Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 3832 ggr
72mm
3

Gävle: M + SD = maktskifte?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
10

och det mest intressanta är ju direkt kort & gott att det är sanktionerat av högsta M-ledningen. 

Tror Löfvens dagar är räknade….🙂

Zyperior
8

Hehe ja. Hoppas M och dess väljare är beredda på den rasistpekande politiskt korrekta vänstermobben som nu kommer på köpet. Vi SD-sympatisörer är ju härdade vid det här laget. 

Sen vet jag ärligt inte om jag tror på ett M-SD-styre. Får det inte den önskvärda effekt väljarna vill få ut, speciellt mot invandringspolitiken är risken att SD:s väljare sviker. 

Sen kan man ju fråga sig hur AKB skulle trassla sig ur det ofantliga hyckleri hon i så fall sysslat med under sin tid som partiledare. Politiskt korrekta fanatiker i M skulle också svika.

Problemet med det är också att en koalition på regeringsnivå skulle nog hindra SD från att bli störst. Istället för att tabu-rösta på SD kan folk rösta på M och få igenom SD:s politik ändå.

Svårt att avgöra, iaf för mig. Sverige behöver plåstra om de ymnigt blödande såren föregående och nuvarande regering orsaka landet. En koalition skulle nog få stopp på blödandet, men såren finns ändå kvar. SD skulle läka såret på egen hand, men frågan är om vi har råd att förlora mer blod.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kallepudas
2

#2 Sverige bedriver ju snart en betydligt hårdare invandringspolitik men moderaterna ville väl skärpa till det hela lite till så det borde ju passa sd som handsken.

kamera0710
2

#2 "Hoppas M och dess väljare är beredda på den rasistpekande politiskt korrekta vänstermobben som nu kommer på köpet."

Är du som SD-vän kränkt över att inte alla alltid säger "minska invandringen"? Eller känner du att din yttrandefrihet är hotad för att fler röster än SD:s hörs? Men det kanske inte är SD-politiskt korrekt att ställa sådana frågor?

Zyperior
3

#3 Frågan är hur länge? Så länge MP sitter med i regeringen och minsta tillstymmelse till argument för att välla på med folk igen skymtas kommer de pressa S att slopa alla invandringsåtgärder.

Att de övriga partierna förutom MP och V vill skärpa till invandringspolitiken, är ju bara ett massivt hyckleri. Ska SD beblanda sig med hycklare av den rangen? 

Vi såg ju iom DÖ vad dessa maktgalningar är beredda att göra. 

Som sagt, för mig är det ett moraliskt dilemma. Tycker SD förlorar trovärdighet om man går ihop med hycklare på nationell nivå. Samtidigt behöver vi upprätthålla en hård eller ännu hårdare invandringspolitik.

[helga21]
9

# 4 Det är inte invandringen det är fel på. Det är det svenska flyktingmottagandet.

Zyperior
9

#4 Är du som SD-vän kränkt över att inte alla alltid säger "minska invandringen"?

Nejdå, inte kränkt. Aldrig tagit åt mig av rasistpekandet, då jag är trygg i mina fullständigt orasistiska åsikter. Jag är bara trött på detta desperata rasistpekande i avsaknad på riktiga argument i sakfrågor och barnsliga beteende hos dessa människor.

Man får givetvis vara emot minskad invandring, men jag förutsätter att det finns vettiga argument bakom den åsikten. Har inte sett några sådana.

Vad tycker du själv om att 6 av 8 partier idag är för en minskad invandring?

72mm
2

M har ju utvecklat hyckleriet till en konstform, så jag tror nog inte att det är speciellt svårt att hitta ett sätt att anamma SDs linje i invandringsfrågor. 

Jag tror att frågan snarare är om SD och M skulle kunna överens vad det gäller den allmänna välfärden och arbetsmarknadsfrågor. Ska man höja skatter för att rädda välfärden? Lönenivåer? Bidragsfrågor? Det finns en hel del att komma överens om.

Schnauzertik
0

Intressant.

