Ett ödesår för EU?
Kanske låter det mer dramatiskt än vad de är, men det går inte att se bort ifrån känslan av att tanken om ett enat EU dragits till sin spets. Åtminstone enligt min mening.
Läsvärd, anser jag, text från Heidi Avellan (HD):
http://www.hd.se/opinion/heidi-avellan/2016/01/22/fredsmarsch-nej-tack-eu/
Ur artikeln; "Unionen har två månader på sig att få kontroll på den, menar Europeiska rådets ordförande Donald Tusk. Annars hotar Schengensamarbetet, passfriheten, att falla. Då misslyckas EU som politiskt projekt."
Håller alla med om att det är det som är målet för EU? Alla är fullständigt eniga om att "den fria rörligheten" är totalt helig?
Så någonstans på vägen har EU projektet gått från att vara fokuserat på handel och fred till att bli ett politiskt verktyg för att avskaffa Europas autonoma nationalstater. Är det verkligen vad Europas folk vill? Jag är tveksam.
När, isf, har detta förklarats för dem, och när har de röstat för detta? Vad som händer när folk röstar mot vet vi ju - oftast ingenting.
Friskt kopplat är hälften brunnet!

_"Så någonstans på vägen har EU projektet gått från att vara fokuserat på handel och fred till att bli ett politiskt verktyg för att avskaffa Europas autonoma nationalstater. Är det verkligen vad Europas folk vill? Jag är tveksam."
_
Jag kan inte hålla med mer. Själv hoppas jag att det nuvarande EU rasar ihop fortast möjligt. Röstade nej redan -94.
Hatar cancer och älskar vårlökar.