Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 3137 ggr
Schnauzertik
2

Rösträtt från 16

Är man, generellt sett, tillräckligt mogen för att rösta när man är 16 år?

Vilka är för- och nackdelarna med detta?

http://www.di.se/artiklar/2016/1/5/utredning-foreslar-rostratt-at-16-aringar/

Värd för Pensionärer

Cragan
6

tveksamt om man är mogen nog som 18åring ens så nej man är generellt sett inte mogen nog för det ansvaret som 16åring

72mm
6

Blir inte problemet att argumentera för varför man skulle vara mogen att ta beslut i komplexa politiska frågor när man inte ens anses vara mogen att köra bil (+2år) eller köpa droger (+4år)?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zyperior
8

Jag tycker det hade varit vettigare att införa röstlicens. Att alla som vill delta i ett val, måste genomföra ett politiskt neutralt kunskapstest. Det kan vara enkelt utformat, internetbaserat och bestå av ca 20 slumpvalda frågor med svarsalternativ om lokal, nationell och internationell politik. Man måste ha minst 15 rätt för att få rätt att rösta. Provet kan man göra hur många gånger som helst och när som helst under valåret. Ålder är oväsentligt för mig. Föredrar en välinformerad röst från en 15-åring framför en oinformerad/ignorant röst från en 50-åring alla dagar i veckan.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

72mm
3

#3 "Jag tycker det hade varit vettigare att införa röstlicens. Att alla som vill delta i ett val, måste genomföra ett politiskt neutralt kunskapstest. Det kan vara enkelt utformat, internetbaserat och bestå av ca 20 slumpvalda frågor med svarsalternativ om lokal, nationell och internationell politik. Man måste ha minst 15 rätt för att få rätt att rösta. Provet kan man göra hur många gånger som helst och när som helst under valåret."

Sådant här är saker som jag instinktivt kan tycka låter som en mycket bra idé, men som någon med djupare kunskaper om demokrati alltid lyckas förklara varför det är mycket olämpligt 😃  

"Ålder är oväsentligt för mig. Föredrar en välinformerad röst från en 15-åring framför en oinformerad/ignorant röst från en 50-åring alla dagar i veckan."

Det där är ju iofs väldigt sant.

[Zachapacka]
2

#0 nej det tycker jag inte. 18 år tycker jag är ganska lagom. Jag skulle inte säga at det flesta 16åringar (förutom mig själv då 😜) är mogna för att rösta. 

#3 absolut inte. Spelar ingen roll hur korkad du är, alla är lika mycket värda och i en demokrati ska alla myndiga ha rösträtt.

72mm
4

#5 "alla är lika mycket värda"

Kan du förtydliga lite vad just det påståendet har att göra med vem som ska ha rösträtt?

Zyperior
6

#5 Nej alla är inte lika mycket värda. Det är bara en floskel och en ursäkt för att rättfärdiga massa skit som försiggår i samhället.

[VSK]
8

Höj rösträtten till 24 år.

Tycker man åtminstone bör kunna matematik innan man röstar. 

Att de vill sänka rösträtten handlar enbart att köpa röster för att få sitta kvar. Det kommer hur otroligt det än låter, bli än mer kaosartat än vad det är idag om det där idiotiska förslaget klubbas igenom.

Schnauzertik
6

En gång i tiden avgjordes rösträtten av inkomst och kapital, ska vi nu gå över till att låta den avgöras av eventuell förmåga att klara ett kunskapstest?

Dessa personer som då inte skulle ges någon rösträtt kommer då att sakna möjlighet att påverkar politiken ens i lite omfattning. Alltså omfattas de inte av demokratin utan står utanför, kan liknas vid att de står under förmyndare. Vilka skyldigheter ska de ha mot staten då de saknar den mest elementära rättigheten, att rösta.?

Värd för Pensionärer

[helga21]
9

Om man kan rösta vid 16 års ålder så kan ta   konsekvenserna av sitt handlande dvs bli myndig och därmed också möjlighet att få hamna i fängelse.

Zyperior
2

#9 Alla ska kunna göra det. Som jag skriver i 3, så ska man kunna göra testet hur många gånger som helst, tills man klarar det. 

Det behöver inte vara ett tidsbegränsat prov och man kan göra det hemma på sin dator, så man kan sitta och kolla upp svaren samtidigt. Huvudsaken är att man gjort det och svarat rätt, för det garanterar åtminstone att man är lite informerad. 

Om man inte klarar det under dem premisserna, varför ska man få vara med att bestämma Sveriges framtid, om man inte har en aning om hur den aktuella politiken ser ut? 

