Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 7900 ggr
zzTCM
3

Skoluniform minskar mobbing?

"Skoluniform stärker vi-känslan"

Inför skoluniform och slipp bråket om hängande byxor och djupa urringningar. Det menar moderatpolitikern och prästen Ann-Louse Trulsson.

Slipper man mobbing med skoluniform?

Vad tror ni?

//Lisbeth

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1128723.ab

WiktZac
1

Borde det inte finnas mängder av erfarenheter från ex England om detta? Lite dålig journalistik faktiskt…

//Zac

zzTCM
1

Ja den är ju inte direkt heltäckande länken:) Jag håller med dig! Men debatten om skoluniform här i Sverige har tagit ny fart. Det visar den iallafall. Så tanken med den, var bara att starta en diskussion.

England är det inte lite dubbelmoral där? Jag har en dotter som ganska nyligen kommit hem från England. Där har hon praktiserat på dagis i fem veckor. Hon berättade om prydliga dagisfröknar i strikta kläder. På fritiden efter jobbet på puben åkte helt andra kläder på. Hon tyckte att de var VÄLDIGT UTMANANDE och skulle aldrig själv klä sig så. Nu menar jag inte att man inte kan eller ska skilja på fritid och jobb, eller skola ang. klädsel. Men det visar dock lite, att det här med att uttrycka sig via klädseln är ganska viktigt trots allt….

Ang mobbing i skolan så tror jag att det inte enbart hänger på klädsel…..Sedan så tror jag att människor tyvärr är så att de grupperar sig. Eleverna har nog koll på vilka som har råd att klä sig i dyra märkeskläder oavsett om de har skoluniform i skolan eller inte…. Så på fritiden sätter de nog på sig andra kanske ännu mer utmanande och dyra märkeskläder om de har lust med det. Det är vad jag tror. För ungdomar är klädseln ett väldigt viktigt sätt att markera var man står på olika sätt. Om man nu tillåts spekulera.

WiktZac
1

Av praktiska skäl så är det massor av frågor man slipper om man inför skoluniform. Nazisymboler, keps inomhus, utmanande kläder, kalsonger och trosor, arbetsmiljösäkerhet etc.

Jag har alltid varit fascinerad av att detta är en sådan hjärtefråga i vänsterkretsar. Ett av syftena är ju t o m att utradera klassskillnader i o m märkeskläder etc. Borde inte vänstern ivrigt förfäkta just detta? Eller ses det som en symbolfråga, sprungen ur härsken historia med konservativa drag? Mysko - men vem sade att poltik är logisk… ;o)

//Zac

zzTCM
1

Fast är det bara en vänsterfråga? Det är inte en svart eller vit fråga….Jag tycker att det är just logiskt att gräva djupt i rötter, inte bara skrapa på ytan.

Man kan ju vända på ditt resonemang. Borde inte högern ivrigt förfäkta klasskillnader, även när det gäller andra frågor?;) Att dra ner för de arbetslösa,  förbättrar det inte direkt för barnen till de arbetslösa t.ex. Att vilja försämra för de sjuka slår också hårt mot deras barn. Det är ju inte bara de vuxna som blir lidande. Något som knappt diskuteras.

Ang. ungdomar och märkeskläder, så är det väl reklamen vi borde titta närmare på….och ta en diskussion om varför föräldrar klär upp sina små, så att de ser ut som vuxna nästan. Det börjar ju redan i vaggan…. och inte är det de som har de knapert med pengar, som i första hand startar det…..eller;) De försöker förtvivlat hänga med så gott det går. Mysko alltså att just högern där många är höginkomsttagare, förespråkar skoluniform mest…..

AndersE
1

#3 Intressant resonemang! Jag kan också tycka att propagerandet för skoluniform "borde" komma från vänster.

Själv vet jag inte var jag står. Det finns så många bra argument såväl för som emot.

#4 Du har totalt missuppfattat. Det finns ingen "höger" som vill försämra för sjuka eller arbetslösa. Motivet för alla åtgärder är:

1. att få så många som möjligt ur utanförskap och in i sysselsättning och egen försörjning
  2. att genom detta se till att så mycket välfärd skapas att vi kan ta väl om hand de som inte kan arbeta
zzTCM
0

# 5 Vilka argument tycker du är för och vilka emot? Nej jag har inte alls missuppfattat. Jag tycker bara annorlunda än dig.

