Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 568 ggr
[Hayabusa]
6

Region Skånes hemsida

Region Skånes hemsida skulle analyseras, det hade S & MP bestämt sig för. En konsult anlitades för 200.000,- SEK. Målet var att utvärdera om hemsidan speglade regionens mångfald. Resultat?

" Konsulten kommer också fram till att det finns för många bilder på kvinnor med ljus hudfärg, som ler:

”Leende kvinnor är en vanlig medial stereotyp – kvinnor ler närmast tvångsmässigt på bild.”

Hon saknar också helt hbtq-perspektivet på skane.se. ”Osynliggörande är en härskarteknik som signalerar betydelselöshet”, står det i rapporten."

Vilka förändringar rekommenderar konsulten? Jo, dessa:

"Bland annat bör högerspalten med snabbval göras om. Istället för att välja roll – jobbsökande, vårdsökande, journalist och så vidare, ska regionen publicera rubrikerna kultur, hbtq, framtidsfrågor, tillgänglighet. Vårdfrågorna ska ligga sist.

Det har retat upp Caroline Wessel, Moderaternas representant i personalnämnden.

– Region Skånes verksamhet består till 85 procent av sjukvård, så det finns ingen logik i det."

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2016/03/07/for-manga-leende-vita-kvinnor-pa-skanese/

Personligen kan jag känna att det finns/fanns bättre saker att lägga pengarna på, men det kunde varit värre. Jaså? Jo, AF satsade över 100 miljoner på att ta fram en ny hemsida. Av den blev det inget. Stabilt.

Vanja
6

Åh jösses, ja jag kan komma på minst tio miljoner saker som är vettigare att lägga pengar på. Jag tycker att det är tråkigt faktiskt att man säger att det är "för många vita kvinnor som ler".  Vem fan bryr sig om vad det är för hudfärg på den som ler? (jo rasister) 
Nej fruktansvärt onödigt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
0

#1 Nä, precis. Eller att de ler överhuvudtaget? På min arbetsgivares hemsida, där personalen presenteras, ser jag att vi allihop ler. Det måste jag ta upp så att vi får till en ändring. "Bister & stram min, tack! Här ler vi inte i onödan!".

Ännu märkligare blir det, anser jag,  om man går in på Region Skånes hemsida. Man skulle ju kunna tro av konsultens analys att sidan fullkomligt är "nedlusad" av leende ljushyade kvinnor - men, nej det är överhuvudtaget få bilder på människor. Galet.

Vanja
0

#2 Ja, förstår de inte hur kränkande det är att alla ler? Oh fy. jag blir mörkrädd.

/ Vanja 

Sommarek
1

Regionen anställer ju också titt som tätt konsulter som ändrar namn på saker och ting för X antal miljoner kronor. Nu sist var det en konsult som kom på att "SUS" inte skulle stå för "Skånes Universitetssjukhus", utan "Skånes Universitetssjukvård"… Om man skulle sadla om och bli konsult istället?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Vanja
0

#4 Ja de vore något, tjäna ett par miljoner för att ändra några bokstäver.

/ Vanja 

[Carpinus]
2

Mer ur den länkade artikeln:

"Caroline Wessel förstår inte varför regionen valde att anlita en journalist som står så nära den feministiska rörelsen till granskningen.

– Hon utgår mest från maskulinitetsnormen, vilket är tråkigt, eftersom regionen valt att lägga så mycket pengar på det, säger Caroline Wessel.

– Det blir lite för vänstervridet. Det handlar inte om en neutral granskning."

Verkar som om man betalat för en utvärdering och fått en åsikt.

Vanja
0

#6 Lyckat.

/ Vanja 

[Hayabusa]
0

Jag kan rekommendera att gå in på nämnda sida.:

http://www.skane.se/en/

Det är inte precis som så att det vimlar av bilder på människor, vilket man kan tro.