Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 1295 ggr
AndersE
0

Partiledardebatt - Skolfrågor

En rolig detalj i gårdagens debatt var då Sahlin attackerade alliansen för att man skurit ner KomVux.

Det sansade svaret kom. Den nedskärning som gjorts var väsentligt lägre än den som (s) genomfört vid två tillfällen under sin regeringstid. Och motivet var densamma. Vid högkonjunktur minskar behovet av Komvux och man kan skära ner (oavsett s- eller alliansregering), medan vid lågkonjunktur får man sätta till resurser (oavsett s- eller alliansregering).

Det är underhållande med politik ibland.

Det var också lite märkligt att höra Ohly försvara den vänster-skolpolitik som t.o.m. (s) själva underkänt. Han menade att man borde fortsätta utbilda alla elever för universitetsstudier.

Jag har viss förståelse för att Rheinfeldt beskrev detta som att Ohly uttryckte ett förakt för den som vill skaffa sig en praktisk yrkesutbildning under sin gymnasietid. Erfarenheter från vänsterexperimentet har ju mest varit stora mängder underkända elever.

medicinmannen
0

Äsch bara nonsens detta .
De pratar bara , men inget händer. Det var bättre förr.

AndersE
0

#1 Till skillnad mot dig då???

medicinmannen
0

# 1 Oj så snarstucken man kan vara.

Karmatarerskanise
0

Inget ovanligt ;)

medicinmannen
0

Nixs han verkar ha en dyster uppsyn….

blombuketten
0

#5. ………och du verkar uppåt värre…….eller vad???????

zzTCM
0

:) här var det livat…

# 0 Jag såg inte debatten. Men jag tror inte att Ohly menar det så som du beskriver. Jag tror nog snarare att han syftar på att det kan skapa klyftor i samhället. Som ung så vet man inte riktigt vad man vill bli så småningom. Det kan vara bra med en gymnasieutbildning som även gör att man är behörig till högre utbildning. Eftersom det skärs ner på allt, så finns ju risken att skoltrötta elever inte har så stor chans att vidareutbilda sig längre fram. De kanske ändrar sig och vill göra något annat. Att skära ner på Komvux tycker jag är dumt.

Själv så tycker jag att det är bra med yrkesinriktade utbildningar. Alla kan inte vara akademiker. Alla behövs i ett samhälle. S skolpolitik har inte varit mycket "att hänga i julgranen". Det spelar alliansen på nu. Men jag ger inte mycket för alliansens "tuffare tag" heller. Det har redan prövats. Vi ska väl inte gå tillbaka till gamla tider igen. Diciplin och  elevinflytande kan gå hand i hand. Jag tror att det skulle ge bättre skolresultat och mer motivation. Så fort det inte fungerar så gapas det om att man ska göra precis motsatsen. Lagom är ett bra ord tycker jag.

AndersE
0

#7 Ja, det hade säkert varit jättebra om alla Sveriges elever hade kunnat läsa på universitet.

Och det är väl Ohly i ett nötskal. Det hade varit jättebra om…

Som tur är har vi en regering som arbetar med förutsättningar som finns.

zzTCM
0

# 8 Menar du att vi har en regering som arbetar med att INGA förutsättningar finns. Det finns ingen chans att förändras för en skoltrött unge? Ohly kanske tror att förändring är möjligt och Reinfeldt gör det inte, i samma grad. Så kan man också tolka det hela. Det skulle ju kunna betyda att det förakt som Reinfeldt tydligen sade att Ohly uttryckte för de som väljer en yrkesutbildning, faller tillbaka på honom själv…. kan det vara en projicering?

Underkända elever kan bli godkända elever med KomVux. Det kanske är så att barn från arbetarfamiljer oftare inte läser vidare fortfarande och det är där vänstern vill se förändringar. Det betyder ju inte att man föraktar arbetare, utan faktiskt precis tvärtom. Sedan så behövs det akademiker och arbetare i ett fungerande samhälle. Men det är en annan sak. En helt annan diskussion anser jag. Det måste finnas möjligheter till att få förändras, så man inte fastnar i unga år, kanske i ett monotont och tungt arbete. Ett samhälle måste väl vara flexibelt.

