Politik iFokus

Politik

Etikettskola-utbildning
Läst 5172 ggr
Vanja
0

Skoluniform.

[Carpinus]
0

Har själv inga synpunkter i frågan, men det framkom en hel del åsikter i en tråd 2007 som nog faktiskt är aktuella än idag, så jag  gissar att de dyker upp även här.

[helga21]
1

Då jag har en yngre släkting som bor i England och denne har 3 barn så säger hen. Tack och lov för skoluniformer.

Fillifjonkan60
0

Jag tror det kan vara bra, har inte själv småbarn längre men barnbarn.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

JonasDuregard
7

Jag minns när SD införde förbud mot "uniformsliknande klädsel" på partiets möten (så både bomberjackor och SS-uniformer fick stanna hemma). 

Finns det förbudet kvar undrar jag? Aningens ironiskt ifall det enda partiet som har uniformsförbud inom partiet också är det enda som är för uniformstvång i skolan…

TjockaBerta
1

Vi hade skoluniform. Den användes mest vid avslutningar mm. Det tycker inte jag behövs. Däremot var skolrocken som man tog på sig varje morgon när man kom till skolan helt suverän. Den skyddade ens kläder och hade man finare eller fulare kläder så syntes inte det så mycket och alla var lika klädda. Det var en trygghet.

>>>Malum domesticum<<<

72mm
0

Jag återupplivade den gamla tråden, var en del intressant i den. 

#4 Ironiskt fast logiskt kanske.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Halvdansken
1

Varför är de som är emot uniform så negativa?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[helga21]
0

# 4 Det var Landsdagarna som tog beslutet styrelsen avslog motionen. Jag betvivlar starkt att det var samma som tog beslut om uniformsliknande kläder.

[Bermudas]
3

Är för skoluniform. Barnen skulle slippa stressen av att inte ha " de rätta kläderna" föräldrarna skulle slippa stressen av att inte ha råd att köpa de "rätta kläderna". Och man skulle som förälder slippa slåss med det dåliga samvetet vare sig man bidrar till trycket genom att köpa plagget eller det dåliga samvetet mot det egna barn som är den enda som ännu inte har det där plagget. Barn är väldigt känsliga för grupptryck så….klädindustrin tjänar massor på den svagheten.

Halvdansken
4

Slipper stressen på morronen också, om vad man ska ha på sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Bermudas]
3

#10 inte minst! :-)

Karmatarerskanise
2

Jag är för.

Em_
2

Jag var au pair ett tag och barnen hade skoluniform. Det var tävling mellan barnen ändå. Man skulle ha flest och dyrast hobbies, åka längst bort på semester och alltid ha nyaste telefonen. När en familj köpte ny bil så förvandlades varje bilresa till en tjat om ny och större bil, osv. 

Dessutom var uniformerna sydda efter någon sorts standardkropp, vilket gjorde att uniformen satt rätt illa på alla som inte hade en sådan kropp. Inte så kul i början av tonåren.

Men det underlättade på mornarna och sparade antagligen en hel del pengar och miljö. Det blev en helt annan hand-me-down och second-hand kultur än i Sverige.

JonasDuregard
6

Jag tror möjligen ni överskattar effekterna av att ta bort kläder som statussymbol. Det är enkelt att hitta andra saker att tävla om. Väskor, smycken, vad som helst. Och då går jag inte ens in på mobiltelefoner och annan elektronik som antagligen sedan länge gått om kläder i kostnad för de som vill ha "det rätta". 

Jag är mot skoluniform mest för att den, som det heter, ger ekon från en annan tid.

TjockaBerta
4

#14 Du har uppenbart inte varit fattig och behövt gömma dig bakom rocken.

>>>Malum domesticum<<<

Ebolaa
2

När det kommer till klädsel så är i varje fall barnen i 1-6 påverkade av föräldrars åsikter om vilka kläder som är "rätt eller inne". Jag menar såna åsikter kommer hemifrån och från vuxnas idéer. Så jag tycker generellt att människor ska trotsa konsumtionssamhället och bry sig i mindre utsträckning vad man använder för klädsel, och att alla kunde försöka handla andra hands ibland också. 