AndersE
1

#6 Argumenten finns väl redan i strängen?

För:

• Slippa mobbing
  • Slippa diskussioner om vad som är tolererbar klädsel
  • Lägga fokus på skolan istället för på klädsel

Mot:

• Ingrepp på personlig frihet
  • Hur ska "uniformen" se ut - jeans o tröja, eller kavaj o slips?
  • Hur hanterar man dem som av något skäl inte "kan ha" uniform. Religion, kultur, handikapp?
zzTCM
0

# 7 Ja där är dina argument. Men frågan återstår från # 0 slipper man verkligen mobbing om man inför skoluniform…?

AndersE
1

#8 Svart och vitt fungerar sällan. Tror man att all mobbing upphör för att man inför skoluniform så lär man bli besviken.

Jag tror säkert det finns många som skulle uppskatta en uniform, och att en del mobbing skulle försvinna.

Sara
2

Har själv blivit mobbad pga av att jag inte hade märkeskläder. Det hade varit jäkligt skönt att slippa höra nedsättande saker om ens kläder.

MEN visst hade säkerligen inte mobbningen upphört med uniform, de hade hittat andra saker att mobba om i stället.

Sara

WiktZac
1

Nu är det möjligt att det är en missvisande bild man får när man googlar lite på detta, så tycks det ändå vara ganska goda resultat med uniformstvång.

Gemenskap får du lägga till i listan #7. Frågan är om inte det kanske är den enskilda punkt som i störst grad eventuellt minskar mobbingen?

Nja, jag svänger nog över till att vara pro-skoluniform, tror jag… Får nog fundera lite mer på detta.

//Zac

Karmatarerskanise
2

Jag tror det kan vara bra med skoluniform. All mobbing lär inte försvinna, men kanske litet. Och lärarna/föräldrarna slipper hålla koll på vad eleverna får och inte får ha.

Det här med olika religioner, vadå? De får väl anpassa sig?
Precis som jag hade anpassat om jag flyttat.

zzTCM
1

Men då får man nog förbjuda olika väskor, skor, andra tillbehör, frisyrer, smink, ja allt. Det finns många olika sätt att uttrycka sig på och att visa klass och politisk tillhörighet. Det är viktigt i ungdomsåren tror jag. Ungdomarna hittar säkert på sätt. De har med sig det från oss vuxna. Vi visar nog både höger och vänstermänniskor, hur vi tycker att det ska vara. Våra barn kan inte vara helt oberörda inför det, eller opåverkade. Att de sedan vill testa och hitta sin egen identitet är bara sunt. Det gör man bl.a. genom sin klädsel.

De med olika religioner får väl anpassa sig säger du Hera. Jag håller inte alls med. Vi borde anpassa oss till mångfald och att alla människor är olika.

WiktZac
1

Men visar man verkligen vem man är på ytan? Blir det inte snarare så att man måste visa vem man är genom handling ilfall ytan i alla fall delvis är borttagen ur ekvationen?

//Zac

zzTCM
0

Är det vad samhället och vuxna genom bl.a. reklam lär ut? Eller är det ungdomarna som ska lära oss vuxna genom att bära uniform? Vi vuxna måste väl i handling visa vägen? Det är vi vuxna och samhället som lär barn och ungdomar, att yta är det viktigaste. Jag tycker för egen del att det är lite komiskt, att vända på steken och säga aja baja. Nu ska alla se likadana ut och sedan fortsätta att överösa dom med reklam, om hur man egentligen borde se ut. VI har skapat problemet och lägger sedan över det på ungarna anser jag för egen del.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker att man får anpassa sig. Ingen ska ha någon specialbehandling för att de har en annan religion. Då kan de gå på de skolor som tillåter det.

Går man i svensk skola och vi skulle införa uniform, då ska ALLA följa detta. Fattar inte att somliga tycker det är så hemskt att ställa helt vanliga krav.

Och nog kan barnen visa sina identiteter på fritiden, inte på skoltid.

