Politik iFokus

Politik

Etikettinvandring-och-integration
Läst 1673 ggr
Vanja
3

Vänsterns lösningar vs Högerns.

Vad kan man ändra rent politiskt för att detta inte ska ske i Sverige? 

http://politik.ifokus.se/discussions/568aca7bce12c411b7003c93-kalabalik-i-koln?discussions-1

Vad kan man ändra på eller om man anser att det inte går att förhindra, vad skulle man ha gjort ifrån början. 
Jag vill gärna ha massor med både vänster- och höger-lösningar. 
Alla får såklart kommentera, men jag är mest nyfiken på de vänstra och högra.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Geru
4

Wee! En lista :)

-Skapa inte ghetton
-Se till att det är tydlig förståelse för moral och regler i Sverige
-Ha bra "handledare/mentorer" som hjälper med anpassningen
-Hårdare straff för sexualbrott
-Hårdare kontroll på var man är under asyl-sökningen
-Bättre lagstiftning för avvisning

Annars vet jag inte. Jag har liksom ingen information kring varför det var grupper om hundra pers däromkring. Eller på vilket sätt dom var en del av samhället.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Hayabusa]
1

Tror personligen att det är oerhört svårt att förhindra.

hankans91
2

Det som hände i Köln är nog ganska svårt att förhindra om nu flyktingar inte har varit så länge i Tyskland. Men påsikt kan man nog göra mycket för att förhindra att den typ av brott begås. 1. Sluta segregare samhället genom att placera för mycket folk som har det svårt i förorterna som då tenderar till att bli en hög brottslighet. 2. Mera krav på den som ska bli svensk medborgare där man ska ställa högre krav på att kunna kommunicera på svenska. Allmänt kunnande om gemensamma kulturer som är i Sverige. 3. Hårdare straff på våldsbrott och mindre daltande i fängelsena. 4. Socialen måste sluta särbehandla invandrare med att bjuda dem på för mycket och samtidigt som de har höga bidrag. 5. Mer poliser för att råda bukt mot den brottslighet som råder i många förorter.

72mm
7

Jag utgår ifrån att det inte är just den händelsen specifikt som vi vill undvika utan utvecklingen som har givet den? 

Jag tror att ett vänster/höger-perspektiv på detta inte är ett konstruktivt sätt att se på saken. Men i kort så tror jag man måste vidtaga i princip alla möjliga åtgärder man kan till vänster om repatriering. Man kan inte börja slänga ut folk som redan har fått uppehållstillstånd, det fungerar helt enkelt inte.   

• Stäng gränserna (ta enbart emot kvotflyktingar) 
  • Behåll dem stängda under 20år så en riktig integration kan ske på organisk väg.
  • Ställ krav på kulturell assimilation. Allt skitsnack om multikulti måste bort, det är direkt skadligt och motverkar integration.

Det behövs inte mer än så. Samtidigt så kan man inte göra så mycket mindre heller. Det handlar om ett vägval, och det handlar inte om att svänga vänster eller höger.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Ebolaa
1

#1 Måste säga att jag gillade din lista :) Just det där med mentorer tycker jag lät intressant; att invandrare eller människor som har kunskap i andra språk kunde fungera som kontaktperson under den första tiden efter inflyttning. Både i syfte att informera om gällande regler i Sverige, exempelvis att testa lite attitydfrågor och liknande för att se vem som skiljer sig mest, och att de ska informeras om hur man söker hjälp inom olika instanser, men också att göra lite fritidsaktiviteter för att få människor att mötas och göra något konstruktivt av sin tid.

Ja, språkkrav är ett måste! Tror att de skulle ha en positiv inverkar på både arbetskraftskrimineringen (invandrare byter ju namn idag för att inte bli lika missunnade i arbetssökandet) och på bostadssegregationen, att fler skulle ha råd att flytta in till andra områden och inte samtidigt behöva känna att de inte kan umgås på grund av språkbarriärer. Etableringen skulle med andra ord gå mycket snabbare om det skulle finnas ett språkkrav i svenska när de ansöker om medborgarskap.

Jag är också för en straffskärpning av sexualbrott, men det måste vara en generell straffskärpning eftersom det annars skulle innebära en diskriminering i rättssystemet. Sen står jag också för att avvisa människor som begår (vissa former av) brott under deras asylsökan.

