"I England jaja..."
Det engelska populistpartiet UKIP:s partiledare Nigel Farage drog sig inte att citera Gandhi på sitt sista möte före det brittiska EU-valet. "Först ignorerar de dig, sedan skrattar de åt dig, sedan attackerar de och därefter vinner du", sade han. (Någon som kan föreställa sig kritikerstormen i Sverige om Åkesson citerade Gandhi?)
UKIP:s partiledare verkar komma undan med det mesta! Tveksam hantering av EU-ersättning, partiföreträdare som talat nedsättande om kvinnor, rasistiska uttalanden som ”de flesta nigerianer är dåliga människor”, eller uttalandet att han skulle känna sig ”obekväm med rumäner som grannar" - inget verkar inverka på opinionssiffrorna. Enligt de senaste mätningarna ser UKIP kunna få omkring 30% i det brittiska EU-valet, som går av stapeln idag.
Kanske finns det lärdomar att dra för de opinionsbildare som tror att anfall är bästa försvar när det gäller att komma åt Sverigedemokraterna? Finkamningen av gamla försyndelser från SD-folk känns rätt kampanjartad och förutsägbar. Man kunde ju önska att samma energi alltid lades ner på alla partier och alla politiker. oavsett parti, och att syndarnas partibeteckning framgick redan i rubriken, som seden är med SD-syndarna. Det pratas gärna om "offerkoftan" när det gäller SD. Det tacksamma för partiet är att det i regel är motståndarna som lägger fram den åt dem.
Förstår egentligen inte det överdrivna hatet mot SD. Visst de har massor av medlemmar med rasistiska åsikter, inget förvånande med tanke på att det är ett konservativt parti med avsikt att begränsa invandringen. Men,, att svartmåla hela SD som främlingsfientligt utifrån deras uppkomst och vissa medlemmars åsikter är ganska befängt.. Det finns ingen sammankoppling med partiprogrammet.
Själv brinner jag för mångfald. Det gynnar Sverige på många olika sätt men i dagsläget har vi strömmar av invandrare från övriga Europa på grund av en lågkonjunktur som slagit hårt. Vi har också en stor ökning av otrygga anställningar och en stigande arbetslöshet som inte lär försvinna med hjälp av högre arbetskraftsinvandring.
SD är enda partiet som över huvud taget vill begränsa invandringen, vilka ska man annars vända sig till i frågan? Sist men inte minst, är det rasistiskt/främlingsfientligt att vara för en minskning av dagens asyl och arbetskraftsinvandring?
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Frågan som man ska ställa är ju varför de "högerextrema" partierna går framåt i så stor skala. Ska bli intressant nu med EU-valet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#1 SOM-institutet vid Göteborgs Universitet mäter årligen opinionsläget i Sverige, och den senaste undersökningen från dem som berör flyktingmottagning gjordes vad jag kan se i mitten av förra året. Då hade andelen personer som tycker att det är ett "bra eller mycket bra förslag" att ta emot färre flyktingar ökat från 40 till 45 procent. "Den mer negativa attityden verkar ha ökat något inom alla grupper: män och kvinnor, unga och gamla, hög- och lågutbildade och så vidare", skriver Forskning och Framsteg.
Det faller självklart på sin orimlighet att alla dessa medborgare skulle vara rasister, men tyvärr är det så det i många sammanhang framställs, något som givetvis spelar SD i händerna, då denna grupp mer eller mindre ofrivilligt "drivs i famnen" på partiet i brist på andra alternativ. Samtidigt innebär det sannolikt att många andra inte "törs ta debatten" i rädsla för att bli stämplade som SD-anhängare.
I SOM-undersökningen visar det sig att över hälften av alla moderater (53 procent) vill minska flyktingmottagandet, medan vänster- och miljöpartister är de minst begränsningsbenägna. I sammanhanget är det kanske inte ointressant att vid en någorlunda samtidig undersökning av journalistkårens partisympatier visade det sig att MP får stöd av 41% av landets journalister, följt av V med 15%, medan S och M båda ligger på 14%. På SR svarade 54% att de sympatiserade med MP, och på SvT var motsvarande siffra 52%. Om och hur detta kan tänkas påverka opinionsbildningen är upp till oss själva att fundera över…
"Under de senaste veckorna…utbröt kollektivt nedsättande tillmälen som knappt längre tycktes handla om partiet i sig självt utan bestod av generaliserande hån mot alla som kunde tänkas stödja det. Om man röstade på UKIP förutsattes man var något slags idiot, antingen trångsynt eller lurad, och man förtjänade knappt annat än förakt. Alla som fortfarande hyser de åsikterna kan sluta läsa här och syssla med något annat."