Kan tänka mig att skoluniformer kanske också skulle kunna bidra till att skolan upptäcker barn som har det lite risigt hemma. Eftersom kläderna i alla fall måste vara rena för att "passa in". Föräldrar som är mitt uppe i missbruk eller allvarliga psykiatriska tillstånd kan ju tänkas glömma bort (eller strunta i) att tvätta barnens skoluniformer till exempel.

Sen tror jag dock inte som SD, att skoluniformer skulle bidra till mindre mobbning, precis som #13 säger så kan ju personer som är som stickor eller rundare former sticka ut i vilket fall som helst.

Vet inte riktigt om jag är för eller emot faktiskt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

72mm
6

Jag tror mobbnings-aspekten är den minst intressanta om jag ska vara ärlig. 

#14 "Jag är mot skoluniform mest för att den, som det heter, ger ekon från en annan tid "

Men är inte det ett ganska dumt resonemang? För det första så finns det gott om skolor idag som använder skoluniform. Dessutom så är väl inte allt gammalt automatiskt av ondo?

JonasDuregard
6

#17 "Men är inte det ett ganska dumt resonemang?"

Det var inte ens ett resonemang. Jag har ingen avsikt att försöka övertyga någon i den här frågan, och det där om att det ger ekon från en annan tid är så klart bara giltigt för de som håller med om att det var en sämre tid över lag. (Det är för övrigt ett citat)

"Dessutom så är väl inte allt gammalt automatiskt av ondo?

Nej verkligen inte. Bara det mesta 😉.

[helga21]
3

Tror ni inte att  de tävlar i allt detta ändå oavsett om de har skoluniform eller inte?

Karmatarerskanise
2

Jag skulle vilja se några bra argument för varför uniform skulle vara dåligt i skolan.

[helga21]
1

# 20 Instämmer!

JonasDuregard
2

#20 Om du med dåligt menar skadligt så finns det nog inga bra argument för det. Det är trots allt bara ett klädesplagg. Möjligen skulle det medföra en kostnad men jag har inga siffror på det. 

Om du med dåligt menar meningslöst så är det bästa argumentet att det saknas bra argument för att det är meningsfullt🙂. Det flyter runt många bestämda åsikter så klart, men faktaunderlaget är synnerligen tunt.

Karmatarerskanise
4

#22 Menar dåligt som i att det medför något som är negativt för skoleleverna.

Pengar på kläder läggs redan idag. Många betalar själv, andra får hjälp av socialen.  Ser ingen skillnad.

JonasDuregard
2

#23 Ser du verkligen ingen ekonomisk skillnad på att skolan köper kläder till barn och att föräldrar gör det?

"Menar dåligt som i att det medför något som är negativt för skoleleverna."

Det är väldigt enkelt att argumentera för det. Fråga ett par elever om det vore positivt eller negativt för dem. Jag gissar att många av dem kommer se det som en mycket negativ inskränkning av deras valfrihet. 

Bortser man helt från vad eleverna själva vill och vad de trivs med finns det så klart nästan inga gränser alls för vad man kan göra. 

Vi kanske borde snagga alla elever så blir ingen mobbad för sin frisyr, och så kanske man undviker hårlöss 😇. (Jag inser att det finns en avgörande skillnad)

Karmatarerskanise
4

#24 Att fråga elever om det säger ganska lite. Förändringar möts alltid negativt av många. Det är okänt och skrämmande.

Att testa ett par år och sedan fråga skulle vara mer intressant.  Det blir mer korrekt.

JonasDuregard
2

#25 "Att fråga elever om det säger ganska lite. Förändringar möts alltid negativt av många. Det är okänt och skrämmande."

Jaha. 

Då får du omformulera frågan igen kanske. Vill du ha "något negativt med det förutom att eleverna vantrivs och att det kostar pengar" nu? 

Vid något tillfälle borde det väl vara dags att ge konkreta argument för skoluniform istället. Och då menar jag inte hypotetiska argument om att det kanske på ett eller annat sätt skulle kunna leda till det ena eller andra. Jag menar konkreta belägg som rättfärdigar förändringen, medföljande utgifter, och frustration det orsakar för runt en miljon människor som plötsligt i lag skulle vara tvingade att ha på sig en särskild uniform under delar av dagen. 

"Att testa ett par år och sedan fråga skulle vara mer intressant.  Det blir mer korrekt."