Kan vara ett första steg av M.  Att M tar steget är inte helt oväntat men att framförallt C och i viss mån L accepterar det är lite mer oväntat. Fast kommunpolitik är förstås  lite annat än rikspolitik.

Bra om vi redan före valet får klarlagt om en röst på SD också är en röst på en moderat politik.

Värd för Pensionärer

kamera0710
0

#9 Man kan ju påminna om centern i Sjöbo. De uteslöts ju dock ur partiet.

72mm
5

#9 Jag är inte säker på om C och L kommer vara relevanta överhuvudtaget. Alla utgår från att alliansen kommer bestå. Med dagens opinion så skulle en SD/M/KD-konstellation ha långt över 50%

"Bra om vi redan före valet får klarlagt om en röst på SD också är en röst på en moderat politik."

Snarare en röst på den vänstra delen av ett mittenblock va?  Som sosse kommer du i framtiden ha att välja på att rösta på S i opposition med begränsade möjligheter till inflytande eller på SD för att stödja en politik som mest av allt liknar den som sossarna själv drev när vår nuvarande statsminister gick med i partiet. 

SD kommer nog aldrig bedriva ekonomisk vänsterpolitik, men det är inte otroligt att mandat-balansen mellan SD och M i ett sådant hypotetiskt framtida samarbete kommer avgöra var någonstans den ekonomiska politiken hamnar.

kamera0710
3

#11 Vi får väl också se hur länge KD kan hanka sig kvar i riksdagen med hjälp av taktikröster.

Whateverbitchesidfc
3

Moderaterna sjönk lite där i mina ögon vad gäller deras tidigare prat om medmänsklighet, men det var ju på Reinfelts tid. Jag har lite svårt att tro att det skulle hända att Moderaterna skapar en ny allians med SD på riksnivå, utan tror mer att detta handlar om att kommunpolitiker tar dessa förvånansvärda besluten i enskilda kommuner. Även om mandatfördelningen har med procent att göra så sitter faktiskt miljöpartiet i regering tillsammans med vår socialdemokratiska statsminister. Jag är inte fullt insatt kanske, men jag tror att det blir svårt för oppositionspartierna att bara kicka ut regeringen på det sättet. För procenten räknas ju ifrån hur det såg ut förra valet och då var S+MP större än vad SD+M skulle vara. Även om KD skulle ingå i SD+M alliansen så är S+MP större. Sedan så kommer V alltid hellre välja S än M+SD. Jag tror faktiskt att C kommer protestera mot att ge SD makten, även L kommer nog ha svårt att rösta för att SD ska sitta i regeringen.

Farwuq
4

M, SD och KD vädrar morgonluft.
Och detta beror på S och framförallt MP.
PK-maffian har skjutit sig själv i foten.

🤪

L och C vet jag inget om.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kallepudas
3

#13 Om jag inte är helt ute & cyklar så räcker det med att nu till våren när vårbudgeten ska läggas fram att alliansens lägger en gemensam budget & sd då röstar på den så är vi framme vid ett nyval. Vid ett nyval blir det ju nya siffror att räkna på.

Farwuq
2

Den som väntar får se…

Neutralis
9

Det börjar möjligtvis röra på sig på allvar nu.

Nej, det sket sig igen… Att lägga röster och tro att det är ett samarbete, är bara ett pinsamt sätt att försköna sanningen:

"…Källgren Sawela, som blir kommunstyrelsens nya ordförande, förklarar varför hon aldrig kommer att samarbeta med Sverigedemokraterna.

– Det beror på deras grundläggande människosyn att inte alla människor har samma värde. Så enkelt är det, säger Källgren Sawela.

Hon avfärdar Dagens Industris uppgifter om att maktövertagandet är "ett politiskt experiment" - som är sanktionerat från M-ledningen på nationell nivå."

"…Moderaternas partisekreterare Tomas Tobé förnekar även han att man planerar att samarbete med SD.

– Vi kommer inte att samarbeta med SD, det kommer varken ske i Gävle eller på nationell nivå, säger Tomas Tobé till Sveriges Radio.

Han förnekar också Dagens Industris uppgifter om att det är "en testballong".