John Harris på The Guardian om UKIP:s framgångar i Storbritannien, som verkar ske främst på bekostnad av de konservativa och liberalerna. Röstutfallet redovisas dock inte förrän söndag kväll, när övriga Europa röstat klart.
Fattig-England
Det har blivit så kärvt för vissa engelska famlijer att dom blir ruinerade om dom måste betala begravningskostnader. Storbritannien har 2-3 ggr så tät befolkning som t ex Indien.
Brittiska parlamentet diskuterar att mer än 110 000 britter lever tyngda under begravningsskulder.
.
Fattiga familjer tvingas därför begrava sina döda i trädgården. Dock gäller några mycket stränga regler.
* Den döde måste grävas ner minst två fot under markytan.
* Trädgården får inte ligga i direkt anslutning till en dricksvattentäkt.
* Polis bör kontaktas, undvik brottsutredning.
Dessutom varnar mäklare för att villapriset kan sjunka med upp till 700 000 kr för ett hus som har en släkting begravd i trädgården.
Tror ni att trädgårdsbegravningar även kommer till Sverige?
#5 Låter horribelt! "Trädgårdsbegravningar" är nog inte aktuellt här, men det sparas tydligen på sina håll in på "fattigbegravningarna", för det är ju så att idag betalas ungefär var tionde begravning enligt socialtjänstlagen.
Immigrationskoll? Hur är det med kriminella? Kollas dom?
I Storbritanninen släpps 1000-tals immigranter in varje år inklusive dömda och "odömda" (erkänner mord, men har flytt sitt land) mördare. Orden är från chefinspektören för immigration, John Vine. Låter otroligt.
Hum… I Storbritanniens DailyMail gör dom parodi på den bristande kontrollen av nya medborgarskap (se inlägg ovan). Fast jag undrar om den brittiska satiren skulle upplevas som främlingsfientlig i Sverige?
#8 Det är väl ungefär som det går till i Sverige?
Peka ut specifik språkgrupp, hur hade det upplevts i Sverige?
I England varnas ficktjuvar med plakat på specifickt språk, då brittisk polis anser att det är det språk flera ficktjuvarna förstår. Rasistiskt eller bara fördomsfullt?
Hemlig plan för att öka väntetiden på ambulans till det dubbla i England.
Hur länge kan man ligga i sin lägenhet utan att någon upptäcker kroppen? Ja-a, i England kan man ligga ett tag…
#9 Nej, tvärtom. Det är vansinnigt svårt att ens få uppehållsrätt i Sverige.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 Du menar väl i Finland 😃
#13 Jag har till skillnad från andra inga problem med att hålla isär de olika länderna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 Det är väl inte svårare att få uppehållsrätt i Sverige än i övriga EU- och EES-länder? Uppehållsrätt är inget man söker om, den har man som EU- eller EES-medborgare.
#15 Nej, man får ansöka om man är anhörig. Det är bara de som själva har en anställning som flyttar fritt.
Hur blev hon hittad, sjuksköterskan som låg i sju år? Obetalt lån. Då hör någon av sej i England.
#13 Det svaret förstår jag mig ej på. Vad menar du med det? Jag tycker att Sverige ska samma invandrarpolitik som Finland har.
#18 Läs ditt eget inlägg om vilket land som du tog upp och titta på vad satiren syftar på.
#15 Det framgår väl av länken i #15 vilket skydd man har inom EU som anhörig? Vad menar du med att det är "vansinnigt svårt" att få uppehållsrätt i Sverige - kan du ge några exempel, och finns det några andra länder inom EU som tillämpar regelverket mindre strikt än Sverige?
#20 Nu läser du som du själv vill.
Jag svarade på ett påstående om att det var lätt här i Sverige, ett påstående som baserades på en satir där tomten stod och delade ut pass(som om det var så lätt).
