Politik iFokus

Politik

Etikett: 15-politiska-partier
Läst 2224 ggr
72mm
3

SD+M+KD: Har SD valt väg?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jimmie nämnde i sitt tal (23min)  på landsdagarna en möjlig framtida mitten-höger regering bestående av SD+M+KD. 

Han inledde med att säga att det fanns en tid då ett samarbete S+SD hade varit logiskt och fullt möjligt (iaf från SD's sida) men att så inte längre var fallet. Han pratade om "vänsterradikal röta". 

Som grund för varför en SD+M+KD-konstellation skulle kunna fungera räknade Åkesson upp en rad politiska områden i vilka dessa partier hade i stort samma syn. Han undvek givetvis att i detalj gå in på skillnader. 

Man kan tolka detta utspel precis som han säger, att det är baserat på likheter i politik mellan SD och M. Att ett mitten-höger samarbete skulle vara logiskt och genomförbart därför att kompromisserna inte skulle bli alltför besvärande. 

Men man skulle också kunna hävda att det snarare är på grund av likheterna mellan SD och S som han riktar sitt fokus åt höger. Möjligtvis har SD gjort analysen att framtidens väljare kommer komma från vänster snarare än höger, och då är det således bättra att profilera sig som vänstra halvan av en blivande mitten-regering. 

Kanske ser sig SD som det nya S? 

Hur ser ni på ett framtida statsbärande mitten-höger-block där SD ingår och kanske till och med utgör största parti?

Hur ser ni långsiktigt på socialdemokratins framtid i ett sådant scenario?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

ElisabethB
1

Tycker det låter som ett möjligt alternativ.. Sverige behöver en regering majoriteten kan ställa sig bakom och som jag ser det är det ett möjligt alternativ. Även om M och Kd har alliansen som första hands alternativ kan det ju ev vara ett andra hands alternativ. Helt klart är det att det beror på hur partierna utvecklas och hur valresultatet blir.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[helga21]
9

SD i regeringsställning - ja tack. Med tanke på hur framför allt Löfven har behandlat Åkesson så förstår jag att de inte är direkt samarbetspartners. Ja jag tror att SD mål är att bli det nya S. S har själva gjort sig av med en del väljare genom sin politik och många LO-medlemmar röstar på SD.

Tjeja
6

Hade personligen hellre sett ett samarbete mellan SD, S och V! 😂 Låter omöjligt i dagsläget, jag vet. Men faktum är att SD i mycket ändå för en gammal S-politik som skulle gjort Per-Albin Hansson nöjd!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
4

# 3 Det finns en anledning till att vår partisekreterare säger att han tycker att P-A Hansson och T Erlander var bra politiker.

kallepudas
7

Jag personligen tycker att jimmy åkesson är på rätt spår och väljarna gick från M till SD det visade ju graferna på valkvällen 2014.

gruvel
0

Är inte så insatt men tror SD/Åkesson bedömer det politiska läget och krisläget så att det är åtm. taktiskt riktigt visa sitt intresse delta regera, fastän man eg. tror chansen är minimal få vara med. Alla partier som vill verka seriösa bör väl häva upp sin stämma när läge yppas. Då visar man sig för väljare och sympatisörer, och även för motståndare.

snigelpiga
9

Personligen tycker jag också att J Åkesson är på rått spår.

white lady
6

#0 Har sd valt väg ?   Roligt ämne med tanke på att ingen vill ha med sd att göra 😃

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

kallepudas
2

#8 Kan vara ett spel för gallerian också.

Decemberöverenskommelsen sprack ju & något är på gång. Skulle gissa på att vi dödliga ser vad som är i görningen när det är dags för vårbudgeten då kan vi nog se vilket håll det går åt.

72mm
4

Det kan absolut vara ett testskott för att sätt lite press på moderatledningen. Jag skulle tro att det finns ett visst tryck från moderata väljare att få till ett samarbete. 

Som utvecklingen ser ut nu så är det ju inte en långsökt situation för valet 2018 att M har att välja på ett samarbete med S och då officiellt göra SD till enda opposition eller att inleda ett samarbete med SD. 

Jag tror det ska mycket till för att både sossar och moderata väljare ska stanna kvar som väljare vid ett sådant samarbete. Med SD som enda oppositionsparti och närmande sig 30% torde detta vara rena rama mardrömmen. 