– Jag delar inte alls den bilden. Jag känner till väl vad som hänt i Gävle, det är min gamla hemkommun."

http://www.expressen.se/nyheter/m-fornekar-samarbete-med-sd-finns-inte/

72mm
2

#17 Så om det inte är en testballong så är det en ytterligare fördjupning av sprickan mellan moderat ledning och kommunal verklighet vi ser menar du? 

Jag tror att moderaterna nu långsamt tvingas inse att framtiden mycket väl kan komma att bestå av valet mellan samarbete med S och samarbete med SD. Och då pratar vi regeringsbildning. Att M ska kunna kunna ducka makt och ansvar ytterligare en mandatperiod utan att bli straffade mycket hårt av väljarna är väl ändå extremt osannolikt?   

Märk väl att vad som händer i Gävle nu är utifrån den mandatfördelning som M och SD fick i valet. SD har trefaldigat sitt stöd sedan dess….

Neutralis
9

Det är helt fritt för SD att lägga sina röster på vad som helst… Samarbete är något helt annat.

72mm
2

Visst. Förut hette det att man inte kunde styra ens med SDs passiva stöd. Det dög inte. Nu duger det tydligen helt plötsligt om man vill "ta ansvar". 

Så, om M nu vill "ta ansvar" vilket alternativ till samarbete ser du för M på lite längre sikt (nästa val)?

Neutralis
7

Så, om M nu vill "ta ansvar" vilket alternativ till samarbete ser du för M på lite längre sikt (nästa val)?

Det är långt till nästa val och vindarna hinner vända många gånger, så det är omöjligt att sia om det. Det kanske t.om blir ett tapp för SD innan nästa val… Vem vet.

kallepudas
1

Men som Inger Källgren Sawela också säger "– Vi kommer inte att förhandla med Sverigedemokraterna, säger hon.

– Men vill de rösta på våra bra förslag får de gärna göra det."

Med den kommentaren så avsäger hon samarbete men godkänner å andra sidan att sd får gärna stötta våra bra förslag……i min mening blir ju det samma sak som att samarbeta.

[helga21]
1

# 22 Och om SD inte vill stödja deras förslag så vinner M inte 😃

Neutralis
8

#22 Jag tror du misstar dig ganska rejält… Att lägga röster kräver inget samarbete alls.

Farwuq
2

Man hoppas att M vaknar vart efter och sväljer stoltheten och ser till vekligheten. Annas finns det en falang som väntar på att krossa landet.

kallepudas
2

#24 Min poäng var att M & alliansen kan förneka samarbete med sd och samtidigt köra på den vägen ändå. 

Sedan att stefan Löfven & gänget kommer att gnälla röva av sig & även deras väljare är ju deras problem.

72mm
2

#21 "Det är långt till nästa val och vindarna hinner vända många gånger, så det är omöjligt att sia om det. Det kanske t.om blir ett tapp för SD innan nästa val… Vem vet."

Det måste bli ett tapp (utifrån dagens opinion) för SD om M ska ha någon chans att styra någonting utan hjälp från dem.

Sedan så går det utmärkt att försöka förutsäga framtiden. Grejen är nog att du inte riktigt gillar dina egna ärliga förutsägelser. 

#26 "Min poäng var att M & alliansen kan förneka samarbete med sd och samtidigt köra på den vägen ändå."

Insiktsfullt. Det kommer nog bli precis så. Det gäller nu att hitta vägar till detta samarbete som inte avslöjar det mått av hyckleri och kappvänderi som måste till i M för att säkra framtida makt.

kallepudas
2

#27 Hyckleri & hyckleri…det handlar ju om att kunna driva igenom så mycket av sin politik som möjligt. Misstänker att det är exakt samma hyckleri i alla partier och alla gör vad som helst i stort sett bara för att få igenom sin politik sedan kan man ju kalla det hyckleri eller vad man vill.

72mm
4

#28 Om MP hade gjort vad som helst för att få igenom sin politik hade de väl inte tillåtit S att införa de senaste extrema ändringarna vad gäller migrationspolitiken? Den var väl inte den politiken som gjorde att väljare gav Romson mandat?  

