Ensidig debatt
Tycker inte ni att det är lite trist att ni alla har samma politik åsikt? Är inte debatten i detta forum lite för färgad? Att alltid klanka ner på sossarna, är det debatt? Borde inte vi höja oss lite mera än våra folkvalda politiker och föreslå förändringar istället för att bara ondgöra oss över hur dåliga sossarna är?
Bra Thomas! Absolut!

Thomas
Du har en poäng med att vi skulle kunna ägna mer uppmärksamhet åt sakfrågorna än vad vi gör åt partipolitiken. Att det blir förhållandevis mycket av det senare har sin förklaring i det stundande valet.
Att många här har liknande åsikter är svårare att göra någonting åt. Jag har bjudit in människor med olika åsikter (bland annat från samtliga ungdomsförbund) för att skapa en så balanserad och livfull debatt som möjligt.
> Borde inte vi höja oss lite mera än våra > folkvalda politiker och föreslå förändringar > istället för att bara ondgöra oss över hur > dåliga sossarna är?
Varför inte själv föregå med lite gott exempel och föreslå några förändringar? Jag är säker på att du skulle få ett seriöst bemötande.
Har du några idéer till hur vi kan locka fler människor med andra åsikter än de som nu är i majoritet?
Mvh // Staffan
Har vi samma politiska åsikter i allt? Det anser inte jag.
Men jag håller med dig till 100% att vi borde höja oss lite mer än våra folkvalda politiker och försöka att föreslå lösningar istället. Synd bara att det är så svårt för "vanligt" folk att nå politikerna och påverka beslut. En lösning på detta skulle kunna vara att utveckla enkla och klara kommunikationsvägar mellan folket och företrädande politiker. Det kan bl.a. ske med hjälp av dagens datateknik.
mvh Lisbeth
.
mvh Lisbeth
mvh Lisbeth 
#0 Thomas.
Jag tror att många härinne skulle uppskatta åsikter av annan natur än den som generellt råder. Jag tror att delar av missnöjet vad gäller dagens politiker skulle få ännu mer substans om någon hade kraftfulla motargument att komma med.
Enligt mig går det dock inte att bortse från "våra folkvalda politikers" återkommande tramp i klaveret och att det upprör många. Jag tycker att det är högst relevant att ta upp dessa aktuella händelser, inte minst för att vi närmar oss valet och för att det är dessa som ska vinna vårt förtroende.
Att det mest är socialdemokraterna som gör bort sig råder ingen över. Ifall högerblocket hade makten och missbrukade den på samma sätt är jag övertygad om att vänsteranhängare också skulle protestera och visa sitt missnöje.
/Ida

Jag var nyligen på en intressant föredragning där det redovisades vad olika länder tycker om sin regering, resp av de anser om andras länders? Enkäten bygger på intervjuer med utvalda fokusgrupper i ett tjugotal länder.
Så gott som alla var missnöjda med sitt eget lands regering. Tror att det iofs är ett sunt demokratiskt fenomen att vara kritisk.
Till saken hör att Sveriges regering rankas i topp från andra länder. Vi har rykte om oss i andra länder att ha en sund och icke-korrupt regering och ett i största allmänhet välskött land.

Det låter verkligen intressant, föredraget, och i jämförelse kanske det faktiskt stämmer - men det finns alltid utrymme för förbättringar… Tror dock inte att det är bra med för långvarig maktposition rent generellt, då utnyttjar man för eller senare det hela för egen vinnings skull och tar genvägar förmodligen…