Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1079 ggr
Ebolaa
2

Fängelsestraff

Fängelsestraff - varför har vi det och skulle man kunna straffa människor på andra sätt?

Satt faktiskt och fundera på det här för några dagar sedan; varför har vi fängelsestraff och skulle man kunna straffa folk på något annat vis?

Fängelsestraff är något historiskt och syftar till att allmänheten vill bli skyddade från att bli utsatta för brottslighet, att förhindra till fortsatt brottslig verksamhet och som straff för brottet/brotten som har begåtts.

Jag tror att det största straffet i sig är att vara stämplad av samhället som en fängelsekund, att även de som faktiskt vill göra gott för sig och har ångrat sig alltid kommer ses som lite mindre värda. Denna syn på fängelset och fängelsekunder är ju också en del av statens sätt att förmedla att "hålla er i skinnet - annars.."

Fängelsemiljön kan också fungera som en plats där en kriminell person blir mer utbildad inom kriminalitet, knyter kontakter osv. Fängelsestraffet kan därför göra människor mer kriminella. Det fungerar alltså kontraproduktivt för vissa.

Tror ni att fotboja/husarrest kommer börja användas i större utsträckning?

Brottslingar som däremot ger sig på andra, i form av våldtäkter eller människohandel osv måste man ju däremot låsa in. Men jag tänker dock att man kanske skulle tvångsvårda dem på något vis, för att allmänheten ska känna sig säkra att dessa människor inte återfaller i brott direkt då de kommer ut, och för att kunna försäkra allmänheten om att fängelsetiden/vården har haft en positiv inverkan på dem.

Vad tror ni?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[helga21]
2

Vi har individualpreventivt och allmänpreventivt straff. För individen ska ett straff var så kännbart att man inte gör om detta igen och för allmänheten ska det var så kännbart att man inte frestas att begå något brott. Det senare har haft god effekt på mig i varje fall. 😃

Här finns en del att läsa om just fängelsestraff men även annat matnyttigt.

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/

Vanja
7

Jag tycker att vi ska ha kvar fängelsestraff och att de ska vara hårdare, inga TV-spel och mindre fritid. Mer instängt och inget godis.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
1

# 2 Men lite fredagsgodis kan de väl få 😃

Vanja
7

#2 nope, inte ens lite. :) de ska svida att sitta inne.

/ Vanja 

[helga21]
0
[VSK]
8

Bästa sättet är att ha riktigt hårda straff.

Som exempel skulle jag vilja ha följande straff på en våldtäktsman/kvinna:

18-24 års fängelse (beroende på omständigheterna) och ingen rabatt.

Mån-fre 07:00 - 19:00 arbete 
Lör 10:00 - 18:00 arbete
Sön "psykologisk behandling/utredning/utbildning"
Ingen permis de första 10 åren, sedan bevakad permis 1 gång per år.
Utvisning om skäl finnes mm.

Lönen går till att betala brottsoffer samt kostnader för utredning, rättegång, fängelsevistelse samt andra omkostnader så som behandling mm.

Tro mig när jag säger att våldtäkterna mer eller mindre skulle upphöra helt. 

Busenkelt.

Ebolaa
3

#6 Så du är inne på spåret att hårda straff avskräcker människor från brott. Jag är lite skeptiskt till att det verkligen är så lätt. Tänker att kanske vissa våldtäkter skulle minska. Men de våldtäkter som är mer i sadistiska syften och som slutar i dödligt våld tror jag ändå kommer ske i varje fall. Det kommer nog alltid finnas någon "sjuk jäkel" som kommer tycka det är värt att åka in (även för ett så långt straff som du åberopar) bara han/hon får ett offer som de kan utnyttja och göra precis vad de vill med.

Tror snarare att ett samhälle som är helt jämställt kommer innebära väldigt få våldtäkter, men tror aldrig vi blir av dem helt och hållet. Våldtäkter är ju ett sätt att utöva makt, och tror att det alltid kommer finnas de som har dessa sjuka tilldragelser.

