Politik iFokus

Politik

Etikettmiljö-klimat
Läst 2696 ggr
[mingdie]
0

Nobels freds pris

Detta är en av dom bästa ledare jag har läst. (på engelska)

http://www.opinionjournal.com/editorial/feature.html?id=110010732

Eddie

blombuketten
0

Ja, den var bra och så sann.

Oskar
0

Fast jag förstod inte riktigt poängen? Att de fanns andra som var mer värda fredspriset?

[mingdie]
0

#2 Absolut. Det är dom modiga människorna som med fara för livet arbetar fredligt för fred och demokrati i sina länder som sällan uppmärksammans. Om du läser vad Alfred Nobel sa att fredspriset skulle gå till så undrar man varför dom gav det till Gore.

Eddie

Oskar
0

#2 Ah ok. Ja jag har ingen aning vad som stod i Nobels testamente fast jag måste säga att jag tycker Gore är förtjänt av fredspriset. Miljöproblemen kommer antagligen att vara framtidens största orsak till krig. Dvs man kommer att kriga om rent vatten och mark att odla på. Och mängder kommer att fly från områden där klimatet kommer bli för extremt. Så att en person som fört upp detta på dagordningen tycker jag är helt rätt. Sen att han kanske inte alltid har helt rätt är en annan sak, men han lyckats med att få igång debatten. Så rent krasst tror jag att han har räddat fler liv än tex de fredskämpar som nämns i länken ovan. Fast han har ju inte gjort det med livet som insats…det är sant…

mvh
Oskar

charlie
0

Det underligaste att Gore fick fredspriset är väl för att han inte direkt/indirekt har mördat någon. De andra prisvinnarna, förutom undantaget Dalhi Lama har ju alla haft blod på sinna händer. Överaskande!
Sedan att Gore är en hycklare av tidigare ej skådat mått kanske kan vara en av anledningarna?

---

blombuketten
0

#5. På vilket sätt är Gore hycklare, dessutom av ej tidigare skådat mått?

zzTCM
0

Jag tycker det är helt rätt att Gore fick fredspriset. Han far visserligen omkring i ett privat flygplan. Men det är inte så lätt att ta tåget överallt, när man är en väldigt uppbokad person. Omöjligt är det också, att lyckas ta sig med tåg till alla platser. Så det är förlåtet tycker jag. Han bor även stort och flott enligt mitt tycke. Men även där förlåter jag honom. Det är det andra som gör också, utan att för den skull sprida kunskap om klimathotet. Han har förhoppningsvis tagit de åtgärder som han ska, utifrån sin levnadsstandard.

Tycker att det är konstigt, att en del inte har överseende med honom. Speciellt konstigt tycker jag att det är när personer som inte vill ha millimeterrättvisa i världen annars, kritiserar honom. Jag inser att världen är orättvis. Han är dock väldigt kunnig tycker jag. Så för mig så tillhör han en av de FÅ personer, som med gott samvete kan fortsätta att åka omkring i världen i sitt privata flygplan. Han gör det i gott syfte. Hur många gör det???

Dalai Lama har också fått kritik för att han bor på för dyra hotell och reser runt i världen. Hur ska de annars kunna sprida sina budskap om fred, mänskliga rättigheter och miljö??? Det är lite svårt för t.ex. Dalai Lama att ta in på vilket hotellrum som helst. Säkerhetsaspekten måste vägas in.

blombuketten
0

#7. Tror du att det är det han menar i  #5, att Gore åker i privat flygplan och att han bor flott? I såna fall är det ju skrattretande. Ska en person inte få bo flott och ändå sprida budskap av olika ting? Lika är det väl med flygplanet. Ska han åka turistklass för att verka trovärdig? Tror det skulle bli rätt svårt med tanke på säkerhetsaspekten. Ska man också behöva ta in på vandrarhem för att visa omvärlden att man bryr sig om miljön eller de mänskilga rättigheterna?