#4 Hmm, vad menas med "organisk väg" ? Sen tror jag att många här är införstådda med att jag tycker att vi definitivt inte ska gå mot ett håll som "kulturell assimilation" som är direkt synonymt med kulturellt mord av andras kulturer; att de helt och hållet ska bli helt "som oss" (vad nu det betyder). Det går ju rätt och slätt emot de mänskliga rättigheterna, om rätten till liv och rätten att inte diskrimineras, och vår lagstiftning som säger att vi ska respektera människors integritet och rätt till självbestämmande.

Som sagt; människor få göra vad de vill så länge det inte kränker de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen, EU-lagstiftning eller Sveriges rikes lag.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
5

Den som inte vill integreras i det svenska samhället behöver heller inte göra det dvs det sker på frivillig basis. 

Vad det gäller händelsen i Köln - kan vi då utgå ifrån att den inte upprepas? Detta med tanke på att de som bar sig illa åt, i oförstånd, numera förstår vad som anses rätt & fel i ett land som exempelvis Tyskland?  Återstår att se.

En bekant till mig som är född i Sverige men har två utrikes födda föräldrar sa så här: " Man kan välja den enkla & bekväma vägen - då bosätter man sig i område med landsfränder. Det är bekvämt & tryggt, man behöver inte lära sig språket eller anpassa sig så mycket. Men  det är en jäkla uppförsbacke när man ska ta sig in i det svenska samhället. Eller så gör man precis tvärtom. Det blir då en jäkla uppförsbacke i början, men sedan väldigt mycket lättare".

Den som anpassar sig bäst är den som har störst möjligheter att lyckas i en ny miljö. En stor del av ansvaret ligger på individen. Att behålla sina rötter går att kombinera, det ena utesluter inte det andra.

72mm
3

#4 "Hmm, vad menas med "organisk väg"

Organiskt betyder naturligt, utan extern hjälp. Ett företag som växer från 5 till 20 anställda genom att anställa ett par individer varje år sägs ha vuxit organiskt. Ett företag som köper ett annat företag växer givetvis, men inte organiskt. 

Med rätt volymer, syn på kultur och ställda krav behövs ingen integrationspolitik då folk integrerar sig själva. 

"Sen tror jag att många här är införstådda med att jag tycker att vi definitivt inte ska gå mot ett håll som "kulturell assimilation" som är direkt synonymt med kulturellt mord av andras kulturer"

Krav för invandrare i Sverige (!) på kulturell assimilering är väl för högre farao inte kulturellt mord av andra kulturer! Tänker du verkligen på det viset? Multikultur och kulturmarxism däremot leder ofelbart till mord på vår egen kultur. Jag har inte några som helst problem med att olika folk och kulturer odlar olika värderingar, jag ställer bara kravet att Sverige ska få göra detsamma. 

Jag är nationalist, jag förespråkar ett multikulturellt Europa där autonoma nationalstater har demokrati nog för att bestämma över sin egen särart. Det du  förespråkar är självpåtaget folkmord. Oavsett om du inser det själv eller inte.  

Jag tror att vi förr eller senare kommer komma till en vändpunkt då detta vägval kommer vara ganska klart för många svenskar. Problemet är att ju längre vi gasar på på inslagen väg desto hårdare måste vi stampa på bromsen om vi vill byta riktning.

Ebolaa
2

#7 Assimiliering/assimilation är precis vad det betyder, kulturellt mord för minoriteter. Kolla bara Wikipedia:

"Assimilation (från latin assimilátio, 'göra lik, efterbilda'), eller assimilering, syftar på den process genom vilken en minoritet, om processen är fullständig, helt överger sin egen kultur så att de ursprungliga kulturskillnaderna försvinner." 

Kolla också den här länken: http://www.antirasistiskaakademin.se/assimilering/

"Begreppen assimilation eller assimilering används för att beskriva den process genom vilken en grupps kulturella särart försvinner eller överges i mötet med majoritetssamhället. Till skillnad från integration, där olika gruppers särart inte betraktas som ett hinder för inträdet i samhällslivet, är assimileringen framtvingad av hårda krav på anpassning till dominerande normer för socialt beteende. (…) Med andra ord beskriver begreppet assimilering  identitetsförändringar medan begreppet integration är uttryck för samhälleliga förändringar."

