Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2000 ggr
[sanna70]
0

Kontrollanternas version av bussbråket

"Händelsen förra fredagen när en bussförare felaktigt pekades ut som en tjuvåkare och brottades ner av kontrollanter har väckt mycket stor uppmärksamhet.

En film från ett ögonvittne visar ett händelseförlopp utanför bussen. Där ses hur den handfängslade bussföraren sitter på marken och blir utskälld och förnedrad inför en stor folksamling. Det trots att Västtrafik senare meddelade att han var i tjänst och alltså hade rätt att åka utan biljett.

Men ingen film har offentliggjorts som visar vad som hände innan. I kontrollanternas egen incidentrapport står att man kontrollerar en resenär som visar sig vara en busschaufför och att man ber om hans förarkort."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket

Fialialej
8

Jag blir så arg på det här. Jag skulle också försvara mig om jag blev överfallen av massa uniformerade maktmissbrukare. ALDRIG att jag skulle acceptera det. 

Och vad håller vakten/polisen som "förhör" honom på med? Vad är det för idiotiska frågor? Varför har du handfängsel, vill du behålla ditt jobb, varför brottar de ner dig? VA?

"På natten är alla katter svarta"

[Jimmy.L]
2

Samtliga i denna soppa har nog gjort fel. Att bita någon är aldrig okej inte heller att stå och skrika på någon som är frihetsberövad och hota att denna ska förlora sitt jobb.

[sanna70]
0

"När vi upplyser om att han får följa med till Lillekärr, då reagerar busschauffören och reser sig hastigt upp och rör sig mot mig på ett sätt som jag uppfattar som aggressivt och hotfullt… Jag trycker honom tillbaka och säger att han får vänta på polisen. Han blir då än mer aggressiv och matar, som jag upplever det slag mot mig”.

Därefter beskrivs hur kontrollanten tar ett ”björntag” på föraren, lyfter ut honom ur bussen och att båda hamnar på marken.

”I tumultet träffas jag av ett antal knytnävar på höger kind”.

Ska ha börjat blöda efter bettet

I detta skede ingriper en annan kontrollant. Den kontrollanten skriver i sin incidentrapport:

”…Han gör extremt mycket motstånd, försöker återigen utfärda slag mot oss varav han träffar kollegan igen. Då jag börjar tappa greppet om hans handled tar han tag runt min och drar den till sig och biter mig i handen över både ring- och lillfingret, det börjar blöda från tre olika ställen på fingrarna samt jag hör hur det knakar till.”" 

Jag kan förstå kontrollantens ilska och frustration efter att ha mottagit både knytnäve och blivit biten i två fingrar så att det blödde. .

Huygens
8

Jag ställer mej tvivlande till att bussföraren bitit någon. Snarast verkar bussföraren skrämd och lite chockad av vad han råkat ut för om man ser till det pixelsierade videoklippet.

Kontrollanternas frågor saknar delvis relevans och kontrollanterna är hotfulla på ett sätt som ej borde vara tillåtet. När biljettkontrollanterna sätter bussföraren upp, säger kontrollanterna åt bussföraren att vara tyst, för att direkt börja korsförhöra bussföraren, så att bussföraren måste svara och därmed tvingas bryta sin tystnad. Dessutom blir bussföraren kallad ett mindre bra namn.

[Jimmy.L]
0

#4 Blev kontrollanten biten så lär det ju finnas en polisrapport om det och jag tror ingen ljuger om det. Vi får se vad polisen kommer fram till efter sommaren ord mot ord brukar ju läggas ner.

Huygens
3

Den kvinnliga kontrollanten är alltså skadad, två fingrar är bitna så att fingrarna "knakat".

Om den ene manlige kontrollanten dessutom blivit överöst med slagserier matade av den rasande bussföraren hårda knytnävar, har jag lite svårt att se att den andra manlige kontrollanten lämnar hela den fysiska kontrollen av "Mike Tysons" högra arm till den skadade kvinnliga kontrollanten.

