Övervakning - för din "trygghet"
Hur kommer det sig att alla som inför övervakning alltid ska få in frasen "för din trygghet"? SL kallar de hundratals kameror som ska installeras i alla bussar för "trygghetskameror". På fartkamerorna längs vägarna heter det "för ökad trafiksäkerhet". Listan kan göras lång.
För mig låter det som psykologisk krigsföring där man måste hjärntvätta in ett positivt laddat ord i en negativt laddad handling.
Jsg gillar verkligen inte all övervakning som vi bygger in i samhället. Redan nu kartläggs du för varje steg du tar, varje köp du gör, varje person du ringer, varje spårvagn du åker, varje biltull du korsar, varje sajt du surfar på, varje sökning du gör.
Både USA och EU försöker få igenom lagar om att forum ska lämna ut personuppgifter om sina besökare. Man läser av, tolkar och skapar mönster i hur enskilda medlemmar använder Internet.
Du kan till och med bli misstänkt för brott, för att du rör dig på samma ställe som en brottsling, eftersom din telefon avslöjar att du går bredvid en misstänkt person.
"Så länge man inte har något att dölja så är det ju ingen fara att bli övervakad", brukar det heta. Men i varje system som byggts har det kommit ändamålsglidning nästan från dag 1, dvs. att systemet används till annat än vad det godkändes för. Både laglig och olaglig.
T ex hur en bevakare av trafikkameror vinklade en kamera in mot en kvinnas sovrum och filmade henne naken i sitt eget hem och la ut bilderna på nätet. Eller stalker-ex-mannen med besöksförbud mutade sig till information från trängselskattskameror om var ex-frun och barnen körde in och ut med bilen så han kunde åka och spöa upp henne? Listan kan göras oändlig.
Är det inte dags att vakna upp och försöka stoppa denna utveckling? Redan idag, 2007, har Sverige mer övervakning och kartläggning av alla medborgare än Stasi och KGB hade. Och vi bara hejar på utvecklingen och vill ha mer övervakning. Sorgligt!
Mvh // Johan
;-)
Det här skrev jag för mer än fyra år sedan på aktieguiden:
Visst är det bra med övervakningskameror? Leder till säkrare trafik, och utvecklingspotentialen är enorm. Låt oss kika in i kristallkulan?
POLISMAN BELÖNAD. Polisman Bengtsson erhöll idag en belöning för sitt arbete med att utveckla övervakningskamerorna. Med hjälp av ett enkelt igenkänningsprogram blir det nu möjligt för polisen att efterlysa t.ex. stulna bilar. Kamerorna registrerar och lagrar helt enkelt registreringsnummer på alla passerande bilar. Genom att utlysa rikslarm kan kamerorna omedelbart rapportera då den efterlysta bilen passerar.
KAMP MOT EKO-BROTTSLIGHET INTENSIFIERAS. Genom ett regeringsbeslut får nu myndigheterna möjlighet att utnyttja registerinformation från övervakningskameror för att komma åt olika typ av ekonomisk brottslighet. Detta antas leda till så stora ökningar av skatteintäkterna att regeringen kommer att kunna genomföra åtminstone något av sina vallöften. Delar av intäkterna kommer att bekosta en massiv utbyggnad av antalet kameramaster.
FÖRSÄKRINGSKASSAN MINSKAR KOSTNADERNA DRASTISKT. Genom att utnyttja information från övervakningskameror och använda denna information för att skicka obehagliga frågor till påstått sjuka har sjukskrivningen nu minskat drastiskt för första gången på flera år. Man har t.ex. ifrågasatt hur den som är oförmögen att köra brödbilen i Sveg är förmögen att köra omkring med hela släkten på Österlen.
SAMÅKNINGSKARTELL AVSLÖJAD. Under våren har skattemyndigheten i Linköping avslöjat en omfattande bedrägeriverksamhet. Ett stort antal personer i länet har i deklarationen gjort avdrag för resor till och från arbetet. Med hjälp av information från övervakningskameror har man nu upptäckt att stora skattebelopp undanhållits staten genom att samåkning istället använts. Andra län kommer att göra liknande uppföljningar.
FÖRETAGARE KRÄVER TILLGÅNG TILL UPPGIFTERNA. I en debattartikel i dagens SVD kräver nu företagsledare från tjugo av landets största företag tillgång till informationen från övervakningskamerorna. Uppgifterna vill man använda för att kontrollera och följa upp tjänsteresor, sjukfrånvaro m.m. Besparingsmöjligheterna uppges uppgå till miljardbelopp.
REGERINGEN UTREDER NYTT AFFÄRSVERK. Möjligheterna att sälja information från övervakningskamerorna på den öppna marknaden skall nu utredas. Regeringen vill bilda ett nytt statligt verk för detta. Genom ett ansvarsfullt tillhandahållande av dessa uppgifter räknar man med betydande intäkter. Företrädare för de borgerliga framhåller i ett gemensamt uttalande att uppgiften bör överlåtas på en privat aktör genom ett fritt anbudsförfarande.
ÖVERVAKNINGSABONNEMANGET OVÄNTAT STOR SUCCÉ. Möjligheterna för allmänheten att teckna övervakningsabonnemang för upp till fem registreringar har blivit en oväntad succé. Det handlar bl.a. om oroliga mödrar som vill ha kontroll på var ungdomarna tar vägen på kvällarna. Svartsjuka män och kvinnor som vill kontrollera sina hälfter står också för en stor andel av de över 250 000 nya abonnemang som tecknats på bara sex månader.
Storebror ser dig. Glöm inte var du läste det första gången?
"REGERINGEN UTREDER NYTT AFFÄRSVERK. Möjligheterna att sälja information från övervakningskamerorna på den öppna marknaden skall nu utredas"
Precis min poäng hur ändamålsglidning införs direkt. Obehagligt!
Vaaaaaaaarför skulle stora företag få köpa information från kameror som ska användas för brottsbekämpning? Vem ska mer få köpa information? Ska George Bush starta bolag i Sverige och köpa alla övervakningsdata för att "bekämpa terrorister"?
Men jag förstår inte riktigt vad du själv tycker? Du verkar mest ta upp "success stories".
Mvh // Johan
#2 Min #1 är ju bara en påhittad "konspirationsteori" för att visa att det som ser harmlöst ut, men utvecklas i små steg till slut blir orimligt.
För att förtydliga - #1 innehåller ingen sanning! Det är påhittade "tidningsnotiser" i en påhittad framtid. Satir alltså…
Jag är nog lika kluven som de flesta. En övervakningskamera på ett torg eller en mörk park kan väl faktiskt upplevas som en viss trygghet. Samtidigt som jag tycker att privatlivet är viktigt.
Aha.. Mycket bra skrivet! Gick på det stenhårt, främst för att vi ju ser sådana artiklar mer eller mindre dagligen.
Jag är också kluven. Klart man ser ett stort värde i att ha bevis. Men allt har ett pris. Jag tror de flesta skulle hålla med om att det inte är någon bra idé att ha videoövervakning i allas hem för att få bevis mot hustrumisshandel, våldtäkt eller andra hemfridsbrott. Få skulle nog vilja bli filmade på offentliga toaletter, trots att det säker skulle minska klottret en aning. Eller videoövervakning i dusch- och omklädesrum på gymet för att minska stölder? Få vill säkert ha kontrollfunktioner i sin bil som automatiskt rapporterar hastighet till myndigheterna (något som faktiskt är närmare än någonsin).
För varje enskild övervakning vi godkänner, kommer vi ett steg närmare det som känns obehagligt idag.
Mvh // Johan
Den första notisen är för övrigt redan infört i England…
Mvh // Johan
#4 Håller med!
#5 Jag var före min tid… ;-)

