Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 606 ggr
LajvKrattan
0

Problemet med media

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att politiken brukade, och bör, fungera ungefär så här:

1) Vi konstaterar hur världen ser ut

2) Vi diskuterar hur världen bör se ut

3) Vi föreslår förändringar för att forma världen så att den liknar den föreslagen i 2.

Idag faller debatten isär eftersom 1 inte fungerar. Människor kan inte enas om vad som faktiskt händer i världen. Å ena sidan finns det de som hävdar att det mesta funkar bra, å andra sidan finns det de som hävdar att det mesta går dåligt. De av det senare slaget tenderar att måla ut media som den den brustna länken i informationsskedjan.

Så låt oss diskutera lösningar.

För det första: Var sitter problemet?

Vad jag vet så är informationsflödet Händelse --> TT --> Media, lite förenklat. Ligger då problemet i att TT inte rapporterar händelserna eller att tidningarna och tv-kanalerna inte väljer att skriva artiklar om dem?

För det andra: Hur löser vi problemet?

Om en tillräckligt stark opinion med konstruktiva förslag bildas och att de börjar rösta med plånböckerna och stötta de medier som väljer att visa en nyanserad bild så bör situationen ändras. 

Slutligen så ber jag er att inte skriva inlägg innan ni har tagit ett djupt andetag och formulerat sammanhängande argument. Och försök att nyansera och ta in flera perspektiv. Om vi ska kunna kräva det av media så måste vi också klara av det själva. Diskutera!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Huygens
2

Var problemet sitter kan ju diskuteras, det är nog en stor och svår fråga.

Vad man kan göra åt 1) varierar såklart. Min egen uppfattning är att jag har fått söka i alternativmedia, annars lär man sej väldigt lite om företeelser som Dispatch 1035 eller Chockdoktrinen.