Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 3546 ggr
[Bermudas]
21

Ömmar för mördare

Nu plötsligt ömmas det för mördare…en som huggit ihjäl en ung kvinna som hade som jobb att vara honom till hjälp. "Kommunalrådet i Mölndal, Marie Östh Karlsson (S), uppger att hon låter "tanken gå till mannen som gjort dådet". – Det är också en människa bakom, säger Östh Karlsson till Mölndals-Posten" Även Dan Eliasson ömmar för den stackars mördaren och bara undrar vad han måhända har "för trauma i bagaget". (Att mördaren skulle kunna vara till exempel psykopat är naturligtvis uteslutet utan här måste det finnas en förklaring som ligger "bakom" till skillnad mot vissa svenska unga män som mördat som man knappast begråtit från makthåll?) Så ska vi gråta över mördare nu? Inte bli arga? utan odla ädelmodighet och uber-förstååååålse och tolerans? Inte för svenska mördare, men nyanlända mördare är det lite extra synd om sådär. Offret har knappt hunnit kallna förrän man ska börja ömma för hennes baneman. Känns det här sunt?

[Hayabusa]
11

Nej.

[Bermudas]
12

Nej inte är det sunt! Jag blir galen på allt relativiserande….hur kan dom bara med…dan Eliasson tankar går alltså till mördaren: "– Men också för den enskilde unge killen som begår en sån här förskräcklig händelse. Vad har den personen varit med om för någonting? Vilka omständigheter har den killen växt upp under? Vad är det för trauma han bär med sig? Hela den här flyktingkrisen visar ju på hur orättvist livet är i många delar av världen och vi får försöka hjälpa till att lösa det här efter bästa förmåga."

angest
14

Helt sjukt. Den som kommer hit och begår brott borde skickas tillbaka till där den kom ifrån. Jag vill inte betala deras vård iaf. Men det ska daltas som vanligt.

[Bermudas]
10

Om vi ska lösa hela världens problem men alla krigskadade människor varför tar inte dessa "under av tolerans, insikt och godhet" och ordnar med jättegfartyg och tar hit världens alla krigskadade unga män och så kan vi ömma och bry oss om dem samtidigt som vi får räkna med lite svinn av den inhemska befolkningen…. speciellt kvinnor och flickor får betala priset för dessa ömmande politiker och journalister som har så fantastiska rymliga hjärtan, så rymliga att de skulle kunna slänga ut sin egen morsa på gatan för att få ta hand om krigskadade gröna marsinvånare om så krävdes. (Eller? Kanske inte egna morsan, men grannens morsa i alla fall) " alla är liiiika viktiga…alla har samma värde!" Jag vet en pappa som talade om för sin son att "du ska veta att du är inte viktigare för mig än någon annan i kollektivet" (dom bodde i kollektiv) när pojken kom till sin far och var ledsen och behövde stöd. Här skulle inga prioriteras, inte ens en egen son, han fick lära sig att han inte var speciellare än så i sin fars ögon) Jag skulle vilja säga att det här synsättet som ska föreställ gott är iskallt och närmare psykopatiskt än medmänskligt.

kamera0710
0

"Kommunalrådet i Mölndal, Marie Östh Karlsson (S), uppger att hon låter "tanken gå till mannen som gjort dådet".

Du "glömde" visst inledningen i uttalandet: "Det är tråkigt och traumatiskt för alla, speciellt för familjen, men också för arbetskamraterna naturligtvis."

[Bermudas]
7

#5Nej jag glömde inte det! Det är väl klart som korvspad att hon sagt nåt sånt först. (Precis som Eliasson). Men att lägga till det andra sedan är i mina ögon MYCKET anmärkningsvärt. Vad tycker du om deras uttalanden.

[Bermudas]
9

Killen från Trollhättan då…ska man inte begrunda vad han haft i bagaget!

[[eskils_]]
1

#0, #2 Låter rätt vansinnigt! Länkar?

[Bermudas]
7

#8 Här http://www.molndalsposten.se/marie-osth-karlsson-vi-har-kontakt-med-boendet-och-stottar https://videopress.com/v/ovEpAiIW Aktuelltinslag med Eliasson. Lyssna på hans tonfall också. I mina öron dryper det av "medkänsla" med "killen" som det är så tragiskt synd om..av nån anledning…..