MP är ett parti som i migrationsfrågor är extremistiskt ända fram till att det kommer till kritan, då "tvingas de" stödja en politik som de inte alls står bakom. 

Jag tycker de med god fog kan kallas för hycklare.

kallepudas
0

#29 Absolut & ska sd eller något annat parti få igenom sin politik så måste dom också "hyckla" lite grann. Inget parti får ju ensamt mer än 50% av rösterna.

72mm
1

#30 Ah, att kompromissa är inte riktigt samma sak som att hyckla. Hade SD t.ex. tagit den bekväma vägen och inte fällt regeringens budget 2014 hade det varit ett svek mot väljarna för att det var den linjen de hade lovat att driva.

När väl SD kommer i den positionen att de måste kompromissa för att få igenom sin politik rent konkret så får vi se vilka frågor de väljer att driva hårdast och vilka de är villiga att förhandla bort.

kallepudas
0

#31 Att fälla regeringens budget var ju bara för att visa att man "kunde" det har ju inte lett till något mer än att DÖ uppstod & sedan dog. 

Jag personligen tycker alla partier kör med någon form av hyckleri & deras frågor & omröstningar i riksdagen är ju rena dagiset allt som oftast precis som deras debatter.

Att gävle är ett test är ju solklart för annars fanns det ju ingen mening med att skrota DÖ för den kunde ju lika gärna varit kvar om nu inte några partier funderat i andra banor som att samarbeta med sd även om man förnekar det.

72mm
0

"Det har ju inte lett till något mer än att DÖ uppstod & sedan dog."

Det är din analys.

[helga21]
3

Som vår partisekreterare Richard Jomshof sa på ett möte. Vi skulle bli så glada bara någon ville tala med oss. Det gäller riksnivån på lokalnivå talar de redan med oss.

Denna kommentar har tagits bort.
Zyperior
2

#35 Antar att du med dessa anklagelser har källor att hänvisa till?

Skulle vilja ha källor på deras vidriga människosyn och dessa skriftliga och verbala uttryck, samt källor på att de flesta är missnöjesröstare och att dessa skulle vara obildade.

kallepudas
3

#35 Sd-anhängare…..jag är moderat så där trampade du rakt ut i någon vattenpöl eller något. 

Obildad……jag tror dom mest obildade är dom där bidragsberoende stackarna som lurats att rösta på S för att dom hela tiden påpekar att "rösta på oss så får ni det bättre" och sedan sitter dom där & sprider sin dynga om fördelningspolitik och att pengar är i fel fickor & på fel konton. 

Med tanke på hur bildad den där Löfven verkar…ja vad säger man om karln. Stackarn är ju helt på fel plats.

72mm
4

#35 Du kan hålla på att inbilla dig att SD representerar allt det där men det ändrar inte på utvecklingen vi ser. M kommer att behöva välja vilka de ska sammarbeta med. Vad vi ser i Gävle är bara ett tecken på att attityderna kring SD håller på att ändras inom moderaterna. 

#38 "Sd-anhängare…..jag är moderat så där trampade du rakt ut i någon vattenpöl eller något."

Vad är din personliga åsikt? Vill du se ett samarbete med SD för att säkerställa framtida makt för M? 

#36 "Du kommer få fram massor undersökningar som visar att SD-väljarna är i allra högsta grad väldigt lågutbildade, ofta saknar dem ens gymnasieutbildning."

Du är helt säker på att du inte förväxlat undersökningarna med de syriska och afghanska invandrarnas utbildningsnivå? 

"Här är många homofobiska och främst grovt rasistiska uttalanden som visar på vilken vidrig människosyn dem har."

Jag vet inte, men jag tror att de flesta outbildade, homofoba, grovt rasistiska  SD'are kan nog skilja på objekt och subjekt i en mening i alla fall. 😃

"SD hatar personer som inte har en vit hudton, SD hatar personer med en annan kultur, SD hatar personer som följer en annan religion än kristendom, SD hatar hbtq-personer, SD är motståndare till jämställdhet"

Japp, så är det givetvis. Vi hatar allt! Hatar, hatar, hatar! Var femte person som du möter på trottoaren idag har gjort hatet till sin religion och är ondskan själv. 😎

"SD är ett parti för idioter av idioter."