Bussföraren är en för stor kille. Om han bankat loss rejält med knytnävarna borde minst en kontrollant blivit blåslagen i ansiktet av knogslagen, kanske hade en del tänder flugit (eller skadats) och kontrollanten borde slagits ner.

Fialialej
1

Hur kommer man åt att bita någon när man är fasthållen? Skulle hon hålla för hans mun?

[Jimmy.L]
0

#7 Läs slutet av #3.

Fialialej
0

#8 Sorry, missade det!

Zepp
3

Hela grejen är mest pinsam.. och vaktbolaget som var inhyrda för att hålla med kontrollanter har fått kontraktet uppsagt!

Chauffören var i tjänst och hade rätt att åka, han blev antastad av kontrollanter utan orsak, blev upprörd och förbannad, gjorde motstånd som de flesta av oss skulle gjort mot behandlingen!

Grejen är att vi behöver kontrollanter på allmänna kommunikationer det har jag inget emot.. de skall dock undvika onödiga konfrontationer.. som i det här fallet!

Det mesta är tragik i det här fallet, för alla inblandade.. jag betvivlar inte en sekund på att kontrollanterna är hyfsat bra människor som oxå vill de flesta väl.. däremot situtationen gör att inte alltid deras bästa sidor kommer fram.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sanna70]
0

”Han säger då att han ej behöver det och menar att han som jobbar som chaufför får åka gratis med uniformen på. Jag informerar att så inte är fallet, att han utanför tjänst måste betala som alla andra”

Zepp
1

Han lär ha varit i tjänst, från ett pass till bussgaraget?

[sanna70]
0

Kanske är det en tolkningsfråga. Jag uppfattar det som att han var utanför tjänst, kanske på väg hem. Oavsett vilket så behövde han bara visa sin förarkort i stället för att bli hotfull och sätta igång det som skedde efteråt.

Zepp
1

Om han hade busschaufförs uniform så ifrågasätter jag att han blev utsatt för kontroll överhuvudtaget!

"Enligt Västtrafik hade alltså bussföraren rätt i sak och kontrollanternas agerande på filmen beskrivs som fullständigt oacceptabelt och att det representerar en kultur som inte är i linje med Västtrafiks direktiv."

Nu åker jag inte så mycket kollektivt men jag känner några som jobbar som chaufförer, de åker i sina uniformer till den plats där de avlöser en annan förare!

Och alla avlösningar sker inte i vagnhallarna/på Stampen/bussgaragen utan oftast ute på linjerna, mest vid ändstationer.

Det hela är en tragik för alla inblandade!

[sanna70]
0

Som sagt, det enda han behövde göra var att visa sitt förarkort i stället för att bli hotfull och utlösa händelseutvecklingen..

Filmen visar bara en del av händelsen och därför ger jag inte mycket för den.

Vi har sett samma händelseutveckling förr där oskyldiga anklagas och visas i media trots att dem inte gjort något fel i egentlig mening. 

Vi får se vad rätten säger

Magi-cat
2

#15 Som sagt, det enda han behövde göra var att visa sitt förarkort i stället för att bli hotfull och utlösa händelseutvecklingen..

Hur vet du att det hade hjälpt i det här fallet?

Du säger att du inte ger mycket för filmen men samtidigt som du verkar tro mer på kontrollanterna. Särskilt smidigt verkar de inte ha agerat i alla fall, det kan du säkert hålla med om.

(Västtrafik har alltså sagt upp kontraktet med vaktbolaget.)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
0

"Men föraren ska inte ha velat visa legitimation och både föraren och kontrollanterna ville då att polis skulle tillkallas" 

Det förvånar mig inte att västtrafik reagerar med uppsägning av manen i fråga efter att ha blivit uthängda i varenda tidning och i tv. .  Att säga upp kontrakt med vaktbolaget innan domen är klar är både lågt och fegt i mitt tycke.

