Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 1328 ggr
[Carpinus]
11

Regeringens nya flyktingplan

"Här är regeringens nya flyktingplan – utan oppositionen.

• ID-kontroller införs på bussar och tåg vid gränsen för att minska antalet flyktingar.

• Skärpta försörjningskrav.

• Ålderskontroller av ensamkommande barn och ungdomar.

• Privatpersoner som tar emot flyktingar i hemmet ersättas ekonomiskt"---

Expressen

Reglerna skall träda i kraft senast 1 april. Låter hemskt avlägset - återstår att se vad oppositionen säger om det…

[Carpinus]
6

Anders Lindberg, Aftonbladet 151104 om ålderstester:

"Ålderstester är ju ovetenskapligt trams".---

"Moderaternas utspel sänker den politiska debatten till samma nivå som hos vaccinkritiker och klimatskeptiker. När man inte gillar den vetenskap som finns hittar man på en egen.

Men riktig politik kan inte utgå från att någon har läst något på en hemsida och sen väljer sina egna fakta.

Och handen på hjärtat, på vilket annat område skulle vi acceptera metoder vi vet inte duger som beslutsunderlag?

Snälla, sansa er."

Så sa han då. Vilka har "hittat på" den här vetenskapen nu då - och vilka skall "sansa sig"?

Tjeja
4

SVT's sammanfattning av de nya asyllagarna också:

SÅ SKÄRPS ASYLREGLERNA

• Utlänningslagen ska anpassas till EU:s miniminivå. Det rör sig om en tillfällig lagstiftning som ska gälla under tre år.
  • Rätten till anhöriginvandring tidsbegränsas. Bara mycket begränsade undantagsfall tillåts.
  • Åldersbestämning av unga ska införas.
  • Tillfälliga uppehållstillstånd för alla utom kvotflyktingar. Undantag görs för barn och familjer som registrerats innan de nya reglerna införs den 1 april. Eftersom handläggningstiderna nu är långa kommer många som redan kommit till Sverige att omfattas av de nya reglerna om tillfälliga uppehållstillstånd. Bestämmelserna om uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller särskilt ömmande omständigheter ska ersättas med en bestämmelse om att uppehållstillstånd kan medges av humanitära skäl i vissa, mycket begränsade undantagsfall.
  • Försörjningskraven kommer att skärpas.
  • ID-kontroller ska införas på samtliga kollektiva transportsätt till Sverige.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[viccaan]
4

DI har också en variant om man vill läsa mer, tycker det är en bra början för regeringen. Men mer behövs.  Undrar vad vi ska göra til 1a april….

Zyperior
21

Jag blir så jävla förbannad.
Hoppas gemene man inser att hade de föreslagit detta för ett år sedan hade vi aldrig hamnat i denna positionen. Man "minskar trycket på migrationsverket och kommuner" när skiten spruckit för längesen.

Kommer ni ihåg vilket parti "som förstörde" vår demokrati, genom att föreslå att de partier som inte gör som ovan, röstar man ner i budgetomröstningarna. Det snackades om att de gjorde lekstuga av riksdagen osv, medans det enda de ville, va att ta ansvar, att andra partier skulle ta ansvar innan det är för sent.

Varför föreslog man inte detta då, så hade vi sluppit DÖ och det "svåra parlamentariska läget" som nu uppstod. Men icke, det gällde att kontrollera makten först och främst, vad som händer med Sverige är mycket lägre prio enligt Löfven och 7-klövern.

SD - Det enda ansvarstagande partiet i riksdagen just nu. För resten av partierna handlar allt bara om makt, inte ansvar. Man gör saker, när det gått åt helvete, när man inte kan gömma sig bakom fina floskler längre, när det är för sent.