WiktZac
2

För att ta lumpen som exempel, där man gjorde sig vän med människor man definitivt normalt skulle skytt om inte det vore för att "vi är alla lika här". Egna kläder möjliggör i detta sammanhang bara grupperingar inom gruppen - och det om något är en riktigt fin grogrund för mobbing och utanförskap.

Vad skulle det vara för fel i att rota bra vanor och ett humanistiskt synesätt i ungdomar redan under deras skolgång?

//Zac

WiktZac
0

#16 Jag vet inte riktigt hur man gör i ex England, där man har betydligt fler invandrare och dessutom skoluniformsplikt?

AndersE
1

#11 Bra. Gemenskap är ett argument!

#17 Lumpen är ett lysande exempel!

Karmatarerskanise
1

Ja pumpen är ett bra exempel.

kermit
2

Jag tycker det är att angripa ett problem på helt fel sätt. Är det inte bättre att lägga resurser på att lära sig att acceptera varandra som vi är och inse vi är olika, men inte bättre och sämre istället för att sätta på en uniform som om vi alla är stöpta i samma form. 

Det kommer antagligen bara sluta med att de som har sina kallingar synliga idag kommer att protestera med att vända kavajen in och ut och ha slipsen löst hängande. Alltså…det löser verkligen ingenting, utan det är bara en fortsättning på lappa-hålet-mentaliteten. Det kommer ett nytt hål, någon annanstans. Men då lappar man igen det också…kortsiktigt lösning.

Det är verkligen bakåtsträvande med uniform, och vad är nästa steg? Att införa uniform på alla arbetsplatser, för nog förekommer mobbing där också!

AndersE
1

#20 Gick du på den?      :-)

#21 Det finns uniform på många arbetsplatser…      ;-)

kermit
1

#22 Jag vet. Jag har själv arbetat med uniform.

Karmatarerskanise
0

Gick på? Nu får du förklara dig.

AndersE
1

#25 Pumpen?

kermit
1

#24 det är ett uttryck; att man går på pumpen, när något inte går som man tänkt sig eller misslyckas. Fyndighet a´la Anders.

Antar att du menade lumpen istället för pumpen, eller?

Karmatarerskanise
0

Mm lumpen så klart :)

zeretki
2

Slippa mobbing? De barn och ungdomar som mobbar behöver ingen anledning till mobbning. Om man tror att mobbning finns enbart pga hur offret ser ut eller klär sig, så har man fel.

Mobbning beror på att en eller flera individer mår dåligt och därför måste agera ut sin ilska/smärta på andra, dvs trycka ner för att själv känna sig starka.

Sen kanske skoluniform vore bra av helt andra anledningar, men det har inte med mobbning att göra.

Se bara på England, där vissa har synen att mobbning i skolan stärker barnen så dom inte är så klemiga. Tro mig, det är sant. Jag fick studera det på nära håll när jag bodde i Storbritannien…

Loa-bg
1

Man slipper ju inte mobbning, det kommer man väl aldrig göra.

Men om vi säger att man för första gången möter en person i skolan där alla har skoluniform och lär känna den personen på insidan och inte haft någon tanke på hur denne klär sig i skolan, underlättar det mycket utanför skolan. När du möter personen utanför skolan sen tänker du inte på hur den personens stil är, du känner personen och vet vem det är. Hade du däremot sett personens stil innan, kanske du hade tagit avtsånd.

Skoluniformer ger ju även en viss säkerhet. Det blir svårt för någon utomstående att komma in på skolan utan att bli sedd. Det blir också svårare att dölja vapen.

Jag sitter och skriver argument för skoluniform, ska ha debatt om det på engelskan. Roligt att läsa era kommentarer!

AndersE
0

#29 Bra argument!

Karmatarerskanise
0

"Men om vi säger att man för första gången möter en person i skolan där alla har skoluniform och lär känna den personen på insidan och inte haft någon tanke på hur denne klär sig i skolan, underlättar det mycket utanför skolan. När du möter personen utanför skolan sen tänker du inte på hur den personens stil är, du känner personen och vet vem det är."

Håller inte med där.
Jobbade som aupair i London och trots skoluniformer mobbas klädstil utanför skolan. Kanske inte lika mycket som i länder utan uniform, men visst mobbas folk för klädstil.