[Carpinus]
0

För min del ser jag det i två sammanhörande händelser. Del ett är vad som hände på bussen, där vakterna säger sig ha blivit bitna och i sin tur gjort en anmälan. Det hör liksom till i ordningssammanhang (väktare, ordningsvakter och polis) att när en part gör polisanmälan så följs den nästan per automatik av en motanmälan. Detta säger inget om själva händelsen i sig. Kanske finns det vittnen eller övervakningskamera som kan klargöra det händelseförloppet.

Del 2 är hur man handlat efter att ha försett chauffören med handfängsel. Att frihetsberöva någon innebär att man därmed påtar sig en form av ansvar för den omhändertagne, och "att belägga någon med handfängsel är ytterligare en stor inskränkning i dennes personliga frihet", som det sägs på Väktarskolans hemsida. Rimligen borde personen då ha förts åt sidan i väntan på polis, men i det här fallet fick han istället schavottera offentligt. Även om hela episoden kanske inte filmats så förefaller det som om väktaren/ordningsvakten som utsätter honom för den verbala attacken närmast njuter av situationen. Om han varit med i händelsen från början, kallats dit eller anlänt på eget bevåg är oklart, men man kan väl hoppas att han inte har någon form av arbetsledande befattning.

Att Västtrafik säger upp avtalet grundas förmodligen på att man konstaterat ett avtalsbrott, vilket inte behöver ha något med den juridiska processen i övrigt att göra. Även om de inblandade medarbetarna från bevakningsföretaget frikänns så kan det föreligga ett avtalsbrott, t.ex. att Västtrafiks renommé skadats genom oskickligt utfört uppdrag av underleverantören, d.v.s. bevakningsföretaget.

Huygens
0

Biljettkontrollanterna har möjligen tidigt belagt bussföraren med olaga överträdelse av Habeas Corpus.

Det innebär att bussföraren satts i ett slags fängslat förvar av kontrollanterna och om bussföraren inser att det är ett olagligt fängslat förvar påtvingat av biljettkontrollanterna, har bussföraren all rätt i världen att sätta sej till motvärn inom lagens ramar för att upprätthålla Habeas Corpus. Ju mer våld kontrollanterna använder för att bryta mot Habeas Corpus, desto mer motstånd får bussföraren lov att göra om kvarhållandet är olagligt.

Från länken i #0:

"Men bussföraren ville gå av vid Hjalmar Brantingsplatsen. Det är nu situationen förändras.

”När vi upplyser om att han får följa med till Lillekärr, då reagerar busschauffören och reser sig hastigt upp och rör sig mot mig på ett sätt som jag uppfattar som aggressivt och hotfullt… Jag trycker honom tillbaka och säger att han får vänta på polisen."

.

Bussföraren beläggs med restriktion att inte längre få lov att gå av på den busshållplats han vill stiga av på, utan bussföraren pressas in under fängslat tvång att föras till den hållplats biljettkontrollanterna vill tvinga honom till.

Det är ett möjligt lagbrott.

.

Mej veterligen är USA det ena västland som i större utsträckning konsekvent utför lagöverträdelse av Habeas Corpus, genom att upprätthålla fångläger på Diego Garcia, Guantanamo och på minst 6 andra platser i världen.

Vaktbolaget G4S är från USA och jag kan tänka mej att det då finns en viss mentalitet. Varje dag skjuter nordamerikansk polis ihjäl 3-4 personer.

Det kan inte komma som en överraskning ifall det finns starka krafter som vill se en liknande utveckling i Europa.

[Jimmy.L]
0

Räknas spårvagnen under järnvägslagen då är det andra regler som gäller och man har rätt att kvarhålla personer utan biljett i väntan på polis?

Huygens
0

#20 Ej kvarhålla. Det handlar ej om att kvarhålla.

Tvångsförflyttning.

Habeas Corpus.

Guantanamo.