Vad det gäller alliansen så förutsätter givetvis ett SD+M+KD scenario att den har spruckit. Men det kan nog hända snabbare än vad folk tror. Säg att KD kommer så nära/långt under 4% spärren att de ser sig tvungna att göra något drastiskt för att inte trilla bort helt från allt inflytande. Skulle det i det läget vara så långsökt att de bryter med alliansen till förmån för ett samarbete med SD? 

Kom ihåg hur snabbt DÖ sprack pga KD. 

Om man lyssnar på Mattias Karlssons tal så var hans återkommande poäng hur tamt, mesigt och ovilligt att ta chansen att vara med och bestämma som M var. Han gick faktiskt ordentligt hårt åt alliansen. Detta kan också tolkas som ett ett led i hur SD vill sätta press på Ms ledning. Ms väljare kan ju omöjligt vara så glada i att se en S-regering som inte ens har majoritet vid makten.

white lady
4

#9 Du har säkert rätt, som väljare vet du inte ett skit.

white lady
5

#10  Men 72mm märker du inte hur förtvivlat gärna sd vill in i stugvärmen.

[helga21]
4

# 12 Och samtliga övriga partier vill inte ha oss där pga  vi tar deras väljare med ännu ett nytt parti.

white lady
5

#13 Men helga21, alla andra partier har ju redan politik som sd har. Förutom invandringspolitiken. Så vad har dom att tillföra menar du då ?

72mm
9

#12 Jo, det är klart som f*n att de vill. De har ett ansvar inför sina väljare att försöka driva den politik som har givit dem de rösterna som de har. 

Jag har lagt min röst på dem. Jag skulle bli sur om de inte försökte att få inflytande för att kunna driva sin politik.

white lady
6

#15 Det är nog bara att inse,,ingen kommer samarbeta med sd, det hjälper ju inte att bli sur.

72mm
14

#16 Det är nästan lite pinsamt att behöva förklara det här för dig, men uppenbarligen behövs det. Det fungerar så här; 

• Ett parti lovar att driva en viss politik
  • Folk röstar på detta parti, vilket ger dem mandat i riksdagen
  • Om partiet frångår sina löften eller på anat sätt förlorar väljarnas förtroende så blir dessa sura.
  • Sura väljare kanske röstar på något annat parti vid nästa val
  • Med tillräckligt sura väljare så riskerar ett parti att tappa mandat 

Det är i mångt och mycket en förtroendetävling. Ett parti som inte vill vara med och ta ansvar och påverka med den politk som man lovat sina väljare att man ska föra riskerar att förlora väljarnas förtroende. 

M kan alltså komma att hamna i ett läge där valet står mellan att förlora inflytande eller samarbeta med SD. Opinionssiffrorna talar sitt tydliga språk, många moderata väljare har redan blivit sura och straffat M genom att ge sin röst till ett alternativt parti. 

Så, jo, det hjälper visst att bli sur om man tycker att det parti man gav sitt förtroende inte sköter sig. Men det vet du ju inte något om eller hur?

white lady
6

#17 Lika pinsamt vad ditt svar. För vem hjälper det att sura ? Oavsett kommer det inte att hålla med sds fåniga invandrarpolitik,,det andra står ju andra politiker för redan. Eller ?

72mm
9

#18 Du kunde alltså inte ta det jag skrev och applicera det på moderata väljare? Du kan inte förstå varför folk som tidigare röstat borgerligt nu är "sura" för att alliansen inte verkar vilja förvalta sina mandat? 

Vem som kommer att samarbeta med vem och vilken politik som kommer visa sig "hålla" får framtiden utvisa. Den här tråden var tänkt att diskutera en möjlig framtid. 

Du tror inte på den, det har jag förstått, men du har inte förklarat varför, eller givit en alternativ bild. 

Tror du S+M är troligare?

Zyperior
11

#19 Kom ihåg att fröken White här röstat blankt när du diskuterar med henne.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Fillifjonkan60
11

#19 och 20 Och jag säger bara jösses, att ni ens försöker diskutera med folk som aldrig ger några svar men ändå kräver svar och länkar på allt.

Jag har gett upp…

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Zyperior
9

#21 Jag har också gett upp fyi. Vet mycket väl att folk aldrig bidragit med källor själv till sina påståenden, samtidigt som de jämt kräver källa tillbaks. Tar bara upp det faktum att folk som röstar blankt inte är berättigade en åsikt som är värd något.