Men jag ser ändå att det kan vara positivt med uniform i skolan. Tror man får bort iaf lite mobbing.

zzTCM
0

# 29 Jag tycker det lät klokt! Men egen stil kan gälla skor, väskor, smink, frisyrer. Tror du inte att ungdomar ändå gör allt för att skapa sig en egen identitet? Eller en gruppidentitet. Är inte det väldigt viktigt när man är ung? Ska man förbjuda allt som skiljer sig? Skoluniformen är bara EN del anser jag.

Kom tillbaka med fler argument för skoluniform!. Det är givande för diskussionen. För som alltid, det är ju inte svart eller vitt. Frågan är bara vilket överväger…Det där med säkerheten köper jag absolut! Såg att WiktZac tog upp arbetsmiljösäkerhet också. Säkerheten är viktig! Men på mina barns gymnasium, så har man ifört en skol legitimation för att ta sig in i skolan och den används  även vid maten. Så det behövs inte skoluniform av den anledningen egentligen….

AndersE
0

#31 "Kanske inte lika mycket…"

Precis!

Karmatarerskanise
0

AndersE; anledningen till att jag skrev KANSKE är för att jag inte på papper vet hur det ser ut.

Jag kan bara jämföra med det jag ser här och det jag såg där. Där förekom mobbing i allra högsta grad.
Då det är lång tillbaka i tiden så kan jag inte riktigt jämföra om det var mer eller mindre än vad vi har här.
Det känns som att det kan hjälpa, men jag vet verkligen inte.

Det måste väl finnas uppgifter på detta? Någon måste väl ha jämfört mobbing i t.ex england med mobbing i ett land utan uniform?

Aslan_
0

Skoluniform är mobbing, samma som att skjuta problemet dit den inte hör.

Sovgott
1

Jag tror inte att skoluniform skulle minska mobbing. Är du annorlunda så är du annorlunda även om du är klädd i uniform!

Exempel: om du blir mobbad för att du är kraftigt överviktig, så är du ju lika överviktig i uniform som i några andra kläder!

Min erfarenhet från skolan var inte att någon blev mobbad på grund av sin klädstil, utan på grund av att personen i fråga var avvikande på andra sätt. Beteende o dialekt t ex.

AndersE
0

#36 Har du läst #17?

Ida
0

Jag tycker att det ska vara upp till varje skola att avgöra om man vill ha skoluniform eller ej. Det är knappast något som bör regleras i lag.

Ijin
1

Sätt in skoluniform och ta bort personligheten i folk? Knappast. Det kommer inte minsta mobbning speciellt mycket heller. Isåfall så är det mobbning som har med kläder att göra, men det är inte ens den mest allvarliga formen av mobbning, utan detta blir då ett slag i luften som drabbar oss som inte har förtjänat det, Jag uttrycker min stil och liknande med mina kläder. Ta inte bort det.

Bara för att ni vuxna ser alla ungar som likadana då, betyder det som fan inte att dom är det. Updelning och gruppering kommer fortsätta att ske, man kan inte tvinga folk på varandra.

blombuketten
1

#39. Ha ha, nu tar du i. Nog för att jag är vuxen, men jag minns…….och det mycket väl…….hur jag var när jag var ung. Problemet med er unga är att ni inte fattar det, att ni tror ni kan lura oss "gamlingar" genom att ni tror att vi inte varit unga själva. Så mycket sviker inte minnet. Ibland måste jag nästan kväva en gäspning när mina tonåringar får för sig att jag aldrig varit ung och redan kan de flesta bortförklaringar, konstiga idéer, olika moden, frisyrer, skor och allt vad det kan vara. Det var likadant när vi var unga även om vi inte hade byxhäng på den tiden.

Roligt nog så kommer olika moden tillbaka som var trendigt värre när jag var ung och som jag hoppades att det aldrig mer skulle komma tillbaka Flört.

Nä, inte tror vi att alla ungar är lika. Det vet vi att de inte är, för som sagt, vi minns våran egen ungdom och t o m (hör och häpna) våran egen barndom. Skillnaden idag mot då, är nog att jag kan tycka synd om mina egna föräldrar som fick dras med mig som tonåring, kan inte ha varit lätt. Jag känner ju igen hur jag var när jag var i den åldern mina barn är nu. Oh ja.