[VSK]
5

Jo klart jag är för hårda straff. Självklart avskräcker de inte de mest sjuka, men förhoppningsvis så gör det väldigt stor nytta ändå. Kan ju knappast bli sämre. 

Knappast att ett jämställt samhälle skulle vara fri från våldtäkter av alla dess slag. Detta samhälle är och förblir en dröm för dig isf.

Finns bara en lösning och det är hårda straff.

JonasDuregard
4

#8 "Kan ju knappast bli sämre. "

Det skulle kunna bli ganska mycket sämre. Faktum är att det mesta tyder på att det skulle bli det. 

Se på USA till exempel, där har de hårda straff och drygt två miljoner fängelsekunder. De har länge haft precis den "tough on crime"-attityden som du har, och resultatet har varit förödande. Nu håller de på att lägga om till en mer rationell politik på området. Till och med konservativa politiker inser att det är dumt att betala dyra pengar för något som visat sig öka risken för återfall i brott. För tendensen är att de som åker in som bråkstakar kommer ut som förhärdade brottslingar. 

"Finns bara en lösning och det är hårda straff."

I så fall finns det ingen lösning för det är tydligt att det inte hjälper.

[VSK]
7

Så hur menar du att det skulle bli bättre om dessa två miljoner brottslingar hade befunnit sig ute på gator och torg istället för att sitta inlåsta?

Snälla, försök tänk lite själv.

JonasDuregard
5

#10 "Så hur menar du att det skulle bli bättre om dessa två miljoner brottslingar hade befunnit sig ute på gator och torg istället för att sitta inlåsta?"

Det är inte vad jag menar och det är inte det enda alternativet. 

Det bästa vore så klart om man lyckas hindra dem från att återfalla i brott utan att fängsla dem. Håller du med om det?

"Snälla, försök tänk lite själv."

Om man ska spetsa till det lite så tror jag att ett av problemen är att folk tänker för mycket själva, eller snarare att de gör det istället för att hämta in faktaunderlag från verkligheten. Resultatet blir ett hypotetiskt resonemang om hur det skulle kunna bli utan förankring i verkligheten. När jag var liten minns jag att jag tänkte precis som du, att om man bara har tillräckligt hårda straff så kommer väl ingen begå brott, men kollar man på hur verkligheten ser ut på de ställen där man försökt det så ser man att det inte stämmer. 

Eftersom det finns många länder som infört hårdare straff borde det vara enkelt för dig att visa hur effektivt det varit för att minska brottsligheten. Eller? De studier jag läst har inte lyckats hitta något samband. 

Oavsett hur det är med den saken så kan vi konstatera utan tvivel att du hade fel när du sa att det inte kan bli värre av hårdare straff, det kan det helt klart bli.

[VSK]
8

Eftersom allt daltande med brottslingar inte funkat så finns det facit eller hur? 

Har man tex utfört en grov våldtäkt så har man förbrukat sin chans till fritt liv oavsett vad du tycker. Så är det bara. Oavsett studier.

Sen resonerar du lite galet. Man kan aldrig veta hur det hade varit om det var annorlunda. Skämtstraff vs riktigt straff. Det går liksom inte spola tillbaka bandet före brotten. Totalt omöjligt.

När jag var liten så tyckte jag om rabarber så pass mkt så jag pallade en del. Torska jag så fick jag utegångsförbud och kunde inte palla rabarber. Rabarberägaren fick han sina rabarber ifred.. Trillar polletten ned månne?

Det finns tyvärr folk som skall klättra upp på eltåg och det händer att det både blixtrar och fräser till och slutar med en kolhög. Lyckligtvis så begriper de flesta att om man gör så, så straffas man med oerhörda smärtor och/eller döden. Hade det endast kittlat lite under fingernaglarna så kan jag lova dig att antal tågklättrande människor hade varit tusen och åter tusentals ggr mer.

Exakt vilken slutsats kan man dra av detta?

Så nej, det får vara slut med daltandet av fångar och låt de få göra rätt för sig.

Kan du länka till några undersökningar där man infört tex mina förslag på arbetstider och strafflängd, och vart pengarna tar vägen nånstans (förutom i fångarnas egna fickor) tack.