72mm
11

Nej, ni har väl rätt antar jag. Det är lite som att diskutera a-kassa nivåer med en anarkist.

kallepudas
12

#18 Sd:s fåniga invandringspolitik skrev du.

Löfven ändrade ju lite i den fåniga invandringspolitiken så den bedrivs ju mer & mer på sverigedemokraters vis men när sd & jimmy åkesson berättade vilken sorts invandringspolitik man ville ha så blev man kallade rasister men nu är det okej när sossarna kör med den sortens invandringspolitik……hyckleri eller ansvar?

white lady
6

#19 Jo då, vist har jag svarat 72mm. Men en del har svårt att ta in det.

För många kockar, ja då blir det en konstig soppa.

#24 Ja jag skrev det kallepudas, regeringen är inte ens i närheten av att genomföra sd krav på invandringen. Ni verkar dåligt pålästa ang. sds partiprogram.

kallepudas
2

#25 Jag jag är inte så inläst på sd:s partiprogram utan mer lyssnat på det som sagts i debatter.

72mm
5

#25 "regeringen är inte ens i närheten av att genomföra sd krav på invandringen."

Du får gärna göra en liten jämförelse och sammanställning om du vill. Inte mellan S/MP och SD för det är OT för tråden, men kanske mellan SD partiprogram och den invandringspolitik som M nu förordar?

Neutralis
4

Här kommer en dokumentär som ger fakta kring SD och som ligger som grund för varför inget annat riksdagsparti vill samarbeta med SD:

white lady
2

#27 Jag är säker på att M tagit sina beslut oavsett sds politik, men sd vill ju gärna ha kredit för det. Och det är det jag tycker är fånigt,

Och med jå egna ord så lär dom inte bli insläppta i värmen.

"Det som framför allt krävs är ett totalstopp för asylinvandring med hänvisning till det allvarliga tillstånd som råder" 

72mm
7

#28 Den här tråden handlar inte om "varför ingen vill samarbeta med SD" utan om vad som kan tänkas ligga bakom SDs utspel åt höger, med adress M och KD.

Du har aldrig tillfört något konstruktivt utan envisas med att länka in diverse propaganda. Jag får be dig att inte försöka spåra ur mina trådar i fortsättningen, det finns hur många trådar som helst du kan sprida ditt SD-hat i. Jag tror även du redan har länkat den där videon. Alltså dubbelpost dessutom.

72mm
6

#29 "Jag är säker på att M tagit sina beslut oavsett sds politik, men sd vill ju gärna ha kredit för det. Och det är det jag tycker är fånigt"

Snarare tvärt om. M tvingas nu att föreslå åtgärder som är som hämtade ur SD partiprogram. JÅ bryr sig inte så fantastiskt mycket om vem som driver deras politik, jag tror han är ganska nöjd med att fått rätt.  

"Det som framför allt krävs är ett totalstopp för asylinvandring med hänvisning till det allvarliga tillstånd som råder"

Det där är ju inte SDs normala politik, utan vad de anser krävs NU. Hade du gjort övningen som jag föreslog hade du insett att regeringens och Ms förslag till skärpningar av den är åtgärder som på punkt efter punkt är sådant som SD har förespråkat i flera år.

[helga21]
8

# 30 Snälla du. Sluta upp med att försöka debattera med white lady.

72mm
6

#32 jaja. Jag vet. 😃

Terra Australis
7

Jag hoppas på en fungerade konservativ "förening" med partier som sätter landet och de skattebetalandes i första rummet.
Jag hoppas också på att de har värderinga där de sätter de svagaste i första rummet, så som gamla, kroniskt sjuka, handikappade, etc. etc.

Jag har inget emot invandrare och invandring, men de måste ha som mål att fungera i samhället. De gör en ovärderlig insatts som företagare och inom vård och offentlig sektor här i landet, etc. etc.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Neutralis
6

Den här tråden handlar inte om "varför ingen vill samarbeta med SD" utan om vad som kan tänkas ligga bakom SDs utspel åt höger, med adress M och KD.

Videon förklarar varför det är ett fullständigt knasigt utspel av SD, det finns inte skymten av ett samarbete.

Jag får be dig att inte försöka spåra ur mina trådar i fortsättningen, det finns hur många trådar som helst du kan sprida ditt SD-hat i. Jag tror även du redan har länkat den där videon. Alltså dubbelpost dessutom.   