Inte hänger all mobbing på kläder. Men, och det vet jag både från min egen ungdomstid och mina barn idag, det finns mycket elakheter om man inte klär sig i de "riktiga" märkena och om man inte smälter in i något gäng. Så är det och kommer väl så förbli då vi är rätt taskiga mot varandra vi människor.

Min äldsta son (som är vuxen idag) hade skoluniform då vi bodde utomlands. Det var inget märkvärdigt i det och ingen såg något konstigt i det heller. Det var ju bara så det skulle vara i det landet. Inte heller upplevde jag att ungarna blev utslätade och likadana bara för att de hade likadana kläder. Var och en är ju unik ändå. Det sitter knappast i klädseln.

AndersE
0

#40 Visst hade vi byxhäng! Det kallades "Gällivarehäng" och bara de värsta lantistöntarna hade det…

;-)

I övrigt håller jag med till 100%!

blombuketten
0

#41. Du har så rätt om Gällivrehänget. Har nog förträngt det bara Glad.

Iram
0

Finns som sagt argument både för och emot…

Jag tror ändå att jag hade röstat FÖR skoluniform. Visst inkräktar det en del på den personliga friheten, men det handlar ändå bara om några timmar om dagen och det finns fortfarande mycket man kan göra för att ha en personlig stil. Smycken, frisyr, smink…mm..

Dessutom finns det ju många yrken där man är mer eller mindre tvungen att bära en uniform. Man hör sällan någon debatt om den personliga friheten där.

Ijin
0

#43 Tycker att skoluniform bara skulle ställa till det. Nu är det lättare att hitta vänner just genom kläder och liknande, man ställer bara till det. Dessutom är svergie ett frittland, och då vill jag kunna klä mig som jag vill, sålänge jag inte kräker någon, right?

72mm
7

Återupplivar den här tråden i och med att det blivit aktuellt igen. 

Först var jag väldigt skeptisk. Det kändes bakåtsträvande och gammalmodigt. Men jag får erkänna att det finns en hel rad med ganska vettiga argument för skoluniform, även om minskad mobbning är ett lite osäkert kort.    

• Ökad säkerhet, tydligt vem som hör hemma på skolan (tyvärr alltmer aktuellt) 
  • Ett större fokus på varför man är i skolan, känns mer som ett arbete
  • Ökad sammanhållning 
  • (Möjligtvis) minskad mobbning

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
5

# 45 Detta med  VEM  som är på skolan är verkligen viktigt.

Ebolaa
0

Jag tror inte att skoluniformer minskar mobbning, klädsel är bara en orsak till att människor kan bli mobbade, tror inte heller att det är den vanligaste orsaken till att folk blir det heller. Så jag är inte övertygad..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Karmatarerskanise
2

#45 Bra tankar. Har du skrivit dom i andra tråden också?

Fillifjonkan60
3

#45 Ja det är bra och viktiga argument, speciellt vem som hör dit, som även helga21 påpekar.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

carro.
4

Ja mina föräldrar hade inte råd till några fina dyra kläder till mig, det var mycket köpt på second hand och liknande. Jag blev ganska retad för det och hade gärna haft skoluniform så alla elever varit lika klädd.

Fillifjonkan60
2

#50 Ja det var samma här, jag blev inte direkt retad men kände att många andra hade fler modekläder, snyggare kläder osv. och ville också ha, men mamma var ensamstående.

Och jag gick på högstadiet i mitten på 70-talet så det är inget nytt påfund.

Geru
1

#47 Det finns ingenting som tyder på det i länder som te.x. england:/

Jag hade aldrig modekläder. Det är någonting som man själv måste lära sig att förstå, att värdet inte kommer av kläder eller mobiler. Jag lärde mig det, och det tankesättet som unga har att prylar sätter status försvinner ju inte för att du har skoluniform.

#50 Kan garanterat säga att dom skulle reta dig ändå, pga inkomstskillnad. Det är inte specifikt dina kläder som dom hänger upp sig på, utan att du själv är fattig. Det är själva sjukdomen. Symptomen är mobbning kring kläder, prylar och socialstatus.

