Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1549 ggr
Huygens
0

Lagrådet / ID-kontroller

Lagrådet stoppar det lagförslag som bryter mot asylrätten.

Men ser vi ändå prov på att en fascistlagstiftning håller på att genomföras i Sverige på rekordtid, som resultat av en inkompetent regerings beslut?

(Samtidigt står polisen hjälplös mot vardagsbrottsligheten och nästan inga brott klaras upp.)

.

Lagrådet stoppar regeringens lag som avser att stänga Öresundsbron och avser att utföra omotiverade och olagliga ID-kontroller av godtycklig REVA-karaktär. Lagrådet kritiserar även att lagen hastats fram, utan att orättfärdiga, felaktiga och negativa konsekvenser utretts. Viktiga remissinstanser har inte getts möjlighet att bemöta snabblagen på ett rimligt vis.

Lagrådet anser därför att lagförslaget vilar på en alltför klen och vag grund, och att den nya lagen utgör "undantagstillståndsliknande lagstiftning".

Regeringen avser ändå att forcera igenom lagen till 21 december. Vi minns en tårfylld Romson som på presskonferensen tycktes säga att regeringen "…tvingats ge efter för rasisterna".

.

Regeringens bakgrund för att införa den ny lagen är att Sverige kan befinna sej i allvarlig fara som hotar inre säkerheten.

Lagrådets bedömning är att lagen missat sitt syfte och kommer att slå fel på ett sätt som bryter mot asylrätten och bryter mot grundläggande mänskliga rättigheter.

[viccaan]
5

Bra att regeringen går vidare  med förslaget trots kritik.

Sedan tycker jag din rubrik är felaktig och missvisande.

[helga21]
5

Vad Lagrådet tycker har numera ingen betydelse. Lagrådsremiss är inte ens numera ett obligatorium.

Huygens
0

Såg precis Ygemans svar på Aktuellt om Lagrådets sågning av anti-asyllagen. Ygeman såg inte alls glad ut.

[helga21]
6

Det gör detsamma det har ingen betydelse vad Lagrådet tycker.

Huygens
4

Vad exakt är det som Löfven och MP inte kan klara av att hantera med nuvarande lagstiftning?

Det totala remissförfarandet är alltså bara 2 dagar. Hur har Löfven ens tänkt tanken att han ska få något som är i närheten av att vara rättssäkert på så kort tid?

Ensamkommande flyktingbarn lär knappast ha med sej ID-kort. Ska 10-åringar avvisas vid gränsen? Knuffas tillbaka i gummibåtarna?

.

Dessutom verkar lagförslaget strida mot svensk grundlag och mot EU-konventionen om dom mänskliga rättigheterna.

Vill Löfven verkligen kasta allt det i soptunnan den 21 december?

Fasciststat Sverige?

Farwuq
3

Det ska bli intressant att följa upp detta och se vart det barkar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Schnauzertik
3

Det är inte precis gratis att stänga Öresundsbron. Har sett uppskattningar på 1 miljard per dag i förlorad export och  förlorad arbetsinkomst för pendlare.

Värd för Pensionärer

Farwuq
5

#7 Var inte orolig, Löfven har säkert pengar i bakfickan, annars…

… så blir det bara en höjning av momsen med några %, eller några andra pålagor på den arbetande klassen.

😡

Huygens
2

Verkar som Lagrådet fått stopp på stängningen av Öresundsbron i alla fall.

Farwuq
3

🥵

Tur att de där huvudlösa stockholmsfasonerna föll.

Huygens
3

DSB går emot lagförslag om ID-kontroller på både svensk och dansk sida. Förutom att det kan vara grundlagsbrott mot asylrätten och EU-rätt, saknar tågpersonalen utbildning att utföra myndighets arbetsuppgift.

DSB verkar inte speciellt förtjusta i att få en myndighetsuppgift slängd i huvudet från fega politiker som inte vill ta ansvar själva.

.

Resultatet kan dessutom bli att resenärer som saknar ID på svensk sida kan skickas tillbaka till Danmark, men Danmark kan också vägra att ta emot resenärerna och då vet inte DSB vad dom ska göra.

