Läsvärt!
16 tim ·
"Jag försöker föreställa mig hur det skulle låta om kurder, azerier eller afghaner ändrade Irans nationalsång i ett direktsänt nationellt tv-program. Eller hur amerikaner, britter, fransmän, italienare, tyskar, bosnier, kroater, norrmän, finländare, greker eller ryssar skulle reagera på ett sådant otyg.
Efter mer än två och ett halvt decennium i det här landet kan jag fortfarande inte förstå den svenska ångesten för det egna kulturarvet. Det är som en nationell komplex, en neuros, som är så makaber till sin natur att självaste Freud skulle rygga tillbaka om Sverige la sig i hans divan. Vad har hänt er, vilket trauma bär ni på, vad är kärnan och roten i er nationella neuros kära svenskar, som gör er så ängsliga?
Tilltag av denna art underlättar inte integrationen, om man nu i all naivitet tror det. De flesta flyktingar kommer i regel från länder med en väldigt hög nationell självkänsla och stolthet. Hur tror man att dessa människor reagerar på denna mesighet? Det är för övrigt en mänsklig reaktion att känna stolthet över den egna tillhörigheten, att värna om det egna, och att framhålla det som positivt. Om ens märke inte är speciellt så intresserar det ingen. Hur kan Sverige och det svenska intressera någon, vilket är det som behövs för att underlätta integrationen, när den nedmonteras, eller görs till något universellt som i detta fall.
Jag har sagt det förr, och många kloka röster har sagt det före mig; inkludering sker inte genom förnekelse eller ett förkastande av det egna. Nationalsången är en nationell symbol, och ett dyrbart arv, som bör värnas så att fler kan ta del av den. Det intetsägande och fullkomligt fruktlösa daltandet gynnar inte någon."
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Nu såg jag inte programmet, men hade väl ryckt på axlarna åt inslaget eftersom man inte förväntar sig något annat.
GP:s nöjesmedarbetare Johanna Hagström går dock ut med [töntstämpeln](Dirawi har palestinska rötter och Sarah Dawn Finer ) mot Anosh och andra som kan tänkas ha haft några invändningar mot upplägget. Det är uppenbarligen inte lämpligt att tycka olika enligt de som strävar efter inflytande och åsiktsmakt. Vi skall gilla lika i vårt land - eller deras land som det väl de facto är.
Personligen gillar jag f.ö. såväl Gina Dirawi som Sarah Dawn Finer. Det får jag förmodligen inte enligt PK-kopplet - man måste nog ha godkända åsikter i övrigt för att tillåtas göra det.
Fast jag tycker inte att det bara handlar om just detta, utan hur vi (vissa) nästan utplånar sig själva och resterande svenskar för att anpassa oss till dom som kommer hit. Här är en till som har en åsikt om det.
16 tim ·
Fler och fler börjar se attackerna mot nationalstaten. Det kommer att stegra ganska mycket de kommande åren. Sverige och svenskarna måste upphöra att existera i folkets sinne.
Makteliten vet att utan gränser och utan enighet så är Sverige en enkel match för storföretagen och bank-imperiet. "Mångkultur" är ett av de mest effektiva vapnen att successivt byta ut landets struktur, värderingar och kultur med. Man använder sig utav minoritets-makt, vilket betyder att man lägger enorm vikt på oss mörkhyade och hjärntvättar oss med "antirasism" trams som instinktivt sätter oss i offer roll. Offer=förmåner, inga skyldigheter och förtur.
Genom detta så äter minoriteter tillsammans med sina kulturer upp Sverige från insidan. Där vi får lov att hylla vårt folk, nationer och kulturer, medan svenskarna försätts med en "rasism" munkavel.
Den destruktiva globaliseringen är ett brilliant konstverk och även om jag avskyr finanseliten så slutar jag aldrig att beundra deras sätt att tänka långsiktigt. För tro inte för fem öre att detta är något som helt plötsligt hände. Detta är ett globalt sammarbete mellan finansfamiljer/personer världen över. Buisness-män är enbart intresserade av just buisness.

Jag vet självklart inte hur det skulle låta om Assyrier, Kurder, Asserier skulle mickla med sin nationalsång.. främst iomed att de ingen har och att de inte har någon nation alls?