Det finns massa icke-röstberättigade personer i Sverige idag, vilka skyldigheter har dem mot staten? Samma som oss alla andra hoppas jag?

Det är ett ansvar man tar när man röstar. Då bör man kunna visa att man kan ta det ansvaret, lika som när man kör bil t.ex. Vi sätter ju inte någon bakom en ratt idag bara för att de fyllt 18. Man måste ju först bevisa att man är kapabel till att sitta där.

hankans91
1

18år är rätt ålder för då har de flesta ungdomar gått klart gymnasiet och är påväg in i yrkeslivet. Det är en del i att bli vuxen så jag tycker att 18år som vi har nu är en rimlig ålder.  Men det som fattas är att många ungdomar inte intresserar sig för politik när de 18år och har då svårt att fatta ett röstbeslut ut efter sina egna värdegrunder.

[helga21]
0

# 11 "Det finns massa icke-röstberättigade personer i Sverige idag, vilka skyldigheter har dem mot staten? Samma som oss alla andra hoppas jag?"

Om du bott i Sverige i 3 år så är du röstberättigad till kommun - och landstingsval. Vill du inte var svensk och rösta  till Riksdagen så är det ditt problem. Jag betvivlar att vi har en "massa" som inte är röstberättigade. 

"I riksdagsvalet 2014 var 7 330 432 personer röstberättigade. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2014

Zepp
2

När man blir myndig så är det lagom att få resten av medborgarskapets alla rättigheter och skyldigheter.. därmed oxå rösträtt.

Man borde få alla rättigheter, det som avviker är väl rätten att köpa alkohol.. dock så använder man här folkhälsoperspektivet.. vilket jag kan acceptera.

Annars så skall man få rösträtt när man börjar betala skatt.. dvs har anställning.

Nu så är det litta mer komplicerat än att vara med och rösta om hur ens skatter skall användas, det handlar oxå om lagstiftning, utbuildningsväsen o sådant.

Såå.. skall rösträttsåldern sänkas så är det främst till Riksdagsval.. medans röstandet till kommun och landsting kan skjutas upp tills man betalar full skatt.

Dvs tills 30 ungefär för flera!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zyperior
3

#13 "Om du bott i Sverige i 3 år så är du röstberättigad till kommun - och landstingsval. Vill du inte var svensk och rösta  till Riksdagen så är det ditt problem. Jag betvivlar att vi har en "massa" som inte är röstberättigade. "

Vi har vad jag vet ganska många just nu, som inte bott i sverige i mer än 3 år. Så vi borde ha en "massa" som inte är röstberättigade.

Linnea
1

#13 Glöm inte alla ungdomar som är intresserade av politik, såna finns ju faktiskt. En del av dem är med i partiernas ungdomsförbund och är mer insatta än de flesta andra. Men de får ändå inte rösta.

Skynda långsamt så går det fortare.

[helga21]
0

# 15 Så du anser att 7 330 432 röstberättigade till Riksdagsvalet inte är tillräckligt många? Vi har flera här nu det stämmer med 160.000 flyktingar men de får vackert vänta och har du inte bott i Sverige så får du också vänta. Det är flera som är röstberättigade i kommun- och landstingsval. Att låta folk rösta som inte är svenska medborgare eller bott här i 3 år är inte demokratiskt. Du kan bli svensk medborgare innan du bott här i 3 år. Sen har vi dessutom de som inte fyllt 18 år. Istället för att uttrycka dig i generella termer som "massvis" så skriv exakt hur många det är frågan  om .Det är bara att googla och det får du göra själv.

Zyperior
1

#17 Förstår inte riktigt vad du argumenterar mot om jag ska vara ärlig?

När har jag påstått att antalet röstberättigade är för få?

#9 ifrågasatte om mitt förslag om kunskapstest blir en realitet, vad skulle de som misslyckas med testet ha för skyldigheter emot staten. Jag antar att de har samma skyldigheter som oss andra.
Sen börjar du käfta emot det med massa argumentation om att jag inte tycker vi är tillräckligt många röstberättigade eller att det är mitt problem om jag inte vill vara svensk och rösta i riksdagsval.

Va snackar du om?

[helga21]
0

# 18 "Förstår inte riktigt vad du argumenterar mot om jag ska vara ärlig?"

Peka ut det ställe där jag skrev något om att du inte är ärlig? Jag har inte skrivit ett enda ord om din ärlighet. Ge istället exempel på hur dessa massor ser ut som inte får rösta.

