Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1894 ggr
[helga21]
5

Fridolin tar barnledigt

"Barnsligt med lediga ministrar

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) ser ljust på framtiden, enligt en intervju i Svenska Dagbladet, dan före dopparedan.

Han tror av oklara skäl att den stora invandringen av skolbarn ska leda till ett "nödvändigt uppvaknande" för den svenska skolan.

Men Fridolin har ytterligare ett skäl att glädjas: han tänker vara pappaledig. "Det är min plan att jag ska få ha en längre sammanhållen tid med Billie. Jag hade det med Charlie och det var väldigt värdefullt för mig."

http://www.expressen.se/ledare/barnsligt-med-lediga-ministrar/

[VSK]
11

Måtte de få många barn i framtiden ☝️

[[eskils_]]
6

Bra artikel, fler citat:

"Miljöpartiet är det stora ledighetspartiet, skeptiskt både till arbete och tillväxt."

"Att föregå som gott livsstilsexempel genom att vara ledig tillhör inte ett statsråds viktiga uppgifter. Tvärtom måste en regering se till att förvalta medborgarnas förtroende för staten och demokratin. Det förtroendet, den tilliten, är hårdvaluta."

kamera0710
2

#2 Ska vi arbeta för att leva eller leva för att arbeta? Jag föredrar de sistnämnda.

[[eskils_]]
7

#3 Det handlar inte om vad "vi" föredrar att göra i våra liv. Det handlar om regeringen. Fler citat:

"Regeringen styr landet. Det är en uppgift som inte kan jämföras med någon annan. Statsråden har ett unikt ansvar och unika befogenheter. De förväntas därför arbeta utanför kontorstid. De förväntas reagera på en tsunami trots att det är julhelg.

De kan inte överlämna ansvaret till någon annan.  

Om ministrar börjar ta ut föräldraledighet skulle vi kunna få mandatperioder med kroniskt ovana regeringar."

Schnauzertik
5

Barnen är framtiden och det viktigaste vi har. Prioriteten ska  vara att sätta barnen först.

En minister som inte förstår detta är olämplig som beslutsfattare . Så jag kan inte se annat att Fridolin gör rätt.

Värd för Pensionärer

[helga21]
6

# 5 Dvs han skulle inte har tackat ja till ministerposten.

Schnauzertik
3

#6 Det beror på vad vi vill ha för politiker.

Vill vi ha  ministrar som är makthungriga karriärister som satsar 110% på jobbet och personlig makt så är han fel person som minister.

Värd för Pensionärer

[helga21]
0

# 7 Han är fel person som minister oavsett då har inte har förstått att han sitter i en regering och att denna fattar kollektiva beslut som man inte kommenterar.

[Daisy-Moa-Elsa]
7

#5 personligen uppfattar jag inte tankegången i tråden som en problematik att han väljer att vara pappaledig det  utan snarare hans generella inkompetens som politiker.

[helga21]
1

# 9 Just precis!

[[eskils_]]
5

#5 Självklart är barnen det viktigaste vi har! Och visst vill vi ha mänskliga ministrar som fattar detta, samtidigt som de är politiskt kompetenta, och kan handskas med diverse problem som dyker upp i verkligheten utan att gå och gömma sig.

Men allt har ju sin tid - de intensiva småbarnsåren behöver ju inte sammanfalla med de intensiva ministeråren, med lite planering och framförhållning. Fridolin kunde ju t ex ha valt att bara sitta i riksdagen under den här småbarnsperioden, men utan ministerpost.

Ebolaa
3

#0 Förstår inte vad som är problemet. Det är väl bra att en minister föregår med gott exempel och tar sin "förälderliga plikt" och är med sitt barn under den viktigaste perioden av barnets anknytning. Det är ju något som vi alla medborgare borda vara medkännande inför. Skulle en kvinnlig minister vara en dålig sådan för att hon var mammaledig? Skulle inte förvåna mig heller om Fridolin även på hemmaplan kan ta hand om vissa frågor och fortfarande delta på viktiga möten, det är ju inte så att bara för att man är föräldraledig så sitter man hemma 24/7.

Sen är det ju inte bara Fridolin som sitter i utbildningsdepartementet utan det är även Helene Hellmark-Knutsson, som är minister för högre utbildning och forskning, samt Aida Hadzialic, som är gymnasie- och kunskapslyftsminister.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Carpinus]
3

Förtroendet för Fridolin har rasat från de 40% av väljarna  som hade stort förtroende för honom  vid valet till 18% nu, så kanske kommer föräldraledigheten även som ett passande tillfälle till timeout?  Han verkar ju ändå tycka att det mesta är "skit" inom politiken för tillfället.

[VSK]
5

Det är hans sätt att avsluta det politiska lite snyggt.

[helga21]
2

# 14 Det skulle inte förvåna mig det minsta. Det har inte synts så mycket av honom de senaste månaderna.

Zyperior
4

Jo man tackar. Nu får regeringen fronta Romson istället. Perfekt för oss oppositions-väljare. När regeringens förtroende dalar och dess väljare sviker är inte Romson den man vill ha som vapendragare. 

Gött e det.

Nyval snart?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
2

# 16 Förtroendet för henne har också dalat.

Zyperior
2

#17 Jo jag vet. Det är ju det som är positivt för oss oppositionsväljare. Tror knappast hon kan rädda sitt anseende och i en tid då man talar om att S måste skärpa sig och vända opinionen så tvingas de frosta henne bredvid Löfven nu. Den säkerligen minst trovärdiga personen i hela riksdagen.

[helga21]
1

Är det Löfven du avser eller Romson? 😂

Zyperior
3

Romson är minst trovärdig. Inte för att Löfven är speciellt trovärdig heller.