Nej, jag har alldrig länkat den videon här. Videon är hur som helst högaktuell i denna tråd vare sig du vill eller inte. Blir lite dumt om man som trådskapare ska ställa villkor för dess innehåll. Du får du nog skapa en blogg om du vill styra över innehållet eller få med dig någon Medarbetare på denna sajt.

72mm
5

#35 Jag ställde inga krav, jag bad dig.

Neutralis
3

Ja, och jag svarade vänligt men bestämt.

72mm
3

#34 Det där låter mer som KD än M. 

Vad gäller moderaterna tror jag deras invandringsextremism under Reinfeldt går ganska grunt. Jag skulle inte alls bli förvånad om de hittar ett sätt att samarbeta med SD lagom till valet. Förutsatt att SD kan behålla trycket och opinionen uppe och att sossarna fortsätter att begå långsamt seppuku. 

Kan alliansen istället hitta tillbaka till ett förtroende hos folket som en seriös opposition och KD inte riskerar att trilla bort så kanske de kan vända det fallande stödet, vem vet?

white lady
3

#31 M tvingas nog inte till något, fast jå kan ju ha ett önsketänkande om det.

sds normala politik är ju stängda gränser, och har väl varit sedan de skapade sd. så övningen du bad mig göra är ju lite, nja. Så backa till #8 läs läs. 

helga21 läs du #8 oxå så slipper du vara förtvivlad över att jag inte kan debattera.Problemet är ju att jag inte skriver vad ………vill.

72mm
9

"Problemet är ju att jag inte skriver vad ………vill."

Nej, problemet är väl att du ljuger. Mest för dig själv, och dumt nog om saker som vem som helst enkelt kan kolla upp, så det skadar väl ingen annan än dig, men ändå. 

"sds normala politik är ju stängda gränser, och har väl varit sedan de skapade sd."

Se ovan.

white lady
3

#40 Oj, har sd anpassat sig till övriga partier då ?

Neutralis
1

Konto upphört på YT… Lägger in en fungerande video.

[Bermudas]
1

Sevärd video.

kallepudas
2

Jag kan lägga upp en video från youtube där vi ser svenskar stå på sveriges  gator & göra hitlerhälsningar på 40-talet det betyder ju att era mor & far föräldrar är nazister. 

Inte lika kul att sitta & svamla historia efter detta antar jag.

Neutralis
3

Jag kan lägga upp en video från youtube där vi ser svenskar stå på sveriges  gator & göra hitlerhälsningar på 40-talet det betyder ju att era mor & far föräldrar är nazister. 

Lägg upp dåtid du, så lägger jag upp nutid.

72mm
7

Skulle ni kunna ge fan i att posta massa irrelevanta videos? På vilket vis är LOs syn på SD ett bra underlag för diskussionen? Ämnet är alltså huruvida SD har valt väg med avseende på vem de ser som möjliga för framtida samarbeten. Inte vilken typ av parti som sossarna tycker SD är.

Detta är det största problemet som PiF har. Samtliga trådar degenererar till samma diskussion. Det rensas på tok för lite OT.

[Bermudas]
3

#46 ajaj kapten sorry för OT i din tråd :-)

Neutralis
1

På vilket vis är LOs syn på SD ett bra underlag för diskussionen? 

Se #35

72mm
3

"Videon förklarar varför det är ett fullständigt knasigt utspel av SD, det finns inte skymten av ett samarbete."

Men du är ju fullständigt hopplös. SD har inte hävdat at det finns något samarbete.

Neutralis
1

Du får nog läsa om vad jag skrev… Ledtråd: "skymten".

kallepudas
8

#45 Så sverigedemokraterna med jimmy åkesson står & gör hitler-hälsningar i nutid?   

Visa gärna upp det för oss andra om du har konkreta bevis för detta för jag kan då ödmjukt säga att då har jag missat detta.

Denna kommentar har tagits bort.
kallepudas
3

#52 jag har sett den.

Spel för galleriorna…..batra dementerar att något samarbete kommer att ske men hennes väljare gillar inte samarbete med S heller….det vet jag för jag gillade inte daltandet DÖ & att sitta som en tyst mus & låta vänsterblocket lägga fram sin politik & högern bara sittaoch säga ja tack & amen. 

Nuvarande regering kommer att fällas tidsfrågan är bara när & sedan kommer allianspartierna lägga sin budget och den kommer sd då stötta och rent tekninskt sett så förespråkar ju M en hårdare flyktingpolitik så sd & jimmy åkesson skulle med lätthet bara rösta på en alliansbudget när en sådan läggs fram…kallad det samarbete men alliansen kan då bara säga att vi rår inte för hur sd röstar. 