Sedan påstod du att man inte behöver söka uppehållsrätt, något jag rättade dig på då jag hjälpt folk med dessa ansökningar (man får per automatik inte ta hit sina barn, visste du det?). Om ni tror att det så lätt som att skicka in ett papper, då är ni väldigt fel ute. Var ansökan tar ett halvår och om det är minsta fel, så får man börja om från början, för migrationsverket upplyser inte dig om det. Är du ensamstående förälder, så måste du ha faderns/moderns tillstånd att flytta barnet, även om du inte vet vem det är, denne varit försvunnen i flera år osv.
Och det fick du till att jag jämförde mellan olika länder?
#21 Om vi börjar med det sista, jämförelsen, så skrev du faktiskt "i Sverige", och därmed så drar man ju automatiskt slutsatsen att vi skulle särskilja oss negativt från andra länder.
Du skrev heller inte att du avsåg anhöriginvandring, utan rent generellt att det är "vansinnigt svårt att ens få uppehållsrätt i Sverige" vilket det knappast kan vara, en rätt är en rätt! Migrationsverket skriver "som EU-medborgare har du uppehållsrätt om du kan försörja dig själv genom att du arbetar, studerar, driver eget företag eller har tillräckliga medel". Däremot är det förmodligen snårigare vad gäller uppehållstillstånd.
Att det kan vara krångligt att fylla i papper och att byråkratin tar tid är ju bekant från många områden i samhället. Du skriver " Är du ensamstående förälder, så måste du ha faderns/moderns tillstånd att flytta barnet, även om du inte vet vem det är, denne varit försvunnen i flera år osv." Är inte det ganska naturligt, med tanke på vårdnadstvister där barn förs bort av ena parten o.s.v? Om man inte krävde klara papper på den punkten skulle man sannolikt bryta mot EU:s lagtext, dessutom skulle det kunna utnyttjas till att göra Sverige till en fristad för vårdnadsrymmare.
#22 Nej, då skriver man exempelvis "jämfört med Sverige", "i Sverige" betyder just att så är det i Sverige.
Om du tror att det är så lätt, erbjud dig att hjälpa någon från exempelvis Östeuropa, återkom sedan om huruvida det var det. Inte bara det faktum att man måste ha ett svenskt personnummer för att göra en ansökan, utan du måste ha lämnat in en ansökan på migrationsverket för att få ett svenskt personnummer. 🤪
Så hur gör man när en förälder är försvunnen sedan innan barnet föddes och hemlandets socialkontor, polis osv intygar att fadern inte är intresserad och det inte duger för migrationsverket? Trollar med knäna? Jag hade en så ofantligt stor lust att förfalska det lilla kråkan, men spenderade 4 månader med att lokalisera fadern som mycket riktigt sket i sin son. Den gången hade jag tur, men det är inte alla som har det.
#23 "Hade du inte skrivit "i Sverige" hade den diskussionen inte behövt uppstå.
Jag har givetvis varken lust eller anledning att försöka hjälpa in någon ansökare i Sverige bara för att "se hur lätt det är". Migrationsverket skall nyanställa tusen personer så det bör finnas resurser tillräckligt ändå…
"Någon från Öst-Europa", menar du då ett EU-land? Det är ju bara EU-länder och EES-länder som omfattas av termen "uppehållsrätt".
Låter inte orimligt att man skaffat sig ett personnummer innan man gör ansökan, hela samhället är ju uppbyggt på personnummersystemet, utan personnummer ser samhället oss inte! Om det kan man ha sina åsikter, men det är dessvärre så det är.
Jag har respekt för att du ideellt lade ner fyra månader på att spåra en ointresserad barnafader, men vad är alternativet? Att en tjänsteman skulle lägga ner motsvarande tid på alla liknande fall känns inte särskilt realistiskt. Att enskilda befattningshavare i hemlandet att intygar att pappan är ointresserad låter som rätt lösa boliner. Det bör nog vara rimligt att kräva att det finns "klara papper" från motparten i det fallet, och att det jobbet utförs av den ansökande eller medhjälpare.
#24 "Jag har givetvis varken lust eller anledning att försöka hjälpa in någon ansökare i Sverige bara för att "se hur lätt det är"."
Nej, det är ju jobbigt att faktiskt veta hur det förhåller sig angående det man har en massa åsikter om.
"Hade du inte skrivit "i Sverige" hade den diskussionen inte behövt uppstå. "
Hade du lärt dig korrekta syftningar, så hade du aldrig behövt fråga.
