Politik iFokus

Politik

Etikettoff-topic
Läst 3244 ggr
Vanja
2016-02-03 10:42
4

Systemkollaps

Jag sätter denna OT eftersom den egentligen är sjukt ironisk! 
Jag skrattade flera gånger :) 

https://www.youtube.com/watch?v=k_OTj2CGhqA

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

kamera0710
2016-02-03 11:42
0

Den var bra!

72mm
2016-02-03 12:36
0

Ja, den var riktigt rolig faktiskt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Staffan
2016-02-03 13:07
0

LOL! 

Hoppas det var okej att jag la in den på Aktuellt iFokus också… :)

// Staffan

Vanja
2016-02-03 13:10
0

#3 Ja självklart är det okej! :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Bermudas]
2016-02-03 14:29
0

Hahaha den va kul!

Halvdansken
2016-02-03 18:49
2

Vet inte om det är så ironiskt. Vi kan lära av historien.
Peter Englund skriver om det  och drar paralleller med Romarrikets fall 476.

"Med stor övertygelse bebor människorna sina ruiner och sina minnena. För dateringen 476 är utan tvekan korrekt. Det kan vi se så här efteråt. Då sker en avgörande vändning. Det är bara det att det dröjer så länge innan människorna vill erkänna faktum, de lever hellre kvar i fiktionen. Kanske är frågan om när västerlandet skall falla fel ställd. Tänk om vi redan har fallit? Likt innevånarna i 476 års Rom har vi bara inte märkt det än. Kanske kommer framtida historiker sitta där om en, låt oss säga, 1000 år, och förlägga Västerlandets fall till, låt oss säga, sent 1930-tal, och så kommer de att en smula medlidsamt skaka på sina huvuden åt oss, som storstilat fortfor att leva kvar ibland alla ruiner och minnen, som om nästan ingenting hade hänt."

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zyperior
2016-02-03 19:05
5

Undra om de socionomer och poliser som sagt upp sig, de övergreppsoffer från "We are Sthlm", den ambulanspersonal som blir attackerad när de räddar liv, de resenärer som pendlar mellan Danmark och Sverige, de misshandlade från den våldsmobb som nyligen härjade i Sthlm, de invandrare som kommer hit och inser att allt är skit, hemlösa svenskar, gamla som nya sådana, tycker att den där videon är skitrolig också?

Just sayin'

Sen kan man ju också undra hur mycket vi kommer skratta åt det där när samhällsutvecklingen fortsätter i skuggan av Stefan Löfven?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

72mm
2016-02-03 19:11
4

"Kanske är frågan om när västerlandet skall falla fel ställd. Tänk om vi redan har fallit?"

Jo… det är inte utan att det finns en otäck poäng där någonstans.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Halvdansken
2016-02-03 19:19
1

#8. jag är helt övertygad om att vi har fallit. Frågan är om min generation kommer att märka det (-61:a) eller om vi hinner dör innan the Shit Hits The Fan. Men jag köper på mig konserver och utökar köksträdgården. Armechefen går dessutom ut och varnar för krig i Sverige om inte allt för lång tid.
Var inte naiva.

Schnauzertik
2016-02-03 19:50
0

Västerlandet har varit ett "vattenimperium " där de resurs som använts för att kontrollera varit främst finanssystem och i någon mån vetenskap och teknologi.

Vattenimperier är långlivade. Så länge monopol på resurserna  finns består imperiet men när man inte längre har monopol på dessa resurser så löper imperiet risk att falla.

Värd för Pensionärer

Halvdansken
2016-02-03 20:59
0

#10. Definiera "långlivade". Rom föll också. Nångång tar det slut. Och vilka resurser menar du?

[tk1971]
2016-02-03 21:32
2

Ja, och solen kommer att slockna nån gång också.

[Bermudas]
2016-02-04 09:55
4

Ärligt talar tror jag vi fallit….och lever på sparlåga. Tycker ändå killen var rolig. När Rom föll och barbarerna redan var innanför portarna så diskuterade de styrande om man skulle skriva den nya lagen med guld eller lila bläck. Exakt hur lång ner vi kommer falla det vågar jag inte sia om.

Schnauzertik
2016-02-04 11:35
0

#11 Ett bättre exempel på ett "vatten imperium " är forntida Egypten med Nilens översvämningar och konstbevattning.  Rena vattenimperier hittar man i företrädesvis i äldre civilisationer

Men nu behöver det inte nödvändigtvis vara vatten som är resursen utan kan som i den moderna västerländska civilisationen vara kontroll över pengar (dollarn som världsvaluta är en del i detta) och finanser. Denna kontroll har tidigare varit av nästan global omfattning. 

Denna västerländska kontroll luckras nu upp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_empire

Värd för Pensionärer

landsbygdsbo
2016-02-17 17:18
4

Påstående:

Vi behöver asylinvandringen för att få folk som betalar till nästa generations gamla o sjukas vård o omsorg.

Sant!!

Fråga

Hur ska vi lösan den därefter följande generationens behov av vård o omsorg?

Eh..genom ökad invandring

OK det innebär ju rent logiskt sett att Sverige till slut blir fullt. Vad gör vi då

Eh..antingen höjer vi avgifterna eller sänker standarden

Hm..vore det inte vettigare att vi då från början gör det samt bara tillåter den invandring som samhällskroppen för integrera, dvs hålla med bostad o jobb ?😎