Då borde det vara enklare att rå på opinionen rent politiskt. Om vi var idioter menar jag, så borde vara mycket enkelt att vinna debatter i sak.  Enkelt att behålla sina väljare. Enkelt att påvisa hur mycket bättre ens egen politik är. 

Så frågan är om övriga partier då inte måste bestå av än större idioter?

Neutralis
7

Vad vi ser i Gävle är bara ett tecken på att attityderna kring SD håller på att ändras inom moderaterna. 

Tror du också att du samarbetar med Lucia när du röstar på årets Lucia?

Antar att du med dessa anklagelser har källor att hänvisa till?

Bra gjort att du lyckats undvika läsa om detta, applåder. 

Sd-anhängare…..jag är moderat så där trampade du rakt ut i någon vattenpöl eller något. 

Hur så? Jag svarade på ditt inlägg #26. Det har väl ingen betydelse vad du röstar på?

72mm
1

#40 "Vad vi ser i Gävle är bara ett tecken på att attityderna kring SD håller på att ändras inom moderaterna. 

Tror du också att du samarbetar med Lucia när du röstar på årets Lucia?"

Självklart vill inte M se det som ett samarbete, det finns nog gränser för hur snabbt man kan vända kappan. 

Du tror inte attityderna i moderaterna håller på att ändras? Eller tror inte att det faktum att M nu kan bryta ett 96-årigt sossestyre i Gävle med hjälp av SD är ett tecken på vad som komma skall?

kallepudas
0

#40 Att du är nazist får ju stå för dig eller om du är sd-anhängare.

kallepudas
2

#40 Som du ser i inlägg #42 kan jag placera dig i vilket politiskt fack jag vill utifrån inbillning så om du inte placerade folk i fack så fort du ska sprida din vänsterdynga så blir ju diskutionen i tråden lite mer intressant.

kallepudas
0

72mm: Jag ser gärna att M samarbetar med SD.

Zyperior
1

#40 Det handlar inte om att jag undgått att läsa om det eller inte. Det handlar mer om att det ganska okonstruktivt för någon sorts debatt att bara komma med massa anklagelser och gissningar utan att hänvisa till källor. Det är ju du som kommer med påståendet, bevisa det då, det är inte upp till mig att göra det.

Zyperior
4

**"Det är bara att googla på det. Eller är du för obildad för att klara av att söka efter information?" **Se inlägg #45.
Edit: Sen kan du ta dina spydiga härskarkommentarer någon annan stans på nätet är du snäll. Talar inte direkt för intelligens när man argumenterar på det viset.

_"Du kommer få fram massor undersökningar som visar att SD-väljarna är i allra högsta grad väldigt lågutbildade, ofta saknar dem ens gymnasieutbildning. Så länge du kollar på andra sidor än nazistiska hatsajter som exponerat och fria tider så får du fram det att SD-väljare generellt är väldigt obildade."
_
De flesta undersökningar jag hittar som påstår det du säger är ganska gamla. SD har ju växt otroligt snabbt så att det som sades för bara 1 år sedan kring deras väljarkår är ju ganska irrelevant idag.

Är gymnasial utbildning "väldigt" lågutbildad? (Källa: SVT) Är människor med lägre utbildning, mindre värda enligt dig? ("SD är ett parti för idioter av idioter.") Det rimmar ju inte så bra med någon som värnar om "människors lika värde".

Det är ju också ganska intressant att SD snott många väljare från M och S, betyder det att dessa va partier för idioter förut enligt dig?
Källa: Expressen

Sen skulle jag vilja ha källa på att dessa sajter är "nazistiska". Hatsajter kan köpa, men inte mer hatiska än Expressen eller Interasistmen.

För övrigt; Den bästa och mest djupgående källan till objektiv statistik hittade jag här; http://som.gu.se/digitalAssets/1534/1534194_fragment---hela-boken.pdf

SOM-institutets årliga undersökning 2014. Kapitlet "Hur extrema är Sverigedemokraterna?" hittar du på sidan 399. Där stämmer det att en stor del är lågutbildade men det går att läsa högst upp på sidan 406; "Sverigedemokraterna har också sitt starkaste stöd bland personer med låg eller medellåg utbildning, men i den senaste undersökningen gör partiet en framryckning även bland personer med medelhög utbildning".