Det där vet Löfven om så därför gör dom olika desperata åtgärder för att försöka få det att låta som att dom också kör en lite tuffare invandringspolitik för att minska tappet av väljare.

[helga21]
2

# 53 Med nuvarande opinionssiffor så betvivlar jag att SD kommer att stötta en alliansregering utan att få något för det.

kallepudas
3

#54 Fast med hårdare regler kring invandringen så får dom ju igenom en del av sin politik utan att ens behöva förhandla om det eftersom M är för hårdare regler. 

Om sd vill ha inflytande i några fler frågor är väl mer oklart eftersom invandringen ändå är deras huvudfråga men dom kan säkert få gehör för någon mer fråga.

Neutralis
1

Vad har något av vad du skriver med samarbete att göra? Givetvis måste alla övriga partier nu fundera på vad som ska göras nu när smärtgränsen för flyktingarna har nåtts… Alltså att samma mängd just nu inte kan tas emot. Det har ingenting med SD att göra eller vad de nu vill lägga sina röster på. Det är inget samarbete bara för att SD lägger sina röster på dem som förespråkar minst antal flyktingar.

Jag samarbetar inte med alliansen t.ex. bara för att jag skulle rösta på dem i ett val. Jag lägger min röst för att jag isf tror att de kan hantera Sverige bäst, utan min hjälp. Det blir precis samma sak med SD… De röstar på det förslaget de tycker är bäst för dem, och har alltså inte ett skit med samarbete att göra.

kallepudas
6

#56 Övriga partiers hela värld går ut på att stänga ute sd från att få inflytande. Vad det har med samarbete att göra….nja hela skiten är en sandlåda där Löfven just nu håller i spaden & alla andra daltar med & så kallar dom svenska folket naiva då & då. Borde ju polisanmälas den där clownen när det är han själv som är naiv & helt tappad bakom en spårvagn.Romson står & bölar i tv för att vi inte kan ta emot hela världen.

Vad övriga partier bör göra…..börja med att erkänna att dom gjort fel kanske vore en bra början eller?

Neutralis
2

Ja, det är lätt att diskutera andra partier än SD för somliga… Varför tror du att alla andra riksdagspartier stänger ute SD? Det blir som vanligt att fokus flyttas från SD till övriga partier så fort SD:s nutidshistoria kommer upp… "Ja men dem då".

Vad övriga partier bör göra…..börja med att erkänna att dom gjort fel kanske vore en bra början eller? 

Så alla gör fel utom SD? Det är inte mer invecklat alltså än att säga att "vi gjorde fel"… Ni kan välja vad som helst men, "vi gjorde fel".

kallepudas
3

Du missar en liten detalj….det är inte sd som styr och dom har inget att säga till om heller så vi kan göra 100 trådar som handlar om sd men eftersom dom inte får igenom sin politik så är det däremot dom andra sju partierna som vi kan kasta all skit på eftersom dom bestämmer spelreglerna hela tiden. Att det sedan inte verkar gå så bra är väl bara mer sunt eftersom folk tröttnat på att bli förolämpade av själva statsministern för det är inte ofta man får hör att man varit naiv när man inte ens röstat fram nollan.

[helga21]
6

# 52 Jag trodde inte det var OK att uttrycka sig på detta sätt på detta forum längre.

"Allt talar för att brunrockarna finns där under kavajerna, och visst har det visat sig vid ett flertal tillfällen. "

[helga21]
4

# 55 Ja det har varit vår huvudfråga men det är det inte längre då övriga partier har gått oss till mötes. Nu har vi ekonomin, försvaret. skolan, vården och rättsväsendet att ta i tu med. Bra att vi kan koncentrera oss på det.

kallepudas
3

#61 Absolut..jag ser inte att det skulle vara några problem för allianspartierna att samarbeta med sd. 

Batra bör omgående ändra sig & ta fram något gemensamt i ekonomin och sträcka ut sin hand till sd så skickar vi tillbaka nuvarande regering till stenåldern.

Neutralis
0

Tror du skrev fel siffra på vilket inlägg du svarade på.

Neutralis
1

# 52 Jag trodde inte det var OK att uttrycka sig på detta sätt på detta forum längre.

Jo, det är ok… Eftersom det inte finns något som bryter mot några som helst regler. Anledningen till det är att påståendet helt enkelt är sant. 