Det låter som en synnerligen dålig idé. Jag kan komma på många betydligt enklare sätt att utvärdera nyttan av skoluniform, till exempel studera skolor i världen som redan har det, som på senare år avskaffat det och på senare år infört det (om det finns några). 

Att hela tiden hålla på och experimentera med olika halvgenomtänkta hypoteser är det sämsta som kan hända skolan. Ska man ändra något måste det finnas bättre argument än "vi kan testa och se och se om det funkar".

snigelpiga
6

Jag har sett elever som går i SSHL och använder skoluniform.  De ser stiliga och fina ut tycker jag.

JonasDuregard
3

#27 Stiliga och fina är kanske inte avgörande. Eleverna är ju inte i skolan som dekoration utan för att lära sig saker 🙂. I övrigt är det en smakfråga, och den mest rimliga principen är väl ändå att den enskildes smak får avgöra vad denne bär för kläder?

Karmatarerskanise
3

#26 Så du har redan frågat Sveriges elever och de har svarat att de vantrivs? 

Jag ser gärna resultat från forskning som påvisar det ena eller det andra.

snigelpiga
5

#28 Det var bara min åsikt om elever i  skoluniform.  Att de är stiliga och fina.

Men jag även känner människor vilka har gått i SSHL, och inte hört någon av dom klaga över, varken denna skolans status eller skoluniform.

[helga21]
2

Behöver poliser och militärer öht ha uniform? 🤔

Det är inte skolorna som betalar uniformen i England det  gör föräldrarna.

JonasDuregard
0

#31 "Behöver poliser och militärer öht ha uniform? Funderar  "

Om du går igenom argumenten för varför poliser och militärer behöver uniform kommer du snabbt upptäcka att väldigt få av dem gäller för skolbarn. Till exempel behöver de varken kamouflera sig eller vara extra tydligt identifierade som skolbarn. 

"Det är inte skolorna som betalar uniformen i England det  gör föräldrarna."

Låter knepigt i kombination med skolplikt 🤔. I Sverige är ju principen om avgiftsfrihet för skolan väldigt stark. Och om det skulle vara föräldrarna som pröjsar slår det ju hål på ett av de få argumentet som framförts för uniformen - att värna de som  har ont om pengar.

Karmatarerskanise
1

#32 i dag verkar det tyvärr som det behövs, identifiering av skolbarn.

Vanja
3

Jag är för, 
Och för er som skriver att man kan börja tävla om andra saker, exempelvis telefoner, accessoarer osv. Det gör man ju redan? Så genom att införa skoluniform så tar man bort det ena och mest uppnebara tävlingsobjektet. Superbra enligt mig! :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
0

# 32 Alla poliser bär inte uniform och ja det är meningen att man ska kunna identifiera elever på skolan och utanför den också ifall de skull skolka.

# 34 Helt riktigt vilket jag också har påpekat.

JonasDuregard
2

#35 "Alla poliser bär inte uniform […]"

Eh, det borde du kanske påpeka för dig själv snarare. Det var ju du som ställde frågan om poliser behöver ha uniform, jag antog att du menade "merparten poliser" snarare än "alla poliser". Annars är svaret på din fråga så klart nej. 

"[…] och ja det är meningen att man ska kunna identifiera elever på skolan och utanför den också ifall de skull skolka."

Det tror jag inte fungerar särskilt väl (kläder går till exempel att ta av, och skolelever är lediga då och då utan att de skolkar). 

Fotboja med GPS kanske fungerar bättre?

JonasDuregard
2

#34 Borde man inte ha särskilda skoltelefoner då också?

[helga21]
2

# 37 Jovisst. Såna som barn har som man inte kan använda. 😂

Vanja
5

#37 Eller telefonförbud i skolan. Finns ingen som helst anledning att släpa omkring på den.

/ Vanja 

[Bermudas]
2

#39 Fattar inte att dom inte redan förbjudit ungarna att ha telefon i skolan. Dom kan väl åtminstone låsa in dom någonstans under skoltid? Stackare lärare idag säger jag bara. Edit: Stackars ungar med för den delen.

Fillifjonkan60
4

Jag är också för skoluniform, det kan ju inte skada iaf.

Och det där med telefon så håller jag fullständigt med Bermudas, varför ska dom ha det i skolan? Lås in i skåp.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Vanja
2

#40 Nej inte jag heller, det finns viktigare saker att göra i skolan än att sitta med en telefon, på lektionerna ska man lyssna och på rasterna kan man umgås.