Så nej, det är inget eftersträvansvärt över huvudtaget. Men har insett att du gillar själva ordet assimilering, men kanske inte riktigt förstått dess auktoritära och kraftiga innebörd.

Men va? "Multikultur och kulturmarxism däremot leder ofelbart till mord på vår egenkultur." Nej, det jag förespråkar är att vi alla oberoende av etnisk härkomst kan leva sida vid sida, men visst det finns extremer som jag definitivt inte vill ha här, men det gäller också vissa extremer även av etniska svenskar. Tror att vi egentligen vill ha ett rätt likt samhälle, jag vill också att vissa krav ska ställas, som språkkrav och utvisningar. Men jag kommer aldrig generalisera en hel etnisk härkomst till ett visst extremt beteende.

Såhär stod det gällande Köln:

"Kölnpolisen säger enligt Süddeutsche Zeitung att förövarna tycks ha haft ursprung i Mellanöstern eller Nordafrika men att flera indicier pekar på att det rör sig om organiserade kriminella snarare än asylsökande.

Redan har händelserna blivit nytt bränsle i debatten för dem som är kritiska till den tyska regeringens invandringspolitik, men andra varnade för att dra förhastade slutsatser.

– Det här handlar inte om varifrån någon kommer utan om vad de gjort, sade justitieminister Heiko Maas vid en presskonferens.

– Att blanda ihop det med flyktingfrågan är bara exploatering. Nu är det dags att ta reda på fakta och sedan besluta om nödvändiga konsekvenser, fortsatte han."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sexovergrepp-i-tyskland-fordoms

Ebolaa
0

#6 Precis, håller helt med! Gällande de som inte vill integreras så kanske spåkkrav kunde få dem uthasade när de är tvungna att ansöka om medborgarskap

72mm
2

#8 Jag använder assimilering för att integration är för luddigt. Det är enorm skillnad på att prata om integration och syfta till individer som integreras i ett svenskt samhälle eller att prata om integration som något dubbelriktat och gällande hela folkgrupper, att det t.ex. "gäller för svenskar att integreras i det nya Sverige för att det gamla kommer inte tillbaka"  (fritt Mona Sahlin).

Men om du själv kan hålla isär betydelserna och vill använda ordet i dess första betydelse, inte mig emot.  

Sedan börjar du dra in etnicitet i det hela och då får du debattera med någon annan. Etnicitet är överhuvudtaget inte relevant enligt mig. Visst, många etniciteter är givetvis ordentligt färgade av sin kultur, men det är kulturen som ska vara i fokus, inte genetiska särdrag. 

"– Att blanda ihop det med flyktingfrågan är bara exploatering. Nu är det dags att ta reda på fakta och sedan besluta om nödvändiga konsekvenser"

Ta reda på fakta var det ja. Men givetvis utan att blanda ihop det med flyktingfrågan. Kulturella värderingar har givetvis inget alls med detta att göra! Man tar sig för pannan. 

Läs  MSM för vad det där. Den sanning som kommer skrivas om detta är troligen att det var organiserade kriminella gäng som bröt mot tysk lag och att sociala faktorer, inte kulturella, spelar störst roll. Det kommer utmålas som en unik händelse och inga paralleller kommer göras med andra händelser som liknar denna. 

"Sexual harassment and assaults in Egypt have increased since the start of the uprising in February 2011, according to rights activists. The attacks follow the same ritual, with crowds of men quickly surrounding isolated women, groping them and attempting to remove their clothes"  - IBT

Anledningen till att detta rapporterades så sent och sparsamt är att händelsen är extremt svår att förklara om man fortsatt vill kunna lugnt simma nedströms i mitten av åsiktsfåran.

[Bermudas]
3

#10 "Sexual harassment and assaults in Egypt have increased since the start of the uprising in February 2011, according to rights activists. The attacks follow the same ritual, with crowds of men quickly surrounding isolated women, groping them and attempting to remove their clothes" - IBT Alltså hur länge till ska människor förneka verkligheten. Sånt här sker i den delen av världen! Det ÄR ett stort problem, och det har blivit värre med åren. Kairo var inte så här förut. Fattar inte feministerna och PK gänget någon gång att verkligheten är som den är…( den skiter fullkomligt i ideal och önsketänkande och högskoleflloskler) män som kommer ur en sådan anda ändrar sig inte bara för att dom flyttar till nytt land. Det ser vi nu med egna ögon. Hur länge till ska man sopa under mattan? En journalist som våldtas på torget, men hon är inget undantag. Egyptiskor kan råka illa ut. ( och nej bla bla bla all gör inte så…jag VET det! Ifall någon vill dra "stigmatiserings-fördomar-dra alla över en kam-kortet) Video om journalisten som våldtogs https://m.youtube.com/watch?v=Q65eLnbmdhk

