Svenska kvinnor korkade?
Jag är innerligt trött på skitsnacket om svenska män. Jag är själv kvinna och jag håller inte med om att det bara handlar om att män "strukturellt" över hela jordklotet förtrycker kvinnor. Det är en så pass svepande generalisering att den blir som en morot åsnan aldrig når fram till. Män är olika. Män är olika inom sin grupp, mansgrupper är olika beroende var dom kommer ifrån. Vilken kultur gruppen präglats av. Så här skrev jag i tråden om svenska män: Ni som påstår att svenska män är lika goda kålsupare som män från länder där kvinnor far fruktansvärt illa ni måste vara helt tappade. Allvarligt? Lever ni i verkligheten? Ni tror inte det är skillnad på olika länders mansfolk? länder där kvinnor som blivit våldtagna riskerar att stenas ihjäl som straff ? "Svenska män är minsann presiiiis likadana! Och det handlar om struktur!" Om jag var man i Sverige skulle jag bli skitförbannad över att hela tiden klumpas ihop med andra manliga folkgrupper som utmärkt sig å det grövsta, med hedersmord och gruppvåldtäkter, med stening av kvinnor, med könsstympning, med mörka tält på kvinnor. Nej alla i dessa grupper beter sig inte så illa men nu talar vi om kollektiv. Precis som trådstartens rubrik. "Svenska män är inte bättre" Varför ska den svenska mannen ens bry sig snart? Jag menar hur jämlika de än är, hur mycket de försöker visa hänsyn så är det aldrig nog. Den där dinglande moroten kommer dom ändå aldrig nå, om man får tro alla permanent missnöjda feminister och allmänt gnälliga kvinnor som har som hobby att klumpa ihop svenska män med kulturer som är oerhört kvinnoförtryckande. Att alla svenska män inte är änglar, att det finns våldtäktsmän, tafsare, grisar, javisst. Men säg vilken grupp som består enbart av gullpluttar. Svenska kvinnor borde be männen om ursäkt snart för alla dessa år av feministiska attacker.
"Men säg vilken grupp som består enbart av gullpluttar."
Det har jag ett svar på. Hundvalpar.
Bermudas: klockrent då jag tänkte exakt samma som dig för en stund sedan och även sa det till min sambo "alltså att det finns så korkade svenska kvinnor". Kul bara att vi menar varandra. Det är väl bara att konstatera att vi tycker olika, finns inte så mycket mer att göra.
Fast du generaliserar ju alla svenska kvinnor med denna tråd. Så hur är det bättre?
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
#3 Word!
#3 ja det kanske jag gjorde. Visserligen var trådstarten en fråga. Och den var ett svar på tråden om svenska män. Ta min tråd nu med en liten dos humor. Det är nämligen lite ovanligt i detta land att någon kritisera svenska kvinnor, medan de svenska männen nästan aldrig får höra annat än hur "dåliga" dom är. Och det är inte sant! Jag försöker med denna tråd fördela lite jämlikt.
Och det är väl jämlikhet vi alla är ute efter? ;)
#6 visst vill vi ha jämlikhet. Men inte nödvändigtvis likhet kanske. ;-)
En enligt mitt tycke läsvärd text av Anette Masui
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=5622172
Ett utdrag:
"Antologin, med namnet ”Kvinnorna gör mannen”, skildrar hur kvinnor - genom att lovprisa vissa manliga beteenden och svartmåla andra - har lyft fram olika mansideal, förmånliga för våra egna intressen och behov, och fått männen att anpassa sig efter dessa.
Idealen har skiftat beroende på tidpunkt, mode och samhällsklass, men handlar om sådant som att få män att känna ansvar för familjeförsörjningen i tider då kvinnor sett det som ett privilegium att slippa förvärvsarbeta. Och omvänt: att få männen att engagera sig mer i hem och familj när kvinnor velat ge sig ut på arbetsmarknaden."
#2 Tänk att vi har så mycket gemensamt då :-)
#8 skulle vi göra så? av egenintresse? aldrig!
#10 Oh, nej…aldrig.
Alltså, tråden verkade inte vara med en dos humor, så jag var bered att ge ett allvarligt inlägg. Nu vet jag inte vad jag ska säga utan att upprepa den andra tråden.