För att återgå till stycke tre i detta inlägg, frågan är hur det ser ut idag, när SD dubblat sin väljarkår på bara ett år.

Neutralis
4

Självklart vill inte M se det som ett samarbete, det finns nog gränser för hur snabbt man kan vända kappan. 

Nja, till slut om nu SD skulle växa ännu mer fram till nästa val… Kanske det är svårt att motstå frestelsen att samarbeta på riktigt. Men då krävs det att en större del av Sverige accepterar denna enligt mig främlingsfientliga politik. Men jag tror mer om Sveriges befolkning än så… Jag är en hopplös optimist av det mänskliga släktet och tror att med eftertanke(kanske för sent) så inser folket vad som bäst för landet.

Neutralis
4

Att du är nazist får ju stå för dig eller om du är sd-anhängare. 

Det var ett lustigt inlägg, väldigt trovärdigt… Eller inte.

Som du ser i inlägg #42 kan jag placera dig i vilket politiskt fack jag vill utifrån inbillning så om du inte placerade folk i fack så fort du ska sprida din vänsterdynga så blir ju diskutionen i tråden lite mer intressant. 

Jag är rädd att du inte gör dig förstådd…  Jag inbillar mig ingenting om SD:s varande som politiskt parti som vissa andra här gör. Jag skriver utifrån min åsikt kring ett Sverigefientligt parti. Det är inte svårt att placera vissa medlemmar här i fack eftersom de redan skrivit var de står. 

Du har placerat mig i ett vänsterfack eftersom du tydligen har lyssnat på all propaganda från SD-håll. Jag är inte så naiv att jag för en sekund misstar SD för något de inte är. Jag är sedan urminnes tider väldigt långt från vänsterkanten politiskt… Men det hindrar mig inte från att protestera mot alla främlingsfientliga vindar som blåser.  

SD är ett parti att motarbeta om man inte är en sann rasist eller nazist… Det är så lustigt att ens behöva skriva det gång på gång. Det är därför jag skriver att det är totalt obildat att rösta på dem om man inte hyser dessa egenskaper.

Neutralis
5

Det handlar inte om att jag undgått att läsa om det eller inte. 

Jo, tydligen eftersom du inte förstår någonting… Det är bevisat om och om igen, men du bara blundar och låtsas att det regnar.  Att leva med skygglappar är inget som jag rekommenderar. Vi andra som läser och hänger med, förstår mycket väl vad SD är för ett parti. Eller jag kanske ska skriva att vi andra som inte är lättpåverkade förstår vad SD är för ett parti. 

Det är liksom ingen hemlighet alls vad de står för… De har pratat om det i decennier och ändå tror vissa folk att de är något annat än vad de är. Tragikomisk.

Zyperior
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#49 Jösses. Du låter som Arnstad. (Antar att du pinsamt nog är stolt över det också).

Zyperior
3

#51 Vad vill du att jag ska argumentera mot? Ditt och dina medhållares urvattning av begreppet rasism? Redan gjort, 100 gånger här. Orkar inte hålla på att fäktas mot sådana naiva resonemang mer här. Bara för att man inte tar diskussionen med en 5-åring, betyder inte det att det 5-åringen säger är speciellt genomtänkt.

Ska jag argumentera mot ditt meningslösa dravel och tomma ord som du vägrar bidra med källa på? Märkligt nog så säger ni att det finns hur mycket som helst att hitta på nätet om detta, då borde det väl vara tämligen enkelt att bidra med källor för dig. Ändå, av någon skum anledning så undviker du att göra det hela tiden?
Hmmm…

kallepudas
2

Neutralis: Du svarade på inlägg genom att placera mig som sd-väljare då är det ju rätt nyttigt att upplysa just DIG om vad jag röstar på ÄN så länge.