Nä, jag hoppas verkligen att Charlie menade någon annan orsak. Annrs kan man ju börja undra då bl a han, precis som du ovan skriver, är emot millimeterrättvisa.

zzTCM
0

# 8 Nä, Jag vet inte vad han menar. Men jag grunnar över vad….

charlie
0

#8 Nej det är lika trovärdigt att Gore åker runt i sin limo med en men medelkonsumtion av 2,5 liter milen.. Det är han naturligtvis tvingad till.
Att han sedan är den privatperson med högst elkonsumtion i hela Tennesea är ju också en merit.

---

blombuketten
0

#8. Var har du läst detta?

kermit
0

Får jag bara ställa några frågor; hur går nomineringen till Nobelpriset till? Och vem sitter sedan i juryn som väljer ut vinnaren? Och vem "tävlade" Gore mot?

Lumac
0

Debatten om Gore handlar inte bara om hur han bor och reser. Två citat från en artikel i USA Today:

_"Gore has held these apocalyptic views about the environment for some time. So why, then, didn't Gore dump his family's large stock holdings in Occidental (Oxy) Petroleum? As executor of his family's trust, over the years Gore has controlled hundreds of thousands of dollars in Oxy stock. Oxy has been mired in controversy over oil drilling in ecologically sensitive areas."

"Humanity might be "sitting on a ticking time bomb," but Gore's home in Carthage is sitting on a zinc mine. Gore receives $20,000 a year in royalties from Pasminco Zinc, which operates a zinc concession on his property. Tennessee has cited the company for adding large quantities of barium, iron and zinc to the nearby Caney Fork River."_

Oskar
0

Möjligt att Gore är en hycklare. Men rotar man lite i de andra fredspristagarnas liv så kan man nog hitta hyckleri där också. Men oavsett så ser jag ingen annan person som påverkat debatten om miljön mer än Gore. Och att han kommer från ett land med extremt hög miljöpåverkan kan ju inte han rå för. För övrigt så kritiserar han USAs miljöpolitik.

mvh
Oskar

charlie
0

Det som stör mig med Gore är att han har för få människoliv på sitt samvete.. ;)

---

[mingdie]
0

Han tjänar inte bara pengar på olja utan har också startat ett stort bolag som skall handla i carbon krediter (vilket är ett skämt i sig självt). Hur man kan kalla honom kunnig är en gåta för mig eftersom det inte bara finns en massa sakfel i sin film utan även rena lögner. Allt i självintresse. Jag kan inte se vad han har gjort för freden i världen.

Men jag vet vad munkarna i Myanmar har gjort och många andra i artikeln.

Eddie

Oskar
0

#15 Haha…ja kanske han skulle åka till Burma och rensa upp lite med sina bara händer. Verkar ju vara det som krävs för ett fredspris. :)

#16 Ingen aning om han är kunnig. Och ingen aning om hur mycket av det han säger som är felaktigt. Men oavsett detta har han fått igång debatten på ett sätt som ingen annan lyckats med. Och om han nu tjänar pengar på olja så låter ju det som lite dubbelmoral…men å andra sidan gissar jag att du kan hitta dubbelmoral hos alla andra fredspristagare också. Finns nog ingen som lever som han lär 100% av sin tid.

kermit
0

Jag tycker också Gore har fått det här förnäma priset alldeles för lätt. För det första tror jag hela den här koldioxidutsläpp-historien är otroligt överdriven och tror istället Gore rider på vågen av en helt naturlig klimatförändring som har pågått under hela planetens historia. Och sedan har han fått lite för starkt rampljus för att han förlora mot Bush på det sättet han gjorde.

Att Gore fick fredspriset är lika komiskt som att Arnold Schwarzeneger blev guvenör i Californien.

Oskar
0

#18 Det är väl just därom som de lärda tvistar? Om klimatförändringen är en naturlig variation eller något som människan skapat?

Personligen tror jag inte att det är en natutrlig variation.

Och oavsett om det är en naturlig variation eller inte så kan vi ju inte chansa… Så länge vi inte är 100% säkra så måste vi ju utgå från att det är vi människor som skapat variationen och jobba för att återställa vår miljö.

mvh
Oskar

blombuketten
0

Gore uttalade sig om varför det han kommit med har så stor genomslagskraft. Han svarade att det nog beror på att han alls inte är så kunnig och därför pratar på samma nivå som de flesta av oss.