Det är den personens fel som inte vill vara svensk medborgare och rösta i riksdagsval, inte du.  Ursäkta om jag inte uttryckte mig tillräckligt tydligt. Uppenbarligen så har  du problem med lässvårigheter så jag slutar med att diskutera med dig då du inte förstått det jag skriver och påstår att jag skrivit saker som jag uppenbarligen inte har.

Zyperior
1

#19 Har aldrig påstått att du sagt att jag inte är ärlig. "Om jag ska va ärlig", är ett talesätt, motsvarigheten till engelskans "to be honest".
Läs meningen igen;
"Förstår inte riktigt vad du argumenterar mot om jag ska vara ärlig?"
Jag undrar vad du argumenterar mot? Jag undrar inte om du argumenterar mot min ärlighet.

Kom inte och tala om för mig att jag har lässvårigheter om du inte ens förstår det.

Vidare, så fortsätter du argumentera mot halmgubbar. "En massa folk" är ett relativt begrepp. Som sagt, frågan va vilka skyldigheter mot staten ej röstberättigade personer har. Då vi har en massa folk, om vi ska ta dina siffror, 160.000 minst, som inte har rätt att rösta. De har väl samma skyldigheter mot staten som vem som helst. 

Det är du som påstår saker som jag skrivit, som jag inte har. Inte tvärt om.

"Så du anser att 7 330 432 röstberättigade till Riksdagsvalet inte är tillräckligt många?"
Jag har aldrig skrivit en rad här om vi för många, tillräckligt många eller för få, jag har inte ens skrivit något som kan antyda på det.

Sluta du diskutera, för du rör ju bara ihop allting ändå.

[helga21]
0

# 20 Ja ska du fortsättningsvis tänka på engelska och översätta till svenska utan att först tala om det för mig så är det nog bäst så.

Farwuq
6

Rösträtt vid 16? Aldrig, redan 18 är för lågt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Petunia
1

Rösträtten är ju i många fall även begränsad uppåt. En 80-årig anhörig på vårdhem/åldringsboende har inte fått rösta i de senaste två valen, och inte de övriga patienterna heller. Enligt personalen är det för besvärligt att ordna, men jag tror faktiskt att de bryter mot lagen.

Farwuq
2

#23 😮

Vad!?

[VSK]
3

Draken. Det är tyvärr så det fungerar i det här landet. Bort med alla som röstar emot och köp in nya röster från folk som knappt kan cykla ordentligt.

Zepp
2

Alla som kan cykla utan stödhjul bör få rösträtt?

Är mer inne på att alla som betalar skatt skall vara med att bestämma hur deras skattemedel skall användas.

[VSK]
4

Exakt Zepp. Alla som kan cykla utan stödhjul.

[helga21]
3

# 23 Man kan rösta genom ombud ifall man vill. Större vårdinrättningar finns det röstlokaler för och kan man fixa så att interner får rösta så kan man väl fixa att åldringar får rösta.

Petunia
1

#28  helga21;

Av någon anledning fungerar det inte så. På det boende i Katrineholm där min anhöriga bodde, sa personalen att de inte kunde ordna det. Jag fick intrycket av att personalen bestämde att patienterna inte skulle få rösta, och att detta berodde på deras arbetsbelastning.

Farwuq
3

#29 Jag häpnar.
Kan inte olika fristående "rörelser" hjälpa de gamla?
Jag menar t.ex. kyrkors ungdomsrörelser eller så?

Rösträtten är viktig, speciellt för de som varit med och byggt upp landet.
De som betalat/betalar skatt och är samhällsbyggare ska inte tas ifrån sin rösträtt.
😡

[[eskils_]]
4

#23 och #29 Chockerande!! Hopas ni sade ifrån ordentligt och informerade media om detta.

Farwuq
2

Ja detta måste upp i media för att få tummarna loss på de som har ansvar.

😡

Fy fanken…
… hindra gamlingarna från att rösta.

Tjeja
1

Jag är kluven!

Ena sidan av mig vill skrika: "Nej nej nej jag vill inte att 16 åringar skall få rösträtt.  Deras hjärnor är ju inte mogna än att fatta egna beslut. Fortfarande allt för formbara och kan därför lätt bli utnyttjade i politiskt syfte. Det är ju inte för inte som ordspråket "ung och dum" har blivit till. Tänk vad framtidens generationer kommer att få lida ännu mer dessutom av deras dumhet! "

Andra sidan av mig tänker att de är ju de enda som verkligen bryr sig om framtiden, och skulle rösta för lång hållbarhet etc… 

Men …. det är nog så att min nej-sida skriker högre…tror jag… 🤔 Det är allt för få 16-åringar som tänker så moget att de ser framåt på lång sikt och inte bara här och nu ändå. Hur gärna man än önskar att alla hade goda önskningar för alla så är ju ändå majoriteten människor, och ofta ff a ungdomar själviska, kortsiktiga och allt för impulsiva.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
3

Hjärnan fullvuxen först vid 25

http://www.svd.se/hjarnan-fullvuxen-forst-vid-25

Som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden: höj rösträtten till 24 år. 