/ Vanja 

JonasDuregard
3

#39 "Finns ingen som helst anledning att släpa omkring på den. "

Det finns ett par ganska bra anledningar faktiskt. Den mest uppenbara är att man kan använda den för att kommunicera med omvärlden på olika sätt 🙂.

#40 "Stackare lärare idag säger jag bara."

Det kanske lärarna kan få avgöra. Jag tror de flesta lärare anpassar sig ganska bra till det moderna samhället, och många av dem inser att all förändring inte behöver vara av ondo. 

Och visst krävs det en anpassning som inte alltid är så enkel, men att genom olika förbud försöka se till att allt blir som det var förr tror jag inte är en framkomlig eller eftersträvansvärd väg.

Karmatarerskanise
4

#43 Man behöver inte kommunicera med omvärlden på skoltid. Och behöver man det vid akuta tillfällen finns det skoltelefon och datorer.

[VSK]
2

Skoluniform tror jag enbart skulle föra med sig goda ting. kan tänka mig att de skulle bli ganska billiga då de måste massproduceras. Tänk bara vad fattiga skulle bli lyckliga att slippa må dåligt för att dess barn inte behöver skämmas eller bli mobbade för sina billiga kläder.

Samhället är så vrickat. Barn och ungdomar skall inte behöva lära sig konkurrera i grundskolan. Med konkurrera menad jag bräcka i det här fallet. -ja men Kalle har ju de där Adidas superturbo X4 skorna. Får jag inte såna så känner jag mig utanför och chansen för mobbing blir stor.

JonasDuregard
1

#44 "Man behöver inte kommunicera med omvärlden på skoltid."

Hur har du kommit fram till det?

Eftersom det förekommer i så hög utsträckning finns det uppenbarligen ett uppfattat behov. 

Och även om du har rätt, och det inte "behövs" - är det verkligen en bra anledning att förbjuda det? Ska vi ha som grundinställning att allt är förbjudet om det inte finns särskilda skäl att tillåta det, eller tvärt om att vi förbjuder vad det finns särskilda skäl att förbjuda?

72mm
2

#28 "Stiliga och fina är kanske inte avgörande. Eleverna är ju inte i skolan som dekoration utan för att lära sig saker 🙂. I övrigt är det en smakfråga, och den mest rimliga principen är väl ändå att den enskildes smak får avgöra vad denne bär för kläder? "

Nja, den rimliga principen är väl att skolan ska vara så effektiv som möjligt? Eleverna är ju, som du själv säger, där för att lära sig saker, inte för att oroa sig över vilka kläder man kan/ska/bör ha på sig. 

#32 "Och om det skulle vara föräldrarna som pröjsar slår det ju hål på ett av de få argumentet som framförts för uniformen - att värna de som  har ont om pengar."

Dumheter. Så istället för att bekosta en eller ett par billiga uniformer som man kan ha tills de är helt utslitna så tror du föräldrar som har ont om pengar hellre vill försöka hålla sina barn uppdaterade i det senaste modet och trenderna? För det är ju nästan helt gratis. 😃

#36  "[…] och ja det är meningen att man ska kunna identifiera elever på skolan och utanför den också ifall de skull skolka."

Det tror jag inte fungerar särskilt väl (kläder går till exempel att ta av, och skolelever är lediga då och då utan att de skolkar). "

Nu handlar det nog isf om elever i direkt anslutning till skolan. När jag gick i högstadiet så smygröktes det en hel del i en busskur precis utanför skolan. Från skolan syntes inget, och för övriga så är det ju inget konstigt med att vänta på bussen. Uniformer hade nog försvårat just den verksamheten :)

För 20 år sedan hade vi inte alls samma problem med att obehöriga vistades på skolor, nu tror jag det problemet kommer att behöva lösas på ett eller annat sätt. Skolformer skulle hjälpa mycket även där.  

#39 #41 #42 Telefoner i skolan är helt ok. Telefoner är numer en naturlig del av samhället och hur man hanterar dem borde vara en del i utbildningen. Att de inte får användas under lektionstid är (borde vara) lika självklart som att man stänger av den på teatern eller inte SMS'ar under veckomötet på jobbet. Vanlig djävla hyffs. Kan man inte upprätthålla sådan utan att helt förbjuda telefoner är vi illa ute. 