Terra Australis
12

Fy fanken, man mår illa, riktigt illa.
🤮

När ska det bli nyval, jag hoppas snarast.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[Bermudas]
7

I England är dom mer upprörda än svenskarna över det här. Själva dådet har rönt mer publicitet utomlands än i Sverige verkar det som. Här skriver dom om Eliasson http://www.dailymail.co.uk/news/article-3419094/Who-knows-horrors-Police-chief-sparks-anger-sympathising-Somali-boy-stabbed-refugee-worker.html 'Who knows what horrors he has been through?' Swedish police chief sparks anger by SYMPATHISING with Somali boy, 15, 'who stabbed refugee worker to death' Sweden National Police Commissioner has sympathy for the alleged killer Dan Eliasson says he is 'distraught' for murder victim, but also for the boy Alexandra Mezher, 22, fatally stabbed at migrant centre where she worked Family blamed 'Swedish politicians' for attack following record migration A Somali boy, 15, living at centre, was arrested on suspicion of murder

Terra Australis
13

Vakna människor!
När ska de "blinda" få upp sina ögon och se vad de gjort?
Kanske sker det när de själva eller deras närstående drabbas?

Terra Australis

[Bermudas]
10

Familjen till tjejen som mördats har aom sagt talat med daily mail. Dom är inte glada på svenska politiker kan jag säga.

Terra Australis
9

Fullt försåtligt.
Måtte, politikerna och PK-väljarna få tillbaks för detta.

Terra Australis

[Daisy-Moa-Elsa]
10

Än en gång är svenska politker mer än pinsamma, snälla nån när ska de sluta, världen skrattar åt Sverige.

När blev ett trauma en "ursäkt" för att få begå brott?

Säger som #10 när blir det nyval? Så vi får bort dessa clowner ( förlåt alla clowner som inte är politiker)

Fillifjonkan60
10

Det är så jävla sjukt så det är inte sant! Helt plötsligt så ömmas det för mördare och våldtäktsmän. Vad är det för fel på vissa?! 🤮

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Cragan
7

låt rätten göra sitt och lägga en dom på nöten och livstids utvisning från landet vill ingen ta emot han så håll kvar han i en cell tills vi hittar någon som vill ha objektet eller att han dör.

och sen så undrar politiker varför politiker föraktet ökar 🤔

Cragan
7

http://www.skrivunder.com/avga_rikspolischef_dan_eliasson  för dem som vill skriva under gynnar nog även poliskåren i övrigt om den gubben försvinner

[Daisy-Moa-Elsa]
1

# 18 är Dan Eliasson den verkliga problematiken?  Personligen tror jag inte att han har den påverkan

Cragan
5

#19 han är ju garanterat inte del av en eventuell lösning iaf  borde ha funnits en petion om att få bort han redan innan han uttalande om mordet och att det är synd om mördaren.

[Bermudas]
6

Jag skulle gärna se honom kickad.

Tjeja
10

Eliasson skriver ju också att man inte kan utvisa mördare till döden…

Varför inte då undrar jag? Det är väl inte vårt ansvar om hans hemland är lika orättfärdigt och har samma låga respekt för mänskligt liv som han själv har! Varför ska vi ha kvar honom här och kosta oss både hälsa, liv och pengar?????????

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Fillifjonkan60
7

#22 Det skulle han väl ha tänkt på innan han gick och mördade en oskyldig kvinna!

[[eskils_]]
8

Eliasson kan ju inte vara riktigt klok! Borde ersättas av en riktig polis som vet vad rättssamhället innebär.

DN tycker i sin huvudledare att Löfvén gjort en slät figur i sammanhanget:

"Statsministern valde alltså att åka till orten för att säga att han ser att människor är rädda för dessa ungdomar, men att han själv inte har några svar. Att bekräfta – och därmed underblåsa – en oro utan att ge några svar är en direkt ansvarslös politisk kombination.

Hans uppgift är en annan: att leda landet.

Besöket i Mölndal är ett typexempel på regeringen Löfvens svårigheter i just den grenen. Statsministern vill med bestämdhet visa att han tar problemet på allvar, men väl på plats har han ingenting att säga."

Zyperior
7

Asså, detta är så stört att det finns inte ord för det. Tro fan att SD vinner mark.

