Positivt om invandrare
Får man lov att lägga upp en positiv artikel eller måste allt vara eländes elände här på PiF.
3 av 4 ensamkommande i Ljungby får jobb.
http://www.smalanningen.se/article/tre-av-fyra-ensamkommande-i-ljungby-far-jobb/
Värd för Pensionärer
Härligt när det lyckas någonstans!
Tänk om de kunde ordna det lika bra på alla ställen med samma sorters insatser som i ljungby. Undrar hur många ensamkommande procentuellt sett jämfört med samhället i Ljungby i övrigt de är? Med rätt insatser kan mycket bli bra. Men jag misstänker att om det kom våldsverkare med de ensamkommande till ljungby skulle de få samma problem där. För givetvis är det ju bara en liten liten del av alla som kommer som är våldsamma och bär sig åt som svin. Men det är den lilla gruppen som märks tyvärr. så har det ju alltid varit i alla sammanhang, att dem som sköter sig och uppför sig väl märks inte, utan det som uppmärksammas är ju de få som förstör för den stora massan.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det förefaller vara ett väldig bra mottagande när de kommer dit men jag ser inte ar det står att 3 av 4 får arbete.
Dels rubriken i artikeln och också så här
– Vårt mål är att göra dem till självförsörjande individer i det svenska samhället, och 30 av de 40 ensamkommande som har skrivits ut från HVB-hem i Ljungby har fått fast jobb
Men sen står det också att de träffat 150 ensamkommande sedan 2008 så där kan man undra vad det blivit av skillnaden om de är kvar på HVB eller något annat.
Värd för Pensionärer
Enligt min mening så är det knäckfrågan - att de människor som kommer hit får en vettig sysselsättning inom rimlig tid.
# 3 Nu såg jag detta!
Roligt att 30 st ensamkommande har fått jobb, hoppas det blir många fler! Fattar artikeln som att de kom hit 2008, så det har ju förstås också kostat samhället en del att försörja dem under åren sedan dess. Håller med #4.
I Ljungby har man satsat på ett framgångsrikt realistiskt synsätt, ganska självklara saker egentligen:
"De ensamkommande pojkarna är från samhällen där man har en annan syn på kön och sexualitet än i Sverige, påpekar Anette och Margareta.
Men i Ljungby använder man sig integrationspaketet från dag 1 när pojkarna kommer till ett HVB-hem. I det paketet ingår bland annat att prata om kön och sexualitet.
– Vi jobbar mycket med att förklara skillnaderna för dem. De är ju från patriarkaliska samhällen där kvinnan inte har samma rättigheter, säger Anette.
– Det är en kulturkrock i början. De ställer mycket frågor om hur de ska läsa signaler från flickor och hur de ska göra när de träffar flickor. Men de lär sig väldigt snabbt hur de ska bete sig, de anpassar sig, tycker Margareta."
"Andra kommuner har varit på besök och studerat Ljungbys integrationspaket."