Men visst måste svenska kvinnor också läxas upp.
Kvinnor, vi måste vara vänligare mot pojkar som pratar om att de mobbas. Förlåt pojkar/män som tafsas av flickor/kvinnor,vi borde lyssna på er också. Självklart kan ni vara lika bra föräldrar som kvinnor. Självklart kan ni pojkar och sitta fint och tyst och vara duktiga i skolan, lärarna borde inte behandla er annorlunda, ni kan vara lika ansvarsfulla som flickor. Förlåt.
Men jag tänker inte be om förlåtelse för att oskyldiga män tar åt sig när jag skäller ut våldtäktskulturen vi lever i. Och ja, våldtäktskulturerna som lutar åt mäns fördel har vi världen över. Det är samma problem, men uttryckta på olika sätt.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Vad ska vi dra för slutsats med denna tråden att kvinnor är bättre än män på att generalisera? Nej givetvis inte men det har i dagens samhälle blivit tillåtet att diskriminera män hur som helst. För det är ju så jämställdhet går till tror vissa kvinnor. Men det är inte jämställdhet får då är dessa kvinnor exakt likadana som den diskriminering män gjort mot kvinnor som ni vill bekämpa.
Är det att efterfråga jämlikhet när man propsar på att mansdominerade yrken borde kvoteras.. men bara då det handlar om spännande eller välbetalda jobb, som militär, polis, chef eller direktör. Vart är "feministerna" som efterfrågar kvotering till att bli rörmokare, svetsare, bilmekaniker eller lastbilschaufför?
Sen är det helt ok från feministiskt håll att yttra sig likt "Alla män är potentiella våldtäktsmän" eller "Män är svin". Men om en man skulle säga "Kvinnor är kassa på att köra bil", oj oj oj..då jävlar i min lilla låda. I ett Schymanistiskt Sverige är det förmodligen dödsstraff direkt, utan att passera gå.
Nej, feminister vill inte ha jämlikhet, de vill bara ha russinen i kakan.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Jag lever som många andra feminister med en man och han är mycket medveten om vad jag har för åsikter. Dock är det extremt viktigt för mig att han aldrig ska känna att jag menar HONOM när jag pratar om män som våldtar och männens förtryck mot kvinnor. Min sambo är en fantastiskt man, och jag älskar honom innerligt och önskar att alla kvinnor kunde träffa en lika fin man som min. Som tur är finns det fler fina män som min sambo. Min bästa vän är också man, och även han vet hur jag tycker och tänker. De vet att jag är emot patriarkatet och förtrycket mot kvinnor, men de vet också att jag ser varje individ var för sig. Jag utgår inte från att en man är ond för att han har en penis mellan benen. Jag är medveten om att det finns män som blir våldtagna, slagna, mobbade, trakasserade etc. Det är inget jag struntar i. Jag tycker det är fruktansvärt att framförallt pojkar blir begränsade i sina liv pga deras kön. De får inte tycka att alla färger är fina, de får inte gilla dockor, klänningar, eller vilja bli sjuksköterska eller förskollärare. De begränsas de med och det är fruktansvärt. Tro mig, jag satt senast för 15 minuter sedan och delade en video på min facebook som handlade om en pojke som fick köpa en docka av sin pappa. Jag lägger lika stor vikt på det, men i min diskussionstråd TS syftar på så väljer jag att rikta in mig på ett annat problem.
#14 rörmokare och svetsare är väldigt bra betalt, bara så du vet.
#16 Så åter till min fråga, var är feministerna som efterfrågar kvotering i dessa yrken?
#0 Haha SHIT Pommes Frites: "Svenska kvinnor borde be männen om ursäkt snart för alla dessa år av feministiska attacker."
Dör av skratt, här har kvinnor i tusen tusentals år varit förtryckta under männen, vår goda utveckling har skett det senaste århundradet i princip. Jaa, kvinnor borde verkligen be om ursäkt för att de fortfarane blir kränkta och förryckta. WTF :D
Det är definitivt du som klumpar ihop alla män, svenska män, även om du säger att det "nog finns varitationer". JA det är ju det som är grejen. ALLA kan skriva under på att de sett eller hört vissa svenska män vara extremt nedlåtande mot kvinnor och måånga har bevittnat kränkande handlingar av svenska män, så varför får vi inte lyfta upp problemet? "Nej för det finns något mycket mer aktuellt ämne; män från andra kulturer, ja DOM (hela klumpen) är mycket värre." Liksom, nej. Vi ska inte klumpa ihop invandrarmän heller för den delen. Det är så många invandrare som rasar mot nyårsnatten. Glöm inte bort det eftersom de flesta är vettiga.