Vet du hur i hela friden Jimmie Åkesson kunde ansluta sig till ett nazistiskt parti 1995?

Tjeja
4

#64  Enligt Jimmy själv hade inte tillräckligt med kunskaper om partiets historia när han gick med. Han gick med för att det partiet propagerade för andra politiska mål som Jimmy ansåg sig sympatisera med då.

Tex propagerade dem för att stödja närtillverkat, stödja landsbygden mm antar jag. För sådana saker minns jag själv att jag såg för första gången när jag träffade på deras egna informationsblad mm på -90 talet. Minns att jag själv reagerade på att de ju faktiskt hade många bra poänger då som jag saknade hos andra partier. Men där jag var fanns det rasister och nazister som propagerade på gatorna och därför blev jag förvånad när jag såg partiets valinformation etc eftersom det såg betydligt "vettigare" ut än de skrikande och bråkiga rasister jag träffat på på gatorna.

Om nu Jimmie kommer ifrån ett område där det inte fanns så mycket sådant på gatorna, så han inte kopplade ihop de två lika starkt som jag. Då kan jag förstå att han som ung och naiv bara fokuserade på vad partiet sade och inte stirrade sig blind på bråkiga anhängare.

Tjeja
6

I dagsläget skulle jag vilja påstå att partiet  SD väldigt mycket är Jimmie Åkesson och att väldigt många människor bland vanligt folk som inte alls är eller ser sig som rasister lyssnar till partiet. Utan Åkesson skulle nog partiet dala. Ungefär som KD utan Alf Svensson, fast brantare tror jag.

Jag  tror också att SD ökar så mycket nu är på grund av just den politik de driver just nu där det visat sig att de har rätt medan övriga partier haft skygglappar och ljugit för både sig själva och hela omvärlden. De har helt enkelt visat sig mest trovärdiga i dagsläget. Det i sig har inget med partiets historia att göra.

Däremot hoppas jag att den dagen Sverige är tillbaka på fötterna i invandring och integrationssammanhang igen att Svenska folket ser och inte accepterar sådant som slår över från självbevarelsedrift till rasism!

[helga21]
2

SD står inte och faller med Åkesson den saken är klar då Mattias Karlsson faktiskt var partiledare ett tag. Men jag ska inte förneka att Åkesson har en stark ställning i paritet och är väldigt omtyckt. Men vi ska också ha klart för oss att på lokal nivå så får vi i många undersökningar betydligt bättre resultat än på riksnivå och det betyder att de som jobbar där hörs och syns och säger vettiga saker. Richard Jomshof poängterad att vi alla som är medlemmar har ett ansvar mot paritet att uppträda korrekt och vara en företrädare för partiet.

Tjeja
3

#67 När Mattias Karlsson var Partiledare var det ju tillfälligt medan JÅ var sjukskriven. Men den dagen Åkesson lämnar in och säger sig vara klar med politiken tror jag det kommer påverka väldigt mycket. Men om du ser min jämfärelse med KD. De stod inte heller och föll helt med Alf Svensson. Men det sjönkt drastiskt. Och det är jag övertygad om att SD också skulle göra om Åkesson lämnade.

Kanske inte just i dagsläget dock, då övriga partier har brännt sig själva i alla ändar så fullständigt att många inte ser något annat trovärdigt alternativ att de hellre röstar på något de tycker är dåligt än några de sett enbart skapar allt mer kaos och raserar välfärden.

[helga21]
6

# 68 Åkesson planerar att sitta kvar till över nästa val så han kommer att fimnas ett bra tag till om inget oförutsett händer.

Fillifjonkan60
12

JÅ ska ha en stor eloge för att han orkar sitta kvar trots all j*vla mobbing!

Usch vi vuxna (?) försöker lära barn o ungdomar att det är f'ck åt helvete med mobbning. Ehhh men tydligen gäller det inte alltid. Allt enligt PK-folket. 🤮

Alla är lika mycket värda… Mmmm så länge du inte är vit etnisk svensk, så har du ett värde, annars är du bara skit värd. Tragiskt!

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

[helga21]
9

Ja detta är märkligt. Alla människors lika värde utom om du är SD.

Neutralis
4

Enligt Jimmy själv hade inte tillräckligt med kunskaper om partiets historia när han gick med. Han gick med för att det partiet propagerade för andra politiska mål som Jimmy ansåg sig sympatisera med då.

