Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2180 ggr
_Fisken
4

Moms på second hand

Nu ska det troligtvis bli moms på second hand butikernas utbud.  Eko,ministern ser dock inte detta som nån prioriterad fråga att behandla efter att hon fått klagomål.

Det är väldigt lätt att politikerföraktet ökar efter nåt sånt här. Visserligen är det skatteverket  som "sett" detta som en möjlighet att dra in mer skattepengar men nån j***a måtta får det väl vara?

[Udoon]
3

tycker det är förj-igt rent ut sagt. där jag jobbar  måste nästan dubbla det vi drar in om vi ska klara oss.

_Fisken
3

Ja, det är skamligt att de ens rotar i detta.

Magi-cat
3

En dålig idé som drabbar väldigt fel!

"Sedan årsskiftet är det nya momsregler som gäller för ideella second hand-butiker, och flera verksamheter riskerar nu att läggas ned. För Stockholms Stadsmission innebär det bland annat att planerade integrations- och arbetsmarknadsprojekt för ungdomar uteblir, när 13 miljoner försvinner ur kassan och istället går till momsinbetalningar."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/second-hand-butiker-pressas-av-nya-regler

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Udoon]
3

Känns lite som så att, får dom ens ut så mycket pengar från det, jämfört med om dom skulle ge sig på någon annan? Second hand-butiker drar ju inte precis in storkovan direkt.

Magi-cat
3

Det är nog inte ens att få ut mycket pengar av det, utan mer principen. Någon har lusläst paragraferna.

I slutänden blir det nog inte ens vinst eftersom de ideella butikerna också bedrivit värdefull social verksamhet.

Magi-cat
2

_Fisken
2

Det var väl själv fan också att de tog sitt ansvar.  Jag var så ilsk när jag såg hennes förra uttalande…"Inte prioriterat…".   Så korkat dumt.

[Carpinus]
1

Nu har en provisorisk lösning på detta problem presenterats på finansdepartementet, så tillvida att momsen skall betalas in som tidigare, men att föreningarna får igen skatten i slutet av året i form av ett bidrag.

En lagändring som ändrar momsskyldigheten skall komma inför 2016, utlovar finansminstern, men föreningarna är misstänksamma och efterlyser en plan B om den tillhörande remissrundan säger nej till momsbefrielsen.

GP skriver bl.a.: "På ett möte i dag på Finansdepartementet meddelades att ideella föreningar som bedriver second hand måste betala in moms under 2015.

En kortsiktig lösning på problemet presenterades och innebar att föreningarna ska få tillbaka momspengarna i slutet av året genom ett bidrag. Caroline Andermatt, vd Myrorna och ordförande i branschorganisationen Ideell Second Hand där många av de stora second hand-butikerna som Myrorna, Emmaus och Röda korset ingår, är kritisk till förslaget.

- Det här innebär att vi inte kan sätta in de pengar vi tjänar i år i våra verksamheter för socialt utsatta personer, säger hon.

- Jag är bestört att man inte är mer pragmatiskt i frågan på Finansdepartementet."

http://www.gp.se/ekonomi/1.2686923-momskrav-mot-second-hand-star-fast

[Carpinus]
3

"Ideella organisationer slipper redovisa moms. Det står klart efter att EU-kommissionen beslutat att inte driva det så kallade överträdelseärendet vidare. Beslutet innebär även att ideell second hand-försäljning slipper att inkomstbeskattas och betala moms."---

SVT

[helga21]
2

Åh tack för detta. Särskilt där det är folk som arbetar gratis också.