hankans91
2

#10 Integration handlar ju mer om att den som invandrar till Sverige ska ha bra möjligheter att etablera sig samhället. Men dagens integration fungerar dåligt i Sverige det ser man ju i förorterna med att det begås mycket brott. #10 Jag håller med dig om att den som invandrar till Sverige måste även assimilera sig en del för att lättare komma in i majoritets befolkningens gemenskap. Men assimilering har blivit ett ord i Sverige som är ganska tabubelagt som man inte får diskutera. Men nånstans med dagens invandring/flyktinginvandring såhar Sverige tappat balansen men detta skedde för minst ca 10-15 årsedan. Vi har fortsatt bygga upp förorterna allt större och det är dåligt för att i dessa områden är det svårt att få jobb. Det råder utanförskap där folket där bara finner en utväg till att begå brott. Den segregation Sverige skapat har lett till att fördomarna mot invandrare har ökat och fortsätter att öka. När fördomarna ökar blir det ju bara ännu svårare för invandrare att få jobb i Sverige. Det är en svår trend för Sverige att ändra på och ännu svårare om man har för hög invandring/flykting mottagande. Sverige måste sänka invandring för att hitta balansen igen för annars kommer nog aldrig integrationen fungera bra i Sverige tyvärr:/

Geru
0

#2 Det tror jag med, men fy skam för den som ger sig. Och svårt är ju inte omöjligt :)

#5 Tack! Språket är oerhört viktigt. Och visst borde man ha språkprov innan medborgarskap. Det har en hel drös med andra nationer ^^

Mentorer tror jag är en bra idé :) Man behöver ofta mycket stöd, och ha vettiga aktiviteter, för att både må bra och klara sig bra :)

Hur menar du med generell straffskärpning? På andra sexualbrott då med? Förstår inte riktigt:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[helga21]
6

Ta inte emot mer än vad ditt land mäktar med av flyktingar när det gäller skolor, sjukvård, boende m.m. Oavsett hur svår situationen är i det land de flyr ifrån. Du måste tänka egoistiskt annars  faller välfärdssystemet ihop. Det är INTE ditt fel att det är krig där och att folk flyr.

Ebolaa
2

#13 Generellt var kanske lite fel ord, tänkte mer att inte det ska vara något för bara invandrare utan för alla som begår ett sexbrott i Sverige.  Tycker nog att de flesta sexbrott, även ofredande eller trakasserier behöver skärpas. Tyvärr är det svårt att få igenom såna förändringar, tycker att alla straff av en/flera enskilda personer mot en annan enskild person alltid är rätt klena, tänk på misshandelsdomar och rån och så. Det är en helt annan femma när en person har försökt blåsa staten eller ett företag på pengar, då jääklar anamma! Människor får ju lida psykisk länge när de blivit utsatta för något brott, deras tillit tar länge att byggas upp igen. Men när staten förlorar lite pengar då ska straffas som tusan. Tycker det är lite skumt, människovärdet är inte så mycket värt i slutändan, tydligen.

[helga21]
0

# 15 Hur många år får man ifall man försöker blåsa eller ett företag på pengar?

[helga21]
0

Förskingring högst två år såvida man inte missbrukat ansvarsfull ställning då är det högst 6 år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rskingring

Trolöshet mot huvudman 6 månader till högst 6 år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trol%C3%B6shet_mot_huvudman

Våldtäkt 2-6 år grov våldtäkt 4-10 år.