Ska DSB fängsla resenärerna? DSB saknar polisiär myndighets maktutövande förmåga och befogenhet.

Har Löfven tänkt på det?

Farwuq
1

🤪MP och S har samlat sina skarpaste hjärnor i en regering. Det är många som inte låter sig imponeras.

Huygens
4

Enligt Aftonbladet har S svängt tre gånger om sitt nya fina lagförslag. Och frågan är var Ygemans påstående om ett tydligt hot mot Sverige tagit vägen?

Exakt vad är det "hotet" och varför finns det inte sedan länge vanlig lagstiftning som kan användas mot "hotet"? Är hela regeringsförslaget en charad, ett spel för galleriet för att snabbvägen kunna inför nya regler som upphäver en del av grundlagen?

Exakt vad är det nya "hotet" som kräver undantagsliknande lagar?

Huygens
3

Sverige upphäver asylrätten. Så säger Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen, som tänker införa samma regler själv.

Farwuq
1

Jag har full förståelse för Løkke Rasmussen, Danmark tvingas ta till samma medel.
Man får tydligen ha med sig körkortet nästa gång man åker till Köpenhamn.

[helga21]
1

# 13 Hotnivån har vad jag vet inte sänkts.

Halvdansken
1

#15. Jeps, god ide att ha nån form av ID på sig som bevisar att du är svensk/dansk/nordisk.

Men sist jag åkte över i slutet av november, så hade de id-koll i Hyllie (som är första stoppet på svensk sida). Så helt nytt är det inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

TS kan lagrådet stoppa förslag? Så har jag icke förstått det, utan när lagrådet i andra ärenden uttalat sig har flathetens Sverige  form av framröstat parti valt att sälla sig I fållan utan… ursäkta språket… egen stake för att vinna popularitet.

Zepp
0

Danske statsministern Lars Løkke Rasmussen (Venstre) tycker att svenska regeringens förslag om id–kontroller bryter upp hela Öresundsregionen.

– Det är en mycket olycklig situation. Vi har spenderat miljarder på att bygga infrastruktur i Öresundsområdet och miljoner på att marknadsföra Kapenhamn och Malmö som en tätort. Nu har svenskarna alltså beslutat att separera hela denna storstadsregion genom att införa id–kontroller, säger han till danska Tv2.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21938891.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

# 19 då får du gärna också ta fram statistik på hur många flyktingar Danmark tar emot vs Sverige i förhållande till var lands population. Klart det är skitenkelt för Danskarna att dömma oss svenskar, vad finns efter Sverige…ishavet?

Nånstans tror jag inte man byggde infrastrukturen att förmedla Köpenhamn och Malmö som en region med tanke på flyktingströmmar utan de fakto dagsläget då för flexibiliteten  mellan dessa två städer. Rätta mig gärna om jag har fel.

Zepp
0

Hur som helst så kostar det miljarder!

Var hade du tänkt dig att ta dessa ifrån?

Från pensionerna?

Ja, jag vet var du vill ta dem ifrån!

Grejen är att pensionerna sjunker om vi stänger Öresundsbron iomed att det kostar för näringslivet.. dvs de som din pension är investerad i!

[helga21]
2

# 18 Nej lagrådet kan numera inte stoppa lagförslag. Deras roll är enbart rådgivande och det är inte ens  nödvändigt att fråga dem.

Zepp
0

Det har de väl alldrig kunnat göra utan det är riksdagen som alltid beslutar om lagar!

Det enda som kan hindra/riva upp ett lagförslag förutom riksdagen är Grundlagen och våra förpliktelser för mellanstatliga överenskommelser.. främst FN, EU, Nordiska rådet och Europarådet?

Grejen med lagrådet är att de är en riksdagsgrupp från alla partier bestående utav lagkunniga.. oftast advokater/jurister!