Kan du inte länka, så bör du ta dig en funderare på varför du ens tog upp dessa studier, och du kan ta en funderar på om jag kanske har rätt i det jag säger.

[VSK]
3

Här är ytterliga ett skämt på svenskt rättsväsende och dess löjliga straff.

http://www.metro.se/nyheter/terrorresor-blir-kriminella/Hdzolb!dOBcp76IKtBBPJ0@RDj3dg/

Vanja
5

#11 Även om man inte kan förebygga att en brottsling begår ett brott igen efter att den fått ett hårt straff, säg 5 år, så kan man fortfarande garantera att den personen inte kommer gå ute på gatorna och begå mer brott på dessa fem år, så oavsett om det hjälper i längden eller inte spelar ingen större roll. 

Och sen skulle iallafall jag tänka två gånger om det var 30 dagars fängelse istället för böter om man inte byter till vinterdäck i tid,  Kanske underlig jämförelse, men you get the point.

/ Vanja 

[helga21]
2

Är det någon som tänker på vad det skulle kosta med strängare straff? Personligen så är jag för strängare straff för vissa brott och den borgerliga regeringen ändrade en del straffsatser så att de blev högre. Tidigare var maxstraffet för ett brott 10 år sen var det livstid. Då folk har en benägenhet att leva längre nu för tiden så är detta ändrat till 18 år och därefter livstid.

Om folk i allmänhet gick på rättegångar så skulle de upptäcka att det inte alltid är så lätta fastställa vem som gjort vad och vilket straff denne ska ha. Dessutom så äger åklagaren frågan om brottets art dvs vad man kan döma för. Om någon erkänner i domstol att de sålt narkotika men är åtalade för hembränning så är det hembränningen som gäller.

De allra flesta våldtäkter sker av folk som känner den som blir utsatt, Överfallsvåldtäkter är inte så vanligt som man kan tro då man läser i media. Dessutom så räknas alla sex med minderåriga dvs under 15 år som våldtäkt  eller sexuellt utnyttjande.

72mm
5

Jag känner att jag på sista tiden har blivit alltmer radikal i min syn på straff. Jag hade i min ungdom en mycket större tolerans mot kriminella handlingar. Jag köpte hela "vård" retoriken. Jag tyckte att det sätt som Sverige sätter fokus på gärningsmän och deras rättigheter istället för brottsoffer och samhällsnytta var normalt och riktigt. 

Nu har jag mycket, mycket svårt att se nyttan med att ens försöka "rehabilitera" eller "vårda" de grövsta fallen av vålds-brottslingar. Speciellt när det är uppenbart att så inte kommer ske eller vid återfallsbrott.

Det finns inget tvivel om att fängelse-straff verkar förebyggande. Hårda straff är mer effektiva än lindriga. 

Jag skriver helt under på VSKs inlägg #6

Däremot så tycker jag man måste diskutera för vilka brott som vi använder fängelse. Idag finns fängelse med på straffskalan för i princip alla lite mer allvarliga brott. Vi låser in folk för vad som i jämförelse med grova våldsbrott, våldtäkter och mord är rena struntsakerna. Brott utan offer. Narkotika. Ekonomiska brott. 

Vi frihetsberövar folk under mycket kort tid, månader eller fåtal år. Jag tror att dessa korta fängelsestraff kan potentiellt vara mer skadliga för personen och samhället än de riktigt långa som VSK pratade om. 

Jag skulle alltså vilja se mycket färre fängelsestraff men samtidigt längre för de värsta förövarna. 

#9 "Se på USA till exempel, där har de hårda straff och drygt två miljoner fängelsekunder. De har länge haft precis den "tough on crime"-attityden som du har, och resultatet har varit förödande."

Det här ett utmärkt exempel på vad jag menar. USAs kriminalpolitik är inte vansinnig för att de låser in grova brottslingar på långa straff i mycket tuffa fängelser. Problemet ligger istället i vilka de låser in. Om du skulle ta bort de som sitter inne för simpla narkotika-relaterade brott från de där två miljonerna skulle bilden se helt annorlunda ut.   