Tycker hon likadant om Breivik? Jag menar, kultur har väl ingen betydelse för något?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tjeja
5

#23 Precis! Men grejen är ju den att han redan vet att straffen här för att begå olagligheter är rena semestern jämfört med att bo i hemlandet. Där är det kulturellt inte någon större skam att döda en icketroende kvinna. Men där är ändå straffet hårdare för dem som begår sådana brott än det är här - där det INTE är kulturellt accepterat beteende!

Hade konsekvenserna av hans handlande här varit att bli hemskickad direkt, då hade han vetat om det och aktat sig för det.  Mer korkad än så är han inte, för i så fall hade han inte lyckats ta sig igenom hela Europa och ända hit på egen hand! Den resan kräver mer intelligens än det tar att förstå att våld är olagligt här.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
6

Alexandra Mezher, 22, höggs till döds på det HVB-hem där hon jobbade.

Nu begärs den 15-årige pojken häktad för mordet.

Dessutom misstänks han för ytterligare ett mordförsök på en annan person.

Men polisen vet inte vem den personen är.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22159488.ab

Zyperior
9

Om vi skulle skicka tillbaks honom till sitt hemland, så skulle alla tjäna på det, utom honom. Varför ska vi ha sånt tragiskt PK-klimat i sverige för?

[helga21]
3

Det ska bli intressant att se vad han får för straff-. Han är även misstänkt för ännu ett överfall.

Zyperior
9

#29 Ska vi gissa?

1 år sluten ungdomsvård. Ute efter 8 månader. Sen dröjer det något år så har han mördat/våldtagit igen. Vi får dock inte glömma hur synd det är om honom då heller.

[Daisy-Moa-Elsa]
10

Tror någon att dess hemland skulle gulla med mördare? Varför kan vi inte skicka hem en mördare som riskerar döden i sitt hemland?  Är hens liv värt mer är den/ dem hen redan mördat och eventuellt kommer mörda? Varför dåiI sådana fall?

gruvel
1

Kan det vara så här kommunalrådet (s) och polischefen fungerar mentalt?: flickan är död och kan inte lida mer; men mördaren lever och det är synd om honom; flickans anhöriga lever och sörjer i årtionden men då de inte har mördat är det inte lika synd om dem som om mördaren?

[Alvsyssel1967]
12

Den här Somaliska mördaren skall ålderstestas och sen genomgå en stor psykiatrisk utredning. Efter det skall det tas DNA prover och jämföra i Nordiska och Europeiska register för att se om denne mördare begått fler kriminella handlingar. Till sist skall denne utvisas till sitt hemland och avtjäna livstidsstraffet där och om det är möjligt att det som i Sverige till exempel är med livstid och att han släpps inom 30 -40 år ( föga troligt i Somalia ) så är det livstids förbud att återvända till Europa och definitivt Norden för all framtid.

Silkesvantarna har åkt av för länge sen, det får vara slut med mord och grova våldtäkter,  Arabiska sexlekar som är våldtäkter ( Taharush ) mm mm. Det är dags att vi på fullt allvar avsätter politiker och nyckelpersoner och gör 100% motstånd nu.

Nästa gång är det kanske din dotter eller din son som ligger våldtagen och blödande till döds, knivskuren eller skjuten. Det kokar i de Svenska folkhemmen och nu är det nog !!!

Fillifjonkan60
4

#33  👍

[helga21]
7

# 33  Slår var om att denne är minst 30 då jag såg ett foto på honom som någon tagit.

Huygens
1

Bilder finns i DM. Vi ser honom inte från fler vinklar, ålder känns som mer än vad officiellt uppgetts.

Frågan är hur Migrationsmyndigheten tar han om flyktingar som har krigspsykoser eller utsatts för hemskheter?

[Bermudas]
4

#36 "Frågan är hur Imigrationsmyndigheten tar han om flyktingar som har krigspsykoser eller utsatts för hemskheter?" Antagligen inte särskilt bra. Man packar folk som sillar. Folk som har olika bakgrund som kanske är i konflikt med varandra av religiösa skäl. De av dem som är krigskskadade får ingen hjälp eftersom resurserna knappt räcker till längre ens till det basala. Man har tagit sig vatten över huvudet helt enkelt. Naiviteten i Sverige är häpnadsväckande. Vad gäller just denna mördare så vet vi inget om hans bakgrund. Alla som är krigstraumatiserade blir inte mördare heller. Jag har träffat en kille som sett hela sin familj mördats han är världens snällaste.