"Låter inte orimligt att man skaffat sig ett personnummer innan man gör ansökan, hela samhället är ju uppbyggt på personnummersystemet, utan personnummer ser samhället oss inte!"
Och hur löser du då det faktum att man måste vara registrerad hos migrationsverket innan man kan få ett personnummer. Drar det ur hatten? Du missade tydligen att det är ett moment 22.
"Jag har respekt för att du ideellt lade ner fyra månader på att spåra en ointresserad barnafader, men vad är alternativet?"
Att migrationsverket litar på hemlandets ämbeten? Att migrationsverket berättar att ansökan inte är komplett, så man slipper börja från början efter 6 månader och då behöver alla dokumenten igen, de måste nämligen vara nya?
Jag kan göra listan lång.
"Det bör nog vara rimligt att kräva att det finns "klara papper" från motparten i det fallet, och att det jobbet utförs av den ansökande eller medhjälpare."
Det fanns klara papper, men då barnet var några år ansåg dom att dokumentet var för gammalt. Faktiskt har jag själv suttit i den sitsen, då någon nöt missat att registrera vårdnaden om mig på min mamma, vilket upptäcktes när jag var 17 och skulle ha ett pass. Sverige är fantastiskt.
#25 Det finns ju en massa praktiska detaljer om man skall vara volontär för någon immigrant. Språksvårigheter, juridisk skolning, personkännedom etc. Vad händer med det personliga och moraliska ansvaret om jag hjälper in någon jag inte känner som senare begår olagligheter här och visar sig ha kommit in i landet på falska uppgifter? Jag förmodar att du har någon form av relation till personen du hjälpt, eller är det bara någon du "plockat upp från gatan"?
"Korrekt syftning" i det här fallet är att du skrev "i Sverige", vilket väl väl rimligen var vad du syftade på? Varför annars alls nämna det?
Jag kan inte se att det på skatteverkets hemsida står att man måste vara registrerad hos migrationsverket för att få ett personnummer. Kan du visa var det står något om det?
Det är inte fråga om att "lita på ämbeten", det finns givetvis regelunderlag att ta hänsyn till. Uppfyller inte underlagen dessa eller är felaktiga är det klart att det blir problem.
Ja, Sverige är fantastiskt! Utan ironi.
#19 Det vet jag också att satiren handlar om England, vad jag menar är att den passar ännu bättre här i Sverige. Vi i Sverige har inget ansvar för människor i andra länder det leder bara till att alla får det sämre. Jag står fortfarande fast vid att Sverige ska ha samma invandrarpolitik som de övriga nordiska länderna har.
#27 Och ändå började du fjanta dig om att jag tydligen skulle mena Finland? 🤔
#26 "Det finns ju en massa praktiska detaljer om man skall vara volontär för någon immigrant. Språksvårigheter, juridisk skolning, personkännedom etc. Vad händer med det personliga och moraliska ansvaret om jag hjälper in någon jag inte känner som senare begår olagligheter här och visar sig ha kommit in i landet på falska uppgifter? Jag förmodar att du har någon form av relation till personen du hjälpt, eller är det bara någon du "plockat upp från gatan"?"
Nej, jag hade ingen relation och vi talade inte samma språk, men universellt är kroppsspråk. Tolkar är heller inte längre bort än ett telefonsamtal.
På falska uppgifter? Nu är det ju faktiskt migrationsverkets ansvar att kolla upp det, men du kan ju som volontär själv beställa pappren och genom det försäkra dig om att det är korrekt.
Ska man som sjukvårdsarbetare ta ett moraliskt ansvar för en fd patient som sedan begår ett brott? För hade man inte vårdat personen så hade den ju dött och brottet hade aldrig inträffat.
""Korrekt syftning" i det här fallet är att du skrev "i Sverige", vilket väl väl rimligen var vad du syftade på? Varför annars alls nämna det?"
Ja, jag skrev i Sverige för att Vassna påstod att det var så lätt att få det i Sverige. Varför jag skrev i Sverige var ju för att ni inte skulle få för er att det var Grekland jag menade på, eller något annat land, då det just är Sverige Vassna tog upp. Eller skulle jag skrivit Polen?
"Jag kan inte se att det på skatteverkets hemsida står att man måste vara registrerad hos migrationsverket för att få ett personnummer. Kan du visa var det står något om det?"
