Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1233 ggr
Mitralis
1

Polisen på facebook

Polisen har börjat etablera sig på facebook.
Vad tycker du om det?

Mitralis
2

Jag gillar det av flera anledningar. De får ut information snabbt och det gör även att de inte blir så "mystiska" eftersom man upplever det som att man får lite mer inblick i deras verksamhet Glad

[Moa-]
4

Kan de hålla alla etiska regler och det ej inverkar på den ordinarie verksamheten så ser jag inga som helst fel i det. Dock måste sidan vara noga övervakad och etiken vara det centrala.

Mitralis
1

Jag har varit inne och snokat lite och det verkar vara många som passar på att ställa frågor. Det är bra tycker jag.

[sakring]
5

Mycket bra anser jag då polisen behöver synas i sociala sammanhang där folk finns.

[Carpinus]
1

En gammal tråd, men inte mindre aktuell idag!

Här är två länkar till debattörer som ifrågasatt polisens användande av Facebook i vissa sammanhang:

Csaba Bene Perlenberg, DN 150706: "Gråtande poliser löser inga brott"

Kerstin Wiegel, Aftonbladet, 150812: "Vi behöver inte polisens känslor"

[Carpinus]
4

"Mellan er som är fula rasister och som är offer-kofta-invandrare’ finns vi miljontals vanliga svenskar och invandrare - som vill leva ihop tillsammans i ett land utan hat." Så skrev Polismyndigheten på sin Facebook-sida och får nu kritik av JO för att inlägget innehåller åsikter och en raljerande ton som inte hör hemma i myndighetens kanaler för sociala medier."---

"JO slår fast att myndigheters närvaro på sociala medier omfattas av grundlagens krav på just saklighet och opartiskhet. JO slår också fast att Facebook-inlägget saknar relevans för syftet med polisens närvaro i sociala medier - som uttryckligen anges vara att minska brottsligheten och öka tryggheten. Inlägget innehåller enligt JO inget brottsförebyggande budskap eller direkt information om polisens arbete men däremot personliga åsikter. Därmed riskerar det att uppfattas som osakligt."---

"JO konstaterar dessutom att tonen i inlägget - genom uttryck som ”"rasistkort"” och "”offerkofta-invandrare" - är raljerande och olämplig för en företrädare för Polismyndigheten. JO riktar nu kritik mot Polismyndigheten för inlägget."

Dagens Juridik 160128

[Carpinus]
2

"Ögonblicksbilden visar också att det med tiden finns vissa tendenser till att eftersöka hög aktivitet, många gillanden och stort genomslag bland administratörerna av sidorna. Det görs genom att t.ex. använda ironi, gulliga hundbilder eller poster där man öppet ber allmänheten om att sprida berörande, tankeväckande inlägg för att nå vissa mål. Det är lätt att förstå att detta kan hända och ett bekräftelsebehov finns hos de flesta människor mer eller mindre tydligt. Om man dessutom befinner sig i en arbetsmiljö som ibland är präglad av en sämre intern feedbackkultur eller dagligdags ofta möts av hårda ord i sitt arbete så blir uppskattningen för det man gör i sociala medier en välkommen positiv direkt feedback. Jakten på gillanden får dock inte styra val av innehåll."---

"Perspektivet av att sociala medier anses tillhöra den privata sfären kan för administratörer då prägla ton och tilltal även när man väljer att använda plattformarna i arbetet. Den privata sfären som Facebook agerar inom gör också att allmänheten i vissa fall kan ha en mer ”privat ton”.

Detta sammantaget är frågor att hantera med stor varsamhet och hitta en form där myndigheten och dess representanter hittar en ton som är mer personlig än t.ex. kommunikationen på Polisen.se utan att det blir privat.

Det är en ledningsfråga att stötta administratörerna i sociala medier för detta. Den interna utvärderingen visar att en tydlighet finns i att man idag internt, bland de som arbetar med sociala medier, förstår den nytta sociala medier har för polisens kommunikationsmål."---

Utvärdering RPS 2014: "Polisen i sociala medier" (pdf)

[Carpinus]
1

"Många runt om i Göteborg var peppade på finalen i Melodifestivalen. Polisen Putte North firade Mellon genom att lägga ut en film där han sjunger en klassisk schlagerlåt.