Ha ha, jo tjena. Han visste inte trots sin skarpa hjärna att han gick med i en Nazistisk rörelse??? Ser du inte hur urbota dumt det ser ut? Tror du på det själv kanske jag ska fråga först?

72mm
10

#65 Tror det var främst EU-motståndet som fick Jimmie att gå från MUF till SD.

#73 Det kan ha att göra med att du inte vill hålla dig till ämnet och att jag efterlyste mer OT-moderering. 

#77 Lägg ner. Du är fri att skapa en tråd som bara handlar om SDs historia om du vill.

Vanja
3

#80 Läs reglera och kommentarerna till den tråden så kanske du förstår bättre.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

72mm
1

Åkesson i Metro ang. Yougov mätningen. 

http://unvis.it/www.metro.se/metro-debatt/akesson-sd-och-m-far-majoritet-nu-skulle-vi-kunna-styra-landet/EVHpav!UnYyjyEPJMpJw/

Man får utgå ifrån att detta är avsett att sätta press på M. Många är nog de moderater som inte riktigt förstått varför deras röst inte räknas.  

Framtiden ser kan ju bara se ut på två huvudsakliga sätt; SD + Borgerligt block eller  ett S + M-sammarbete. Det senare skulle kunna ge SD egen majoritet 2022 och nästan säkert garantera fullständigt kaos fram tills dess om inte en sådan regering på punkt efter punkt skulle införa SD's politik.  Och det skulle vara svårt att förklara för väljarna eftersom det var den politiken man sade sig inte vilja föra genom ett historiskt samarbete mellan sossar och moderater.

Terra Australis
7

Jag hoppas på att SD verkligen får sin röst hörd och att PK-folket får sig en näsbränna.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Tjeja
1

Jag hoppas för allt i världen inte på något samarbete mellan M och SD! Huuu får nästan ont i magen av tanken på högerstyre igen. Grönstyrda vänsterblocket regerar illa och har gjort sedan valet. Men före valet var M ännu värre på alla sätt.

Tja.. det är  min personliga åsikt i alla fall.

Zyperior
1

#87 Njaa, förvisso va det då hela cirkusen började. Men det va inte värre.

Men det är å andra sidan min personliga åsikt. =) Sådana får ju faktiskt skilja sig.

Tjeja
3

#88 Nja..

jag tycker nog att cirkusen började redan med Göran Persson.. blev hysterisk med M och sedan har det gått utför. Förutom flyktingfrågorna just nu så är M värre än S i allt annat tycker jag i min personliga åsikt.  😭😉

72mm
4

#87 Jag förstår hur du tänker. Jag kommer aldrig att förlåta Reinfeldt för vad han gjorde under sina 8 år vid makten. 

Moderaterna hade 2006 kunnat fungera som en riktig opposition och ifrågasatt vänsterns kravlösa invandring och multikultur-bygge, men då hade de behövt gå emot allt som då var politiskt korrekt och  troligen förlorat valet. Så istället valde de  att simma nedströms och utnyttja godhets-hysterin.  

Grejen är att jag ser inga andra alternativ till att inkludera M i en regering. Det gäller att så snabbt som möjligt få styrning på Sverige igen. Skulle du hellre se en S+ M konstellation? Skulle inte de kompromisser som det måste innebära kosta mer än vad det smakar? 

Tja, jag vet inte..

Tjeja
0

#90 Jag har väldigt svårt att se något parti eller konstellation jag skulle vilja se vid makten. Det är snarare så att det är vissa partier jag hyser ännu mer ovilja och misstro till än de övriga. MP i nuläget med Romson är värst, där efter M. Högern vill jag inte ha vid makten men inte heller S har jag något förtroende för. Men även om jag hyser misstro till vänsterblocket är rädslan och misstron hos mig ännu större för M och alliansen.

Schnauzertik
1

Värd för Pensionärer

72mm
1

#91 Jo, ibland känns det som om V och SD skulle vara de enda någorlunda ärliga partierna vi har… 😕

#92 Tack. Intressant. 

PMN: "Det mest intressanta resultatet i Sifo-mätningen är att ökningen för SD möjligen har hejdats, vilket är ett kvitto på att Moderaternas förnyelse börjar ge resultat."

Är det en analys eller förhoppning? 