Dessutom så drivs fängelser i USA som privata företag med vinstintresse. Lägg därtill ett kvota-system för många poliser som gör att även de har ett mycket stort incitament att lagföra och låsa in folk. 

Det är det verkliga problemet med USAs system.  Snacket om att attityden i sig skulle vara förödande är alltså grundlöst. Lite ironiskt med tanke på att det från samma håll predikades om att man skulle "inhämta faktaunderlag". 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
1

#16 "Det finns inget tvivel om att fängelse-straff verkar förebyggande. Hårda straff är mer effektiva än lindriga. "

Vad grundar du det på?

[helga21]
1

"Brott utan offer. Narkotika. Ekonomiska brott."  Skriver du i  # 16 Tror du inte att narkotikan är avsedd för att någon ska köpa den? Och ekonomiska brott de kostar pengar framför allt för staten. Momsfiffel, bedrägerier mot Försäkringskassan. Vår gemensamma budget som faller isär pga dessa brott.

72mm
2

#17 Med avseende på den förebyggande effekten kanske ska tilläggas.  

#18 Slarvigt skrivet av mig kanske. Jag menade inte att ekonomiska brott var offerlösa. Däremot skulle jag nog vilja hävda att många narkotika-brott är det.

[VSK]
1

Det är brottslingarna själva som bekostar allt, enligt hur jag vill se lagen fungera.

[helga21]
2

# 20 Så du menar att de ska jobba ihop det de har förstört för? Eller?

# 19 Det där med att ingen skadas av narkotikabrott får du nog förklara lite närmare för mig som inte förstår.

[VSK]
0

Läs #6

🙂

[helga21]
0

# 22 Du har uppenbarligen inte aning om vad rättsapparaten kostar? Eller tänker du att interna skulle få väldigt bra betalt?

[VSK]
1

Nej jag vet inte vad hela kalaset kostar i landet per år, men räknar man på att varje intern inbringar ca 80 kr netto per timme till de berörda (offer, staten) så blir det lite på 18-24 år bakom galler + att kan man rädda en enda liten tjej från att inte bli våldtagen så får det fan i mig kosta. Dessa åtgärder hade dessutom fött en massa jobb dessutom. Tyvärr så är det här enda alternativet då man inte är intresserad av att göra nåt åt problemen med våldtäktsmän/kvinnor.

Berätta gärna vad rättsapparaten kostar per år.

[helga21]
1

# 24   41 Miljarder kostar hela rättsväsendet. Av det får Polisen 21 miljarder.

"Näst största budgetposten inom rättsväsendet är Kriminalvården som föreslås få nästan 8 miljarder kronor." 

http://www.dagensjuridik.se/2014/10/41-miljarder-kronor-sa-har-fordelar-sig-regeringens-budget-inom-rattsvasendet

Vanja
2

#25 Så man kanske ska dra in på alla förmåner fångar har? Ge dem sämre mat, inget tvspel, inga "fieldtrips" . Ingen TV på rummet, en sketen tjockTV i tvrummet. Då kommer de kosta mindre.

/ Vanja 

[VSK]
0

Det är ju ett alternativ till sparbössa. 👍

[helga21]
1

# 26 Ja om de har någon TV på rummet som kriminalvården betalar vilket jag inte tror.  Det är nog svårt att få tag i en tjock-TV också. 

Det är arbetsplikt på svenska fängelser. Frågan är vad de gör, tidigare sydde man bl.a postsäckar. 

Avsikten är att de ska komma ut och att de då inte är fullständigt institutionaliserade. De ska förberedas på ett liv ute i samhället igen.

Men som det brukar framhållas så kan man kanske se över vad maten kostar i jämförelse med skolor och sjukhus. Fritidsintressen är något annat som man kanske få stå över när man sitter inne såvida man inte vill läsa en god bok. Tyngdlyftning förefaller vara en sysselsättning som inte bör uppmuntras så något gym behöver de inte. Frågan är om de får ha en egen  dator eller smartphone.