#0 Som du säger, 1 april känns ganska avlägset. Varför så långt fram i tiden? Vad är det som man behöver vänta på? Någon Socialdemokratisk utredning?
Jag undrar hur de kommande 4 månaderna kommer se ut. Total panik möjligtvis. Folk kommer snabba sig hit ännu mer nu. Antalet illegala invandrare kommer förmodligen öka radikalt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
14

Vill även tillägga att eftersom man inte stänger gränserna helt med dessa nya regler, så kommer Migrationsverk och kommuner ligga på aktuell nivå konstant. Trycket kommer inte bli värre, men det kommer heller inte släppa.

Tjeja
13

Ja risken är att vi får en enorm flyktingexplosion nu som vida överskrider allt vi tidigare sett… och det är inte bra för någon någonstans.. 😭 Allra minst för flyktingarna!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Fillifjonkan60
5

#4 👍 Du har så rätt så rätt…

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

72mm
13

Intressant att MP väljer att sitta kvar och backa en sådan här, enligt dem själva,  fruktansvärd politik. Makten är tydligen viktigare än ideologin. Ja, där ser man.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Halvdansken
6

Dessutom är det lagförslag, som ska godkännas i riksdagen. Inte så att det gäller från den 1a april. Jag tycker det låter som ett spel för gallerienerna "Vi försökte.."
Sånt här sprider sig i flyktingkretsar, så jag tror också att det kommer att betyda ett hårdare tryck på Sverige fram till april.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[helga21]
11

MP gör det för att hjälpa sina kommunalråd ute i landet, sa Romson. 

Såg att Löfven hade en svensk flagga på kavajen idag istället för sin röda ros. Han har uppenbarligen bytt ut någon rådgivare.

Zyperior
6

Jag hoppas innerligt att folk förstår vilket spel för galleriet detta är, så att inte Löfven och hans ohyra till kompisar i regeringen får medvind i opinionen av detta.

Kommer på mig själv när jag skriver detta att det är trots allt 3 år kvar till val, så det är nog ingen risk ur det perspektivet. Men vi är ju ett gäng som önskar nyval och det snarast möjligt.

[helga21]
12

Undrar hur det lät i regeringen? Ska ni bli kvar eller ska jag be Björklund om hjälp frågade säkert Löfven. 😂

72mm
12

Alice Teodorescu på twitter; 

"Normaliserar regeringen SD nu? Skönt att inte vara pol red på Aftonbladet idag. En kappa har ju trots allt bara två sidor."

Jag kan inte annat än att älska henne. ❤️

pysseltigern
4

Vi får väl se hur länge denna plan håller.
Det är visst uppror i MP.
"Flera lokala företrädare har öppet kritiserat uppgörelsen och ett par har till och med valt att lämna partiet."
http://www.expressen.se/nyheter/miljopartister-kraver-medlemsomrostning/

72mm
5

Ja, hade jag röstat MP för deras "humanistiska flyktingpolitik" skull så hade jag nog varit ordentligt missnöjd nu.

pysseltigern
3

Amnesty protesterar:

"Åtgärdspaketet måste stoppas!
Amnesty: Därför kräver vi att regeringen backar om flyktingpolitiken"
Tror ni det får regeringen att backa?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article21871738.ab

[Carpinus]
4

#16 En av personerna som undertecknat det kravet omnämndes i annat sammanhang på Politik iFokus så sent som igår.

72mm
6

Om Amnesty vill behålla någon form av trovärdighet skulle jag råda dem att hålla sig borta från länders inrikespolitik. Hela artikeln andas politiskt ställningstagande. 

Sveriges migrationspolicys har inget överhuvudtaget att göra med mänskliga rättigheter. Kommer inte i närheten. 

"Att bevilja människor som söker asyl tillfälliga uppehållstillstånd är kontraproduktivt och försvårar möjligheterna till integration. Om du lever i ovisshet om var du ska leva ditt framtida liv är det svårt att fokusera på att lära dig ett nytt språk, planera för studier eller söka arbete. Det kommer också innebära svårigheter för bland andra arbetsförmedlingen och skolor."

