Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 385 ggr
[rara]
7

EU gränsskydd

Före flyktingskrisen hade vi inget EU gränsskydd och nu över ett år efter början på krisen finns det fortfarande inget EU gränsskydd. Det finns inte ens planer för ett EU gränsskydd och EU politikerna har inte ens diskuterat om hur ett gränsskydd ska se ut och organiseras.

Jag hade en liten annan föreställning av Frontex. Jag trodde att Frontex skulle skydda EU gränsen, eller åtminstone göra ett försök, för man kan ju inte förvänta sig att Frontex räcker för att skydda EU gränsen.  Men tyvärr skyddar inte Frontex gränsen utan tvärtom, de arbetar ihop med människosmugglarna.  Utan Frontex skulle människosmugglarna vara tvugna att transportera migranterna över Medelhavet, men nu räcker det att sätta hundratals människor i en allt för liten båt (som aldrig skulle klara det över medelhavet) och transportera dom ett par kilometer ut på havet, så kommer Frontex och transporterar dom vidare till Europa. Det motiverar många att resa till Europa.

Eftersom EU inte bryr sig, hade länder som Sverige, Tyskland, Danmark, Norge och Österrike inget annat val än att införa gränskontroller. Men så klart blandade sig EU in i saken och bestämde vilka gränser som får skyddas. Tyskland får t.ex. skydda gränsen till Österrike, men Österrike får inte skydda gränsen till Italien.  Tyskland får skicka tilbaka migranter till Österrike, men Österrike får inte skicka dom tillbaka till Italien, Ungern osv. Tills nu har Tyskland skickat tillbaka 12.000 migranter till Österrike efter att Merkel bjöd in dom till Tyskland.

Nu har EU Kommissionen beslutat att länderna bara får ha gränskontroller fram till Februari. Sen ska det vara fria gränser igen. Hur ska det fungera? Inte kommer vi väl att ha skyddade EU gränser i Februari.

Tänk om EU skulle lyckas att dela upp flyktingarna till alla EU länder, som de planerade. Jag vet att det bara är teoretiskt och praktiskt omöjligt, för nästan alla migranter vill till Sverige, Tyskland och Österrike och länder som Ungern, Tjeckien, Slovakien, Polen vägrar att ta upp flyktingar. Men tänk om dessa länder skulle ta upp flyktingar och vi skulle lyckas att tranportera dom dit. Om vi inte har gränser i Europa kommer dom ju inte att stanna i dessa länder utan komma tillbaka til deras favoritländer och leva som u-båtar där.

Utan EU gränsskydd och utan gränser inom Europa är det fritt fram för alla som vill att resa till Europa och att röra sig fritt i Europa. Det gäller inte bara för riktiga krigsflyktingar,  utan även för välfärdsfyktingar, brottslingar och terrorister. Är det det som EU har planerat för Europa?

Tjeja
4

Japp!

För att svara på slutfrågan i #0

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[eskils_]]
4

#0 Utan EU gränsskydd och utan gränser inom Europa är det fritt fram för alla som vill att resa till Europa och att röra sig fritt i Europa. Det gäller inte bara för riktiga krigsflyktingar,  utan även för välfärdsfyktingar, brottslingar och terrorister.

Ja, folk måste äntligen inse att långt ifrån alla som kommer är krigsflyktingar! De borde kallas migranter, tills man vet vem som är vem. Gissar t ex att en stor del av de ensamkommande ynglingarna helt enkelt har lämnat sitt land för att slippa ifrån värnplikten.

Och snart kommer de anhöriga till migranterna också:

http://www.svd.se/i-asylkrisens-spar-374-000-anhoriga-vantas/i/senaste

[rara]
5

Ja, så är det. Jag såg en intervju med en syrisk flykting som sa att han varken vill kämpa för Assad eller för IS och rebellerna. Det har jag ju en viss förståelse för, men jag har absolut ingen förståelse för dom som kommer från länder som Marocko, Algerien, Pakistan, Iran, Nigeria, osv. alltså från länder där det inte är krig.  Jag inser heller inte varför någon som lever i ett konfliktområde i Afganistan inte kan fly till ett fredligt område i Afganistan och är tvungen att resa över halva jordklotet just till oss för att få skydd. Sen kommer inte alla afganer som är här från konfliktområden heller.  Det är välfärdsmigranter som vill göra det sig bekvämt i den sociala hängmattan och inget annat. När dom väl är här, är det svårt att skicka dom tillbaka, för att kontrakt med ursprungsländerna saknas. Den mödan har EU inte gjort sig, att göra kontrakt. Det var väl viktigare att bestämma gurkors böjning.

Det är en oförskämdhet av media att kollektivt kalla alla migranter skyddsökande, för att rättfärdiga politikers ansvarslöshet. I Österrike skriver tidningarna "Schutzsuchende" vad so betyder skyddsökande, medan en del av folket kallar dom "Schatzsuchende" vad so betyder skattsökande. För ett år fick man inte ens utala den här sortens kritik utan att bli smutskastad och kallad rasist, faschist osv.,  men nu börjar fler och fler att vakna upp.

Våra politiker fortsätter den här ansvarslösa politiken. I Österrike får migranterna 837,- euro "Mindestsicherung", förr eller senare en lägenhet och1.500,- euro möbelpengar, gratiskort för buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och ett kulturkort för att gratis besöka museum och annat. För ett par dagar greps en asylant med droger och 50.000 euro.  Han fick också allt det som jag nämnde. Vi släpper in alla och betalar och betalar och kollar inte ens vilka det är som vi betalar för.

Sen skickar man invandrarna som inte kan tyska och en del inte ens läsa och skriva till kurser som varar i 100 dagar och under den tiden får de lära de allt som skolbarn lär under 8 år.  Sen får dom ett skolavslutningsbetyg för arbetsmarknaden. Man kollar inte närvaron av personerna i kurserna, men en kurs för en enda person kostar över 5.000,- euro. Många skolkar men ingen bryr sig.  Det är viktigare för våra politiker att tysta ner och smutskasta kritiker och att måla hakkors på dom.