Jag förstår inte en till grej. Varför tar du alla de underbart fina mysiga männen i försvar? De är ju inte dom vi pratar om?! Liksom, förstår du nu hur stigmatiserande det är att tala om invandrare eller flyktingar som grupp, när du själv blir helt till dig för att vi talar om vad vissa svenska män gör? (Som inte hör till majoriteten) Bara för att du inte känner igen det i de killarna och män du har i din omgivning. Det är inte majoriteten vi snackar om när man talar om extrema beteenden, nej det är vissa extremer som man ska "utplåna" för att göra vår värld bättre, eftersom dessa extremer är så fruktansvärt destruktiva.
Get me on this one?
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.
Det är som att fråga varför kvinnor vill ha lika stor köttbit som männen och fråga varför inte de pratar lika mycket om att männen får mer grönsaker också… Så klart vi vill ha det bästa först, sedan riktar vi in oss på det mindre bra, och så vidare. Så gör varje människa. Vi får väl ta kvotering på de mindre roliga jobben sen.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#19 Och man förväntar sig att en sådan egoistisk inställning är produktivare än en som är lite mer "ge och ta"?
Förväntas vi män vara så korkade och blåögda på något sätt att vi rätt upp och ner går på det. "Vi kommer ta de dåliga bitarna sen också.. Vi looovar! *wink wink*"
Hehe, jag är iaf inte blåögd. Ser igenom det skitsnacket för just det skitsnack det är.
#20 Du verkar inte riktigt förstå vad kvotering innebär? Eller? Det är olagligt att anställa en person bara för att man vill jämna ut könsfördelningen. Däremot får man, om det finns en ojämlik könsfördelning på en arbetsplats, anställa ex. en kvinna om hon och en man har samma meriter för arbetet. Däremot får ingen gå före en annan bara för att den är man eller kvinna, utan man kollar på de sökandes meriter först, är det två som har likvärdiga meriter så kan man "kvotera" in någon för att jämna ut könsfördelningen.
#18 HEJA vad bra skrivet!!!
Vill alltså sammanfatta: är det mer okej att generalisera ALLA utländska män med VISSA svenska män?
Fel. Kvotering har olika betydelse beroende på sammanhang.
Wiki;
**_https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvotering
"**Man skiljer ofta mellan två former av kvotering: "radikal" och "måttfull". Den radikala kvoteringen går ut på att reservera en viss "kvot" för en underrepresenterad grupp och (så länge det finns aktuella sökande inom denna grupp) enbart gynna den mest kvalificerade inom denna grupp, oavsett om det kan finnas mer kvalificerade inom någon annan grupp. Exempelvis, om man beslutat att hälften av alla undersköterskor på en arbetsplats skall vara män, så anställer man bara de mest kvalificerade männen, så länge männen är underrepresenterade. Denna form av kvotering är relativt ovanlig och betraktas av somliga, som i exemplet nedan gällande kvotering i svensk utbildning, som olaglig. "
_
Så det handlar inte om vad man får eller inte får göra.
I ett jämställt samhälle stämmer din definition, förutsatt att detta speglar hela arbetsmarknaden. I ett feministiskt samhälle är det radikal kvotering som gäller men då endast till de yrken som av kvinnor generellt sett är attraktiva.
Här är ett exempel som bekräftar det jag skriver i #14
http://www.svd.se/lofven-lovar-kvotering-i-styrelser
Om du antar att jag ljuger så kan vi inte ha en diskussion, det blir bara "Nähä" "Joho" av det. Jag tror inte jag är med i någon kvinnlig plan om att bara ta de bra jobben.