Jag försvarar inte S skolpolitik. Den var inte bra. Men som sagt allinsens skolpolitik känns gammalmodig. Det är ju inte direkt bättre. Hur mycket de än hävdar det.

AndersE
0

#9 "Menar du att vi har en regering som arbetar med att INGA förutsättningar finns."

Det blir väldigt jobbigt att diskutera med dig när du envisas med att ta upp debatt kring saker som jag aldrig sagt.

"Underkända elever kan bli godkända elever med KomVux."

Jaha, och vem skulle motsäga det…?

Det det handlar om är att vänstern försökte få alla elever att läsa teoretiska ämnen till högskolenivå. Med resultat att nästan hälften misslyckades.

Nu har alliansen börjat återinföra en skola där inte alla behöver bli akademiker. Det säger du är bra och gammalmodigt samtidigt? Nu tillhör jag ju inte dem som anser att allt gammalmodigt måste vara dåligt så det låter ju som om du trots allt inser att alliansens skolpolitik är rätt bra. Åtminstone bättre än vänsterns. Vilket Sahlin insett, men Ohly inte förstått.

zzTCM
0

Jag upprepar… så fort det inte fungerar, så gapas det om att man ska göra precis motsatsen. Många i min generation och äldre har redan upplevt "tuffare tag" i skolan, som alliansen vill återinföra. Jag lovar att en "demon" till lärare inte gör att någon unge får ett bättre skolresultat. Jag själv hade en lärare som första lektionen skrev upp i en bok, vad våra pappor hade för arbete. Utifrån det värderade han oss sedan. En flicka hade en frånskild mamma. Det uppvägdes som tur av att hon hade läshuvud.

Jag tror att risken för att olämpliga lärare lockas till läraryrket är stor. Man måste ha något mer än hårdare tag att komma med. En kille fick nästan varje lektion höra. "Dig blir det ingenting av". Han har endast haft yrken i chefsposition. På en klassfest sa han. "Jag skulle vilja trycka ner det i halsen på honom", läraren alltså. Det var alltså inte alltid bättre förut. Det har kanske Ohly förstått, till skillnad från de andra. Allt är inte svart eller vitt. Vi har alla olika erfarenheter.

blombuketten
0

Ja, inte tror jag på att man ska blicka bakåt. Det är framåt som gäller. Ska skolan bli bättre så kanske det behövs den flexibilitet att kunna ge eleven den hjälp den behöver och att ta tillvara på det den kan.

Tänk bara att återgå till gamla tidens folktandvård……jag ryser bara jag tänker på det. Tänk så fint dagens tandläkare handskas med barnen. Så var det inte när jag var ung.

Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
0

#13 Jag hoppas någon moderator har vett att ingripa.

#11 och 12 Om ni hittar någon debattör - här eller var som helst - som förespråkar någon slags 50-talsskola så kan ni debattera med denne.

Tills dess kan vi väl debattera mot varandra?

;-)

zzTCM
0

# 14 Har jag varit otrevlig på något sätt? Är en person otrevlig så tycker jag att man ska avsluta och värna om sin integritet. Samtidigt visar man då, att man inte tycker att debatten visar på ömsesidig respekt. Det är viktigt. Att börja debattera själva ämnet kanske var fel?

AndersE
0

#15 Nej, det känns bara meningslöst att delta i en diskussion där inläggen attackerar en politik som ingen i strängen (eller i hela samhället vad jag vet) talar för.

Det känns ungefär som att jag plötsligt skulle skriva långa kommentarer mot slaveriets införande i Sverige.

blombuketten
0

#14. Alltså nu fattar jag ingenting. Jag ger ett par exempel på vad jag tycker är bra att tänka på ang skolan. Såg du inte det, eller såg du bara första meningen jag skrev och mitt exempel på tandläkaren. Den utgick jag ifrån att, i alla fall du, skulle förstå att den inte var allvarligt menad. För vem skulle någonsin förespråka en bakåtgång vad gäller folktandvården??????