Såå.. det får lov att vara förbehållet oss som har en egen nationalstat.. då kan vi kosta på oss och bjuda på lite utav varje.. tex ifrågasätta vår egen syn på att vad det innebär att vara medborgare inom denna nationalstat!
Vi är väl några som hoppas på att detta skall ske i litta olika länder.. typ Turkiet med flera olika minoriteter.. då skulle man kunna lägga inbördes strider till handlingarna och vi i EU skulle kunna slippa ta emot fler flyktingar därifrån!
Inget annat land nämnt eller glömt.. det ser litta lika ut u flera länder.. så Turkiet/Turkar skall inte känna sig speciellt utpekade!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är lite symptomatiskt att Anosh Gashri och Bechir Rabani blir de som ser Kejsaren utan kläder med ofördärvade ögon, medan "Kalle Svensson" har insett att det är lönlöst att häva upp sin röst. Kanske blir det första och andra generationens invandrare som kommer att ge oss tron tillbaka på de värden som tidigare betytt något - det vill säga sådant som våra toppolitiker gärna uttrycker sitt förakt för?
"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån."
"Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker."---
Mona Sahlin (Intervju med Euroturk 2002)

Vi kan väl jojka vår nationalsång så att vi verkligen känner oss hemma här i Sapmi!
Det tror jag ingen skulle skämmas för?
Jag vet inte om jag håller med om att det är en sådan ångest inför vårt kulturarv. En viktig del av vårt kulturarv som brukar framhållas är ju vår kärlek till naturen. Har inte träffat på någon som skäms över detta.
Håller inte med Mona Sahlin om att midsommarfirandet skulle vara något töntigt, det är ju en trevlig högtid tycker jag.
# 6 Dessutom är midsommar en kristen högtid vilken Sahlin förefefallelr vara fullständigt omedveten om.
#7 Tror i vilket fall inte att många svenska midsommarfirare tänker på religion vid denna högtid.
Det fanns en tid då jag kände något när nationalsången spelades exempelvis efter en Tre Kronor vinst. Idag? Vem bryr sig? En slags "hitte-på-nationalsång-för-alla" tror jag inte skapar någon större gemenskap i realiteten. Jag skulle kunna säga; "Inte min sång".
"…jag vill leva, jag vill dö på jorden". Ja, vad är alternativet till det? Månen? Trams.
#9 vadå trams! Helt vettigt enlig mig…man ändrar i texten lite som man vill "Ja jag vill leva och inte dö på måååånen"
Och USA´s nationalsång har tagit melodin från en dryckesvisa.
Vilket otyg att plagiera ursprunget. 😃
Värd för Pensionärer
#2 "Fler och fler börjar se attackerna mot nationalstaten. Det kommer att stegra ganska mycket de kommande åren. Sverige och svenskarna måste upphöra att existera i folkets sinne. Makteliten vet att utan gränser och utan enighet så är Sverige en enkel match för storföretagen och bank-imperiet. "Mångkultur" är ett av de mest effektiva vapnen att successivt byta ut landets struktur, värderingar och kultur med." Så verkar det vara. Det är därför såna som Soros så ivrigt jobbar för att öppna gränserna och få bort nationalstaten. Dom har så ofantligt mycket pengar som kan jobba för dem. Allt sker inte organiskt av en slump, det vet vi av historien…men lär vi oss nån gång? Jag tror och hoppas det…men de flesta har ännu inte kunnat ta in hur penningstinna krafter manipulerar utvecklingen efter sina egna intressen. Men denne skribent du citerar verkar ha huvudet på skaft.
#11 Det handlar inte om att plagiera eller inte. För min del får folk redigera och göra om vilka sånger som helst. Eller ändra landet kallat Sveriges flagga precis hur som helst (om man nu vill det). Frågan är vad det förändrar - egentligen? Är det någon som tror att befolkningen ska stå samman sida vid sida och känna sig som en helhet? Att vi alla tillhör ett gemensamt sammanhang där vi känner samhörighet? Nja, jag tror att det krävs mer än så.
Flaggan skulle kunna vara tillverkad i gladpack och nationalsången skulle kunna bestå av kastrullslammer - det gör mig inget. Jag vet ändå vem jag är, vad jag känner och står för alldeles oavsett.
Ingrid Lomfors har ju dessutom slagit fast hur det ligger till i landet Sverige.