Jag är inte ens säker på vad jag snackat skit om, vad menar du med att ge och ta? Såklart vi blir mer upprörda av att ni tar de bra jobben, men du förstår väl att efter att de bra jobben är tagna så går alla kvinnor efter de mindre bra jobben också? Vi vill ju ha jobb. Jag har varit arbetslös i snart två år nu, jag skulle inte tacka nej till något av de jobb du nämner. Dina tankar om en självisk inställning fattar jag inte. Min familj arbetar inom vården med att torka rumpor och jag skulle(motvilligt) tacka ja till det, jag har ansökt och kommer ansöka nu igen. Så jag har ingen aning om vad du tror jag snackat skit om.
Jessica Jones (2015-)
#24 Jag menar inte man är ego på individnivå. Jag menar att den gemensamma kampen är det. Man kräver jämlikhet men med villkorad exklusivitet för kvinnors önskemål. Det är iaf ur mitt perspektiv inte en strävan efter jämlikhet. Dessutom går den kampen bakom en hel orkester av manshatare dirigerad av fru Schyman. Ett bättre exempel är väl att jag har aldrig hört en feminist beklaga sig för att hon fått gå före i krogkön, eller någon annan kö för den delen heller. Det finns ingen feministisk kamp för orättvisor riktade mot män, om den finns så har den felaktigt fått epitetet feministisk.
Då ska du få du höra en nu. Det är skit att män låter kvinnor gå före, och att när man säger att man kämpar för "men's issues" så blir man utskrattad. Kvinnohatare tar istället över debatten.Meninism brukade vara ett ord för manliga feminister med fokus på män, men nubetyder det bara kvinnohatare. Och många kvinnor tycker att man ska ta hand om de större problemen först, och då blir det tyvärr kvinnors lidande över männens. Men visst ska samhällets resurser gå för att skydda män mot män och kvinnor, för att pappor ska få mer respekt som föräldrar(t.ex. bättre bemötande av barnmorskor). Inte lika mycket som för kvinnor för vi "ligger efter" men det behövs verkligen. Poliser behöver t.ex. utbildning för att bemöta män som blir våldtagna. De kan ju knappt bemöta kvinnliga offer heller, så att vara man i detta samhälle och vara offer måste vara ett annorlunda men stort lidande.
Jessica Jones (2015-)
#23 Nej, det är olagligt att göra så. Och jo, det handlar visst om vad man får eller inte får göra. IDAG får man bara använda sig av den "måttfulla kvoteringen, eller positiv särbehandlin som det också kallas. Den radikala kvoteringen gör ju att män och kvinnor diskrimineras och gör arbetsplatser sämre om de måste anställa folk som har sämre meriter. Det är den måttfulla kvoteringen man får använda sig av. "Måttfull kvotering, kallad positiv särbehandling, innebär istället att man när två sökande har samma meriter, väljer den sökande som tillhör den underrepresenterade gruppen"
Såg ett prgram om någon brandkår, typ Södertäljes kanske, som gjort dessa olagliga särbehandlingar, folk som inte förstår sig på lagar och föreskrifter.. Man får inte diskriminera folk på grund av kön, etnicitet osv. Det är ju det som sker i det exemplet som du presenterade, och att de formulerat det som "vissa ser det som olagligt", det är precis vad det är. Olagligt.. Wikipedia är inte en tillförlitlig källa, som du säkert redan vet.
@Ebolaa
"…det är vissa extremer som man ska "utplåna" för att göra vår värld bättre, eftersom dessa extremer är så fruktansvärt destruktiva."
I ett annat sammanhang så blir den texten lite obehaglig.
Bra skrivet Bermudas.
Och till er som inte ser skillnad på män i Europa och Mellanösterns syn på kvinnor, ni får nog ta och öppna ögonen snart.