De som kommit med så korkade förslag som 16 år, kan knappast vara utvecklade i sin egen hjärna. Eller så ligger det en dold agenda bakom det här, vilket jag oxå tog upp i mitt första inlägg.

Ebolaa
3

#0 Det som är väldigt viktigt att tänka på är att en 16 åring är väldigt lätt att påverka, genom att exempelvis använda lite humor för att få dem med på tåget och att ta emot deras önskemål och säga att det ska ordnas, eller att ge dem något relativt billigt förslag som man vet att de skulle gilla. Plus att det även är lättare att skapa någon kompisrelation till en 16 åring, när de inte har så värst mycket till preferenser till vuxna förutom föräldrar, idrottstränare  eller lärare och så. 

Så nej, jag tror inte heller att barn i 16 års åldern skulle lämpa sig som väljare. Då ser jag det hellre som #34 att höja rösträtten till 25 fast. Förstå då är man vuxen, och den sista delen som utvecklas är den som står för planering och organisering. Så det kan ju vara bra att ha dessa funktioner så att man i lite större utsträckning kan se till ett framtidsperspektiv så man vet vart den politik som man röstar på är påväg.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
4

De unga är sätta att påverkas av populistiska - enfrågepartier - att bara detta är ett argument för att säga Nej. Själv skulle jag sätta, som den gamla gränsen, vid 21år Jag anser att det är väldigt viktigt att man är mogen att - åtminstone - delvis genomskåda det som sägs i partier som MP och Fi.

Petunia
0

#31 och #32:

Jag kan ju inte svära på att det var personalen som bestämt att de gamla inte fick rösta; det var bara intrycket jag fick när jag pratade med en i personalen. Beslutet  kan ju mycket väl ha kommit "uppifrån", dvs från kommunen.

Farwuq
3

😮

Sju resor värre.

Zepp
2

Höj rösträttsåldern till 30 plus färdiga universitetsstudier!

Man kan ansöka om rösträtt vid vilken ålder som helst, om man har heltidsarbete och betalar minst 100.000 per år i skatt.. efter avdrag!

Alternativt att man gjort 12 månaders värnplikt och blivit krigsplacerad.

Farwuq
1

😃

[VSK]
5

Zepp, vad har hänt? Du börjar vakna. :-)

Zepp
1

Grejen är att jag är för medborgerliga lika rättigheter och skyldigheter.. att man är i en viss ålder spelar lixom inte någon större roll.

Meen.. av praktiska skäl kan myndighetsåldern få vara avgörande för när man som medborgare får lov att välja vem som skall styra landet, kommunen, landstingen.

Vi får helt enkelt anta att majoriteten tar sitt medborgerliga ansvar vid myndighetsåldern?

[VSK]
4

För att inte lura dig själv. Anta precis ingenting. 

Dock så glömde du ta med rösträtten för ålderspensionärerna samt långtidssjuka. De har behandlats som skit bra länge så de skall verkligen få säga sitt. Finns säkert nån kategori till som har en del att säga till om vid val.

Zepp
1

Grejen är att medborgerliga rättigheter (och skyldigheter) får ses som samhällskontrakt.

Det handlar om hur vi organiserar vårt samhälle.. vi har gått från kungligt envälde med ståndsriksdag, till allmän och lika rösträtt.

"Ståndsriksdagen hade avskaffats och tvåkammarriksdagen införts efter representationsreformen år 1866. Ledamöterna i första kammaren valdes av landstingen och stadsfullmäktige i de största kommunerna (Stockholm, Göteborg och Malmö). Rösträtten i kommunalvalen var graderad, så att den som hade hög inkomst eller förmögenhet fick flera röster. Även bolag hade rösträtt. Kraven för att vara valbar till första kammaren var strikta. Dock behövde man inte bo i den valkrets för vilken man blev vald.

Andra kammaren var vald i enmansvalkretsar, ungefär som det brittiska eller amerikanska valsystemen idag. Här fanns det en nedre gräns för vilken inkomst eller förmögenhet man skulle ha för att få utöva rösträtt.

Före år 1910 var det i stort sett bara män som hade rösträtt i kommunalval, och bara män var valbara. Vid kommunala val hade en del kvinnor rösträtt enligt 1862 års kommunallagar. Det var de som var myndiga, ogifta och hade egna inkomster över en viss nivå eller en viss egen förmögenhet. I riksdagsval var det fram till 1921 års val bara män som hade rösträtt och var valbara."