Lillekärr

G4S

[Carpinus]
0

#19 G4S Sverige ägs av Sector Alarm, som är ett Norgebaserat företag. Tidigare var man en del i G4S, ägt av  Group 4 Securicor, ett brittiskt säkerhetsföretag. Var hittar du den amerikanska kopplingen?

http://www.svd.se/svenska-g4s-saljs-till-sector-alarm

[Jimmy.L]
3

#21 Och kopplingen till Guantanamo är? Det finns ingen koppling till Guantanamo med denna händelse du får sluta upp med konspirationsteorier på denna sajt håll sådana teorier på Utomjordisk.

Huygens
1

#22 Jag kan inte hitta artikel som angav att G4S var amerikanskt. Det var ingen av dom stora kvällstidnigarna, utan en av dom mindre svenska dagstidningarna och jag minns att i artikeln fanns även en länk till något slags regler eller "uppförandekod" för G4S amerikanska personal. Den artikeln är som bortblåst på nätet.

Jag hade fel när jag skrev att G4S var amerikanskt och det är bra att du upptäckte saken, du får ha tack för det.

Zepp
0

Bla bla bla.. jag betvivlar inte en sekund på att chauffören uppträtt olämpligt/opassande.. dock så förefaller det som om han hade rätten på sin sida, och att det är kontrollanterna som gjort fel vilket verkar framgå av Västtrafiks pressrelease!

Jag är lite osäker på kontrollanternas rättigheter att kvarhålla någon, har de förordnande för det av Polisen?

Väktare brukar ha sådant förordnande!

Samtidigt så har alla medborgare rätt att kvarhålla/frihetsberöva en brottslig i väntan på polis, så länge de inte använder mer våld än vad nöden kräver!

Det har inte bara blivit ett juridiskt och affärsmässigt problem.. polisanmälningar och uppsägning av affärskontrakt, det har även blivit en facklig och arbetsskydds/arbetsmiljö-fråga!

Hela skiten är en stor tragik för alla inblandade.. den borde alldrig ha uppkommit!

Skit samma om det är G4S eller något annat företag, de är registrerade i Sverige och lyder under svensk lag.

Många chaufförer är upprörda, de måste kunna åka oantastade till och från sina pass.. en del hotar genom sin fackliga organisatione att förvägra tillträde till fordonen för kontrollanter om företagsledningen inte kan garantera att de får åka oantastade till och från sina arbetspass!

De lär ha ett visst stöd för detta, rent juridiskt.. men det är lite långsökt, dock visar det hela på hur infekterat allt blivit!

Det bästa vore antagligen att alla drog tillbaka sina anmälningar och gick vidare med sina liv.. och förhoppningsvis lärde sig något på kuppen!

Osen.. så har jag svårt att fatta en sak.. varför skall man överhuvudtaget kontrollera en kollega iförd full uniform.. det normala vore ju att man hejar lite kollegialt och går vidare till andra passagerare?

Säger som Refat el Sayd.. det är en hund gravad här!😮

Huygens
0

Västtrafik sa upp kontraktet väldigt snabbt, man kan fundera på om G4S jobbat upp saken och bär på lite bagage. Letar man på nätet finns historier, här SVT som nämner hur G4S kontrollanter kanske tagit i med hårdhandskarna mot en 18-åring. Jag är inte säker på att det riktigt är vad Västtrafik hade tänkt sej med sitt nya förbättrade förhållningssätt till resenärerna.

Ord står mot ord. Påståendet är ungefär att om du är packad och ropar könsord efter G4S kontrollanter kan du råka illa ut.

Kommunikation och Dialog.

[Carpinus]
0

Hela biljettkontrollantsystemet i Göteborg är sorgligt skött. Västtrafiks egna kontrollanter var avskydda (främst givetvis av de som blev haffade av dem).  Västtrafik beslöt då att köpa tjänster externt, och den upphandlingen blev överklagad, först av av G4S och sedan av Securitas. Det slutade med att de fick olika delar av totaluppdraget.