JonasDuregard
3

Jag skulle gissa att de stora kostnaderna är personal och lokaler. Fångvård ställer ganska höga krav på båda delar. 

"Fritidsintressen är något annat som man kanske få stå över när man sitter inne såvida man inte vill läsa en god bok."

Det tror jag riskerar att leda till den typ av institutionalisering du talar om. 

"Tyngdlyftning förefaller vara en sysselsättning som inte bör uppmuntras […]"

För att de är farligare vältränade?

Ebolaa
1

#28 #26 Vilken hemsk syn ni ha på fångar i fängelser. Jag kommer aldrig stöda att man ska behandla människor som djur, och det är ju en sådan behandling ni efterfrågar. låter riktigt illa..

Så de ska bara ruttna bort i fängelset med andra ord, som ovanstående talare så är det en väldigt stor risk att dessa människor som inte får långa fängelsestraff kommer bära på ett ordentligt agg mot samhället när de kommer ut igen.

Tror det räcker bra med att styra fångar på det viset man redan gör. Att det ska "svida" att sitta i fängelset gör det redan, men visst vissa har väldigt låg standard funkar det väl att få mat och tak över huvudet. Men har man lite högre standard suger det nog helt fruktansvärt att sitta i fängelse..

Zepp
0

Kan avslöja att de flesta (alla?) som begår brott inte har för avsikt att åka fast.. så själva straffet är knappast avskräckande!

Främst iomed att de inte tänkt ta del av den samhälleliga servcen!

Utan straffsatserna är en avvägning främst mellan de laglydigas syn på saken och kostnaderna.. ofta inkluderat olika anpassningsåtgärder!

Det är cirka 30,000 personer här i landet som står för cirka 90% av brottsligheten. det är deras livstil.

De är väl kända av polis och sociala myndigheter.. väldigt ofta missbrukare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3

Tycker du det är en hemsk syn man har för att man vill att grova brottslingar skall få grova straff? Du säger lika så att långa fängelsestraff skulle ge agg mot samhället av de interna. Du har snedvriden syn på hur ett samhälle bör fungera tycker jag. Du säger lika så att det svider att sitta inne i fängelse. Nej det gör det inte för de flesta. Får många så är det ett CV i den undre världen. 

Och med dessa skämtstraff så vet de givetvis om detta. 

Du får ursäkta men jag har skitsvårt för folk som värnar för grova brottslingar men skiter i brottsoffer och eventuellt tilltänkta brottsoffer. För att inte tala om tryggheten man skall ha i ett samhälle.

Vad betyder servcen?  Siffrorna du nämner lär knappast stämma då mörkertalet är otroligt stort. För du tror väl inte att de kriminella svarar på en SIFO-undersökning?

72mm
2

#30 "Vilken hemsk syn ni ha på fångar i fängelser. Jag kommer aldrig stöda att man ska behandla människor som djur, och det är ju en sådan behandling ni efterfrågar. låter riktigt illa.."

Enkel mat, inget TV-spelande, tjock-TV på rummet = "behandla som djur" 😃

#31 "Utan straffsatserna är en avvägning främst mellan de laglydigas syn på saken och kostnaderna.. ofta inkluderat olika anpassningsåtgärder!"

Nja, det tror jag inte. Vad skulle ändras om man hypotetiskt fick oändlig budget?

#32 "Det är cirka 30,000 personer här i landet som står för cirka 90% av brottsligheten. det är deras livstil."

Källa på det? 

"Kan avslöja att de flesta (alla?) som begår brott inte har för avsikt att åka fast.. så själva straffet är knappast avskräckande!"

"De är väl kända av polis och sociala myndigheter.. väldigt ofta missbrukare."

Då är du alltså för en avkriminalisering av de flesta tyngre drogerna? Det borde nämligen rent logiskt följa av de två påståendena.

[helga21]
3

# 29 Nejdå att läsa en god bok istället för att se på TV är god sysselsättning. Man behöver inte ha dataspel. Förra generationen interner har klarat sig utan dessa.