[mingdie]
0

#19. Det är ju det som är problemet. Du säger att vi inte kan chansa medan jag säger att vi nu kommer att använda enorma resurser och pengar till något som inte är säkert medan andra mer verkliga problem glöms bort. Om nu vi får en naturlig klimatförändring så skulle pengarna vara bättre spenderade på hur vi kan leva med dom förändringar som sker. För om det är naturligta ändringar så kommer alla resurser som nu används till carbon bytes systemet att vara bortkastade.

Eddie

kermit
0

#19 Den tiden människan har existerar kan översättas till sekunder i den totala planethistorien. Människan i modern tid har bidragit till att snabba upp förändringarna, men är absolut inte orsaken till dem.

Oskar
0

#21, #22 Ja jag är ingen expert så kanske ni har rätt. Men låt säga att ni har fel. Och att vi upptäcker det om 25 år…dvs att ni har fel och att människan ligger bakom klimatförändringarna. Vore det inte lite trist…? Tror du inte vi skulle ångra att vi inte tog tag i problemet för 25 år sedan då vi hade chansen?

kermit
0

#23 Självklart ska vi göra vad vi kan för vår miljö! Men det jag menar är att vi ska inte få någon omvänd hybris och tro att det är vi som orsakat problemen vi ser idag.

Vi har bidragit, och som du säger ska vi såklart göra vad vi kan, idag för att inte snabba på det ytterligare och inte om 25 år.  Men vi ska nog inte ha alltför många druknande isbjörnar på vårt samvete.

Men för den sakens skull tycker jag inte Gore är värd Nobels fredspris. Han upplyser bara om något som redan finns och har funnits i årtusenden. Han kommer inte med någon ny revolutionerande upptäckt som är mänskligheten tillgodo, han har inte kämpat för något han tror på och utsatt sig själv för någon betydande risk.

Det är inte Gore som kommer i god dager i detta fallet, utan tvärtom mister utmärkelsen sin glans, anser jag.

Oskar
0

#24 Du uttalar dig som att du med 100% säkerhet vet att det bara, eller till övervägande del, är naturliga variationer som orsakar de förändringar vi kan se. Dvs du säger dig veta mer än många av de som jobbar med detta på heltid. Lite kaxigt minst sagt. Och oseriöst.

Och också oseriöst att uttala sig om Gores tro och känsloliv. Så vida du inte hör till Gores inre krets kan du knappast ha en uppfattning om hur mycket och på vilket sätt han verkligen brinner för det han gör.

Och möjligt att du redan är otroligt upplyst när det gäller miljö- och klimatfrågor men jag tror att för många så har Gores inlägg i debatten varit en ögonöppnare.

Man ska inte behöva ha blod på sina händer för att få Nobels fredspris. Nobels fredspris ska ges till den som har skapat, eller kommer att skapa, mest fred på jorden.

mvh
Oskar

kermit
0

#25 Det är möjligt att du uppfattar det både kaxigt och oseriöst att ha en stark åsikt. Men i detta fallet är det mina åsikter och jag säger inte att jag har 100% rätt i det stora hela men det är 100 % min sanning.

Jag har till exempel inte sagt emot dig på någon punkt. Tvärtom håller jag med dig om att vi bör göra vad vi kan för miljön idag och framåt. Och det jag säger är inte för att smutskasta någon, utan för att visa vilket håll jag ser det från.

Det är inte Gore som person jag har svårt för. Ja, han arbetar för att upplysa om klimatförändringarna, ja, han sliter säkert som en hund och har långa och arbetsamma dagar och ja, han är säkert värd ett pris, MEN INTE NOBELS FREDSPRIS! För det är väl det tråden handlar om?

Oskar
0

#26 Det är trevligt att alla inte tycker som jag. Tänk annars vad världen vore trist. :)

Och jo nog diskuterar vi fredspriset. Så här skrev Nobel angående vem som skulle få priset: "har gjort mycket för den största välgörenhet för mänskligheten". Dvs det behöver inte absolut handla om fred i bemärkelsen krig och fred.

mvh
Oskar

kermit
0

#27 Jag hänvisar till trådskaparens länk, och menar att de i mina ögon är mer värdiga ett fredspris. Jag respekterar att du anser Gore värdig och sedan har jag egentligen inte mycket mer nytt att tillägga i diskussionen.