Inget blir bättre av att blunda och sopa under mattan.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
#29 Exakt! Det var en bra kortfattad sammanfattning av vad jag ville ha sagt. Tack. Att inte kunna se skillnad på olika kulturer och kulturyttringar för att man till varje pris vill vara "rättvis" och " fördomsfri" blir ju till slut befängt. Därav min provokativa rubrik. Har aldrig menat att det inte finns problem bland svenskar, orättvisor och sexism. (Inte helt sällan även mot män.) Men jag tycker debatten mot svenska män och mot "vita män" totalt gått över styr. Feminister har inga problem med att angripa svenska män, vita män etc. Så när det gäller groupings och gruppvåldtäkter och andra företeelser så vill man så gärna fördunkla sanningen om vilken grupp som utmärker sig här. ; "Det kunde lika gärna varit svenskar! Svenska män är inte bättre" " Vilket är rent struntprat och jag tror dom vet det själva. Den som vill och är intresserad kan kolla upp statistiken. Men många verkar hellre undvika den och ägnar sig åt friseringar som ska passa in det egna narrativet. Man vill heller inte gärna kritisera den mycket repressiva religionen Islam för det vore ju rasistiskt. Så feministerna slår knut på sig själva för att hålla dessa motpoler i luften samtidigt. Gudrun Schyman iklädd Hijab är sinnebilden för denna dissonans. Hon vet antagligen inte ens att på sjuttiotalet behövde inte kvinnorn dölja sitt hår för att vara dygdia muslimskor. Men det muslimska brödrarskapet är offensiva de införde snäv islam och de vill såklart även frälsa väst in i samma lära!
Kunde inte sagt det bättre själv Bermudas 👍
#22 Du har lärt mig att jag ska sluta generalisera och se alla personer helt likadant. Så jag tänkte mig att ha detta synsättet om svenska kvinnor hädan efter: -Svenska kvinnor är lika främlingsfientliga som Ungerska kvinnor -Svenska kvinnor är inte bättre på jämställdhet än Nordkoreanska kvinnor -Svenska kvinnor har inte bättre utbildning än kvinnor i Afghanistan -Svenska kvinnor är lika homofobiska som Ryska kvinnor. postmurtum91 och Ebolaa är det så man ska tänka om man ska sluta generalisera?
#0 Extremfeministerna är extremt högljudda men tack och lov inte på något vis representativa för svenskt kvinnfolk. Att det är lätt att få för sig det beror på att de äger media och har tolkningsföreträde för vad som är politiskt korrekt. Jag tror det finns en större dissonans mellan "kvinnan på gatan" och de feminister som säger sig tala för deras sak än vad det gör mellan svenska kvinnor och män.
Därför tror jag inte mansfolk bryr sig så mycket. Det är svårt att känna sig personligen träffad när generaliseringen täcker halva jordens befolkning.
Däremot så tror jag många män på allvar kliar sig i huvudet och försöker förstå varför feminismen har gått i säng med ideologier som uppenbart är kvinnofientliga.
Ta debatten om sexuella övergrepp av stora grupper av män t.ex. Alla vet vad det är för män och varifrån de har fått sin syn på kvinnor. Trots det är feminister beredda att offra unga tjejers säkerhet för att fortsatt kunna mörka vissa kulturers och religioners fullständigt avskyvärda värderingar. Män förstår helt enkelt inte prioriteringen. Ska man (som feminismen gärna vill göra) dela upp mänskligheten i två delar så är det ju till slut kvinnor som kommer att lida av detta.
Det är liksom inte rationellt att skydda gruppen unga män och deras kvinnosyn för att samtidigt offra unga svenska kvinnor. Jag tror många män helt enkelt inte får ihop det och därför tar de helt enkelt inte skrikfeministerna på allvar.
Samtidigt måste man någonstans erkänna att 87% av befolkningen faktiskt har röstat för detta, så jag antar att det är dessa prioriteringar som vi vill ha. 😭
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#33 "Extremfeministerna är extremt högljudda men tack och lov inte på något vis representativa för svenskt kvinnfolk. Att det är lätt att få för sig det beror på att de äger media och har tolkningsföreträde för vad som är politiskt korrekt." Trots min rubrik och slutkläm så har jag faktiskt sagt liknande saker på andra ställen. Vissa män verkar tro att alla kvinnor resonerar som PK feministerna. Och dessa killar brukar låta mer än lovligt cyniska och bittra i tonen. Rätt jobbiga faktiskt. Men PK-feministerna är faktiskt inte så få som jag trott. förvisso kanske dom inte är lika knasiga som vissa rabiata feminister, men de har denna strutsmentalitet som vägrar koppla orsak verkan och hellre sitter och babblar meningslösa floskler om strukturer" allas lika värde," "svenska män är likadana som män från mena länder" etc etc. Dess bättre är många kvinnor inte alls lika präglade av detta PK- virus utan kan se verkligheten som den är.