Då svarar du så här: Hur så? Jag svarade på ditt inlägg #26. Det har väl ingen betydelse vad du röstar på?

Tydligen så förstod inte din andra hjärncell vad den första skrev. 

Ha en bra kväll

[Redigerat]

Neutralis
4

Ska jag argumentera mot ditt meningslösa dravel och tomma ord som du vägrar bidra med källa på? Märkligt nog så säger ni att det finns hur mycket som helst att hitta på nätet om detta, då borde det väl vara tämligen enkelt att bidra med källor för dig. Ändå, av någon skum anledning så undviker du att göra det hela tiden? Hmmm…

Du är lustig du… Helt ovetande om någonting som har med kritik mot SD att göra. Jag skrev tidigare om naivitet och måste säga att det är vad du uppvisar.

Här kan du läsa om SD och dess nutidshistoria eftersom du är helt ovetande:

"Sverigedemokraterna bildades 6 februari 1988. Partiets grundare och tidiga förgrundsgestalter utgjordes till viss del av personer tidigare verksamma i nationalistiska och rasistiska partier och organisationer som Nysvenska rörelsen,[18][19] Framstegspartiet,[20]Sverigepartiet och Bevara Sverige Svenskt (BSS), däribland Leif Ericsson.[21][22][23][24] Partiets förste ordförande, Anders Klarström, var tidigare aktiv i det nazistiska Nordiska rikspartiet,[25] vilket han senare tog avstånd ifrån.[26] I partiets första styrelse ingick även Bevara Sverige Svenskts förste ordförande Sven Davidson samt andra från en rad fascistiska och nazistiska organisationer. Partiet kännetecknades inledningsvis av högerextremism och aktivism[27][28][29][30], och i partiorganet Sverige-Kuriren marknadsfördes böcker av anti-semitiska författare som Jüri Lina,[31][32] Ivor Benson och Douglas Reed, samt fascistiskapolitiker som John Tyndall.[33] Sverigedemokraterna fortsatte att använda parollen "Bevara Sverige Svenskt" fram till slutet av 1990-talet.[34]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigedemokraterna

Behöver det egentligen tilläggas någonting efter det stycket?… Nej, det behövs inte eftersom det är tillräckligt material att inse vad det är för pellejönsar.

kallepudas
1

Neutralis: Läs inlägg #53 Igen & lite mer noggrant men det är ju du som författat det & det framgår ju tydligt var du placerar mig där.

Neutralis
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här har du en film att titta på om det är krångligt med text:

Zyperior
0

#54 Som jag misstänkte, det handlar om vad SD va för 20-30 år sedan. Inte vad de är idag. Du beklagar dig över hur jag med flera inte hänger med eller fattar någonting. De flesta av oss kan se att något förändrats hos SD sedan dess.

Om en nazist byter åsikt, är han fortfarande nazist då?
Likaså en kommunist? Om en kommunist helt plötsligt började hylla kapitalismen, är han fortfarande kommunist då? Nej.

Så om vi tittar på det där stycket du bidrog med där, och tittar på nuvarande politik som bedrivs av partiet, så ser vi att SD var nazistiskt/rasistiskt förr, men är det inte längre. Då kan man ju inte kalla SD för nazistiskt/rasistiskt nu.
(Källa: https://sd.se/var-politik/)

Källan som du själv bidrar med kallar ju partiet för "ett nationalistiskt och socialkonservativt politiskt parti". Inte för ett nazistiskt eller rasistiskt parti.

Neutralis
4

Neutralis: Läs inlägg #53 Igen & lite mer noggrant men det är ju du som författat det & det framgår ju tydligt var du placerar mig där

Istället för att vara kryptisk så kan du kanske hänvisa till exakt var i min text jag skriver vad du röstar på?

kallepudas
1

Inlägg #35 Ska du läsa & där framgår ju tydligt:  Varför är det så svårt för SD-anhängare …& bla bla bla….

kallepudas
1

Förövrigt så kan du sluta gråta ut för att nuvarande regering är så urbota värdelös. 

Om du nu kallade sd-väljare för obildade så är det ju inget mot vad trollen som en del av svenska folket röstat fram. 