För övrigt finns det fler debatörer här än du så kanske jag rentav var lite mer inne på det som t ex zzTCM skrev……..rentav.

Jag har då aldrig, vad jag vet, försökt tvinga dig att debattera med mig. Anser du att det jag skriver är så värdelöst så strunta i att svara på det jag skriver.

Dessutom tycker jag att ditt exempel på slaveriet är löjligt. Inte första gången du ska hårddra något, bara för att någon annan skriver helt stick i stäv med det du anser vara riktigt.

Nu är jag lite grinig så jag ber om ursäkt om jag sårar någon. Men jag blir så trött på att alltid bli tillrättvisad när jag skriver. Jag skriver om det som jag anser och det tänker jag fortsätta med.

AndersE
0

#17 Jag är också grinig…    ;-)
(Sorry att du fick en del av den slev som var riktad främst mot zzTCM).

Jag tycker det är trist att starta en debatt om skolfrågor - med inledningen att Ohly försvarar en gammal vänsterskolpolitik - och bli bemött som om jag hade förespråkat något slags tillbakagång till 50-talet…

Vi har bytt en skolpolitik (som handlat om att förverkliga en orealistisk utopi om att alla sveriges ungdomar ska gå på universitet, vilket var tredje elev misslyckas med) mot en annan skolpolitik (som handlar om att det ska finnas olika mål med skolgången, och om att få fler elever att uppnå godkända betyg).

Vad tycker ni i den sakfrågan?

zzTCM
0

# 18 Så sleven var riktad mot mig främst….så ovanligt:) Nej du, nu är även jag grinig. Diskutera med dig själv du.

medicinmannen
0

#20 vilken sopa han verkar vara. Men det syns juh på hans Avatar med.

blombuketten
0

#21. Sprider du ljus? Verkar inte så med ovanstående kommentar. Huvva.

zzTCM
0

Nej nu så ska vi vara snälla. Inte sprida mörker.

medicinmannen
0

Idag sprider jag svart magi mörker =)

zzTCM
0

Då säger jag som blombuketten huvva!

Karmatarerskanise
0

medicinmannen: Varför skriver du inne på politik?
Och att ens sjunka så lågt att man skriver ngt om en annansutseende? Det visar ju vem du är.

Du har ju tydligen ingenting att skriva om politik, så ett hejdå kanske passar sig?

Vi är inte intresserade av svart magi, inte någon annan sida på iFokus heller.

Rickard07
0

#26, _" Vi är inte intresserade av svart magi, inte någon annan sida på iFokus heller."
_
Jasså? Healing, Övernaturligt o.s.v då?

Goddag yxskaft.

Karmatarerskanise
0

Rickard07: Nej, ingen av dess sidor är intressreade av svart magi, denna är bannlyst!

blombuketten
0

#27. På de sidor du tar upp som exempel gäller ljuset. Så goddag yxskaft får gå tillbaka till dig själv.

medicinmannen
0

ÄH :LLITE ljus mitt herskap har inget mått dåligt över…
DENNA sida är rätt patetisk och bara för likasinnade bokmalar……
Det enda ni talar om är rött eller Blått…..

Lite svart färg skulle med vara kul…
Tänk gå runt i svarta rockar långt slafsigt hår lite folköl på en parkbänk….
SLAPPNA AV släpp SARGEN boys.

zzTCM
0

Nä Grönt är skönt.

Karmatarerskanise
0

medicinmannen
Om nu denna sidan är patetisk, säger det väl rätt mycket om dig, då du faktiskt är inne på den och skriver ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

Klistrar in din sida? Vad pratar du om? :)

Jag vet att jag kommer till din sida om jag klickar på ditt nick.
HAr varit medlem ganska mycket mer än en dag.

Och du visar ju genom dina inlägg vem av oss som har vakum och var.

Linda
0

#33 Du verkar ju helknasig..måste jag säga..