Det står förmodligen ingenstans, det var något vi själva upptäckte när vi åkte till Skatteverket i det ärendet.
"Det är inte fråga om att "lita på ämbeten", det finns givetvis regelunderlag att ta hänsyn till. Uppfyller inte underlagen dessa eller är felaktiga är det klart att det blir problem."
Så rättegångsprotokoll och domar om vårdnad är inga bra underlag?
#28 Nu har vi sagt vad vi tycker båda två, och vi står för långt ifrån varandra för att det skall vara meningsfullt att diskutera vidare. Jag lägger därför ner min talan här och nu.
#29 Det tar jag som att du inte vill eller kan svara.
#30 Du får ta det som du vill! Faktum är bara det att jag tagit lärdom av alla ändlösa trätor som förpestat många av trådarna och där ingen velat ge sig, utan att det för den sakens skull lett till något konstruktivt. Ingen annan verkar heller lockad av att hoppa in i denna diskussion. Du har din åsikt och jag har min, så får det förbli.
Vildvittra, det är alldeles för lätt att få uppehållstillstånd i Sverige. Finland tar inte emot en bråkdel så mycket som Sverige gör men de har heller inte de problem som Sverige har idag.
I England är polisen beskylld för att hindra rätten att demonstrera genom att utnyttja juridiska borgensvillkor.
Det går till så att polisen upprättar borgensvillkor för en person och när polisen misstänker att denne tänker delta i en demonstration, grips personen och sätts i fängslat förvar tills demonstrationen är över. Tillvägagångssättet kan utnyttjas över flera år mot samma person.
I 80 % av borgensfallen blir personen inte ens anklagad för något, utan borgensgripandet syftar endast till att hindra demonstrationsdeltagande.
Ett mer extremt exempel på engelsk fejkarrestering, är gripandet av regissören till 7/7 Ripple Effect som fick sitta 150 dagar i fängelse utan dom, misstänkt för att ha perverterat rättvisan.
Sena ambulanstransporter i Sverige?
Det är inget mot vad du kan råka ut för i England. En ambulans dök upp för att hämta en mans hustru. Problemet var dock att hustrun hade redan avlidit… tre månader tidigare.
Bara i England.
Partiledaren för deras Miljöparti säger att britter som får socialbidrag har det sämre ställt än fattiga i Indien. Fast sen ångrar hon sej lite.
Engelsk sjukvård bra?
Nja, lite drygt 200 personer dör varje år i Storbritanninen pga trasig medicinska apparater. Hjärtpumpar som stannar för att batterierna är felaktiga m m.
Strulig svensk polis?
Det är inget mot engelsk polis. Förra (?) året tappade engelsk polis bort 758 brottslingar som polisen skulle deporterat, men har fortfarande inte en aning om vart dom tagit vägen.
botta, bara botta!
#37 Då har du kanske någon svensk statistik att referera till när du säger att engelsk polis är struligare i detta fall?
En stackare till här i England. Kvinna 92, fick vänta 5 timmar på ambulans, det gick dåligt.
#39 Man behöver nog inte gå till England för att hitta sådana fall! Senast idag kan man läsa i SvD på nätet: "SOS Alarm gör ingen anmälan enligt lex Maria efter att en akut sjuk person på ett äldreboende i Karlskrona fick vänta i flera timmar på en ambulans i september, skriver Bleking Läns Tidning. När ambulanslaget efter över fyra timmars väntan kom hade patienten redan avlidit".
För er som tänker flyga med en Boeing 777 från England kan det ju vara på plats att fundera på sprickor i vingfästet. Kille på truck, bogserar Boeing 777.
Träffar byggnad med vingspetsen på planet.
.
Engelska ambulanser som larmas ut till patienter i slutskedet av dödlig sjukdom, hålls tillbaka. Engelska politiker har gett ambulanspersonalen restriktioner att fördröja utskickandet av ambulanser om larmsamtalet kommer för en patiejnt som håller på att dö av en dödlig sjukdom.
Enligt DM rör det sej om tusentals engelska ambulanstransporter som hållt tillbaka och fördröjts avsiktligt.
.
En brittisk sjuksköterska säger att det är mer stressande att jobba med Engelsk akutsjukvård än att jobba vid frontlinjen i ett krig utomlands (Irak), enligt egen erfarenhet.
