Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 886 ggr
Staffan
0

Tandvården

Daniel Larsson, 18, har inte öppnat munnen på ett enda skolfoto. Nu tvingas familjen bekosta hans tandställning - 39 000 kronor. - Det blir tufft. Vi får dra in svångremmen, säger mamma Christina Wolter Larsson.

>> Länk till artikeln på Aftonblandet.se

Vad säger ni? Tycker ni att tandvård av det här slaget bör vara kostnadsfri i Sverige?

Mvh // Staffan

AndersE
0

Svårt, men när det gäller barn kan jag tycka att sjukvård, inklusive tandvård skall vara gratis.

Sen kan man säkert diskutera när en tandställning övergår från att vara vård till att vara skönhetsoperation…

Ida
0

Jag trodde att vi hade gratis tandvård upp till 20 år? Skönhetsproblem eller inte, jag tycker helt klart att tandställning bör ingå.

Therese_84
0

Jag tycker absolut att den här typen av tandvård ska vara kostnadsfri iaf för barn och ungdomar upp till 20 år. Har själv haft tandställning, men min syrra får ingen fast hennes tänder ser ut ungefär som mina gjorde. Så man undrar ju lite hur de väljer vilka som ska få tandställning. Ska det inte vara lika för alla?

Jag tycker inte att det är en skönhetsoperation om man lider så mycket att man aldrig vill visa sina tänder, oavsett hur sneda de är. Då handlar det om att hjälpa en människa som mår dåligt. Då är det inte bara ett skönhetsproblem utan även ett problem som kan orsaka att man mår dåligt psykiskt. Alla som har sneda tänder och vill ha tandställning bör få det. Det är ett litet pris att betala för någons välmående. Det kan kosta oss mer i längden om vi inte gör något åt det.

Inlägget är låst för nya kommentarer