För den som är intresserad finns en längre text om det post-nationella medborgarskapet. Det finns en sammanfattning på "bara " 7 sidor.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=24549&fileOId=26538
Värd för Pensionärer
#13 "Ingrid Lomfors har ju dessutom slagit fast hur det ligger till i landet Sverige." Vi kan bara konstatera att av alla folkslag som finns så finns svenskarna super minst. Vi är alla och inga på en gång liksom och alla som försöker påpeka att vi är ett folk är såklart inbillningssjuka och rasister. Kulturell appropriering kan göras mot icke svenskar men det är tekniskt omöjligt att göra det mot svenskar eftersom svenskar har ingen egen kultur och knappt ju ens finns som folk. Så det spelar ingen roll att man ändrar i nationalsången lite som man vill, den har inget symbolvärde och de som nu får sina känslor sårade måste en gång för alla haja att hur kan ni bli sårade för något som inte finns???
#15 Nä, precis. Det känns lite som när Friggebo drog till med "We shall overcome".
Förts ut var väl Hasse & Tage med att häckla nationalsången i Gula Hund?
#15 "Vi är alla och inga på en gång liksom och alla som försöker påpeka att vi är ett folk är såklart inbillningssjuka och rasister. "
Den var bra, för det är så jag känner mig nu för tiden, "alla och ingen på en gång" 😉
#17: Och sen ändrades den i Volvoreklamen med Zlatan, missade dock alla upprörda röster då.
#19 Nej, det var nog ingen som blev upprörd - eftersom gemene kvinna/man inte bryr sig. Vilket också är andemeningen i flera av kommentarerna i denna tråd. Nationalsången berör inte helt enkelt.

Mm.. både nationalism och nationalsång är moderna påfund.. de funkar som bäst under hot.. inbillat eller verkligt!
Inte nog med det.. att vara svensk och hylla svensk nationalism är lixom två olika saker!
Bor rätt många "svenskar" i Finland tex, de kan både vara svenskar och hylla finsk nationalism.. på rätt goda grunder.. vilket som.
Likaså bor det flera olika etniciteter/språkgrupper i sverige.. de är alla en del av det svenska!
Förresten så bor det fler svenskar/svenskättlingar i USA än i Sverige.. de är såklart amerikaner först o främst.
Oså är vår kungafamilj Fransk/Tysk!
#20: Fast nu är det ju så att det faktiskt berört vissa människor. I min mening med en oproportionell ilska.

De borde då åtminstone glädjas åt jojken som är ursvensk/urnordisk!
#22 "Vissa människor" är nog ingen stor grupp till antal räknat. Jag gissar att en stor majoritet inte bryr sig ett skit.
#24 Alla har rätt att ha en åsikt. Att stycka Nationalstaten kan man ju göra, men det får samtidigt en hel del konsekvenser. Konsekvenser som jag inte tror Nabila Abdul Fattah skulle gilla fullt ut.
#25 Absolut alla får tycka saker…. Inte minst får man tycka saker i det är landet som formats av svenskar som tycker att man ska få tycka saker till skillnad från det land Nabila flytt från där man kan dödas om man tycker fel saker öppet. Men varför kämpa på hemmafronten mot förtryck när man kan kämpa mot det nya värdlandet där man får tycka saker öppet och där man hyllas i media för att man tycker saker….det land man vill stycka precis som landets nationalsång.

Flera nationalstater i Europa har redan styckats.. Sovjetunionen, Ukraina, Tjeckoslovakien, Jugoslavien.. och nästa på tur är Spanien och Storbrittanien!
Och mycket har faktiskt handlat/handlar om nyvaknad nationalism!
#26 Precis. De flesta ideologer är tämligen naiva.
#27 När hon skriver "stycka" så har jag en känsla av att hon inte menar samma sak som du gör.
#28 nej hon menar nog inte samma precis…

Mm.. det finns fina sätt och fula.. eller?
Hur ställer vi oss till Skåneland och Sapmi.. fint eller fult?