Brittiske sjukvårdschefens nya lön: 3,5 miljoner kr. Hur många dagar i veckan behöver han komma till jobbet: 4 dagar.
Hans föregångare var tvungen att komma till jobbet 5 dagar i veckan och tjänade en miljon mindre. Nya sjukvårdsbesparingar är på gång, fast tydligen inte på området toppcheflöner.
Ur led är tiden.
När det sparas, sparas det hårt. 15 000 poliser får uppsägning, men bara 13 polischefer får gå.
#43 Säkert en viktig polisfacklig fråga i England, men väl knappast något att känna harm över här hemma? Läser man artikeln ser man att minskningen av antalet utepoliser är från 143.770 till 127,909, vilket då skall vara 11%. Samtidigt har antalet beslutsfattare minskat från 217 till 203 sedan 2009, vilket gör 14 tjänster, eller 6%. För att det skulle ha blivit salomonisk rättvisa borde ytterligare 8-9 chefstjänster ha försvunnit. Att inte så har skett kan säkert motiveras med att behovet av chefer har ökat, kanske för att man organisatoriskt har behov av dessa tjänster.
Under tiden har befolkningen i Storbritannien ökat och rörligheten av diverse element är större. Hur bra är beslutet? Vad sparar britterna?
#45 "De rörliga elementen" har väl inte enbart ökat, med tanke på att hotet från IRA inte är någon hotfaktor längre som den varit förr. Jag kan i övrigt föreställa mig att en hel del övervakning flyttats från gatorna till att skötas med hjälp av teknik och omvärldsbevakning, och där kan polischefer ha en annan roll. "Hur bra beslutet är" är nog en inrikespolitisk fråga för engelsmännen att ta ställning till.
Hundratjugoåttatusen polismän på fältet låter ändå rätt betryggande. I Sverige hade vi 2013 totalt 28488 polisanställda, varav 19911 var "egentliga poliser" inklusive befäl, resten civilanställda. Låter som vi ligger på den nivå engelsmännen nu kommit ner till, med tanke på att England har 53 miljoner innevånare och Sverige 9.
Det här är verkligen England. Storbritanninens sjukvårdsminister Jeremy Hunt säger nu officiellt att 1000 brittiska patienter dör varje månad i onödan pga sjukhusmisstag. För definitivt tankarna tillbaka till Krimkrigets bristfällig sjukvård.
"Health Secretary Jeremy Hunt announces a review of 'avoidable deaths'
Up to 1,000 patients die in NHS hospitals every month because of avoidable blunders…"
Vem bär ansvaret för att denna situation skapats?
Fattigauktioner, ja sånt har dom i England. Det sjukhem som bjuder lägst får gamlingen. Tror ni att det är en modell för Sverige också, fria marknadskrafter?
I alla fall, nu upprepar brittiska regeringen sin uppmaning att brittiska sjukhus bör sluta använda munkavelregler på visselblåsare efter att ha noterat att ca 1000 patienter dör i onödan varje månad pga felbehandling.
Undra om en uppmaning hjälper..?
Här i Sverige blir vi lite ledsna när ambulansen inte skickas ut.
I England skickar dom ut ambulansen, men där blir folk ledsna när ambulansen kallas tillbaks innan den är framme.
Det sparar pengar.
Såklart.
Kvinna i Portsmouth, Hampshire, led av dåligt hjärta. Hon fick akut hjärtproblem och ringde efter ambulansen. När ambulansen var 4 minuter från hennes hem, årterkallades ambulansen.
Kvinnan dog.
Polisen i England slutar använda sin anti-våldslogo på två alkoholister som slåss med varandra. Orsaken är att antivålds-logon kan missuppfattas som en visirförsedd polis med batong som slår på en liggande person som ber om nåd.
Finns det problem med det engelska rättsväsendet? En åklagare i Bristol har lyckats slarva bort ett viktigt bevismaterial, en bil där liken förvarades har slarvats bort under rättsprocessen.
Par köpte hus för 120 000 £. Lite senare sålde kommunen i Liverpool resten av husen längs gatan för 1 £/st. Gatan sägs bli ett "getto" och parets investering förlorar allt värde. Husen längs gatan var nämligen markerade för rivning.
#51 Jag får intrycket att du inte riktigt gillar England.
