Sluta fega!
Dags att sätta gränser! Peka med hela handen säger Sakine Madon Hon på påminner om hur Mona Sahlin fegade förra gången ( hedersmorden) och hur hon borde steppa åt sidan och ge plats åt sakkunniga denna gång. Bra krönika! "Kristna som inte vågar julpynta, kurder som inte fritt kan gå i ”Peshmerga”-tröjor och muslimer som känner sig övervakade. När jag tidigare i år skrev om hur Islamiska statens, Daesh, anhängare trakasserar och hotar människor i svenska förorter hörde snart fler läsare av sig. Bland annat fick jag kontakt med en person som arbetar med förskoleverksamhet i en Stockholmsförort. Hon berättar att det kommer extremister till förskolorna som frågar om det finns “shia-barn” där och som försöker rekrytera männen i personalen." http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/sluta-fega-i-kampen-mot-jihadismen/
Ett till citat med konkreta förslag: " Dra in stöd till föreningar och moskéer som bjuder in, eller har bjudit in, islamistiska hatpredikanter eller på annat sätt visar sig ha koppling till IS-aktivism. Låt detta ingå i kommunernas strategier: bort med bidrag till antidemokrater. Inrätta en telefonlinje för dem som trakasseras av IS-extremister. Uppmana förortsbor att våga ringa. På så sätt kan viktig information om jihadistisk verksamhet samlas in. När makthavare hoppfullt pratar om kunskapshus tvingas förortsbor vara rädda för att lämna barn på förskolan eller ens sätta upp en julstjärna i fönstret. Hur länge till? Byt kurs och kavla upp ärmarna."
😭
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#0 och #1 Mycket högaktullet ämne!
Alltså, vågar inte "äkta och vettiga" muslimer stå upp och visa vägen? Är de själva rädda för att de ska bli utsatta för extremister eller vad är det som pågår riktigt?
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.
#3 Jag tror dom är rädda.
#3 Ja.. de är rädda..
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det vore ju önskvärt om alla skulle gå samman och stå upp och göra sig hörda, tolka koranen och resa runt i Sverige och föreläsa. Att de skulle ta enskilda samtal med personer som har frågor kring islam och hur man ska tolka texterna. Social mobilisering med andra ord..
Vem ger Mona Sahlin ens trovärdighet idag? Att klampa klaveret en gång är enligt mig förlåtligt, men gång på gång?
Sverige är det sista stället i Europa där islam skulle kunna reformeras och göras rumsrent. Vi har istället bäddat för radikalisering och extremism. Svensk naivitet vad det gäller islamism gör varje form av konstruktiv åtgärd fullständigt omöjlig.
Sverige står inte på de sekulära muslimernas sida, de får inget stöd alls här. Vi fungerar istället som nyttiga idioter åt islamisterna.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#8 Meh, jag tror att vi bäddar för radikalisering och extremism genom att tro att islam är något dåligt. Tänk dig en människa som föds i en muslimsk familj och när han/hon kommer ut till samhället och möts av "Vah, är du muslim?" eller "Är du som dom där terroristerna?" så blir deras självbild skev. Rädsla är inget att bygga på, dessa människor trycker vi ut från samhället, och då kan det däremot bli farligt när de inte känner någon vidare connection till samhället.
Däremot behövs det smarta och älskande muslimer som kan ge svar på tal och visa på hur man kan leva som muslim här i Sverige, att de förstår att de är här de kan vara, att det inte är nere i Saudiarabien eller i IS som de har en framtid. De som älskar islam måste liksom omfamna människor, för jag tror att många muslimer kan bli rätt förvirrade i dagsläget..
#9 Resonerar du på samma vis med andra totalitära och anti-demokratiska ideologier?
"Meh, jag tror att vi bäddar för radikalisering och extremism genom att tro att rasism är något dåligt. Tänk dig en människa som föds i en rasistisk familj och när han/hon kommer ut till samhället och möts av "Vah, är du rasist?" eller "Är du som dom där nazisterna?" så blir deras självbild skev. Rädsla är inget att bygga på, dessa människor trycker vi ut från samhället, och då kan det däremot bli farligt när de inte känner någon vidare connection till samhället."
Självklart gör du inte det. Istället tar du starkt avstånd från deras åsikter. Du kräver av dem att de ska göra detsamma om de vill ingå i det svenska samhället.
Du måste inse att islam såsom den ser ut nu, så som den tolkas (kom ihåg: det finns endast en tolkning av islam) och så som den stora majoriteten av troende muslimer lever är en destruktiv ideologi, precis som rasism. Jag anser att den inte har någon plats i Europa överhuvudtaget. Det enda sättet islam har en fredlig framtid i västerländska länder är om den genomgår en reformation.
De du kallar radikala islamister och terrorister är bara folk med en bokstavstrogen tolkning av koranen. Lösningen ligger inte i en bättre tolkning av skrifterna, den ligger i ett avståndstagande från dessa.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#10 Rasism och islam kan inte jämföras dock. Jag kan däremot förstå hur du tänker kring din jämförelse av de två. Men likt din sista mening "Lösningen ligger inte i en bättre tolkning av skrifterna, den ligger i ett avståndstagande från dessa." så är det ju faktiskt så många muslimer lever idag, de flesta muslimer är inte bokstavstroende och utgår istället från budskapet som koranen förmedlar precis som man tolkar budskapet i bibeln. De har med andra ord en förståelse för att koranen skrevs för länge sedan och då fanns det inga demokratier. På den tiden var tron eller religion alltifrån statsskick, rättsväsende och utbildning osv.
I dokumentären "Min jihad" förklarade dock en amam att muhammed inte stod för att döda personer som inte trodde som honom. Nu kan inte jag koranen heller men de flesta muslimer är fredliga och försöker inte vinna inflytande eller makt genom att försöka pracka på människor "Den enda rätta tolkningen", det är bara ett försök för dessa människor att få andra med på tåger att slakta varandra eftersom det faktiskt står om att döda i koranen. Då kan man ganska lätt övertyga människor att "Jo, du är muslim och såhär står det i koranen - det här är rätt väg", men de flesta muslimer tar avstånd från dessa men utgår i från helheten och de budskap som islam står för.
Varför ser du inte dokumentären? Den är helt gratis och tillgänglig ett tag till på svt. Då skulle du förstå var "jag kommer ifrån".
http://www.svtplay.se/video/4904452/dokument-utifran-min-jihad/dokument-utifran-min-jihad