Hennes (Nabilas) twitterpolare V politikern David Riazat som suttit trots sina unga år i kommunalfullmäktige i Falun, raljerar även han på Twitter ang nationalsången…han skriver nåt om att "högerpopulister " (som han kallar de som klagar över tilltaget med nationalsången för) "inte vill dö på jorden." .en svensk kille upplyser honom om att Norden är en geografisk plats och således ligger den på jorden. Riazat förstår inte poängen och frågar…"och?" Haha lite kul tycker jag. Han kanske också vill utplåna nationen…dom är ju kommunister så det är väl inte omöjligt….och då är ju alla nationalistiska symboler något man helst vill utplåna. Lustigt nog är Nabila själv kurd och väldigt etnocentrisk när det gäller sin sort. Men det är väl en annan sak…kurder "finns" tillskillnad mot svenskar som inte finns annat än som en "konstruktion" typ? Eller hur var det nu? Vi får väl fråga våra nya over lords om vi finns. Nå jag tröstar mig med att många invandrare, kurder och iranier inte tycker som dessa. Dom gillar Sverige som egen nation och dom erkänner svenskar som ett folk.
#30 Det handlar inte om "fint eller fult".
Det är lätt att häva ur sig "Krossa/stycka nationalstaten!" men vad är det man vill ha istället? Så snart folk skapar någon form av struktur i ett geografiskt avskilt område så uppstår något som till slut blir en stat. Det är oundvikligt, anser jag. Visst kan man förespråka "Allt till alla & går-det-så-går-det" men jag har svårt att se någon konkret fördel med ett sådant samhälle.
Slutligen så är jag av uppfattningen att det är ett mänskligt drag att vilja tillhöra ett sammanhang. Identitet & gemenskap. Personligen tror jag att det är precis det som är en sten i skon för vissa.
#31 Instämmer. Märkligt att en del folkslag anses "äkta" medan Sverige tydligen är ett stort hitte-på. Vad ska man säga om t ex Palestina i ett sådant sammanhang? Om en styckad nationalstat är eftersträvansvärt - då är "Palestinafrågan" en icke-fråga, eller?

Nationalstater finns.. så är det!
Många förändras över tiden.. likaså Sverige!
För inte så länge sedan 1809, så var Finland en del av Sverige.. är det där vi har våra rötter?
Efter det så var Norge en del av vår brödranation.. fram till 1905 iallafall!
Före det var nordpommern, och baltikum viktiga delar av Sverige.
Och före det så var Sverige en del av Kalmarunionen.. mellan Danmark, Sverige och Norge!
Hon kanske vill att vi förenas i en Europeisk stornation.. typ EU?
Frasen "jag vill leva, jag vill dö på jorden" (????) gjorde mig både ledsen och arg.
Att blanda in mångkulturen tycker jag var fint speciellt är alla jojkade ihop. Men att ta bort Norden och sverige från sången och göra den till en "global" sång känns bara så konstigt och fel. Hur stora och märkvärdiga tror vi att vi är? Är hela jorden Sverige liksom? Eller är Sverige så värdelöst som eget land att vi gör om nationalsången till "det kvittar vilket land bara jag slipper dö i rymden"? Som om hur många ens får chansen i livet att dö på någon annan planet liksom?
Nej jag blev ledsen😕 av den annars vackert ihopmixade versionen av en multikulturellt lands moderna nationalsång.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Frågan är om vi ens behöver en nationalsång? Hur "het" är Sveriges nationaldag t ex? Helt ärligt så tror jag att det svenska folket bryr sig mer om vädret än om nationalsången.

Sveriges nationaldag är midsommarafton.. så det så!
Och det är alltid varmt och soligt på midsommar.. så det så!
Då är "små grodorna" vår nationalsång.. fast egentligen är den oxå fransk.. passar antagligen bra ihop med en fransk kungafamilj?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5_grodorna
"Sången betraktas trots detta dock av många i Sverige som en viktig del av det svenska kulturarvet och den svenska ambassaden i Paris använde 2003 sången som en del av ett test på svensk anknytning för att få behålla sitt svenska medborgarskap."
Att Midsommar faktiskt är Sveriges nationaldag i folksjälen håller jag faktiskt med om! Den borde blivit upphjöd till svensk nationaldag istället för 6 juni som inte har någon allmänfolklig förankring bakåt. Hur många barn och ungdomar, eller vuxna med för den delen, vet varför just 6 juni blev till svenska flaggans dag till att börja med och sedan till vår nationaldag som nu är?
#37 & #38 Det är ju precis den typen av händelser/traditioner som ses som något unket & småfult av vissa grupperingar. Harmlöst & oförargligt vill jag nog kalla det.
