Politik iFokus

Politik

Etikett: kultur
Läst 717 ggr
sponny
4

Stad konta landsbygd

"Jag behåller min yxa och min vedpanna, för jag tror att de har fel"

"Den här gången handlar debatten om skolslöjdens vara eller icke vara. Det är "mindre viktigt att samtliga elever drillas i slöjd ända upp i nian, än att de drillas i de teoretiska ämnen som måste behärskas på bred front om Sverige ska fortsätta att vara en framgångsrik kunskapsnation", skrev Ann-Charlotte Marteus i Expressen.

Just så bygger man det föraktfulla samhället. Vissa kunskaper är helt enkelt mer eller mindre överflödiga. Nu när vi lever så digitaliserat och modernt. Vi kanske inte ens behöver landsbygden längre?

Visst kan man arbeta intellektuellt på heltid. I ett hus som någon annan byggt. Där någon annan ser till att värmen och elektriciteten fungerar. Där någon annan har tillverkat dina möbler, vävt dina trasmattor, designat din nya ljusstake, slaktat den nästan fettfria julgrisen, skördat rågen som blir ditt trendiga surdegsbröd, sytt dina massproducerade kläder. Där någon annan byter blöja på din gamla pappa."

"Några höjer rösten och försöker förklara att allt kommer att gå åt fanders i vår intellektuella ankdamm om världen drabbas av en större ekonomisk kris eller ett systemsammanbrott. De försöker sprida den mest självklara av sanningar – landsbygden klarar sig utan städer, men städerna klarar sig inte utan landsbygden, hur många balkonglådor med smörgåskrasse som än odlas och hur många solceller som än placeras på höghusens tak.

Så klart avfärdas de som bakåtsträvare och foliehattar. Domedagsprofeter och drömmare. Ett annat sätt att leva, ett nytt sätt att organisera samhället? Haha, vilka barnsligheter. Den nya tekniken bygger framtidens gröna städer, och då behövs det ännu fler ingenjörer, ännu fler högutbildade.

Men jag behåller min verktygslåda, min yxa och min vedpanna. För jag tror att de har fel."

Något att fundera på. Har vi någon användning av kultur och hantverk? Med tanke på att jag själv bor på landet och ser hur servicen försämras och ser nyttan med att "klara sig själv" har jag min bild klar. Men däremot hade det varit intressant att höra någon som har motsatt åsikt.

[Hayabusa]
3

Att kunna hantera verktyg och veta hur man "drar i en skruv" kan väl aldrig vara fel? Trots att matlagning är väldigt populärt (på TV åtminstone) så finns det oerhört många som knappt fixar att steka ett ägg. Eller göra en sås från grunden. Kunskap om hantverk är bra, enligt min mening.

När det gäller kultur så är jag lite kluven. Exakt vad räknas som kultur? När blir en företeelse kultur? Finns det "fin" respektive "ful" kultur? Om ja - varför?

kamera0710
1

Bra formulering: "Kunskapssamhällets nedvärdering av handens arbete är fatal."

[Bermudas]
0

#2 Håller helt med om det!

Halvdansken
2

Inlägget haltar en del, tycke jag
" I ett hus som någon annan byggt. Där någon annan ser till att värmen och elektriciteten fungerar. Där någon annan har tillverkat dina möbler, vävt dina trasmattor, designat din nya ljusstake, slaktat den nästan fettfria julgrisen, skördat rågen som blir ditt trendiga surdegsbröd, sytt dina massproducerade kläder. Där någon annan byter blöja på din gamla pappa."

Det är väl inget man lär sig i slöjden precis? I krönikan i Expressen argumenterade A-C Marteus för att man skulle kunna välja mellan bild, syslöjd och träslöjd, och det tycker jag låter vettigt.
Och man måste väl inte bo på landet för att ha behov av att kunna borra o såga, eller sy?

Dessutom tjänar de hantverkar jag känner lika mycket - om inte mer - än mig o min man som är i IT-branchen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.