Inför att finalen i årets Melodifestival skulle dra igång la Göteborgspolisen Putte North ut en film på sig och sin kollega Kim när de framför Tommy Körbergs klassiska schlagerlåt Stad i ljus.

Med stor inlevelse sitter de i polisbilen i full uniform och sjunger hela låten. I inlägget till filmen skriver Putte North att "Polisen Göteborg önskar alla en trevlig Melodifestival final! Nu kör vi!!!"."---

"Filmen har fått fin kritik av Facebook-användarna. Bland de många kommentarerna står det bland annat att det "kan vara ett av de bästa framträdandena som jag har sett på år och dar" och att "Ni är för goa gubbar! Jag får på riktigt rysningar längs ryggen".---

"– Jag och Kim gillar att bjuda på oss själva och måste få lite glädje i det enorma mörkret som vår arbetsgivare kväver oss med för tillfället och framförallt påvisa att poliser inte är mer än vanliga samhällsmedborgare."---

GP

Slutklämmen stämmer ju med vad som står i #7:

"Det är lätt att förstå att detta kan hända och ett bekräftelsebehov finns hos de flesta människor mer eller mindre tydligt. Om man dessutom befinner sig i en arbetsmiljö som ibland är präglad av en sämre intern feedbackkultur eller dagligdags ofta möts av hårda ord i sitt arbete så blir uppskattningen för det man gör i sociala medier en välkommen positiv direkt feedback. Jakten på gillanden får dock inte styra val av innehåll."---

Men hur väl stämmer det med vad JO säger i #6, att Polisens närvaro på sociala medier "uttryckligen anges vara att minska brottsligheten och öka tryggheten." Blir vi tryggare av att Putte och Kim klämmer i med "Stad i ljus"? Och är de i själva verket mest ute på gillandejakt? Vad tycker du?

Halvdansken
0

Varför skulle inte polisen finnas på FB? Den danska är också där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
2

#9 Tror ingen ifrågasätter att polisen finns på FB, men gränsen mellan myndighet och den enskilde medarbetaren är kanske inte fullt så enkel, vilket framgår av både JO:s uttalande och Polisens egen utvärdering.

Vill t.ex. alla att en enskild polisman skall kunna skriva att  "För 25 minuter sedan hängde du dig. 16 år gammal, bara ett barn. Men som av en ofattbar slump kom din vän in i rummet några få sekunder efteråt och lyckades dra loss dig från snaran" om det gäller ens egen släkting, och man vet att andra kan räkna ut vem det gäller?

Polisen, som kan vara oerhört restriktiv med uppgifter på myndighetsnivå (för det mesta…) kan ha Medarbetare som rör sig på skvallernivå när det kommer ned på det individuella planet. Det tycker inte jag kan vara helt lyckat, varken ur säkerhetsaspekter eller i fråga om medmänsklig hänsyn.

Halvdansken
3

Håller jag med om. Danska polisens FB monitoreras av en webmaster, så där får inte enskilda poliser uttala sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
1

#11 låter vettigt!

[[eskils_]]
2

I tre län finns djurskyddspolisen på facebook - Stockholm, Västra Götaland och Jönköping. Det är bra, för där kan man få hjälp att hitta bortsprungna katter, hundar och andra djur, som polisen har tagit hand om. Där kan också polisen ge råd till allmänheten t ex om vikten av att kastrera, ID-märka och ägarregistrera sin katt.

https://www.facebook.com/polisenstockholmdjurskydd/?fref=ts
https://www.facebook.com/Polisen-djurärenden-Väst-367839600027168/?fref=ts
https://www.facebook.com/polisen.djurarenden.jkpg/?fref=ts

Uppsalapolisen också: http://katter.ifokus.se/discussions/5576beddce12c42a2e001764-polisen-vadjar-till-kattagare