Sedan kan jag personligen tycka att Psalmen "Den blomstertid nu kommer" rent känslomässigt ger mer av nationalsångskänsla än Du gamla du fria som knappt någon ändå fattar va den handlar om.
Men eftersom det är en kristen psalm ifrån gamla svenska kyrkan är väl den sedd som rena hädelsen att sjunga enligt den mer rabbiata pk-vänstern?
# 27 Sovjetunionen var ingen nationalstat det var en union precis som USA är det. Inte heller Jugoslavien var det eller ens Storbritannien är det. Det består av fyra delar och kallas också United Kingdom. Den engelska flaggan är vit med ett rött kors på. I Spanien talas flera olika språk beroende på var i Spanien man kommer.
_"Lördagens politiska ställningstagande, på bästa sändningstid i public service, har som så ofta numera delat Sverige itu.".---
För en del (andra), inklusive undertecknad, har det ”oskyldiga” tilltaget i lördagens Mello renderat en känsla av sorg. Varför ägnar sig svensken åt självskadebeteende gång på gång? Varför skäms vi så mycket för våra symboler och vårt ursprung, samtidigt som vi utan omsvep omfamnar andras? Kan man ens förstå andra om man inte förstår sig själv?
Och vad ska den andre, som desperat vill komma in och integreras, bli en del av när det svenskaste som finns är att förneka att det finns något svenskt över huvud taget? Varför är det rörande med en invandrad som känner stolthet över sina rötter, men exkluderande och nästintill främlingsfientligt när en svensk i tolfte generationen uttrycker samma sak?"---
"När, och om, flyktingkrisen ebbar ut måste Sverige våga närma sig den riktigt svåra utmaningen; att definiera vad som avses med lyckad integration, delaktighet och svenskhet. Inkludering får inte reduceras till summan av förnekelse eller förkastande av det egna arvet."---
"Nej, integration handlar inte om pompösa ord, självförakt eller klyschor.
Integration, liksom kärlek och respekt, är en handling. Att byta ut ord i nationalsången är inte en bra sådan."_
Alice Teodorescu i GP
#42 Kunde inte skrivit det bättre själv.
#42 Väldigt bra skrivet!
#35 "Att blanda in mångkulturen tycker jag var fint speciellt är alla jojkade ihop. Men att ta bort Norden och sverige från sången och göra den till en "global" sång känns bara så konstigt och fel. Hur stora och märkvärdiga tror vi att vi är? Är hela jorden Sverige liksom? Eller är Sverige så värdelöst som eget land att vi gör om nationalsången till "det kvittar vilket land bara jag slipper dö i rymden"?" Så kan man också se det, antingen blir det ett uttryck för hybris eller så är det ett uttryck för självutplåning….
Stolthet är ett missbrukat ord.
Man kan känna stolthet för något man själv åstadkommit eller gjort.
Man kan vara tacksam för att man fått födas till ett bra land och för sina rötter, Man kan tycka att ett lands värderingar är bra och riktiga och beundra dem.
Men att känna stolthet för att man haft tur?????????
Och detta gäller alla oavsett etnicitet eller något annat.
Värd för Pensionärer
#43 #44 Alice sätter fingret på en väldigt öm punkt.
_"Varför skäms vi så mycket för våra symboler och vårt ursprung, samtidigt som vi utan omsvep omfamnar andras? Kan man ens förstå andra om man inte förstår sig själv?
Och vad ska den andre, som desperat vill komma in och integreras, bli en del av när det svenskaste som finns är att förneka att det finns något svenskt över huvud taget?"
_
Vi påminns ju av de välkända citaten i #4 att denna förnekelse förekommer i den absoluta samhällstoppen.
Det paradoxala är att detta etablissemang som fnyser åt den svenska kulturen försöker kränga "den svenska samhällsmodellen" till omvärlden. Den svenska samhällsmodell som mest börjar likna flagnade tapeter i ett skrytbygge rest på lösan sand. Grunden som saknas är den kultur man avskaffat.
#46 Det går alldeles utmärkt att känna stolthet över sitt land. Många människor gör det i de flesta andra länder. Något man kan vara stolt över är att man är med i nutiden och förvaltar det kulturarv och de värderingar som utgör Sverige.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#48 De som gör det förstår inte var stolthet betyder.
Däremot ditt andra stycke är mera rätt om man bidrar till det själv.