"Allt mer importerade sopor bränns i Sverige. Sävenäs tog förra året emot nästan 150 000 ton från England. En mångmiljonaffär för Renovas avfallskraftvärmeverk som får betalt för bränningen och säljer utvinningen av energin till Göteborgs Energi.
Under de senaste tio åren har importen fyrdubblats - från en halv miljon ton till drygt två miljoner ton, enligt Naturvårdsverket."---
Brittiskt rättssystem. Datorkund vinner 16-årig juridisk tvist mot PC World, tvingas ändå betala 300 000 £.
Det finns planer på att låta Google ta över patientsäkerheten och journalerna i Storbritanninen. Med tanke på att Telia låter indiska konsultföretag få tillgång till masterlösenorden för svensk telefoni, är väl inget längre otroligt.
planned to shatter made to break
I morgon går Storbritannien till val. Det finns 650 platser i Brittiska parlamentet, och det är för närvarande 13 partier representerade där. I landet finns cirka 45 miljoner röstberättigade. Man måste registrera sig för att kunna rösta. De senaste decennierna har valdeltagandet legat på 60-70 procent.
Källa: SR
"Enligt alla opinionsundersökningar kommer resultatet att bli så oklart att det blir svårt att bilda regering. Det spekuleras redan i ett nyval och i att det kommer att bli nödvändigt att ändra Storbritanniens valsystem."--- "Enligt alla opinionsundersökningar kommer inget parti att få en egen majoritet. Men bilden av röstandet är så spridd att det dessutom är svårt att se hur det ska gå att åstadkomma en fungerande minoritetsregering."--- "En opinionsundersökning i tidningen Independent i veckan visar att mer än 60 procent av britterna vill ha ett nytt valsystem."
850 britter har fått brev hem. Dom har blivit meddelade i brevet av NHS att dom kanske har cancer.
Breven skickades av misstag ut till fel personer, samtliga 850 personer, som fick reda på att dom kanske skulle behöva kemoterapi. Misstagen med breven uppstod som resultat av ett "administrativt fel".
Trevligt.
Om du blir ihjälsparkad på ett brittiskt sjukhus, kommer vårdpersonalen i så fall att larma eller kontakta polisen?
Inte alls?
I alla fall inte på sjukhuset i Somerset. Den anhöriges familj var själva tvungna att kontakta polisen. Sjukhuset anmälde inte dråp eller mord till polisen som begåtts på sjukhuset.
.
Det är tillåtet att begrava sina anhöriga i den egna trädgården i England, men denne husägare har fått någon annans anhörige begravd i sin gräsmatta.
Frågan är hur det engelska rättsväsendet fungerar om det fungerar alls.
Polisen hittade den fd misstänkte bankrånare John Palmer död på hans bakgård. Palmer var en gång i tiden misstänkt för ett stort guldrån 1983, men frikändes.
Polisen i England har tydligen enorma befogenheter. Polisen kan fatta beslut om dödsorsak. I Palmers fall gjorde polisen den yrkesmässiga bedömningen att den 64 år gamla John Palmer avlidit av hjärtfel.
Men tjoflöjt!
En vecka senare när någon tog sej lite bättre tid att undersöka Palmes kvarlevor, upptäcktes det att Palmer avlidit av skottskador. Han hade skjutits 6 (sex) gånger i bröstet.
Hur brittiska polisen kunnat missa skotthålen är oklart.
Brittiska myndigheterna slår hårt på sjuklingar som anses arbetsföra.
Inte mindre än 2400 personer som varit för sjuka för att jobba, har avlidit inom 2 veckor efter att myndigheterna deklarerat sjuklingarna arbetsföra och tagit ifrån dom deras ekonomiska ersättningen.
Rastar du hund i England måste du ha med dej hundbajspåse även om hunden inte skiter, annars får du böta ca 1300 kr.
#61 Borde vi ha här i Sverige också när det gäller i städer. Men i flera kommuner finns reklamsponsrade bajspåsar uppsatta längs promenadvägar.
Värd för Pensionärer
Det verkar som om England får allt fler fall av sophanteringsproblem. I vissa fall skulle man tro att det rör sej om Italien.
Här är en liten engelsk by som råkat illa ut. Sopfirman misskötes och gick i konkurs. Nu har det 10000 ton ruttnande sopberget börjat göra byborna sjuka.
