FEMiNiSM
Nej.
Nej.
Din frågeställning är icke bra gjord, tyvärr. Vill du gruppera feminister under det ordet, så tror jag du missar mycket. Jag kommer troligen aldrig saga att jag är feminist även om jag rest mig i styrelserum där jag varit enda kvinnan å gott ur när jag tycker männen gått över gränsen.
För mig så kopplas ordet feminism tyvärr så starkt tillsammans med "manshat"
Dock kommer jag fortsätta slåss för humansism även om jag blir kallad feminist, rödstrumpa, manshatare eller vad som.
Nej, jag är ekvivalist.
Feminism är en ideologi som enbart jobbar för kvinnans ställning i samhället, vilket de kan göra på bekostnad av andra grupper som förtrycks mer än kvinnor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Daisy-Moa-Elsa, jag anser ej att min frågeställning var "icke bra gjord". Den är relativt konkret. F ö r k l a r i n g Den första frågan jag ställde syftade enbart på begreppet "feminism" och inte vad begreppet i fråga innefattar – därför att: antingen så betecknar du dig som feminist eller så gör du inte det. Självfallet förekommer det stor variation inom det feministiska spektrat, men det innebär inte att det skulle vara fel att gruppera feminister under begreppet feminism. Mot bakgrund av detta valde jag att också ställa en andra fråga: "Vad innebär/betyder feminism för dig?". Denna fråga fick jag svar på från din sida. Det var bra. Men den första frågan har antagligen endast tre svar: JA/NEJ/VET EJ. Frågeställning nummer två skulle däremot kunna besvaras med VILKEN sorts feminism man förordar (alternativt: VARFÖR man EJ förespråkar detta) samt VAD som i allmänhet menas med det ordet. //Önskar dig en trevlig kväll.
—Någon j*vla ordning får det va i ett parti.
# 5 att jag anser den icke bra gjord är för du gjort den för bred. Hur ska du tolka och avgöra alla svar? På vilket sett anser du att den är bra gjord?
På att ställa frågan om vad feminsism är utan att inkludera vad begreppet feminism är måste jag dig därom bekskriva då? För en så generelltn ställd fråga som din, sorry…funkar inte
Du sager även att din egen fråga har tre möjliga svar? Varför förstår du inte min kritik om hur du ställt din fråga? Inte att du HAR ställt den utan hur?
#6 Faktiskt så är frågeställningen korrekt. För många kallar sig för feminister när dom egentligen är exempelvis ekvivalister.
Ett exempel som jag ofta ser:
"Ja, jag är feminist.
En feminist verkar för jämställdhet för alla grupper i samhället"
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Begreppet kan innefatta olika saker & definitionen kan diskuteras. Det var därför jag ställde fråga2. Frågan är öppen för tolkning.
Nej det är jag inte.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Nej. Jag är för jämlikhet mellan alla kön.
// Harley
1. Nej
2. Manshat
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Daisy-Moa-Elsa —Hur anser du att jag skulle ha ställt frågan?
# 14…Genom en flervals altrantivsfråga som är en möjlighet på ifokus…. tilloch med valet " annat"
Nej, inte sedan Göran Persson sa att han var det.
Nej.
Hela begreppet har blivit kapat av skogstokiga likhetsfeminister. Särartsfeminister (ekvivalister/humanister/jämnställdister) kan jag åtminstone sympatisera med, även om jag tycker att ordet "feminism" är lite olyckligt namn på något som ska vara en rörelse för jämnställdhet.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Ja, jag är feminist eftersom det står för att kvinnan ska bli jämställd med mannen, vilket Sverige fortfarande behöver jobba på. Bara för att Sverige är en bra bit på vägen till att bli jämställt så är det fortfarande inte det. Vi har fotfarande vissa saker kvar som behöver bli mer jämställt ännu. Feminism räkas till en kritiskt teori som definierar stereoptyper om manligt och kvinnligt och hur dessa stereotyper påverkar eller begränsar oss (mer eller mindre) i vår vardag. Jag kan däremot störa mig på en sak gällande teorin, då de ofta kritiserar andra teorier för att inte ha ett feministiskt perspektiv eller utgångspunkt i andras abrete, undersökning eller studie, då har de väl skäl att göra det själva och visa på hur den föregående studien har missat en mer eller mindre viktig variabel som kunnat påverka resultatet.
Sedan står jag förstås inte bakom "extrem"feministerna som i princip ser att allt vore bättre utan mannen. Det är ju inte att vara jämställd och går ju helt emot själva teorin i sin helhet.
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.
Nej.