Värd för Pensionärer
#49 Saxat ur Alice artikel:
"Varför är det rörande med en invandrad som känner stolthet över sina rötter…"
Innebär det, med ditt resonemang, att en invandrad inte bör känna stolthet över sina rötter (exempelvis)?
För min del handlar nämnda sång inte om stolthet. Jag tror att avsikten var att skapa någon form av "alla ska med på tåget" känsla som i slutänden blir väldigt mycket hitte-på. Avsikten var säkert god, men faller rätt platt eftersom det krävs betydligt mer för att tillhöra ett sammanhang. Det känns mer som ett par lättförtjänta poäng i tävlingen "oj-vad-godhjärtad-och-fin-människa-jag-är".
#50 Ja stolthet är fel ord att använda i det sammanhanget.
Jag skrev i #46
detta gäller alla oavsett etnicitet eller något annat
Värd för Pensionärer
#51 Ok, jag köper resonemanget. Exempelvis är jag inte stolt över Zlatan eftersom jag inte varit delaktig i hans framgångar. Hans föräldrar & släkt kan vara stolta - men inte jag. Däremot kan jag glädjas åt andras framgångar, men det är en annan femma.
Personligen frågar jag mig vad som var vitsen med sången som framfördes?
Nu såg jag inte programmet, men om några tycker att det var fint när alla jojkade ihop så tror jag inte att det är en uppfattning som är allmänt delad från samiskt håll. När en icke same skulle jojka på den samiska nationaldagen för några år sedan vållade det indignation, och Sveriges Radio skrev då:
_"Vid flagghissningen i Göteborg under samernas nationaldag, den 6 februari, ska Olle Edström jojka. Något som nu samer rasar över.
_
.Nu får vi inte ens behålla jojken som vårt eget kulturarv” skriver Ola Stinnerbom på sin hemsida."---
“Detta är den nya svenska modellen att försvenska samerna och stjäla deras jojk”---
#49 Jag förstår hur du tänker. Till viss del håller jag med. Men är det just stolthet människor överlag känner, oavsett nationell tillhörighet, så är det stolthet de känner. Även om du tycker det är felplacerad sådan.
Men människor har ju känt denna typ av stolthet sedan urminnes tider också.
Man känner den heller inte bara på nationell nivå, utan på lokal nivå och även gruppnivå.
Människan är ju ett flockdjur och tillhörighet är viktigt. Även om man inte bidragit själv, så är man stolt över att vara del av och representera meriter, gamla som nya sådana.
Tittar inte heller på Melodifestivalen, så jag fattade först inte vad den här tråden handlade om. Men om någon bytt ut "Norden" mot "jorden" i nationalsången så tycker jag det var respektlöst och barnsligt gjort. Varför sjunga den öht i det programmet? Känns som en larvig politisk markering.
Visst kan man känna stolthet över att vara svensk, som Zyperior m fl skriver. Tillhörighet är viktigt. Man kan vara stolt över att ens föräldrar och förfäder varit med och byggt upp det här landet till ett av de tryggaste och mest välfungerande länderna i världen, med demokrati och respekt för mänskliga rättigheter. Man kan känna stolthet och glädje över att få vara med och förvalta det arvet. Man kan också delta i de allra flesta svenskars glädje över den vackra naturen, samt de kulturella och tekniska bidrag som Sverige har gett världen. Samtidigt som man uppskattar andra länder för deras särarter och bidrag.
#42 Alice T har absolut rätt som vanligt! "Varför ägnar sig svensken åt självskadebeteende gång på gång? " Så onödigt, dags att sluta med det.
#55 Att känna stolthet över att haft turen att bli född till svensk och ha turen att få de förfäder man råkat få kan jämföras med att känna stolthet över att vinna en större summa pengar på lotto.
Så du skulle känna dig stolt om du råkade vinna en massa pengar på Lotto?
Värd för Pensionärer
#55 Vad är det för självskadebetéende du syftar på?
#56 Nej, jag skulle inte känna mig stolt om jag vann pengar på Lotto, för det är bara en maskin som bestämmer slumpmässigt och mekaniskt vem som vinner.
Men attityden till det land där man vuxit upp är inte så mekanisk, utan känslomässig, eftersom det handlar om människor. Både stolthet och glädje har med känslor, empati och samhörighet att göra. Samhörighet med både samtida, tidigare och kommande generationer.
