Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 1130 ggr
Magi-cat
7

Guillou!

Här gör Jan Guillou slarvsylta av borgarnas argument för NATO.

"Ja, Putin är en skurk, Saddam ­Hussein i Irak och Muammar Gaddafi om möjligt ännu större skurkar och IS i Syrien och Irak är just nu jordens värsta mardröm. Att säga nej till önskemålet att Sverige skall ansluta sig till Nato är inte att ”krama” vare sig Saddam Hussein, Putin eller IS-terroristerna. Det är bara att vilja behålla Sveriges självständiga utrikespolitik. Och möjligheten att slippa utgifterna för att tredubbla försvarsanslagen och tvingas köpa amerikansk krigsmateriel i enorma mängder, vilket skulle bli följden om de borgerliga partierna fick som de ville. Ändå borde den nuvarande flyktingsituationen i världen vara ­argument nog. Där har Sverige en skuld, en alldeles för stor skuld ­redan som det är."

👍

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article21603855.ab

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
9

Har Ryssland kvar kontot till Guillou 😮.

Schnauzertik
5

Operation Garbo kanske kan vara aktuell också idag.

Nu är vi ännu sämre förberedda.

Värd för Pensionärer

Magi-cat
2

NATO gör Sverige mindre säkert.

Två forskare vid Försvarshögskolan skriver att rysk aggressivitet delvis måste ses som en produkt av Nato-utvidgningen. 

USA skulle med all säkerhet reagera likadant om Ryssland började skapa allianser med Kanada och Mexiko.

"Det enda rimliga är därför att undvika enkla lösningar utan hänsyn till identiteternas avgörande betydelse för den internationella säkerhetspolitiken och samtidigt lära sig leva med ett visst mått av osäkerhet."

http://www.dn.se/debatt/natomedlemskap-gor-sverige-mindre-sakert/

[Hayabusa]
3

Å andra sidan har vi i Sverige ett försvar som inte är värd namnet.

Magi-cat
1

Säg nej till Nato, säger förre försvarsministern Thage G. Pettersson.

Det är historielöst att kasta alliansfriheten på soptippen!

"Att gå med i Nato är inte bara en formalitet som många tror. Vi är ju redan där, säger en del. Men nu gäller det neutralitet eller inte. Alliansfrihet eller inte. Självständighet eller inte."

(Jag håller med. Ju mindre Nato desto bättre.)

http://www.aftonbladet.se/kultur/article20984299.ab

[Söderort]
3

Antingen så låter vi oss skrämmas av Ryssland och låter dom bestämma hur vår säkerhetspolitik ska skötas eller så sköter vi den själva. Ryssland vill ju skrämma oss och dessa två artiklar ger ju Ryssland rätt. 

Ju fler vi är ju säkrare är vi.

Magi-cat
1

#6 Vill du att Nato ska bestämma?

[Hayabusa]
2

Frågan, enligt mig, handlar snarare om Sverige ska ha ett försvar eller ej.

[Söderort]
1

#7 Nato bestämmer inte över något land vad hittar du det i Natos paragrafer?

Ställen en motfråga vill du att Ryssland ska bestämma över Sverige?

Magi-cat
2

Ett medlemskap och Sveriges självbestämmande skulle vara ett minne blott, alliansfrihet likaså

Något många inte vill tänka på är att Sverige som fullvärdig medlem skulle vara skyldigt att ställa upp med  trupp om ett medlemsland angrips. Tänk er den tanken…😕

Sverige skulle också få ansluta sig till Nato:s kärnvapenstrategi. Hur säkert vore det med kärnvapen förvarade på svenskt territorium? Det skulle verkligen uppfattas som en aggression mot Ryssland och sätta den relativa säkerheten i allvarlig gungning.

Nej, det vore ett ödesdigert misstag att ansluta sig till Nato och jag hoppas förnuft, kunskap och kompetens segrar.

[Hayabusa]
0

#10 Anser du att Sverige ska/bör ha ett försvar?

[Söderort]
2

Något många inte vill tänka på är att Sverige som fullvärdig medlem skulle vara skyldigt att ställa upp med  trupp om ett medlemsland angrips. Tänk er den tanken…Ledsen

Vart i Natos artiklar står detta?

Sverige skulle också få ansluta sig till Nato:s kärnvapenstrategi. Hur säkert vore det med kärnvapen förvarade på svenskt territorium? Det skulle verkligen uppfattas som en aggression mot Ryssland och sätta den relativa säkerheten i allvarlig gungning.

Har Danmark, Norge, Polen, Lettland kärnvapen i sina länder?

[Bermudas]
0

Jag vill INTE att Nato ska bestämma. Jag är för att vara oberoende och självständig. Jag tycker det är illa att vi saknar ordentligt eget försvar.

[helga21]
0

Vi ska gå in en försvarsallians med Finland. Så länge som S säger NEJ så blir det inget NATO-medlemskap. Vi är så nära NATO vi kan komma utan att gå med. Vi övar med NATO.