Däremot i #12 ställde jag några frågor. Har du möjligtvis svar på dem?

Oskar
0

Här kan du få svaret på en del av dina frågor:

http://nobelpeaceprize.org

mvh
Oskar

kermit
0

#29 Tack  =)

[mingdie]
0

#27 "har gjort mycket för den största välgörenhet för mänskligheten" Står det väl inte i hans testamente.

Jag tycker att du skall skriva vad Nobel sa i sitt testamente.

och en del åt den, som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser

Hemskt ledsen men jag kan inte se att Gore passar in i den meningen.

Eddie

Oskar
0

#31 "…a fund, the interest on which shall be annually distributed in the form of prizes to those who, during the preceding year, shall have conferred the greatest benefit on mankind." står det också i testamentet.

Dvs som alltid kan man tolka saker och ting olika. I det här fallet beror det på vilka rader i testamentet man lägger fokus på. Dessutom kan man mycket väl göra tolkningen att ett arbete med att minska klimatpåverkan kommer att uppfylla de rader i testamentet som du hänvisar till.

mvh
Oskar

Pernilla
0

#31 Jag är helt övertygad om att den växande miljöproblematiken med allt vad den innebär av klimatflyktingar, hungersnöd, brist på förnyelsebara råvaror och dylikt, kommer att leda till stora konflikter. På det sättet ser jag ingen motsättning mellan Nobel och Gore. Av vilka skäl konflikter uppstår har ju genom historien alltid varit föränderligt.

Pernilla
0

#31 Jag är helt övertygad om att den växande miljöproblematiken med allt vad den innebär av klimatflyktingar, hungersnöd, brist på förnyelsebara råvaror och dylikt, kommer att leda till stora konflikter. På det sättet ser jag ingen motsättning mellan Nobel och Gore. Av vilka skäl konflikter uppstår har ju genom historien alltid varit föränderligt.

[mingdie]
0

#33 Men om det nu blir sådana problem vad är lösningarna. Det är det som är problemet med sådana som Gore att den enda lösningen han har är carbon krediter (vilket är sjukt i sig själv). Han kommer att tjäna pengar på detta genom det företag han startat för att handla i carbon krediter. Med tanke på sitt delägarskap i ett oljebolag så kommer väl den stackarn att bli schizofren.

Eddie

blombuketten
0

Ja, men trots det så har han startat upp en tanke och det i sig är bra.

Tänk bara på den store filosofen Voltaire som förespråkade att man skulle behandla barn väl. Själv satte han sina på barnhem (om jag nu inte minns alldeles galet). Hans tankar fick andra att tänka efter, även om han själv inte levde riktigt därefter. Så tror jag händer rätt ofta.

[mingdie]
0

#36 Jag går efter principen, lev som du lär. Annars blir det hyckleri. Hela grejen med Gore handlar om att vara i rampljuset. Är det något som gamla politiker inte tycker om så är det att hamna i bakgrunden. Sedan får man inte låta sanning och egna intressen stå ivägen för en bra show.

Eddie

CarlS
0

"Det underligaste att Gore fick fredspriset är väl för att han inte direkt/indirekt har mördat någon. De andra prisvinnarna, förutom undantaget Dalhi Lama har ju alla haft blod på sinna händer."

Moder Teresa fick också Nobels fredspris 1979 för sina insatser för fattiga i Calcutta. Om hon har blod på sina händer så var det i så fall de sjukas som hon hjälpte… 

Det var också hon som myntade:
"Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon"

blombuketten
0

#37. Då frågar jag……vem lever som den lär? Jag vill ju gärna tro att jag gör det, men kommer på mig själv emellanåt med att göra helt fel saker. Rätt mänskligt skulle jag tro. Fast om man har det som princip, som du, då må man ju leva precis så som man lär så då får jag förmoda att du gör det.

#38. Det hade hon så rätt i. Man kan inte göra allt, men en del. Hon jobbade hårt den kvinnan för att kunna hjälpa så många som möjligt.