#45 Det finns mycket säkrare sätt att se till vem som hör hemma på en skola. Skoluniformer är lätta att fixa, så det gör ju ingen skillnad. Där i mot kan man då prata om olika elektroniska lösningar.

Sammanhållning kommer inte från kläder, såvida man inte tävlar mot te.x. andra skolor. För oftast i skolan så tävlar man mot varandra inom skolan. 

Men punkten om att det ska fungera som fokus på varför man är i skolan, kanske, men grejen är ju att det ska fungera så ändå? 

Dessutom brukar ju skoluniformer hänga med en massa andra "dresscodes". Som att man inte får ha olikfärgat hår och så vidare. Undrar lite hur du/ni ställer er till det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
4

#52 Jag har bott i England och jag såg inte en skola som hade någon regel om att man inte fick ha olikfärgade hår.

[helga21]
3

# 52 För mina släktingar i England så innebär det dock minskade utgifter för kläder till barnen och det är inte fy skam att kunna lägga pengarna på en semesterresa i stället.

72mm
3

#52 "Sammanhållning kommer inte från kläder"

Inte bara från kläder, men du kan ju inte förneka vilken effekt uniformer har och hur viktiga signaler som sänds med klädsel. Det är en enorm faktor för just sammanhållning. Uniform, samma form, samma hållning. 

"Men punkten om att det ska fungera som fokus på varför man är i skolan, kanske, men grejen är ju att det ska fungera så ändå? "

Är argumentet att det ska inte behövas? 

"Dessutom brukar ju skoluniformer hänga med en massa andra "dresscodes". Som att man inte får ha olikfärgat hår och så vidare. Undrar lite hur du/ni ställer er till det?"

Två olika saker. Dresscodes och uniforma kläder har två olika syften. I riksdagen finns t.ex. dresscodes, men riksdagsmännen är inte uniformerade. 

Dresscodes handlar ofta om att man ska visa respekt (för kunder, kolegor, eller som i riksdagsexemplet för institutionen) uniform handlar om andra saker.

[helga21]
0

Detta betyder en uniform

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uniform

Geru
0

#53 Det var inte specifikt england jag tänkte på, utan det var mer en generell fråga kring hur andra tänkte, alltså om dom tycker det är okej osv.

#54 Jag förstår, men det som sagt beror ju på vem som står för uniformen, och det var det jag ute efter. Personligen tycker jag inte att människor i Sverige ska ha det så svårt med ekonomin att du har svårt att köpa kläder till dina barn, då är någonting annat väldigt fel i samhället:/

#55 Vi har haft bra sammanhållning förut i skolan i Sverige. Utan uniformer. Personligen tycker jag att det slår ut unga människors förmåga att uttrycka sig själva. Det sagt så är ju disciplinen väldigt låg i skolan, det kanske är det som du tycker ska fixas? För det är knappast bra att alla tycker exakt samma saker, och har en sådan typ sammanhållning(Mest politiskt, då).

Japp, argumentet är att det inte ska behövas. Det fungerar bra på andra platser i världen utan det, så varför skulle det inte göra det här? Poängen med det jag säger är att problemet ligger på annan plats.

Sant. Men det jag ville ha ut var vilka andra regler förutom skoluniform som du/andra tänker på.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
3

#57 Självklart ska uniform inte påverka annat än kläderna. Färg, frisyr, smink och utsmyckning ska vara fortsatta sätt att visa sin personlighet på. Vara sätt att utrycka sig på.

Sedan är det ändå fritiden som är till för sådant anser jag. Skolan är till för plugg.

[helga21]
3

# 57 Även om du "har råd" att köpa kläder till dina barn så kanske du hellre skulle kunna lägga dessa på någon aktivitet som ni kan göra tillsamman istället för att köpa kläder för pengarna. Folk som lever på socialbidrag har faktiskt inte så mycket pengar.

Geru
0

#58 Okej, då förstår jag hur du ser på saken :) Det finns lite olika varianter när det kommer till hur pass enhetliga människor ska se ut:p

#59 Jo, jag vet mycket väl hur det är att leva på ekonomiskt bistånd. Och jag förstår hur du tänker. Hmm. Försöker hitta en lösning på det där, men allt jag kan tänka på är att öka bidragsdelen för personer med barn. Men det säger ju inte att alla fattiga går på soc.