Ja just precis de tar anabola dessutom och blir starka och kan övermanna personalen.

[helga21]
2

# 31 Inte riktigt sant. De tar en kalkylerad risk. Det lönar sig att begå brott då de kan försörja sig på en och annan volta får man räkna med helt enkelt. Är det grövre brott mot person eller rån av värdedepåer så är det många inblandade och pengarna får man som regel aldrig tag i även om man lyckas få tag i en någon av dem som begick rånet.

Däremot så stämmer det att det endast är en liten del av befolkningen som är kriminell dvs det s.k småbuset och det vet polisen vilka det är.

Zepp
0

Jag är över huvudtaget inte för att se fängelser som tukthus där människor skall brytas ner/lida omänskligt!

Utan frihetsberövandet handlar i förstone om att förlora sina medborgerliga rättigheter under kortare eller längre tid.

För det första så fyller omänskliga straff inget allmänpreventivt syfte.. det är inte avskräckande för den delen av befolkningen som tänkas kan drabbas utav detta!

För det andra.. det skall finnas en chans att återvända som en ansvarsfull medborgare efter avtjänat straff!

Pratar vi om att förövaren skall lida så pratar vi om hämnd!

Det finns de som borde vara inlåsta hela livet.. för att skydda allmänheten.. problemet är att veta vilka!

[VSK]
3

Undras om du hade resonerat annorlunda om du blivit misshandlad och våldtagen 😡

Varför tror du inte straffen är avskräckande nog?  Exakt vad är det jag skrivit i flera trådar om att vi måste ha hårdare straff. Läser du inte alla inläggen innan du skapar egna som bygger på nån annars inlägg eller skriver du bara på måfå? 

Zepp, du måste vara den person som använder mest utropstecken på hela iFokus. Jag tycker det är skitjobbigt för man vet inte hur du menar. Om du inte ändrar dig så slutar iaf jag läsa dina inlägg.

Zepp
0

Du är altså för att införa den personliga hämnden igen.. som på medeltiden?

Då förklarades man vara fredslös och offret eller dennes anhöriga kunde hämnas.

Det är så det ser ut i Albanien.. och en av anledningar att en del flyr därifrån.

Likaså var det legio i södra Italien.. och ordet heter vendetta.. som vi lånat från denna företeelse.

Vi avskaffade vendettorna redan på 1300talet och ersatte dessa med samhälleliga straff.. utdömda via domstolar av opartiska domare.

[VSK]
1

Jag börjar nästan tro att vi pratar om olika saker. Varför du inte vill förstå, och hålla dig till ämnet vet jag inte. Trevlig kväll på dig.

Zepp
0

"Fängelsestraff - varför har vi det och skulle man kunna straffa människor på andra sätt?"

Är ämnet för tråden och som jag lixom du har aspekter på.

[VSK]
1

Ämnet = det du svarar på det jag skrivit (trodde du förstod det då det är mina inlägg du kommenterat)

👋

Zepp
0

Vi har som sagt litta olika aspekter på ämnet.

Finns förmodligen andra oxå?

[helga21]
2

# 38 Om hårda straff har en allmänpreventiv verkan. Jodå flera länder i Mellanöstern så får du handen avhuggen om någon kommer på dig att stjäla det har effekt ska du vet. Men du har inte varit där eller hur?

Man kan se brottet ur brottsoffrets synvinkel i lite högre grad än vad man gör nu.

Zepp
1

Mm.. och i USA har de i olika delstater tredje resan livstid!

Hjälper inte där heller!

USA har flest innevånare i fängelse.. och bland den högsta kriminaliteteten!

Man kan inte åtgärda ett illa fungerande samhälle med strängare straff, det har inte fungerat någonstans.

Vi slopade offrens rätt till hämnd redan på 1300 talet.. iomed att det bara lede till vendettor som pågick i generationer!

Men altså om du förespråker ett sådant samhälle så är det ditt val.. inte mitt!

Det handlar om en avvägning mellan offrens rätt och övriga samhällets rätt att leva utan en massa dagligt våld/rädsla för våld!