betalar den kostnaden.
#15 Det tror jag också.