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
1

Lånekläder kan ju vara något. Precis som man lånar böckerna.

amandain
3

Skolan är ju ett slags arbete för de unga så då tycker jag arbetskläder vore bra - skoluniform. Precis som alla på min arbetsplats. Vi har alla likadana skjortor och byxor. Men det är ju bara kläderna som vi har lika. Sen har nån lila hår, en annan en massa tatueringar osv. Det är ju bara kläderna det ska gälla tycker jag, inte att eleverna ska ha samma frisyr, hårfärg osv.

Geru
0

#62 Det gäller ju inte alla yrken. 

Ska lärarna inte ha uniform då med, för den delen? Jag menar, annars så blir det ju lite dubbla budskap? Eller iallafall en dresscode?

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
3

Jag tycker att lärarna också ska ha en uniform.

Geru
0

#64 Okej :)

-Stephen Hawking

amandain
1

Ja absolut ska lärarna också ha uniform.  Nej tyvärr gäller det inte alla yrken vilket jag tycker är synd. Min sambo skulle jättegärna vilja ha arbetskläder på sitt jobb men trots att dom är flera på företaget som vill det så får dom nobben. Han tycker det känns för jäkligt att gå och slita på sina privata jeans på arbetstid.

Geru
0

Jag personligen väljer nog hellre dom kläder jag vill ha, eftersom det ur en praktisk synpunkt hjälper mig mer. Annars får man hålla på och dalta med chefer och budgetar för att få grejer som är användbara och sitter bra.

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
2

#67 Så fritiden räcker inte? 

När det gäller anpassat är det ju ingen skillnad från nu.

Geru
0

#68 Förlåt? Fritiden? Jag har ett praktiskt yrke, med arbetskläder. Men dessa är inte riktigt i den klass jag vill ha, och inte helt anpassade till just min specifika del. Men företaget har det som standard, och det är det som delas ut. Skorna fick man iallafall prova ut, vilket gjorde att dessa blev utmärkta.

Det är alltså ingenting om fritid. Det är helt och hållet vad jag har på mig under arbetstid.

-Stephen Hawking

[helga21]
1

Men all personal på de butiker jag köper mina varor har uniform dvs man känner igen dem och kan fråga om något ifall man vill. Det är bara små butiker som inte har någon uniform. Arbetar du på sjukhus har du uniform och arbetar du inom hemtjänsten så har du uniform och det är beroende på vilken hemtjänst du arbetar så har du olika uniformer så man vet var du kommer ifrån.

Geru
0

#70 Absolut. Jag förstår behovet av det i arbetet, och då av praktiska anledningar, men det är inte alls lika tydligt när det kommer till skolan :p

-Stephen Hawking

[Zachapacka]
1

Personligen skulle jag tycka att det var jätte skönt att ha skoluniform. På måndagar och tisdagar har jag yrkesämnen hela dagen vilket innebär att jag då också har kökskläder på mig i skolan. De är jätte skönt att slippa tänka vad man ska ha på sig och man behöver inte bry sig om vad andra tycker. 

Men att det skulle minska någon mobbning tror jag knappast. Min erfarenhet säger att om någon blir mobbad så är det inte för att den är billiga fula kläder utan snarare hur den är som person.

Fillifjonkan60
1

#72 Jag har själv haft jobb-uniform på mig och håller med dig, det är så skönt att slippa stå och fundera varje dag vad man ska ha på sig.

Tror också att många föräldrar skulle uppskatta skoluniform; dom ensamstående som inte har råd att köpa alla kläder t.ex.

[helga21]
1

# 72 Om någon blir mobbad så beror det inte på vad denna har på sig utan på att mobbaren har problem som den tar ut över andra.

JonasDuregard
5

#53 "Jag har bott i England och jag såg inte en skola som hade någon regel om att man inte fick ha olikfärgade hår."

Hur många skolors regler läste du när du var där? 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2426612/She-dyed-hair-brain-Schools-kicked-girl-14-class-dyed-hair-bright-red.html

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/mum-claims-school-breached-daughters-6396088

Här är exempler på regler för en skola: 
http://www.goldenvalleyschool.co.uk/school-uniform/
Hårfärg, "extrema frisyrer", smink, till och med smycken regleras aggressivt.