Dock vet jag inte vad det har med skoluniformer att göra.

Karmatarerskanise
3

#46 Man är i skolan av en orsak. Den orsaken är inte att sitta med mobilen. Så kom jag fram till det.

Jag anser att saker som distraherar elever bör förbjudas. Mobilen är en sådan sak.

JonasDuregard
2

#47 "Nja, den rimliga principen är väl att skolan ska vara så effektiv som möjligt? Eleverna är ju, som du själv säger, där för att lära sig saker, inte för att oroa sig över vilka kläder man kan/ska/bör ha på sig."

Behöver de aldrig lära sig att välja kläder själva? Jag har hört talas om flumskola men det här tar nog priset. 

Och om eleverna nu är så bräckliga att en så enkel sak som att välja kläder stör undervisningens effektivitet, kan det inte lika gärna bli så att traumat av att de inte gillar sin tilldelade uniform tar knäcken på dem?

Har du några som helst belägg för att klädval har någon inverkan på undervisningens effektivitet? Det är ett otroligt långsökt påstående och man skulle kunna använda det för att förbjuda eller införa nästan vad som helst. Exempel: Kanske borde vi sluta ha könsblandade skolor, för tänk om barnen blir distraherade och oroade över hur de uppfattas av det motsatta könet? 

"Uniformer hade nog försvårat just den verksamheten :)"

Hade det hindrat dig? 😎

Karmatarerskanise
2

#49 Tror du dom går med uniform dygnet runt?

Det finns något som kallas fritid.  Där kan de lära sig "välja kläder".

72mm
4

#49 "Behöver de aldrig lära sig att välja kläder själva? Jag har hört talas om flumskola men det här tar nog priset."

Så skoluniformer skulle signalera flumskola enligt dig? Du är nog ganska ensam om den åsikten. 

"Och om eleverna nu är så bräckliga att en så enkel sak som att välja kläder stör undervisningens effektivitet, kan det inte lika gärna bli så att traumat av att de inte gillar sin tilldelade uniform tar knäcken på dem?

Har du några som helst belägg för att klädval har någon inverkan på undervisningens effektivitet?"

Du behöver nog läsa och tänka lite på vad uniformer är hur de används och varför. Anledningarna är ju inte alltid de samma.

"Det är ett otroligt långsökt påstående och man skulle kunna använda det för att förbjuda eller införa nästan vad som helst. Exempel: Kanske borde vi sluta ha könsblandade skolor, för tänk om barnen blir distraherade och oroade över hur de uppfattas av det motsatta könet? "

Könssegregation handlar inte om att undvika att elever "blir distraherade". Det är du som har konstruerat det påståendet för att kunna argumentera mot.

Vanja
3

Nja, mobilen behövs inte alls skoltid för att kommunicera med omvärlden. Det ungdomar använder den till är typ facebook och candycrush. Detta hjälper knappast deras skolgång.

/ Vanja 

Farwuq
4

Jag är för skoluniform.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2

#51 "Så skoluniformer skulle signalera flumskola enligt dig?"

Om syftet är att skydda eleverna från att behöva välja kläder själva så ja. Om det egentligen finns något annat syfta som du inte berättar om så vet jag inte. 

"Du behöver nog läsa och tänka lite på vad uniformer är hur de används och varför. Anledningarna är ju inte alltid de samma."

Det där är ju inte alls ett svar på min fråga. 

Du påstår att skoluniform ökar effektiviteten på inlärningen i skolan eftersom elever annars "oroar sig" över vilka kläder de har. Jag menar att det är strunt. 

Bevisbördan ligger helt klart hos dig, så varsågod att förklara vad du har för underlag för ditt påstående. 

"Könssegregation handlar inte om att undvika att elever "blir distraherade". "

Inte skoluniform heller, ändå påstår du det (du använde ordet "oroade" istället). Varför? 

"Det är du som har konstruerat det påståendet för att kunna argumentera mot."

Ja. Det trodde jag var helt uppenbart från det jag skrev (att det var ett exempel för att understryka problemet med ditt resonemang).

72mm
4

#54 "Det där är ju inte alls ett svar på min fråga."

Det är för att jag inte debatterar dig. Om du läser på lite om uniformer skulle du också förstå varför folk tycker det kanske är en bra idé.