Ambulansen var obesiktad.
Den nitiska brittiska polisen gjorde givetvis ett klokt beslut och stoppade ambulansen. Amputationspatienten fick snällt vänta i 6 timmar under svåra smärtor.
Sådan verkar lagens långa arm i England.
Nya brittiska läkare är på väg att förlora OB-tillägget för helger och sena kvällar. Den arbetstiden kommer i fortsättningen att räknas som vanlig tid.
Det är hälsominister Jeremey Hunt som kommit med det fantastiska förslaget för att lösa den djupa och långtgående krisen i brittisk sjukvård, NHS.
En syn på hur skattepengarna jobbar i England.
Dom har lite problem med översvämningar…
Nyhetsuppläsaren Jonathan Pie berättar på två minuter om problemen i England och i världen. *satir*
# 67 Det har de i Indien också. Det är för farao inte lagens fel!
Översvämningarna ska tydligen orsakas av att lokala kommuner i England sparar pengar genom att sluta muddra kanaler och utflöden. Det går bra några år, men när väl ett kraftigt och långvarigt skyfall kommer, blir det dåligt.
# 70 Och var händer inte detta?
Några år i rad har brittiska politiker låtit bli att muddra dom större vattenlederna.
Nu har en flod i York svämmat över, som brev på posten blev hela innerstaden översvämmad. Så kan det gå om man sparar kort och betalar dyrt.
På grund av det höga kostnadsläget är det osannolikt att brittiska kommuner kommer att återgå till att muddra igenslammade floder som man gjort sedan 1700-talet (1600-talet?) ända fram till tidigt 2000-tal.
Det går bra. Så länge det inte kommer ett rejält skyfall, vilket inträffar ingefär vart 5:e år
När den 200-åriga puben spolas bort kan politikerna alltid skylla ifrån sej på klimatförändringar.
# 72 Jag betvivlar att det hjälp särskilt mycket att muddra när det kommer sådana mängder med regn. I Skåne har det regnat så att en väg blivit översvämmad och fått stängas av. Beror det också på dålig muddring?
kanske det
# 74 Och i Sydamerika har stora delar av flera länder blivit översvämmande pga de västra regn som fallit på 50 år. Betvivlar att muddring hade hjälpt där.
starta en egen tråd om du vill diskutera översvämningar i resten av världen
# 76 Varför det? Du har ju inte startat denna av vad jag förstår?
Lite intressant det som hände i York.
Tydligen fanns det dammluckor som skyddade Yorks centrum och som i många år hindrat vattnet från att rinna in i stadens centrala delar under stora skyfall. Men denna månad bestämde sej dom ansvariga myndighetspersonerna för att öppna dammluckorna och låta centrala York översvämmas.
Syftet med dammluckorna i York är att skydda floden Foss från att bli översvämmad av floden Ouse, som har ett mycket högre vattenstånd.
Det finns dessutom pumpar i floden Foss som pumpar över vatten till floden Ouse som sedan rinner ut i havet. Systemet med pumpar och dammluckor har kostat York minst 130 miljoner kr att bygga.
Det officiella påståendet är att pumparna i floden Foss slutade fungera, så för att hindra att Foss översvämmades, öppnades dammluckorna till den redan översvämmade Ouse med det mycket högre vattenståndet, vilket gjorde att floden Foss blev översvämmad när det mycket högre belägna vattnet från Floden Ouse rann in i Foss.
Förklaring saknas till det idiotiska beslutet.
Det är heller inte klart varför dom kraftfulla pumparna slutade fungera.
.
Bilder från Manchester som översvämmats av floden Irwell. Ett lyxhotell och en pub fick en blöt julhelg.
Bilder från Tadcaster som översvämmats av floden Wharf. Utmattade soldater sover på borden. Finns även bilder på omfattande översvämningar i Kirkstall i Leeds, Baildon, Cawood samt Calder Valley i Mytholmroyd.
Premiärminister David Cameron blir verbalt häcklad när han besöker York. Uppretade invånare kräver att katastrofen inte upprepas.
Vänta lite nu, vad handlar den här tråden om egentligen? 🤔
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Admin:
Den här tråden är gammal och ser ut att ha spårat ur flera ggr. Ni får starta nya trådar i vart och ett ämne ni önskar diskutera istället. Låser här nu.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.