[Alvsyssel1967]
11

En stilla tanke ..

De Judar som internerades, torterades, experimenterades med, fick svälta, dö genom horribla metoder i dessa avskyvärda olika läger … När de blev befriade och fick komma till bland annat Sverige så var dessa förmodligen och med all säkerhet svårt traumatiserade och som vissa kallar det krigsskadade.

Varför gjorde dessa Judar då inte som dagens invandrare : Bränner fordon, polisstationer, skolor, kyrkor, asylboenden mm, samt kastar sten och annat på poliser, ambulans och brandmän, mördar, våldtar ( gärna i grupp ) misshandlar, rånar, hotar, trakasserar ( gärna i grupp ) säljer droger och vapen ( gärna i grupp ) driver omkring i gäng och bryter sig in i skolor där flickor blir kallade horor och uppmanas bära speciella kläder -så kallade  religiösa attribut mm mm mm.

Vad är skillnaden på traumatiska upplevelser och har alla det, eller är det en väldigt liten del utav dagens så kallade asylsökande och flyktingar ?

För den som inte är blind och döv så finns dessa enorma skillnader att studera, få vågar eller vill skriva om det i nån slags avhandling för det kan det ju bli rasistiskt och att peka ut folkgrupper som alla vet inte assimilerar eller integrerar sig är ju nu mera förbjudet.

Så det skall alltså vara förbjudet att tala om att vissa folkgrupper här på jorden har viss kultur och tänker absolut inte rätta sig efter nånting annat, men vill enormt gärna bo i länder som har tvärtom kultur, seder och bruk, lagar och förordningar, moral och principer och etiska värderingar och värdegrunder …?

Sånt kan vi inte acceptera, att inte få säga sanningen, för då är det inte demokrati och frihet som råder, då är det diktatur. Så nu kanske vi skall förstå att vårt Sverige förändrats och att vi inte längre får säga sanningen, och jag skrev ju då vad detta innebär.

Det är dags att folket verkligen bekämpar inskränkthet och lagar som förtrycker, skapar orättvisor och grova polariseringar. Vårt land måste återtas, vi kan aldrig sluta kämpa för frihet och demokrati … Att skapa DÖ överenskommelser innebär inget annat än att utestänga demokratin och svika sitt folk. Det är dags att visa hur vi vill ha det nu, imorgon är det för sent !

[Carpinus]
7

_"Rikspolischef Dan Eliasson sitter i SVT:s Gomorron Sverige den 26 januari och har möjlighet att på ett ärligt sätt beklaga den oerhörda sorg som drabbat anhöriga och vänner efter mordet på Alexandra Mezher på ett HVB-hem i Mölndal.
Dan Eliasson ägnar sina tankar åt brottsoffret och hennes anhöriga endast några få sekunder.
I stället väljer Eliasson att ge en längre och spekulativ monolog där han förminskar den misstänkte mördarens handlingar på ett så typiskt sätt, så genomsyrande för svensk rättspolitik. Även om det säkerligen finns tragik i gärningsmannens historia så motiverar det inte handlingen, och inte att rikspolischefen sitter i SVT-soffan och ägnar gärningsmannen mer uppmärksamhet än offret."---

"Jag tror inte du har viljan eller förmågan att be om ursäkt, därför gör jag det i ditt ställe.
”Jag ber alla brottsoffer om ursäkt för att min högste chef är Dan Eliasson. Jag ber alla om ursäkt för att hans tankar först och främst går till gärningsmannen och inte till brottsoffret. Förlåt.”
Till sist en uppmaning till dig, Dan Eliasson. Be snarast regeringen om att få bli entledigad från din befattning som rikspolischef. Du har ingenting att tillföra svensk polis mer än fullkomligt kaos och total polisiär frustration."_

Anders Karlsson, polisinspektör Göteborg City på GT debatt

[Bermudas]
5

#39 Wow! "Jag tror inte du har viljan eller förmågan att be om ursäkt, därför gör jag det i ditt ställe. ”Jag ber alla brottsoffer om ursäkt för att min högste chef är Dan Eliasson. Jag ber alla om ursäkt för att hans tankar först och främst går till gärningsmannen och inte till brottsoffret. Förlåt.”