Duh. Att ett temporärt uppehållstillstånd signalerar något helt annat än ett permanent och att det är precis det som är poängen har givetvis inte fallit dem in? 

"Vi förstår delvis dilemmat som Sverige just nu står inför" (min fetning)

Så de erkänner att de inte ens till fullo har insett vidden av katastrofen. Alltid något antar jag.  😃

[Bermudas]
3

#17 Fy f*n hon igen! Dom där är inte riktigt kloka. Dom ger sig inte förrän de sitter på ruiner. Hon skäms tydligen inte. Vill påminna än en gång om fallet: Hennes hjärta blödde för och skyddade en grov brutal våldtäkts- brottsling att skickas hem iväg efter avtjänat straff. En man som ger sig på värnlösa kvinnor med kniv, kvinnorna struntade hon i och han gjorde det igen…och nu är han gömd, och han kanske är i landet och fortsätter som vanligt….

72mm
4

"Hennes hjärta blödde för och skyddade att en grov brutal våldtäkts- brottsling"

"Allas lika värde"-doktrinen som spökar troligtvis.

Farwuq
3

🥵

Varför blir det inte nyval?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

72mm
4

#21 För att ingen vill hantera resultatet av ett val. Mer än eventuellt SD då givetvis.

Farwuq
7

Hjälp människorna med en biljett hem, så de kan få reda på sitt land. Inget blir bättre för att man schappar.
😕

[helga21]
1

Amnesty var jag medlem i någon gång i min ungdom en väldigt kort tid 😂

[helga21]
1

# 22 Så du tror att SD klarar att regera landet i detta kaos? Eller att de ens vill göra det.

72mm
3

#25 Jag tror definitivt att de är redo att göra sitt bästa om de får chansen. Hur bra jobb de skulle göra vet jag givetvis inte. Känslan är att det iaf inte kan bli mycket sämre 😕

Som SD'are resonerar jag nog som så att kaoset till stor del är skapat på grund av för lite sverigedemokratisk politik.

[helga21]
5

# 26 Men Richard Jomshof sa vid ett tillfälle att de kommer att väldigt lång tid att få ordning på det här landet igen.

Farwuq
5

De är tyvärr uppenbart, hoppas de skyldiga ställ till svars.

[Carpinus]
1

#0 "– Regeringen har fattat beslut om att utfärda en lag och har även fattat beslut om en förordning där transportörerna åläggs att kontrollera ID-handlingar på människor som reser mellan Sverige och Danmark, säger Anna Johansson.

Förordningen går närmare in på hur kontrollerna ska genomföras. Bland annat finns sanktionsmöjligheter för de transportörer som inte genomför id-kontrollerna. De ska kunna åläggas en straffavgift på 50 000 kronor.

Detta innebär att Id-handlingar på alla som reser mellan Sverige och Danmark via tåg, buss eller färjor ska kontrolleras. Men förordningen går inte in närmare på vilken typ av id-handling man måste ha med sig eller hur kontrollerna ska gå till."---

Expressen

Farwuq
6

Ett giltigt körkort och bred skånska borde räcka för att fastställa tillhörighet.
🤔

[[eskils_]]
2

#21 Nu pratas det om nyval, mycket pga regeringens hantering av migrationspolitiken. Moderaterna är nu största parti, enligt den senaste Sifo-mätningen. 🙂

"Moderaternas partisekreterare Tomas Tobé var kommenterade igår att han trodde att ökning berodde mycket på partiets migrationspolitik.

– Det finns ett starkt stöd för detta hos väljarna. Jag tror att allt fler upplever att Sverige är på väg åt fel håll med Löfven-regeringen som inte har klarat av att hantera flyktingkrisen bra. Och regeringen saknar svar på den stora integrationsutmaningen, säger Tomas Tobé."

Expressen

Suhonen: "S har slutat existera som parti"
SvD