Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 993 ggr
[helga21]
3

De romska tiggarna

"Den tidigare metallarbetaren Gheorghe har två hus, laptop, internet, gård, hästar, grisar.

När lönerna sänktes under krisen bytte han yrke – till tiggare."

Läs artikeln i Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/longread/darfor-kommer-tiggarna/sv/gheorghe-lamnade-nybyggda-huset-och-djuren-for-att-tigga-i-sverige/

nickiee
9

därför ska man sluta å ge dom pengar dom har boende . han kunde gått ha kvar sitt jobb istället för å komma hit å tigga .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[helga21]
9

"Florin Ianovici arbetar enligt principen att man aldrig ska ge utan krav på motprestation.

Ger man till exempel kläder till barn i getton går de ofta till närmsta gathörn och säljer kläderna. För att motverka det kan man ge dem kläder mot att de kommer till fotbollsträningarna."

Sluta upp med att skänka pengar till de som tigger.

[Hayabusa]
2

Intressant artikel.

[Garntroll]
1

Bara för att en enda Rome agerar på detta betyder det inte att alla Romer gör likadant. När ska folk lära sig att se individen och inte en hel folkgrupp? Vad en individ gör ska inte smitta ner hela folkgruppen.

Och ja om Någon hittade " den där" grejen som gjorde att regeringen i deras hemländer vaknade upp och insåg att det är deras ansvar att ta hand om dessa så varsågod. Hittills har Rumänien vägrat ta emot de bidrag EU erbjudit dom för att de ska ha råd att ta hand om sina Romer. Det pågår förhandlingar nu tror jag mellan Rumänien som medlemstat och EU som organisation. Jag tror det blir ett luftslott som ingen följer och då kvarstår problemet.

[Hayabusa]
5

Får mig att tänka på uttrycket "inte alla män" som absolut inte får tillgripas - män tillhör en struktur och på så vis har varje individ (man) ansvar för hela strukturens uppförande/beteende. 

Varför är det OK att använda denna retorik om män, men inte om andra grupper/strukturer?

Eller det något märkliga tankesättet att Sverige har en historisk skuld som ska återbetalas i form av ansvarstagande för världens alla lidande. Men samma tankesätt får inte användas på länder som Rumänien. Nej, istället är Rumäniens ansvar något som faller på Sveriges lott att ta hand om.

hannika
3

#4 Så du tror att han är den enda Rome som gör på det sättet? Det tror inte jag. Jag tror det finns flera. Dock inte alla.

[helga21]
3

# 4 Av vad jag förstår så ha du inte läst artikeln som jag länkade till?

[[eskils_]]
7

Det finns lediga jobb i Rumänien. Ur artikeln i #0:

"Men det är svårt att få folk att tacka ja till jobben. Rumänen Razvan Popescu åker runt i byar och försöker anlita. Han har haft som mål att anställa 50 personer men det börjar se mörkt ut. När jag möter honom i Bukarest slår han ut med armarna:

– De flesta säger att de kan tjäna mer på att tigga i Sverige och tackar nej."

[helga21]
7

# 8 Ja det är problemet så länge folk ger dem pengar så kommer de hit och ställer dessutom en massa krav som de borde ställa på sin egna regering.

Zadeira
3

Från artiklen i #0: "Jag träffade politikerna från Stockholm i Bryssel 2004 och varnade dem för att tiggare kommer att komma till Sverige när Rumänien går med i EU. Ingen lyssnade. 2008 sa jag det igen. Ingen lyssnade. 2012 kom de till mig och sa: "Vi har ett problem med tiggare." Jag tänkte: "Idioter", och svarade: "Nu är det för sent."

Låter som Sverige i ett nötskal…