Reinfeldt & Borg det var grejer det……inte som detta hink & spade som får rasera landet. Tror  sverige skulle må bättre av vad som helst istället för patrasket som nu styr landet.

Neutralis
5

Som jag misstänkte, det handlar om vad SD va för 20-30 år sedan. Inte vad de är idag. Du beklagar dig över hur jag med flera inte hänger med eller fattar någonting. De flesta av oss kan se att något förändrats hos SD sedan dess.

Aha, så för att de har putsat partiprogrammet och officiellt säger att de inte har några åsikter kvar som förr(trots att det återkommande sipprar ut i alla fall), så har dem givetvis gjort en historisk helomvändning av sällan skådat slag… Tillåt mig skratta.

Det finns en anledning till att inget annat riksdagsparti(än så länge) vill samarbeta med SD. Det finns absolut inga som helst frågetecken bland andra politiker vad SD är för jönsar… Bara det borde få en normalt funtad människa att tänka till.

Neutralis
3

Inlägg #35 Ska du läsa & där framgår ju tydligt:  Varför är det så svårt för SD-anhängare …& bla bla bla….

Fortfarande kryptiskt och ingen hänvisning var i min text jag skriver vad du röstar på… Kanske dags att erkänna nu?

Zyperior
3

#62 Kan du svara på en enkel fråga då; är det rasistiskt att vilja minska invandringen?

Neutralis
5

Ok, du skuttar vidare som inget hänt… Nej, nu måste vi förmodligen dra ner lite på invandringen men det har ingenting med SD:s politik att göra. De ville stänga gränsen från början och inte hjälpa någon… Hjälpa på plats.🤦‍♂️

kallepudas
3

Jag erkänner att försöka driva en diskution med dig är ungefär som att föra ett samtal med en död mördarsnigel. 

Ditt inlägg var ett svar till mig & där skriver du "varför är det så svårt för sd-anhängare"  & då påtalade jag bestämt vad jag röstar på för att fakta inte ska bli fel. 

Jag undrar varför det är så svårt för Fas3-folk att hålla på & klottra på sociala medier borde dom inte läsa lite & försöka skaffa sig ett riktigt arbete istället för att trolla runt.

Zyperior
2

#65 Nej nej jag skuttar inte vidare, vill bara komma till en poäng. Om det inte är rasistiskt, dvs moraliskt förkastligt, att tycka att invandringen ska minska. Vilka tycker du alla de väljare som tyckt den frågan varit viktigast, skulle rösta på då de senaste 10 åren eftersom SD tydligen inte borde vara ett alternativ enligt dig?

Zyperior
0

#66 Som jag nämnde tidigare. Bara för att man inte vill ta en diskussion med en 5-åring betyder inte det att det 5-åringen säger är vettigt. ;) Funderar själv på att total-igga snart, ska bara få något vettigare för mig istället. =)

Neutralis
4

Jag erkänner att försöka driva en diskution med dig är ungefär som att föra ett samtal med en död mördarsnigel. 

Tur att du skriver på ett tangentbord då.

Ditt inlägg var ett svar till mig & där skriver du "varför är det så svårt för sd-anhängare"  & då påtalade jag bestämt vad jag röstar på för att fakta inte ska bli fel.

Jaha, och varför skulle det vara en antydan att du röstar på SD? Vi diskuterar SD och då skriver jag givetvis SD-anhängare när jag menar… SD-anhängare, ingen raketforskning direkt. 

Jag undrar varför det är så svårt för Fas3-folk att hålla på & klottra på sociala medier borde dom inte läsa lite & försöka skaffa sig ett riktigt arbete istället för att trolla runt. 

He he, ditt försök att komma åt mig p.g.a bristande argument… Fungerar tyvärr inte alls. Jag tror säkert att du har ett riktigt jobb med viktiga uppgifter.😂

Tjeja
1

Nu har tråden spårat ur alldeles!  Låses för rensning!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kallepudas
1

#69 Vi som förstår diskutera ju Moderaterna också men du har ju fastnat i något SD-dike som du inte kommer upp ur.

Inlägget är låst för nya kommentarer