Här är en till: http://www.howwood.herts.sch.uk/Parents/uniform.html

Jag tror vi kan konstatera att det förekommer frisyrregler, och det verkar till och med vara vanligt. 

Och varför gäller inte samma argument här? Om någon blir mobbad för sin frisyr borde man väl införa skolfrisyr?

Geru
0

#75 Det jag menar. Om dom reglerar klädseln istället för beteendet kommer ju ändå beteendet att vara kvar… 

Skolfrisyr^^ Undrar hur folk tänker sig att det ska se ut. Ska människor då endast ha en hårfärg?

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
2

#75 Jag besökte en hel del och såg personligen att dessa regler inte existerade där.

72mm
1

Den här tråden borde slås ihop med den nya om skoluniform. 

Mobbning kan säkerligen minskas med uniform men det är långtifrån det enda eller ens det viktigaste argumentet för varför skoluniformer möjligtvis kunde vara en bra idé.

Karmatarerskanise
1

#78 Det går dessvärre inte att slå ihop trådar.

72mm
5

#79 Det suger ju kamelpung. 😭

Ebolaa
2

Tror inte alls att mobbning kommer minskas på grund av skoluniformer. Personer som blir mobbade blir det oftast på grund av utstickande utseende, eller på grund av någon egenskap som gör dem mer sårbara än andra. Klart att det ibland kan vara kläder, men det är knappast den vanligaste orsaken till att barn utsätts för mobbning.

SD kan ju gärna visa på någon studie som påvisar detta, skulle inte förvåna mig om det lgiger i argumentet att "man ska se vem som hör till skolan" med tanke på vad som skedde i Trollhättan.

JonasDuregard
1

#81 "SD kan ju gärna visa på någon studie som påvisar detta, skulle inte förvåna mig om det lgiger i argumentet att "man ska se vem som hör till skolan" med tanke på vad som skedde i Trollhättan."

Just Trollhättan-incidenten är kanske ett dåligt exempel på det, för det skulle ju kunna ha utspelat sig precis likadant även om det fanns skoluniformer. Det var väl till och med redan så att en lärare konfronterade gärningsmannen?

Ebolaa
1

#82 I och för sig !

[helga21]
0

# 81 De som mobbas behöver vare sig se ut eller vara på ett visst sätt. Det är mobbarna som har problemen.

Ebolaa
3

#84 Finns inte bara en förklaring till mobbning. Den som mobbar kan själv ha varit utsatt för mobbning och genom att ge sig på andra försöker han eller hon återta makt och status. Sen kan även en person som mobbar själva blivit kränkta exempelvis i hemmet av föräldrarna och eftersom ett sådant barn inte lär sig att hantera islska, skam eller andra känslor i samspelet med andra barn kan hon eller han behandla andra som den själv har blivit behandlad.

Sen är det nog tyvärr så att vissa barn är mer sårbara, hade ni ingen i skolan som var lite annorlunda och blev mobbad eller retad? Extra liten, eller lite speciell eller hade något handikapp som gör att barnen lättare hackar på dem.. Det är hemskt att säga så, men barn har mindre empati än äldre barn och vuxna så de är helt enkelt inte lika förstående och snälla mot andra alla gånger. 

Sen kan mobbning också fortgå på grund av grupptryck, eller rädsla för att själv inte bli utsatta av den som mobbar. Därav vikten att vuxna visar med all kraft att de verkligen handlar som en vuxen ska göra för att stoppa och visa på att sånt beteende inte är okej..

[helga21]
1

# 85 Nästan allting du skriver är att den som mobbar har problemen. Jag kan säga att jag själv var väldigt speciell då jag som flicka vare sig var tyst eller satt särskilt still. Dessutom så hade jag jeans och lekte med killar. Men inte blev jag mobbad för detta. Jag började skolan 1961.

[Zachapacka]
2

#86 det är inte alltid mobbaren som har problemet. Ofta är det också inte bara en mobbare utan ett helt gäng (enligt min erfarenhet).

[helga21]
0

# 87 Ibland kan det var gäng. De behöver hävda sig.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.