#57 Syftar på det som Alice T skrev i sin artikel i #42, att svenskar i allmänhet tycks ha så lätt att okritiskt beundra andra länders kulturer, samtidigt som de/vi har så svårt att känna och visa berättigad stolthet över det som är bra med den svenska kulturen. Det har gått bra långt när personer från andra länder uppmärksammar detta som ett egendomligt självskadebeteende. "Varför skäms vi så mycket för våra symboler och vårt ursprung, samtidigt som vi utan omsvep omfamnar andras? "
Och fenomenet är inte nytt. För ett par decennier sedan fanns ett trendigt uttryck för att beskriva personer som man beundrade, ungefär så här:
"Åh, han/hon är så fantastisk, så härligt osvensk!"
Detta tyder väl på en uppvärdering av allt icke-svenskt och en nedvärdering av allt svenskt. Man kan fråga sig varför. Så gör ju inte norrmän, danskar och finnar t ex.
Undrar vad som hände med tron på att "För att verkligen kunna älska någon annan måste du först älska dig själv"?
#60 Touche!
#58 Klart att stolthet och glädje är känslor och känslor är subjektiva, behöver inte vara logiska och får sakna rim och reson.. Kanske finns förklaringen där.
Värd för Pensionärer
#25: Det är väl en definitionsfråga men om du lyfter blicken från politik i fokus så kommer du få se sida upp och sida ner på människor som reagerar väldigt starkt på ett enda utbytt ord när det ordet är jorden men knappast en enda när det ordet var Sverige.
#56 "Att känna stolthet över att haft turen att bli född till svensk och ha turen att få de förfäder man råkat få kan jämföras med att känna stolthet över att vinna en större summa pengar på lotto."
Tänk om, tänk rätt. Det där är baklängeslogik. Slumpen är inte inblandad överhuvudtaget. Du är du mycket tack vare just dina förfäder och deras kultur.
Det är alltså ingen som är stolt över att "man haft turen", eftersom det inte är ett lotteri.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Det är mänskligt att känna ingruppslojalitet. Vi är människor, inte robotaktiga konstruktioner…men Carl Marx anda vilar som en tyngd över oss och många vill reducera oss till vita papper, formbara av staten och där vår envisa biologiska mänsklighet bara är något som ska skalas bort, ett onödigt ont. Pol Pot såg familjen som en stor stötesten så han kom på den lysande idén att ta bort familjen och ta bort barnen från sina mödrar och på så sätt skapa den nya människan. Känns andan igen? Är familjen, stammen, folket något man omhuldar och värnar om, eller försöker man splittra upp? Gynnar man starka familjeband eller gynnar man mer ensidigt individualism och rörlighet? Tycker man barnen ska vara med sina mammor eller anser man att det är bättre att mamman kommer ut i arbetslivet och barnet in på dagis? Vill man bevara tradition eller vill man bryta sönder tradition? Att vara lojal med sin familj och sitt folk och sin kultur det är naturligt. När människor förlorar den stoltheten och självaktningen då har vi nihilism och rotlöshet kvar och vad föds ur det? Där har vi mardrömssamhället. De reducerade små kuggarna i det stora rationella maskineriet utan själ. Som någon sa kommunismen är död men marxismen lever kvar. Jag skulle vilja säga att hela väst är indoktrinerad i marxism, även högern. Och då är det inte konstigt att man tycker stolthet över sitt land och folk är löjligt eller att man kan ändra i nationalsången till att handla om världen i stort och inte lokalt. Eller att man kan fylla småbyar och småstäder med folk från en annan kontinent så att lokalbefolkningen blir i minoritet. Allt är ändå bara relativt, ett lotteri, ingen betydelse, inget viktigt med arv, förfäder historia, rötter, sammanhållning. utan bara ett " vitt papper" som kan formas efter någons plan.
Anmäld 192 ggr. Hur många anmälningar Volvoreklamen fått? Gissningsvis ingen. Problemet verkar alltså inte vara att man byter ut ett ord utan att man byter ut det till just jorden. Man kan ju undra varför..
#66 Vilket ord byttes ut i Volvo-reklamen?
Förövrigt är det kanske en viss skillnad på kommersiella intressens användande av nationalsånger i marknadsföringssyfte och vad skattefinansierad public service som ska vara opolitiska tar sig till på bästa sändningstid, tycker du inte?
#65 Förbaskat bra skrivet.