#6. Anders, du skulle ha tagit patent på det du skrev
.
#7 :-)

#9. Jag ryser.
#9: ja, prenumerar på Big Brother Bullentin. Mycket bra!
Mvh // Johan

Ingen lätt fråga. Och oavsett vad man tycker så kanske det är svårt att stoppa? Om man tittar bakåt så är det väl sällan man lyckas stoppa den tekniska utvecklingen? Det värsta exemplet är väl atombomben…trots att alla inser att det aldrig någonsin borde byggas en enda atombomb så tillverkas de i tusental (även om bara några använts). Och att de tillverkas beror väl till stor del på att den "goda" sidan måste ha några atombomber att kontra med utifall att den "onda" sidan skulle skaffa sig några. Terrorbalans. På samma sätt är det ju med all teknik som kan användas på ett negativt sätt. När skurkarna använder allt mer avancerade tekniska system så måste ju samhället kontra med minst lika avancerade system för att hålla jämna steg. Finns nog ingen politiker som vågar sänka garden…
mvh
Oskar
Ni har väl läst Orvells 1984 om det totalkontrolerade samhället vi är snart där.
#13 Nej, nej - det är ju över 20 år sedan… ;-)
Fast om man har läst den boken så kan man fundera över vad vi är på väg om det är det samhället vi vill ha. Det är bok som är mycket läsvärd och ger många tankar om kontrollsamhället.
#15 Absolut!
Fast terrorism fanns inte på samma sätt när den skrevs…
Det är sant men i boken beskrivs det att man har opererat in en spårsändare i befolkningen det är väl dit en del vill att vi ska komma.Har läst om en Professor som hade opererat in något i armen som gjorde att han kunde kännas igen av en dator och öppna dörrar och en del annat med det chipset i armen.
#17 Ja, i boken var det spårsändare - i dagens verklighet kallas det mobiltelefon…
;-)