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6str%C3%A4ttens_utveckling_i_Sverige

Man måste se till vad rösträtten handlar om, nämligen medborgarnas rätt att sig själv beskatta och vår rätt att stifta lagar samt att utse församlingar/myndigheter för detta ändamål under löpande valperiod!

Man kan fundera över hur lämpligt det är i dag med rösträtt vid 18.. iomed att ungdomarna i dag behöver gå i skola tills 25-30 innan de kan stå på egna ben, försörja sig själva?

Meen.. nu har vi satt myndighetsåldern till 18.. det innebär att man då får lov att ta ansvar för sitt eget liv.. man har ingen förmyndare.. det är då ett medborgerligt förtroende!

[VSK]
2

Fast du Zepp…

Det skall så mkt i det här landet. -har du sett hur verkligheten ser ut?

Zepp
0

Joovisst har jag sett det.. sett det hela tiden som jag varit vuxen nog att begripa att det inte regnar manna från himmelen utan att alla måste göra rätt för sig!

Meen.. som du oxå ser så är vi alla egoistiska nog att kräva vår del av kakan, dvs i form av subventioner, bidrag och avdrag!

Dvs ett sätt att dels äta kakan och samtidigt behålla den.

Vi har i dag ett skattesystem som mer påminner om ett såll.. vill man så kan man reducera sin skatt avsevärt.

Då kommer man allt längre bort från skatt efter förmåga och bidrag/försörjning av de som har svårt att försörja sig.

När stora delar av skatten går till att subventionera ett medelklassliv, där helkaklade badrum samt jaccusi är en angelägenhet för statskassan.

"Nu är bankernas bostadsbyggnadsfonder, länsbostadsnämnderna, de subventionerade räntorna och många andra styrmedel för bostadsförsörjning enligt den generella välfärdsmodellen borta. Det rotavdrag som vi i stället har fått belastar årligen statskassan med ungefär samma belopp som de räntesubventioner vilka togs bort därför att de ansågs för dyra. Rotavdragen gynnar inte den generella bostadsförsörjningen utan mest de som redan har det gott ställt."

http://www.svd.se/snart-maste-sverige-bygga-for-de-fattigaste/om/naringsliv:debatt#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1601]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

Vi har altså gått från ett system som handlat om solidaritet/klassutjämning till ett som handlar om att hugga för sig av olika fördelar!

Men.. vad baserade sig föregående modell på och vad var det som gjorde att vi till slut fick lika rösträtt?

Jo det var medborgarnas organisering.. och de främsta var arbetarörelsen med alla dess grenar, nykterhetsrörelsen, frikyrkorna och bondekoperationerna!

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article22045625.ab

I dag sjunker organisationsgraden i alla sk folkrörelser.. sköt dig själv och skit i andra är dagens melodi!

Politik handlar om att vinna val.. partierna anpassar sig således till detta och medborgarnas krav.. de speglar bara medborgarnas krav.. på gott och ont.

I tider av egoism bland medborgarna finns det gott om utrymme för egoistiska politiker!

Katniss
2

#39 Dock tycker jag att man inte ska behöva gå i krig och ha värnplikt för att få rösta.. ( Om jag nu uppfattade din kommentar rätt)

R.I.P. Anton 💔

Zepp
1

Inte jag heller.. dock så handlar värnplikten om att vara villig/pliktig att försvara sitt land.. att göra sin plikt mot landet/medborgarna.

Förr handlade medborgarskap om härens skyldigheter.. men då pratar vi om Jesus tid.. och fram till modern tid.

Iomed att militärtekniken utvecklades behövdes tungt utrustade riddare, de blev konungens män och därmed skattebefriade.. på så sätt uppstod adeln.

Nu så.. har Sverige varit rätt förskonade från feodalt välde med livegenskap, utan vi har varit till största delen självägande bänder i minst 500 år.

Allmogen har haft säte i ståndsriksdagen, kungen var rätt ofta populär bland allmogen och han kunde då oxå balansera sitt eget inflytande med hjälp av bondeståndets röster.

Bondeståndets representiva deltgande byggde till stor delar på Ledungsplikten!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ledung

Senare ersattes detta med indelningsverket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Indelningsverket

Schnauzertik
2

Om man anses gammal nog att lära sig döda är man också gammal nog att rösta.

Värd för Pensionärer

Farwuq
0

Är man gammal nog att betala skatt, och bidraga till samhället, så ska man få rösta (i en eller annan form beroende på medborgarskap etc.)