Tänk om, tänk rätt. Det där är baklängeslogik. Slumpen är inte inblandad överhuvudtaget. Du är du mycket tack vare just dina förfäder och deras kultur.
Det är alltså ingen som är stolt över att "man haft turen", eftersom det inte är ett lotteri.
Att vi är en produkt av arv, miljö och slump är riktigt
Men vi kan inte välja våra föräldrar eller födelseland utan det sker helt utanför vår kontroll.
Om man inte är buddhist förstås.
Värd för Pensionärer
#69 Inte heller kan man välja viket år man blir född, vilket också har en påverkan. Vilket land (region) skulle man vilja bli född i för 1.000 år sedan? Eller 3.000 år sedan?
#70 Javisst och var kan det vara bäst att födas 1000 år i framtiden?
Värd för Pensionärer
#71 Precis, vilket gör hela frågan svårbesvarad. Kanske t om till en "icke-fråga"?
Helt rätt! Vi kan inte "välja" våra föräldrar men våra föräldrar väljer att skapa dig och det är allt annat än slumpmässigt.
#73 allt annat än slumpmässigt.
Inte då. Vårt första barn var helt oplanerat. 😃
Det beror det på perspektiv barnets eller föräldrarnas.
Värd för Pensionärer
#69 "Men vi kan inte välja våra föräldrar eller födelseland utan det sker helt utanför vår kontroll."
Nu pratar du om kontroll. Självklart så har vi inte kontroll över saker som temporärt ligger utanför vår egen livstid. Att säga saker som man "hade tur" som blev skapad av just sina föräldrar är därför helt meningslöst. När "man" blev skapad fanns det inget "man" som kunde ha någon tur.
#74 Slump eller tur har fortfarande inget med det hela att göra.
Säg så här då.
Varje år föds totalt x barn varav y föds i välmående länder och z i länder som inte är så välmående.
Jag skulle nog påstå att, utan att de själva haft något inflytande, generellt dessa y barn har det bättre förspänt i livet än z barnen, oavsett om man vill kalla det tur, kontroll eller något annat.
Gåta:
Du har haft tur som har så kärleksfulla föräldrar. Nej det är inte tur det är vad ?
Värd för Pensionärer
72mm och Schnauzertik: Detta diskuteras inne på "rika länders skyldigheter", det behövs väl inte här också?
Känns som vi halkat lite OT här i tråden nu igen…
Tänk om vi faktiskt har valt både föräldrar och tid vi fötts i/med? Hur kan ni så säkert veta att det faktiskt inte är fallet? 😉
Här är i alla fall en till som undrar vad vi svenskar sysslar med:
12 tim ·
"Jag är kurd jag har inget land men jag har en nationalsång en kultur, tradition, flagga och ett språk. OCH trots att vi inte har ett land skulle vi aldrig tillåta någon ändra på vår nationalsång, ändra på vår kultur, skriva om böcker, tvinga oss att inte fira våra högtider, och stampa in i mitt "land" ställa till det med besvär och kalla oss för idioter. Vi skulle skita i om du kände dig kränkt ifall vi bar på en tröja med kurdiska flaggan på. Vi skulle inte bry oss om ifall du känner dig kränkt för att vi firar vår nationalsdag..för det kommer vi göra endå.
Vi skulle aldrig tillåta dig påpeka vår kultur,
vi skulle aldrig tillåta dig ändra i våra böcker,
vi skulle aldrig tillåta dig byta namn på en maträtt eller bakelse.
Om vi kurder som inte har ett land, inte har ett pass, inte har någon varumärke, inte har böcker som översatts till alla språk i världen.. osv.. kan stå på oss.. då tycker jag att Ni Svenskar som har ett land, är med i EU, har den näst bästa passen i världen, har en monarki, har en speciell valuta, har böcker som folk läser runt om i världen, har stora varumärken som är känd över hela världen.. listan kan bli hur lång som hellst.. Ja då kan ni och borde fan sätta ner foten på riktigt och göra det era far och förfäder gjorde när de va små."

Trams och historieförfalskning.. alternativt helt historielöshet!
Kurdernas språk har ändrats och ändras hela tiden likaså kulturen och flaggorna.
Det har tillomed funnits en kurdisk republik under andra världskriget i norra Iran.. understödd av Sovjetunionen och med klanen Barsani i ledande ställning.