Din samhällssyn
Hur ser ni på samhället? liberalt, konservativt, socialdemokratiskt osv? Jag tycker det är roligt att diskutera sådana här frågor!
Själv anser jag att individens frihet alltid ska gå först, staten måste därför se till att alla individer får samma förutsättningar. Jag anser mig ha en socialliberal syn.
- sjukvård för alla, högkostnadsskyddet ska vara lägre för studenter/pensionärer och högre för de som har en stabil inkomst
- barnbidrag ska bara ges till familjer som behöver det ekonomiska stödet. Tjänar mamma och pappa tillsammans 60.000kr/månad kan de försörja sitt barn själva.
- bostadsbidrag till alla studenter så att de kan flytta hemifrån.
- en kommunal skola med en hög standard. Privata specialskolor där man måste betala ska finnas tillgängliga så länge de som går på kommunala skolor har samma möjligheter till att få bra betyg.
- Familjer med en låg inkomst som behöver någonting viktigt till barnen exempel glasögon ska kunna få bidrag för detta.
- Det ska vara svårt att få bidrag över lag, bidrag ska bara ges ut till personer som annars inte skulle klara sig och då så låga summor som möjligt.
finns mycket mer att skriva och diskutera men här är några punkter som jag kom att tänka på just nu…:)
Barnbidrag har inget att göra med hur mycket föräldrarna tjänar. Det är ett bidrag till barnen och ska så förbli. Det är inte meningen att en del ska stå med mössan handen för att få ta del av detta dessutom så blir det oerhört byråkratiskt. Samma sak när det gäller högkostnadsskydd. Detta är satt på en så låg nivå att alla ska kunna betala detta. Kan man inte det så får socialen gå in.
#1 Poängen var nog mera ett önskemål av TS att "det gärna skulle få bli så".. ^^
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Hur ser du på problematiken att bidrag som är väldigt inkluderande är lätta att missbruka medan bidrag som är mindre inkluderande riskerar att exkludera behövande människor, appropå att du tycker att det ska vara svårt att få bidrag? Alltså: Om det är hårda krav för att få ett visst bidrag så kommer färre människor utnyttja det, vilket både försvårar missbruk men också gör det svårare för folk som faktiskt behöver bidraget och dessutom behövs mer byråkrati om ansökningar ska granskas hårdare.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#2 Antar att man måste ha villkor som man kan utreda, så att man utformar krav som inte bara genom muntilg utsaga går att styrka utan att det kräver någon form av "bevis" att det är så som man säger att det är…
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.
#1 Min åsikt är att de som har god ekonomi ska inte få barnbidrag och kunna betala lite mer för sjukvården. Man ska klara sig själv så långt man kan men eftersom alla barn ska kunna växa upp och ha samma möjligheter ser jag det som en növändighet att vissa familjer behöver få ekonomiskt stöd. Mitt mål skulle vara att över lag sänka skatterna och därmed vill jag också sänka och ta bort alla bidrag jag anser onödiga.
#3 Om det är hårda krav för att få ett visst bidrag så kommer färre människor utnyttja det, vilket både försvårar missbruk men också gör det svårare för folk som faktiskt behöver bidraget
Min tanke är att det ska vara svårt att få bidrag, dessa ska inte delas ut till vem som helst för jag anser inte att skattepengar ska användas på det sättet. Har man möjligheten att klara sig själv ska man göra det. Krisar det är man självklart berättigad till stöd.
Mina punkter har självklart inte gått igenom någon utredning som ni förstår, men detta är min "ideala" samhällssyn, skulle vara kul att se andra punkter också :)
# 5 Men bidrag till baren. Barn har i regel inga pengar. De som tjänar lite mera får betala lite mera skatt istället så går det på ett ut. Om man gör som du säger så kommer folk inte att vilja betala någon skatt och då får vi ingen gemensam vård heller.