Sanden snart slut
Ytterligare en råvara håller på att ta slut. Man trodde ju att det fanns enorma mängder sand men det duger tydligen inte med vilken sand som helst. Vilken betydelse kommer det att få?
http://www.di.se/artiklar/2015/12/4/varningen-sanden-tar-slut/
Värd för Pensionärer
Detta är nog bara ett av många områden som tvingar oss att inse att vi lever på en begränsad planet.
Vi får börja bygga med trä igen.

Undar om man inte kan komma på ett sätt att använda ökensanden.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det här är nog bra ett problem för betong som behöver extrem hållfasthet. Jag skulle vara mycket förvånad om ökensand inte skulle fungera till de första 30 våningarna 😃
Bygger på höjden gör vi därför att marken är så dyr i städerna. Marken är dyr i städerna därför att det är extremt produktivitetshöjande för ett samhälle att klumpa ihop sig på det viset vi gör.
Fast det är ju ett val vi gör. Man behöver faktiskt inte 200-våningshotell för att civilisationen ska överleva.
Blir det brist på något så blir det naturligt mycket dyrare vilket gör att det kommer byggas mindre, eller på ett annat vis, dvs det är självjusterande.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Jag minns att för 3-4 år sedan när en murare lagade min skorsten så beklagade han sig över att det blev allt svårare att få tag på sand av bra kvalitet.
#5 Verkligen? Möjligt att jag har helt fel, men det låter helt otroligt konstigt att sand skulle vara den resurs som begränsade byggande.
Sanden i Sahara är utsliten och kan inte användas till cement.
#7 Till betong menar du? Cement är bindmedlet som används tillsammans med sand/grus/sten och som tillsammans med vatten bildar det vi normalt kallar betong.
Källa på Sahara-sands olämplighet för betong? Låter intressant.
Du får leta själv. I princip går det ut på att ökensand har slipats ner till runda korn som fäster dåligt i cement.
nykrossad granit är bättre.
#9 "Du får leta själv."
Du fortsätter att leverera.