[helga21]
4

# 23 zepp nu gör du mig besviken. Jag trodde du var äldre och hade varit med på den gamla goda tiden. Visst har lagrådsremiss varit ett obligatorium men det togs bort av den  dåvarande S-märkta regeringen. Tyvärr hittar jag i brådrasket ingen länk om just avskaffandet men väl motioner om att återinföra det igen.

"Grejen med lagrådet är att de är en riksdagsgrupp från alla partier bestående utav lagkunniga.. oftast advokater/jurister!" Hemskt vad du fabulerar.

Och Lagrådet består av domare eller  f.d domare från Högsta domstolen och Högsta förvaltningsrätten. Och det är en svensk myndighet.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/om-obligatorisk-lagradsgranskn_FV02288/?text=true

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagr%C3%A5det

Zepp
1

Du har rätt, jag blandade ihop dessa med Justitieutskottet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Justitieutskottet

En sak är att lagrådets yttrande tidigare var ett obligatorium.. av rätt goda skäl, de är gräddan av de juridiskt sakkunniga inom juridik i landet!

En annan sak är/var att deras yttrande inte kunde förhindra ett lagförslag de är/var en remissinstans.. ioförsej som vägde tungt och fortfarande gör!

Främsta syftet är/var att de politiskt valda inte skulle stifta lagar som kom i konflikt med andra lagar!

Det är fortfarande en av riksdagens främsta uppgift att stifta lagar!

Dvs det är landets lagstiftande församling!

Och hela kittet är en del av den Svenska traditionen och konstutitionen, dvs politkerna (riksdagen) företräder folkets vilja.. osen så de inte skall förhäva sig eller hemfalla åt snabba enkla populära åtgärder i en hast, så finns det granskande instanser som sitter på särskild kunskap.. tex om grundlagen!

Blir en del byråkrati, men en del sådant får vi finna oss i om grundlagens bokstav skall följas!

Vill man ändra på grundlagen och konstituition så tarvar det två val!

[helga21]
3

# 25 Jag tror jag smäller av. zepp säger att jag har rätt 🤔

Huygens
2

Klantregeringen lät inte den nya lagen gå på en ordentlig remissrunda. Det gjorde att Datainspektionen inte kunde granska lagen ordentligt.

Fotografering av ID-kort är därför inte tillåtet, då det räknas som databehandling. Papper och penna är det som gäller, så långe inget jätteregister byggs upp.

.

Anne Ramberg på Advokatsamfundet säger att lagen är ett hafsverk. Kanske är det Löfvens nya valspråk:

"Land ska med hafs byggas."

Zepp
3

WTF.. gränskontroll är myndighetsutövning.. varför inte lägga ut regeringsuppdraget på anbud.. till den som bjuder lägst?

Grejen är att vi fjärmar oss allt mer från en demokrati.. där våra valada representanter stiftar lag och våra myndigheter ser till att de följs!

Grej nr2 är att jag mycket väl förstår nuvarande regerings dilemma.. då resten av våra EU-medlemmar vägrar att följa gemensamma/demokratiska beslut!

Grej nr3 är att jag oxå har viss förståelse för de medlemmar i EU som inte följer de demokratiskt fattade besluten i EU!

Grej nr 4, ingen i EU hade någonsin kunnat föreställa sig den nuvarande flyktingkrisen.. därav finns så gott som ingen som helst mental förberedelse för detta!

[helga21]
5

# 28 Utöver alla vi inom Sverigedemokraterna förstås för vi har sagt detta hela tiden. Och en hel del andra också men de har fått tala för döva öron.

Zepp
3

Mm.. fast ni har sagt det oavsett flyktingkris eller ej!

gruvel
0

Ministrar akut uppkallade till Bryssel. Blir intressant se hur EU-kommissionen bedömer Sveriges id-krav vid Öresund. Inte säkert det är förenligt med EU:s regler och lagar vilka medlemsstaterna har att följa, säger berörd kommissionär. Det är många lagar och regler numera där EU:s tar över nationella. Om kravet faller blir många nöjda: federalister, Röda Korset, Amnesty, MP, asylsökande, Oss alla, Allt åt Alla, Expo, Bert K, Rädda Barnen, asylrättsjurister, och en lång rad till.