Ser f.ö. att SL köpt ordningsvaktstjänster av ett annat norskägt bevakningsföretag, Nokas med start 1 juni. Om det även ingår biljettkontroller i det avtalet framgår inte av artikeln.

[Carpinus]
0

Trots att Västtrafik sagt upp avtalet med det syndande bolaget hölls en demonstration på GA Torg idag  som samlade 2-300 deltagare enligt GP, 500 enligt GT.

starhawk
0

Väktar/vakt-våld är ju inget nytt, folk som blivit fockade från Polisskolan börjar ju oftast på dom bolagen, orsaken till att dom blev fockade från Polisskolan kvarstår ju, att under dom förhållandena använda vaktbolag till biljettkontroll är ju att inbjuda till problem.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Carpinus]
1

#29 Det där borde du nog presentera någon form av underlag för. Så vitt jag vet är motsatsen det vanliga, att det sker en övergång från bevakningsföretagen till polisyrket. Jag känner personligen rätt många poliser som har en bakgrund i bevakningsbranschen.

[Carpinus]
1

_"Polisen har inlett en förundersökning mot en av de tre biljettkontrollanter som anklagats för att ha misshandlat en busschaufför i början av sommaren."---

"I den anmälan som polisen nu börjat arbeta med står bland annat: "Kontrollanten uppträder aggressivt. När målsäganden ska gå ur bussen för att vänta på polisen knuffar kontrollanten ner honom och tar struptag. Han brottas ner av tre kontrollanter. Huvudet trycks mot marken. En arm kopplas runt halsen och en över tummen. Mannen får svårt att andas.

-Utredning pågår och den innehåller i nuläget en person misstänkt för misshandel. Det betyder dock inte att andra inblandade skulle vara avskrivna, säger Anneli Ahlgren, förundersökningsledare vid Citypolisen i Göteborg."---_

GP

[Carpinus]
0

_"Mannen som spred filmklippet där Västtrafiks busschaufför misshandlas av kontrollanter får nu sparken. Enligt SVT Nyheter Väst uppger han att han straffas för att ha spridit filmen."---

"Han har arbetat som busschaufför för bolaget Transdev, men nu har han fått sparken. Transdev ska ha avskedat Abdi då han lämnat ett sjukintyg som de ansåg var förfalskat. För SVT Nyheter Väst säger Abdi att han straffas för att ha spridit filmen utan att först ha talat med sin chef.
– De säger att jag får sparken på grund av ogiltig frånvaro. Men jag vet att det är ett straff för att jag spred filmen och för att jag organiserade en protest bland bussförarna efter händelsen, säger Abdi till SVT Nyheter Väst."---_

GP

Huygens
0

Det är nog inte populärt att gå emot företaget. Illojalitet eller vad det nu betecknas.

[Carpinus]
1

Avslutat ärende?

_"Polisen lägger ned utredningen mot de biljettkontrollanter, som anmälts för att ha attackerade en bussförare.
- Vi har vänt på varje sten. Brott går inte att styrka, säger kommissarie Anders Klingberg.---
"- Kontrollanterna har, i det här läget, laga befogenhet att under en kortare tidsrymd hålla bussföraren frihetsberövad. De ringde också omgående och tillkallade polis. Sen trappades situationen hastigt upp, konstaterar Anders Klingberg, ansvarig för gruppen som utrett händelsen.t styrka, säger kommissarie Anders Klingberg."---

"Västtrafiken bröt avtalet med vaktbolaget G4S, som då ansvarade för en mindre del av biljettkontrollerna inom kollektivtrafiken.
Var det ett förhastat beslut, nu med facit i hand?
- Nej, absolut inte. Det här handlar inte om ifall det begåtts ett brott eller inte. Kontrollanterna uppträdande, som vi såg på filmklippet, är inte förenligt med vår policy, betonar Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik."---_

GP