Trygghetssystemen
Då jag inte vet om detta har lagts in tidigare så gör jag det.. En mycket klok nationalekonom.
#0 Intressant länk! Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, säger att regeringen uppvisat en "skrämmande brist på ledarskap" i sitt hanterande av flyktingkrisen. Han ger regeringen "absolut bottenbetyg".
# 1 Just precis det!
Tänkvärt.
Noterar än en gång klyschan "det får man inte säga".
Jag tycker att det är intressant att han (Henrekson) tar upp de framtida aspekterna. Precis som jag själv funderat på - att ta hand om flyktingar under något/några år är en sak, men se´n då? Hur ser situationen ut om 10-20 år för de som kom under 2015 t ex? Samt frågan om åldersstruktur på de som kommer till Sverige. Flyktingmottagande är ett långsiktigt åtagande, men det behandlas som kortsiktigt "brandsläckarprojekt".
Här är en till ekonom som vågar yppa stark oro för välfärdssystemens hållbarhet på lite sikt, jämte professorer som Lindbeck och Ekberg. Tullberg, Sanandaji. Nu stiger BNP, delvis genom de många som får arbete genom flyktingar/asylsökande. Men om man slår ut den per skalle (när alla dessa nya nu och nästa år registrerats) som behöver försörjas, ser det inte lika bra ut. Det tar tid med få jobb, lära språket, bli självgående ekonomiskt. Börjar man jobba heltid vid 35 hinner man knappast få ihop själv till en rimlig pension. - Är det en minimerad nattväktarstat Henrekson skymtar.