[helga21]
1

Jodå det sammanfaller med EU:s regler enligt SVT och Morgan Johansson. Det har dessutom gått bra att bryta mot Dublinförordningen.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/minimote-om-granskontroller-i-eu

gruvel
2

#28 Får hålla med Zepp delvis i punkterna hans (hoppas han inte smäller av då så som helga21 ovan analogt riskerade). Man kan förstå regeringens dilemma då andra EU-medlemmar i ssk Central-och Östeuropa, inte följer med i gemensamma dansen. Men man kan också förstå dessa staters tvekan/senfärdighet att ta emot större mängder flyktingar, vilka även ska bedömas avs. om flyktingstatus föreligger eller ej, med kanske relativt små och ovana resurser internt att sätta till. De kan fråga sig hur mycket man måste ge upp ett nationellt självbestämmande i ex.vis migrationsfrågor för att få vara med i EU, och riskera  straffavgifter om man trilskas.  Kan även förstå att regeringen, mentalt oförberedd på den stora plötsliga strömmen av människor över gränsen, hade och har svårt hantera läget. Men det är delvis självförvållat, om man går ut med att man står för ett generöst mottagande, får man söka ana följderna. Kan någon göra troligt hen är syrier får hen uppehållstillstånd, verkar väl lockande. En del som kommenterar dessa problem tror att inte bara MENA-staterna och Afghanistan kan fortsätta generera betydande flyktingströmmar utan också folkrika Pakistan och Sri Lanka.

[helga21]
1

# 33 Pågår det något i krig i Pakistan och Sri Lanka? Det pågår ett inbördeskrig i Sydsudan och det är 3,9 miljoner människor på flykt och dessutom hotar en svältkatastrof där då torkan gjort att skörden slagits ut.

Zepp
0

Skönt att du inte smäller av.. vill lixom inte ha ditt liv på mitt samvete.. det kan räcka med helgas våndor och ångest på grund av mina inlägg!

Zepp
0

Har du ingen TV, Tidning.. läser du bara SD-bloggar?

Pakistan befinner sig i princip hela tiden  i inbördeskrig.. och allt som oftast i krig med Indien.

Förutom att de dagligen bombas av det vänliga USA!

På Sri Lanka avslutades för inte allt för många månader sedan ett av de grymmaste inbördeskrigen!

Hur det ser ut i frramtiden lär man bara få skåda i himmelen efter!

Lite uppdatering för dig;

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inb%C3%B6rdeskriget_i_Sri_Lanka

Du vet.. jag tror vi har litta tur.. varken från Södra Sudan, Sri Lanka eller Pakistan så inbillar jag mig att de flesta är såå fattiga att de inte kan ta sig till Europa och därmed heller inte till Sverige!

[helga21]
1

# 36 Nej det är just det som är det fina i kråksången. De är  för fattiga att kunna ta sig hit.

Zepp
1

Visst är det fint.. oså kan SD propagera för att ytterligare miljarder skall gå till Turkiet, Pakistan, Sri lanka och södra Sudan.. förutom alla miljarder de vill satsa på HBTQ- rättigheter och för att förstärka alla våra språkliga minoriteters rättigheter!

Dyrt lär det bli.. men när det går till goda saker så är det lättare att betala skatten.

[helga21]
3

# 38 Vilka rättigheter nekas HBTQ-personer som andra har enligt lag?

Vi kan lägga pengar på våra egna om vi sätter stopp för flyktingmottagandet här och ge på plats istället.

Å andra sidan kan vi säga att era inbördeskrig är er ensak så vi bryr oss inte.

gruvel
1

#34 Bra att helga påminner om SydSudan, kan väl inkluderas i MENA-länderna som jag nämnde.  Inbördeskriget orsakar en den största flyktingkatastrof, med stor grymhet mot civilbefolkning och utarmning. Hittade en episod på nät-AB från i juni som man inte ens orkar ta in mentalt.  Landet och så Afghanistan förefaller olösligt krisartade.