"Ett allt starkare SD riskerar att slå sönder en fungerande och regeringsbärande borgerlighet. Ett nytt 25-procentsparti på högerkanten som vill att Sverige ska gå ur EU, säger nej till Nato, ja till LO:s arbetsmarknadspolitik och som vill dra en tydligare gräns mellan den svenska "nationen" och alla andra "nationer" som bor i Sverige kommer att ha stor negativ inverkan."

Pinsamt naiv och tvådimensionell vänster/höger-analys av SD position. EU frågan kommer att bli alltmer aktuell i takt med att bygget havererar, rent strategiskt står SD troligen på rätt sida även där, men framför allt så är de ideologiskt konsekventa i sakfrågan. Till skillnad från PM Nilsson, som får moderat politik att låta som ett parti Risk, bara tom, ideologiskt tunn strategi som man vid varje tidpunkt kan ändra för ett fördelaktigare val-utfall. 

SR P1 Godmorgon Världen har ju en "panel" som försöker sig på en politisk  analys av vad som händer i världen, och när PM är med är han en av de vettigare rösterna. Inte fullständigt borta. Ställer rätt frågor. 

Men jag hoppas för moderaternas skull att de internt baserar sina utspel på  skarpare analyser än vad PM presterar här.😃

Schnauzertik
0

#93 Det är säkert mest en förhoppning, byggd på ett möjligt trendbrott.

EU-frågan innehåller så mycket, både positivt och negativt  så den är svårbedömd, 

Förutom det som oftast tas upp ser jag behov av en större grupp som motvikt mot risker med globala företags allt större makt och också  gentemot USA, Kina, Ryssland. 

Idag är tyvärr  inte ideologi något som säljer.

M håller ju på att leta efter en ny politik att ersätta nya moderaterna med, får se om det blir en återgång till gamla moderaterna.

Värd för Pensionärer

72mm
1

#94 "Förutom det som oftast tas upp ser jag behov av en större grupp som motvikt mot risker med globala företags allt större makt och också  gentemot USA, Kina, Ryssland." 

Inkluderar du EU-motstånd i denna behövliga motvikt?

"Idag är tyvärr  inte ideologi något som säljer."

Nja, jag vet inte det jag. 

"M håller ju på att leta efter en ny politik att ersätta nya moderaterna med, får se om det blir en återgång till gamla moderaterna."

Problemet kanske blir att kunna byta kurs utan att tappa förtroende. Ibland får man ju för sig att M styrs helt idélöst, lite som ett företag, man gör vad som är bäst för stunden. Är det år 2006 och man behöver slå sossarna i ett val gömmer man undan gammalmoderaterna, glömmer sin konservatism och blir vänsterliberala och invandrings-förespråkare. Är det år 2016 så vill man plötsligt föra en SD-politik med mycket striktare migrationspolitik. Gammalmoderaterna vågar helt plötsligt uttala sig och man försöker ge sken av att "det här har vi ju tyckt hela tiden!"

[Carpinus]
2

Ämhult: _"Behandla Sverigedemokraterna rättvist. Detta tycker Dan Bülow (KD).
– Ur demokratisk synpunkt är detta viktigt, säger han."---

"Bülow pekar på det faktum att det politiska klimatet i Sverige har ändrat karaktär, framförallt på grund av flyktingfrågan.
Ett antal partier har skärpt sin inställning i den här frågan, och nyligen kom beskedet att 80 000 flyktingar utan asylskäl ska avvisas.
Dessutom menar Bülow att Sveriges officiella politik i flyktingfrågan i mångt och mycket är ungefär densamma som Sverigedemokraternas.
Därmed anknyter han till det utspel som Lars-Peter Olsson (MP) i Strömsnäsbruk gjorde i förra veckan:
– SD borde vara med på samma villkor som övriga partier och jag tycker att de borde få vara med efter 2018 års val."---

"– Dessutom har min partiledare Ebba Busch Thor talat om en gemensam alliansbudget. Debatten rör sig i en riktning om att ta med SD._

Då talar du om både riksnivå och lokal nivå?

– Det gör jag absolut, säger Dan Bülow. – De ska få vara med och påverka."---

Smålandsposten

72mm
1

#96 Jag tror fortfarande KD kan komma att hamna i en situation där de måste göra något radikalt för att inte ramla ur riksdagen. Om det kommer att handla om någon typ av uppgörelse med M eller SD återstår att se. 

Vad M skulle kunna erbjuda annat än inofficiella stödröster vet jag dock inte.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.