"Där framgår att straffskalan är 2-6 år. Om grov våldtäkt 4-10 år."

http://lawline.se/answers/valdtakt-straff

Ebolaa
0

#17 Ja, så står det i lagen ja. Men en person som inte tidigare har varit dömd för något brott får ju i regel  alltid villkorlig dom- att de går fria. Sen är det ju en annan sak med grova brott, men grova våldtäkter är ju mycket mer sällsynta än "vanliga" våldtäkter. Misshandelsdomar leder mycket sällan till en ovillkorlig dom, då ska det vara en grov misshandel.

http://www.svd.se/allt-langre-straff-for-grova-brott

http://tt.omni.se/5e5c1b24b488144c070bb0abd543415888376c42

Jag tänkte också på piratkopieringsbrotten, där är det ju helt extrema påföljder. Det är ju dock en skrämsellag, men tycker det är lite väl hårda straff för sånt. Men antar att filmbolaget yrkar på det som de har förlorat pga fildelningen.

"Ett fall avgjordes i december 2013, då en person dömdes att betala 4,3 miljoner kronor för att ha delat filmen ”Beck - Levande begravd”."

http://www.svd.se/kampen-mot-fildelare-hardnar

Geru
1

#15 Jaahaaa, tanken slog mig inte ens. Jag skiter fullständigt i etnicitet på den som begår ett brott :p Jo, jag tycker att alla olika ska skärpas :) Och visst är det så. Jag tycker det är konstigt, och visst gör det att man ifrågasätter människovärdet.

-Stephen Hawking

[helga21]
0

# 18 Tror du missuppfatta detta med villkorlig dom och att folk går fria första gången de begår ett grovt brott. Det stämmer inte.

"Den som döms till villkorlig dom har en prövotid på två år. Under prövotiden ska den dömde vara skötsam och försörja sig efter förmåga. Den villkorliga domen kan förenas med dagsböter och/eller med en skyldighet att utföra oavlönat arbete under viss tid (samhällstjänst)."

http://www.domstol.se/brott--straff/foljder-av-brott/villkorlig-dom/

Ebolaa
1

#20 Det var inte det jag skrev heller: såhär stod det i inlägg #18 "Men en person som inte tidigare har varit dömd för något brott får ju i regel  alltid villkorlig dom- att de går fria. Sen är det ju en annan sak med grova brott" Så det var snarare du som råkade läsa lite fel denna gång. Ingen fara, helt lugnt :)

[helga21]
2

# 21 Och jag svarade dig att villkorligt dom inte betyder att man går fri och kolla in länken också är du snäll.

Ebolaa
1

#22 Jag vet att en villkorlig dom inte betyder att de är friade, att de antingen har samhällstjänst, eller faktiskt "går" fria", men om de under den tiden begår ett brott så omvandlas den villkorliga domen till ett ovillkorligt.

Tjeja
3

I dag råder positiv särbehandling av flyktningar och invandrare i väldigt många viktiga och avgörande sammanhang! Det är inte jämlikt alls!

Samtidigt anser jag inte att det skall vara helt jämlikt heller i alla sammanhang. Men det enda där jag anser att det skall skilja sig åt är när det gäller kriminalitet. Där skall det vara nolltolerans vad gäller våld för invandrare och flyktingar anser jag. Då ska dem inte dömas efter samma lagar som svenskar, utan rakt av bara ges utvisning. Så tycker jag så här spontant.

Antar att den åsikten passar bäst på högerflanken i Svensk politik. Men internationellt är den åsikten snarare vänstervriden.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

fatcat
3

Lösningen borde vara att ha jämnare fördelning av asylsökande och dessutom införa en jämställd flyktingspolitik med minst lika många kvinnor. Den stora majoriteten asylsökande idag är ju män. Det är tyvärr bäddat för konflikter och ökad brottslighet. Kvinnorna tvingas vara kvar och agera duktiga hushållsslavar i hemlandet medans männen tillåts söka skydd och bättre tillvaro. Vilka hjältar..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[helga21]
3

3 24 Nej i en rättsstat kan man inte behandla människor olika pga ursprung. Men gärna lite hårdare straff och utvisning på livstid.

fatcat
2

Det politiskt korrekta svaret på detta är att pojkarna riskerar skickas ut i krig men inte flickorna. Då undrar jag varför man inte gjorde samma sak i Europa under tex andra världskriget? Då skickades både pojkar och flickor iväg av sina föräldrar. Har världen eller homosapiens förändrats så mycket på några få decennier? Dessutom är kvinnorna mer utsatta än männen, varför är det då mer försvarbart? Dessutom är kvinnorna också de som befinner sig i stridens hetta. Det är de som riskerar säljas och våldtas, inte männen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law